Met dit budget een pony onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Met dit budget een pony onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:56

alleen doen als je ouders meebetalen, en er achter staan. en weten hoeveel het allemaal zal gaan kosten. Even heel goed met je ouders gaan praten dus:) Omdat veel bokkers je hier meteen uit je droom halen, zou ik dat eerst even doen voordat je verdere besluiten neemt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:59

Dat paard leeft ook maar 1 keer en verdient het niet om afhankelijk te zijn die het onderhoud niet kan betalen.
Je hoeft echt niet mega-rijk te zijn om een paard te hebben, maar wel meer dan de TS nu heeft.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:03

Yommie schreef:
Als je ouders je helpen met evt dierenarts kosten etc,lekker kopen dat beest Haha!
Je leeft maar 1 keer Sigaar ..en iemand proberen te regelen die wat van de prijs af kan krijgen: Duivel

En dus moet je je jeugd verspillen door keihard te werken en jezelf de schulden in te jagen? Dat blijft je lang achtervolgen. Met het budget dat de TS heeft redt ze het niet zonder hulp - ook als de pony nooit een dierenarts nodig heeft.

TS: als je ouders een (behoorlijk) bedrag per maand mee willen betalen, en eventuele DA kosten (wel eerlijk zijn - die kunnen gigantisch oplopen) op zich willen nemen, dan kun je erover denken. Stel in dat geval wel een goed lijstje op, met alle maandelijkse kosten (ruim nemen), en een extra'tje elke maand, omdat je altijd duurder uit bent dan je denkt. Als je ouders er dan aan mee willen werken kun je een pony onderhouden. Als je alles zelf moet betalen: zet je plannen een paar jaar in de ijskast.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:04

Dat geld van jou is alleen nog maar de helft van mijn stalling, en ik zou t er niet op wagen eerlijk gezegt.
Want alleen de hoefsmid kost al gauw 50 euro en dan hebben we t nog niet over de tandarts dierenarts enz.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:08

Yommie schreef:
Als je ouders je helpen met evt dierenarts kosten etc,lekker kopen dat beest Haha!
Je leeft maar 1 keer Sigaar ..en iemand proberen te regelen die wat van de prijs af kan krijgen: Duivel

En gelijk, bij de 2e keer koliek of een klap van een ander paard: verkopen, geld op. Zie hem dan maar eens voor een redelijk bedrag van de hand te doen, of, belangrijker, naar een goed huis.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:10

Dat gaat echt niet lukken

Nu ga je ervan uit dat je 20 euro aan stalling en weidegang kwijt bent (en zelfs dan ga je het hoogstwaarschijnlijk niet redden), maar wat als je om wat voor reden gedwongen bent om een andere stalling te zoeken? Dan wordt het een heel ander verhaal.

Niets lijkt mij zo erg als dat je je droom waarmaakt om hem vervolgens weer kwijt te raken omdat je het financieel niet aan blijkt te kunnen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:13

loeckie schreef:
Yommie schreef:

En gelijk, bij de 2e keer koliek of een klap van een ander paard: verkopen, geld op. Zie hem dan maar eens voor een redelijk bedrag van de hand te doen, of, belangrijker, naar een goed huis.

ja en als der vader morgen geen werk meer heeft etc..
het leven loopt zoals het is..als je overal bij na moet denken kun je beter meteen je graf in gaan:)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:14

op deze manier help je jezelf in een financiëel graf. Niks zo bagger om je droom te verkopen wegens geldgebrek (zie hierboven)
Daarbij, jij gaat toch ook niet ieder oortje versnoepen omdat je morgen misschien niet haalt.
Nee, je denkt erg kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:16

dat is overdreven yommie

onvoorziene dingen kunnen gebeuren...helaas en kan je leven op de kop zetten.

Maar dingen als koliel of flink kreupel dat je foto's wilt maken enzo zijn geen onreele dingen om in je kosten plaatje in te begroten...dit omdat het best vaak voorkomt.

Veder heeft ze niet eens het geld voor de maandelijkse gewone lasten... helaas loopt het leven voor haar nu zo dat ze het nog niet kan betalen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:17

Runningkawa daarom zei ik ook dat als der ouders garant willen staan voor die kosten kan ze dat beesie toch kopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:20

Dan wel Ja

Maar daar schrijft ze niet over
Verder als de ouders niets van paarden weten kunnen ze zich ook enorm in de kosten vergissen Lachen

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:21

Ik zal wel reacties krijgen, maar ik zou het (als enigste tot nu toe) wel doen. Ik doe het namelijk ook!
Nu heb ik wel een grote pot reserve, zodat als ik opeens kosten heb als DA enzo het wel kan blijven betalen.
Mijn voordeel daarbij is ook nog eens dat ik geen weidegang hoef te betalen (weitje aan huis), maar voor de rest alles zelf, dus voer etc allemaal.
Succes in ieder geval en maak de goede keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:24

maar jij vergelijkt al dingen die niet zo bij ts aanwezig zijn, zoals weitje aan huis Lachen

Ik heb ook mijn paarden aan huis...deze kosten me zo'n 120 per maand (zonder extra dingen, excl les enzo)
Maar dat geluk heeft ts niet.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:25

Ach mijn ouders waren ook gene paarden mensen,maar ze draaide wel op voor de kosten mocht de pony ziek worden toen van mij Tong uitsteken
je moet wat over hebben voor je kinderen haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:26

De mijne hadden daar het geld niet voor en ik ben opgegroeid dat als je iets wil, je ervoor moet sparen en werken, dat vind ik net iets beter qua instelling toch Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:28

ik betaal per maand:
60 euro aan stalling/weidegang
10 euro aan zak voer
15 euro hoefsmid (die komt 1x 2 mnd =30 euro dus 1mnd 15)
60 euro rijlessen (15 euro/week)
(vergeet ik nog wat?)
Wij hebben zelf ook niet veel geld, maar zo gaat het prima.
En als mijn paard een keer ziek word, schiet mijn opa bij.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:33

Het ligt denk ook aan de omgeving waarin je woont.
Zelf woon ik in de randstad, en daar is stalling vrij prijzig..
als je €175 euro in de maand verdient, dan zal waarschijnlijk alles richting je paard gaan. Bedenk je wel goed of dit is wat je wilt, want je kan dan niet zomaar lekker shoppen, ofzo..

Over onverwachte kosten is al genoeg gezegd denk ik, en daar ga ik in mee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:34

Goed, dan staat dat beest in zijn wei! Helamaal van jou en de schulden betaal je wel af....
Zadel gekocht, hoofdstel, ijzers eronder geslagen en...... dan????
Wat ga je ermee doen? na 5 keer rijden in zo'n weiland is de lol er wel vanaf. Dan wil je (hopelijk) eens wat leren en les nemen....
Of een buitenrit, maar wie gaat er mee? Zo'n eerste keer is toch heel anders dan dat je met een stel op de manege staat, maar die manege is te duur!

En dan, herfst, dekens! Weer extra kosten, krachtvoer, stro! help en nu gaat het regenen, wat ga je doen?

Naar een binnenbak, maar hoe? Om 17.00u is het donker en als jij klaar ben met je kranten wil je eigenlijk wel eens op je gat zitten bij GTST....
Maar helaas, je moet nog mesten en beestje moet toch ooit zijn box uit.....

Snap je, het is een romantisch idee zo'n eigen Arabier, maar geen goed idee! Zeker niet zonder back-up van je ouders!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:38

mareen schreef:
heel eerlijk als je het mij vraagt zou ik het zeker achterwege laten. Zelfs als je al je geld wat je verdiend alleen maar zou gebruiken om de kosten van je paard te dekken ga je het denk ik niet redden. Je moet namelijk altijd nog een vrij groot bedrag achter de hand hebben stel er gebeurd een keer iets met je paard, of het wordt ziek kunnen hier namelijk grote kosten aan vast zitten. Verder is het denk ik zo dat je over een tijdje toch ook op stap wil en andere leuke dingen wil gaan doen die ook allemaal geld kosten. Tuurlijk is het leuk om een eigen paard/ pony te hebben maar vergis je echt niet in de kosten. Mag ik vragen waarom het je ex-verzorg pony is?

ik had problemen met de eigenaar, ik vond dat hij de dieren niet goed verzorgde en behandelde (wassen met bleekmiddel, jonge ponys inrijden met slof&sporen, voortrekkerij etc)
maar daar wil ik nu even verder niet op ingaan, want dat is ook de reden waarom ik ben weggegaan.
maar ik heb een hele goede stal op het oog, ik ken die mensen daar ook.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:40

amondi schreef:
Goed, dan staat dat beest in zijn wei! Helamaal van jou en de schulden betaal je wel af....
Wat ga je ermee doen? na 5 keer rijden in zo'n weiland is de lol er wel vanaf.
helemaal niet, ik rijd vrijwel altijd in de wei
Dan wil je (hopelijk) eens wat leren en les nemen....
Of een buitenrit, maar wie gaat er mee? Zo'n eerste keer is toch heel anders dan dat je met een stel op de manege staat, maar die manege is te duur!

En dan, herfst, dekens!
dekens zijn ook niet nodig hoor..
Weer extra kosten, krachtvoer, stro! help en nu gaat het regenen, wat ga je doen?
gewoon in de regen rijden?

Naar een binnenbak, maar hoe? Om 17.00u is het donker en als jij klaar ben met je kranten wil je eigenlijk wel eens op je gat zitten bij GTST....

Snap je, het is een romantisch idee zo'n eigen Arabier, maar geen goed idee! Zeker niet zonder back-up van je ouders!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:48

Sodeletuut schreef:
(vergeet ik nog wat?)

Ja, wormenkuur en intenting. Lachen

Verder staat jouw paard dag en nacht buiten neem ik aan, in een weide die genoeg gras geeft. Anders komt er s winters nog ruwvoer bij en eventueel bodembedekker voor de schuilstal. Als ik het goed begrijp staat paard TS ook op stal dus dan heb je zeker kosten aan vloerbedekking en ruwvoer.

En dan god maar bidden dat het paard niet ziek wordt, of dat ze net zo'n opa heeft als jij! Clown

Had TS een financiele reserve en een vast inkomen van E 175 per maand alleen voor haar paard zou ik zeggen ga er voor. Maar dat heeft ze niet, ze heeft vast E 125, de rest is of onzeker of voor iets anders bestemd. Dan vind ik het wel heel krap.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:50

amondi schreef:
Wat ga je ermee doen? na 5 keer rijden in zo'n weiland is de lol er wel vanaf. Dan wil je (hopelijk) eens wat leren en les nemen....

En dan, herfst, dekens! Weer extra kosten, krachtvoer, stro! help en nu gaat het regenen, wat ga je doen?

even by the way, er is een buitenbak bij de stal, dekens heb ik al, kranten doe ik maar 1x in de week dus heb genoeg tijd om te rijden en het is een pensionstal met ook meiden van mijn leeftijd dus hoef ik echt niet alleen buiten te rijden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:52

Betaal je echt maar 20 euro per week voor de stalling incl hooi, brok en stro (of andere bodembedekker)? Zo ja dan is het echt een goedkope stalling! Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:53

Vriendin van me kocht ook paard op haar 15e op volledig eigen kost. Die werkte op vrijdag na school en volledige zaterdag en zondag bij in de horeca naast school om paard te onderhouden. In het begin ging het ruim zat zo. Tot hij hoefrot kreeg, moest behandeld worden, speciale ijzers nodig, smid kwam vaker.
Toen stak iemand een scherp voorbeen in zijn been terwijl hij in de piste stond: 300 euro aan de DA en niet rijden.
Wond herstelt weer oppakken: paard krijgt hevige koliek. Blijkt overblijfsel te zijn van langdurige ondervoeding waardoor de spieren weggeteerd zijn, paard de rug fout belast en de buikspieren en hij er uiteindelijk ziek van werd.
...

Met 125 euro per maand is het krap gewoon.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:54

Ir111 schreef:
Betaal je echt maar 20 euro per week voor de stalling incl hooi, brok en stro (of andere bodembedekker)? Zo ja dan is het echt een goedkope stalling! Ja
nn

nee, de stalling+weide is 20 euro.
eten+bodembedekking moet er nog bij