Eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacobeho

Re: Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:45

Bo_tje schreef:
Als je de afspraak met je ouders hebt dat ze in geval van nood willen bij springen zie ik niet in waarom niet.
Je leeft maar een keer

Klopt, ik ben het helemaal eens met Bo_tje ik zou het gewoon doen. Als het echt niet lukt kun je haar altijd nog weer verkopen Knipoog

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:50

Jacobeho schreef:
Bo_tje schreef:
Als je de afspraak met je ouders hebt dat ze in geval van nood willen bij springen zie ik niet in waarom niet.
Je leeft maar een keer

Klopt, ik ben het helemaal eens met Bo_tje ik zou het gewoon doen. Als het echt niet lukt kun je haar altijd nog weer verkopen Knipoog
µ

Dat vind ik fout, zo mag je echt niet denken..
Hier moet je goed overnadenken, en ik vind wanneer je de beslissing maakt, je niet zomaar mag zeggen ik verkoop ze wel als het niet lukt..
Een paard is geen brommer of fiets ofzo hé!

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:03

Ten eerste krijg ik het idee dat je dit paard wil kopen omdat je een paard wil en je toevallig dit paard kan betalen. Ik begrijp dat het verleidelijk is maar past dit paard ook echt bij je? Kun je er wat mee? Is het helemaal gezond? Kun je het vertrouwen? En zo kan ik nog wel 1000 vragen stellen. Een paard koop je niet om zijn prijs, maar omdat het klikt met jou en het paard.

En ten tweede vind ik persoonlijk dat je veel te krap in je geld zit. Er komen altijd nog meer dingen bij kijken en dan heb ik het niet alleen over paardenspullen en onderhoud, het leven buiten je hobby gaat ook door. Ik zou er in jouw geval nog niet aan beginnen. Je kunt beter een bijrijdpaard zoeken, dat scheelt je een hoop geld (en ook verantwoordelijkheid) Je hebt dan wel de lusten maar draagt niet de zwaarste lasten. Een eigen paard kopen kan altijd nog.

Denk er eens goed over na. Kies je er toch voor, dan wens ik je alsnog veel plezier met je nieuwe paard.

En @ Jacobeho: Ik hoop dat je dat toch niet serieus meent? Of dat je nu al spijt hebt van je opmerking.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:17

Sankzzzz schreef:
Jacobeho schreef:
µ

Dat vind ik fout, zo mag je echt niet denken..
Hier moet je goed overnadenken, en ik vind wanneer je de beslissing maakt, je niet zomaar mag zeggen ik verkoop ze wel als het niet lukt..
Een paard is geen brommer of fiets ofzo hé!

Je moet het niet verkeerd opvatten. Je moet altijd goed nadenken voordat je iets doet. Maar als je er om 1 of andere reden niet meer kan betalen dan zit er geen andere keus op en moet je er over nadenk om je paard te verkopen.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:22

Jacobeho schreef:
Je moet het niet verkeerd opvatten. Je moet altijd goed nadenken voordat je iets doet. Maar als je er om 1 of andere reden niet meer kan betalen dan zit er geen andere keus op en moet je er over nadenk om je paard te verkopen.

Ja okee, het zou kunnen gebeuren. Maar (tenzij je gewoon heel veel pech hebt) is er een hele grote kans dat je dan van te voren dus niet goed genoeg hebt nagedacht Knipoog Het is in ieder geval niet de juiste instelling. Je moet dat echt voorkomen.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:23

Jacobeho schreef:

Nee, het zit anders..
Je moet er eerst HEEL goed overnadeken of je het paard wel kan betalen, en als het maar nipt is, en niemand je in noodgevallen financiël kan bijstaan, kan je best nog even wachten een paard te kopen, tot je het financiël zeker aankan!
Pas op, ik heb zelf ook een paard gekocht, en onderhoud haar ook volledig zelf, hoewel ik nog maar 17 ben.. Maar ik kan in echte noodgevallen rekenen op de hulp van mijn vader.
Als je dat niet hebt, moet je gewoon geen paard kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:17

Mee eens. Een paard (of welk ander dier ook) neem je voor 't leven. Het is tenslotte geen gebruiksvoorwerp. Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:56

JoviBan schreef:
Jade schreef:
idd.. je hebt de basis dingen genoemd, maar denk aan/overleg met je ouders over bovenstaande bijkomende vaste kosten en bedenk je ook dat de eenmalige aanschaf van dingen als zadel, hoofdstel, dekjes, hoevenkrabber, borsteltjes, shampoo, vliegendeken, elke 2 jaar winterdekens, zomerdekens, uitrijdekens, rijbroek, extra sokken, schoenen jas etc etc bij elkaar ook wat kosten. het klinkt wat banketstaaf om over hoevenkrabers te beginnen, maar al die kleine dingetjes die je toch wel nodig hebt tellen toch wel op.

Alle vetgedrukte dingen (en bijv. peesbeschermers) heeft een paard helemaal niet nodig. Dus die kan TS schrappen in haar boodschappenlijstje.

nou idd mijn paard heeft nog nooit een deken gezien Haha!

Daar gaat de verzorging niet om, maar wat al eerder genoemd is verzekering, dierenarts, etc etc maar daar kun je voor sparen elke maand een bedrag wegleggen.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:52

Is er geen mogelijkheid om een baantje erbij te nemen? zodat je het financiël iets breder hebt. Is deze mogelijkheid er niet, dan zit je wel redelijk krap in je budget, maar het is niet onmogelijk om een paard daarvan te onderhouden.
Ik heb ook geen bergen geld, dus probeer zoveel mogelijk dingen 2e hands te kopen, scheelt al een hoop geld!

Ik ben het zeker een met Refresh over de aanschaf van dit paard. Heb je hem/haar al ooit eens gezien of gereden. Voor €1300,- zijn ook andere paarden te koop, kijk dus eerst even verder voordat je beslist om een paard te kopen

Delphine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 14:37

Beslist dat ik nog een jaartje wacht,
ik mag er niet aan denken dat er iets onverwachts zou gebeuren en ik mijn paardje weer zou moeten verkopen.
Tot dan maar dromen van mij eigen paard Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:25

Delphine_ schreef:
........Ik heb contact met een mevrouw die rond november met een pension gaat beginnen, alles inbegrepen aan €130 per maand..........

Zoals je het voorlegd moet je in theorie het kunnen bekostigen. Ik heb alleen hele grote twijfels bij de stal zelf....... Iemand die net een pension gaat beginnen, alles inbegrepen 130 euri's; ik vraag me af in hoeverre die persoon kan rekenen en verstand van zaken heeft. Excuses dat ik nu bot overkom maar uit ervaring heb ik weinig vertrouwen in een lang bestaan van zo'n stal....
Ik kan het helemaal fout hebben (ik weet de achtergronden ook niet) en in dat geval zou ik ook zeggen; je leeft maar 1 keer, dus gewoon doen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:47

JoviBan schreef:
Jade schreef:
idd.. je hebt de basis dingen genoemd, maar denk aan/overleg met je ouders over bovenstaande bijkomende vaste kosten en bedenk je ook dat de eenmalige aanschaf van dingen als zadel, hoofdstel, dekjes, hoevenkrabber, borsteltjes, shampoo, vliegendeken, elke 2 jaar winterdekens, zomerdekens, uitrijdekens, rijbroek, extra sokken, schoenen jas etc etc bij elkaar ook wat kosten. het klinkt wat banketstaaf om over hoevenkrabers te beginnen, maar al die kleine dingetjes die je toch wel nodig hebt tellen toch wel op.

Alle vetgedrukte dingen (en bijv. peesbeschermers) heeft een paard helemaal niet nodig. Dus die kan TS schrappen in haar boodschappenlijstje.

Tja dat lijkt mij afhangen van wat je met je paard wilt doen.. als je van plan bent een beetje fanatiek aan de slag te gaan heb je swinters al snel dekens nodig wil je niet met een drijfnat paard in de vrieskou blijven staan... en die van mij reageert vrij heftig op de kleine vliegjes hier in de zomer en schuurt zijn heupen aan twee kanten open als ik hem niet onder een vliegendeken parkeer. Niet perse iets wat je vantevoren kan voorspellen als je een paard koopt; die van mij heeft hier tot ik naar enschede verhuisde nooit problemen mee gehad en stond lekker in zijn blote velletje zomers

Tabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:59

Veel mensen zeggen natuurlijk meteen dat je het niet moet doen omdat je niet heel veel geld hebt. Maar zo te zien heb je geld genoeg voor de basisbenodigdheden. Je inkomsten voor je paard zijn € 180 per maand, waarvan €90 meteen voor de stalling is. (weet je zeker dat dit all-inclusive is? Met voer/stro etc?) Dan heb je nog €90 per maand over voor materiaal en wormenkuren etc. Dit is inderdaad geen vetpot en je moet ook echt realiseren dat je je dan ook niks anders kan veroorloven. (geen dagje pretpark met vrienden/niet teveel uitgaan/geen vakantie)

Maar als je er hard voor wil werken en je realiseert dat je voor een paard ook veel dingen moet opgeven dan moet je het gewoon doen! Ik zie zat mensen met bérgen geld maar het paard kijkt dof en ongelukkig uit de ogen omdat ze er gewoon geen tijd aan spenderen/ geen weidegang e.d.

Geld is belangrijk voor de basisbenodigdheden maar het maakt een paard niet gelukkiger!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:53

Ik denk dat je het qua kosten p.m. wel aan kan... ik heb zelf
nog geen eigen paard, maar ben wel opzoek en heb al wat
rondgevraagd, en omdat jou stallingskosten niet hoog zijn moet
het wel kunnen. Je kunt dan waarschijnlijk daarnaast niet veel
doen, dus zou ik je aanraden om nog zoals is gezegd een extra
baantje te nemen. Veder wil ik je aanraden om nog even veel
te werken en te sparen, zodat je een goed zadel, hoofdstel, etc.
kan kopen.. hoe duur het is bepaal je zelf. Tot slot zou ik elke
maand wat geld apart leggen, wat geld in geval van nood is altijd
handig.

succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:05

Delphine_ schreef:
Beslist dat ik nog een jaartje wacht,
ik mag er niet aan denken dat er iets onverwachts zou gebeuren en ik mijn paardje weer zou moeten verkopen.
Tot dan maar dromen van mij eigen paard Knipoog

Ja, zo is het bij dus ook. Ik ben dan al wat verder in het leven zeg maar: getrouwd, 2 kids, eigen huis, auto, huishouding die ik dus zelf doe, part-time thuisbaan erbij. Alles uitgerekend en doorgerekend en nagevraagd (prijzen stal etc). IK was er wel uit dat het vanaf volgend jaar kon. Had het helemaal bedacht; Aanschaf is geen probleem (ik wil niet voor het eerste beste paard gaan maar echt op zoek naar iets dat bij mij past) en de maandlasten komen bij mij op max 250. Daar zit dan stal in, hoefsmit, vaccinatie, tandarts, ontworming. En daarnaast dus elke maand geld apart voor de extra kosten (lees Dierenarts). Verzekering twijfel ik over. Heb dat bij de poezen gedaan maar beviel niet. Veel premie betalen en als het het nodig hebt blijkt net DAT buiten de verzekering te vallen (nierziekte bijv, of bep soort kanker) Ben bang dat dat bij paardenverzekering ook zo is. Koliek etc. Dus zet dan liever het geld ter hoogte van zo'n premie afgerind naar boven elke maand opzij...

Maar ja, ik ben dus getrouwd en ben nu al 2 maanden bezig om over de klap te komen dat manlief het dus echt niet ziet zitten nu. Hij wil liever sparen voor hypotheek af te lossen en dan over 5 a 10 jaar te kijken. Dan ben ik dus 40 a 45. Stap ik dan nog zo makkelijk op een peerd? Mijn ratio zegt dat het goed is zo, dat ie gelijk heeft. Maar mijn hart... En toch als ik onze financien op een rij zet is het wel makkelijker zonder die aanschaf en die maandlasten erbij... Dus denk het goed door voor je het doet. Spaar nu (zie dat je dat al gaat doen denk ik. even wachten lees ik...) en reken het echt goed door t.z.t.

(wat het extra moeilijk maakt is dat ik dus op een manege rij en mijn favo paardje daar ziek staat te wezen, elke week weer. Er weinig aan gedaan wordt (zelfs niet gepoetst wordt ie!) en er wrs ook nikx meer aan te doen is. Dus dat ie weg gaat. Gewoon Banketstaaf dus. En ik heb zo'n zin in elke dag rijden enzo en dat zou vanaf volgens jaar kunnen emt 2 kids op school. Nou ja, nu stort ik me maar op onze verzorgshet en ga daar lekker mee aan de slag, longeren etc)

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:14

idd. wat zilfstar zegt is waar.. even doorsparen en goed doorberekenen en als
je er echt voor wilt gaan dan moet je dat doen! Maar wees eerlijk tegenover
jezelf.. en realiseer je dat het echt veel geld en tijd gaan kosten. En om zomaar
even je paard weg te doen, omdat je er de tijd niet meer voor hebt, of dat je er
het geld niet meer voor hebt, of het gewoon niet meer ziet zitten is niet fair tegen-
over je paard. Eerst denken en dan pas doen!

succes

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:16

Wow.. Als je het doet vind ik het inderdaad heel knap! Echt veel ruimte voor andere leuke dingen (met vriendinnen weg, kleding kopen etc.) is er niet meer... Op zich zou je het allemaal wel net rijden, maar je moet er goed over nadenken of je de sacrifice wil maken. Het paard verkopen is moeilijk dan aanschaffen:P
En de draver die je mag kopen, kan je daar ook normaal op rijden? Doet ie ook nog beetje normaal stappen, draven en galloperen? Anders heb je dadelijk een paard waar je alles voor moet laten maar waar je niet zo veel mee kan...

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:12

Charlenexx schreef:
Wow.. Als je het doet vind ik het inderdaad heel knap! Echt veel ruimte voor andere leuke dingen (met vriendinnen weg, kleding kopen etc.) is er niet meer... Op zich zou je het allemaal wel net rijden, maar je moet er goed over nadenken of je de sacrifice wil maken. Het paard verkopen is moeilijk dan aanschaffen:P
En de draver die je mag kopen, kan je daar ook normaal op rijden? Doet ie ook nog beetje normaal stappen, draven en galloperen? Anders heb je dadelijk een paard waar je alles voor moet laten maar waar je niet zo veel mee kan...

idd.. Een draver kan best vervelend zijn met galop, ik bedoel dan niet vervelend in het gedrag. Ik heb een ''oude'' draver op de
manege staan en die galoppeerd met de voorbenen en draaft met de achterbenen. Inde bak zitb het allemaal een beetje
hobbelig, op het strand zit het wel redelijk lekker. Als je het doet zou ik daar wel op letten, raad ik je aan.

fabienne1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:32

Echt leuk dat je zoveel je best ervoor doet,

ik wil ook erg graag een paard maar ik krijg nu iets aangeboden via de manege wat ook erg aantrekkelijk is
en misschien als je op een manege rijdt en je manege kent het lease systeem dan is dat ook een aanrader

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:00

fabienne1991 schreef:
Echt leuk dat je zoveel je best ervoor doet,

ik wil ook erg graag een paard maar ik krijg nu iets aangeboden via de manege wat ook erg aantrekkelijk is
en misschien als je op een manege rijdt en je manege kent het lease systeem dan is dat ook een aanrader

Als ik het goed begrijp wil je een misschien een manegepaard kopen. Je kan dan niet zomaar beginnen met een uurtje of twee uurtjes
per dag te rijden, omdat ze vaak een paar uur per dag rijden. Je moet dat dan wel langzaam afbouwen heb ik gehoord. Maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet, toch zeg ik het even.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:21

Ik krijg binnenkort, ook m'n eigen paard, maar ik koop het niet, ik mag het "lenen" zeg maar Lachen
En het staat hier dan de hoek om in een wei, bij kenissen die heel veel paarden hebben, ik krijg een zadel en een hoofdstel van de mensen waar het bij mag staan, dus dat moet ik al niet betalen, de andere benodigdheden moet ik wel zelf kopen, maar dat ligt dus heel anders als jou verhaal.
Maar ik zou het misschien proberen, het hangt ervanaf hoe graag je het zelf wil, als je er alles vooroverhebt, en je denkt dat je het aankan, zou ik de kans zeker niet laten schieten..

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:26

jasminetje schreef:
Ik krijg binnenkort, ook m'n eigen paard, maar ik koop het niet, ik mag het "lenen" zeg maar Lachen
En het staat hier dan de hoek om in een wei, bij kenissen die heel veel paarden hebben, ik krijg een zadel en een hoofdstel van de mensen waar het bij mag staan, dus dat moet ik al niet betalen, de andere benodigdheden moet ik wel zelf kopen, maar dat ligt dus heel anders als jou verhaal.
Maar ik zou het misschien proberen, het hangt ervanaf hoe graag je het zelf wil, als je er alles vooroverhebt, en je denkt dat je het aankan, zou ik de kans zeker niet laten schieten..

zou ik ook wel willen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:33

xx_Naomi_xx schreef:
jasminetje schreef:

zou ik ook wel willen!

Ik ook!!! Ik wil ook graag een eigen paard. Leasen wil mijn man echt niet. Dan steek je geld in iets wat niet eens van jouzelf is of ooit wordt. Je bent afhankelijk van de eisen van de eigenaar en soms moet je met 2 of meer leasen. en het kost vaak veel geld per maand. Een verzorgpaard kan dan wel, mits niet te grote kosten per maand of voor niks/ wederdienst (uitmesten bijv). Dus ze kan beter sparen (bij leasing ben je ook het geld kwijt dus dat kan ze imo beter ook niet doen) en het nu met les/ verzorgpaard doen. maar ik geloof dat ze dat al besloten heeft Knipoog

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:43

Je redt het nu allemaal net, als er zoals vaker genoemd, iets met je paard gebeurd, is de kans groot dat je in financiele problemen komt. Misschien zou je eerst nog even kunnen sparen. Zo niet; denk er wel erg goed over na. Want wat ook al eerder gezegd is; het is iets 'voor het leven'. Je moet het niet kopen om te kopen en als het niet lukt dan maar weg, dat zal bijna niemand trekken denk ik.