Paarden in wei zonder stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: Paarden in wei zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:28

fries, fjord of haflingertje zou ik doen.. friezen zijn wel vrij duur in aanschaf, haflingers zijn goedkoop en fjorden weet ik zo niet.
deze rassen kunnen prima buitenstaan en hebben niet perse en stal nodig. t is wel fijn als ze ergens beschutting hebben van zon en regen.. staan er iets van bomen? of anders zou ik gewoon 4 palen in de grond zetten met daarop een dak, dat ze iniedergeval beschut kunnen staan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:33

fjorden... ik vind ze echt te sterkt voor kinderen, zie mn buurmeisje ook worstelen met een en dat is echt niet leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:40

Geen idee waar jij gaat wonen, maar ik woon in een omgeving waar nu de paarden op stal gaan staan om te schuilen tegen de dazen.
En ik vind dus echt noodzakelijk dat het kan.
Ik zie ook wel eens zonder in deze buurt, maar dat vind ik een vorm van mishandeling.

In de winter vind ik het noodzakelijk dat ze een droge plek hebben waar ze kunnen liggen als ze willen.

Containers of andere verplaatsbare stallen, daar heb je ook vergunning voor nodig.
Het word in sommige gemeentes gedoogd, maar niet overal

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:42

runningkawa schreef:
Geen idee waar jij gaat wonen, maar ik woon in een omgeving waar nu de paarden op stal gaan staan om te schuilen tegen de dazen.
En ik vind dus echt noodzakelijk dat het kan.
Ik zie ook wel eens zonder in deze buurt, maar dat vind ik een vorm van mishandeling.

In de winter vind ik het noodzakelijk dat ze een droge plek hebben waar ze kunnen liggen als ze willen.

Containers of andere verplaatsbare stallen, daar heb je ook vergunning voor nodig.
Het word in sommige gemeentes gedoogd, maar niet overal

idd t plaatsen van een container gaat voortaan moeilijk.. de wet is daar echt voortaan te dicht voor betimmerd..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:44

maar misschien is het mogelijk om in de garage een stal te maken? je hebt toch huis met wei dr aan vast.. en als t dan echt winter is en de paarden niet kunnen gaan liggen dat je ze in de garage zet?
je kunt van die wanden krijgen die je zo tegen de muur aan kunt schroeven en klaar is je stal Lachen
wel idd voor een boompje ofzo zorgen in de wei voor schuilmogelijkheid

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:44

Er zijn van die grote plastic kalverschuilhokken waar een fjord wel in past, volgens mij kun je die b.v. kopen bij agradi.nl (of zo). Maar hoe dat zit met vergunningen weet ik niet. Ook kun je een "kar" maken met wielen (verrijdbaar dus), met een constructie waar ze onder kunnen schuilen. Ik denk dat je daar nog wel wat op kunt verzinnen, ook al blijft dat lastig.

Maar hou er met zo weinig land rekenig mee dat het in de winter 1 grote blubzooi wordt. Als je paarden dan mok krijgen, dan zit je al, je kunt ze dan nergens droog zetten en ze kunnen dan b.v. ook niet ergens droog liggen. Dat laatste is toch echt wel een must voor een paard. Ook loop je veel risico op zandkoliek.

Wij hadden eerder ons belgenveulen ook 24 uur buiten staan, op zich kan ze dat best wel hebben, zelfs met 16 graden vorst voelde ze zich blijkbaar prima (lag in de sneeuw te slapen en bleef lekker warm). Dat is het probleem niet. Maar na 3 maanden had ze wel d'r eerste zandkoliek aanval te pakken! Toen moest ze van de DA dus op stal, zodat ze geen zand meer kon binnenkrijgen en zich m.b.v. paraffine goed "leeg kon poepen". Maar ja , dat gaat dus niet als je geen stal tot je beschikking hebt. Als je paarden hebt die gevoelig zijn voor zandkoliek dan zul je dan dus veel ruwvoer moeten voeren. Heb je er dan eentje bij die van lucht al dik wordt, heb je ook weer een probleem.

Ik zou er nog wel eens goed over nadenken!

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:46

een beetje zo`n ouderwetse new forester, dat zijn wel harde sobere pony`s en meestal ook leuke kinderpony`s! fjord is denk ik idd te sterk.
als je een plek hebt waar ze beschut (bomen) kunnen staan/schuilen voor de regen en een plek waar de grond droog is/rubbere tegels ed. hoeven ze echt geen stal hoor.
licht het land hoger of lager dan de rest van de omgeving?? als het hoger licht zal het ook vrij vaak droog blijven en is dus nog net iets geschikter

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:05

constructie op wielen kan echt niet meer!
daaar is de wet te erg voor dichtgetimmerd.. je moet m dan mamelijk om de 31 dagen van het erf halen.. en dus niet alleen maar een metertje vooruit trekken!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:56

Paarden kunnen in de winter in principe gewoon zonder stal. Maar ik houd mijn arabiertje liever 's nachts binnen. Die zit in de winter niet in een hele dikke vacht dus.. Maar tinkers, friezen, haflingers, fjorden kunnen best in de winter ook buiten staan hoor, die maken zo'n dikke vacht aan. Maar zelf zou ik het denk ik niet doen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:03

in principe kan een paard , ongeacht ras , prima buiten blijven in de winter
er zin uitzonderingen, maar dat zijn echt uitzonderingen
ik heb tot nu toe alles van arabier tot belg al buiten gehouden, geen enkel probleem
ja er moet wel een plek zijn waar ze droge voeten kunnen halen
dus paddock zou in veel gevallen noodzaak zijn en schuilstal is eingelijk ook wel een must , niet alleen om droog te kunnen staan, maar juist in de zomer ook tegen de dazen, muggen en zon,
alternatieve oplossingen, wat Ninx al aangaf , er zijn tentsystemen speciaal gemaakt voor dit doel
geen idee hoe dit valt bij gemeentes btw, maar zou een goede optie kunnen zijn
verder zou je kunnen kiezen om en hoek van een paddock af te zetten met bijvoorbeeld wilgenmatten, dus twee "wanden" maken waar ze uit de wind kunnen staan , eventueel een paar grote strobalen opgestapeld als muur, is ook een optie puur om van de wind te kunnen schuilen
is er geen mogelijkheid tot maken van heel simpel afdak aan een bestaande schuur vast? oid

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:16

Je kunt je Fjorden prima zonder stal houden hoor. Mijn zus heeft er twee en die lopen overdag in de bak (ivm hoefbevangenheid) en 's avonds in de wei. Ze heeft wel stallen, maar die gebruikt ze niet. Een paar jaar geleden hebben we een schuilstal gebouwd, maar daar maken de dames geen gebruik van, of toch wel, ze poepen en piesen er graag in! Wat voor soort grond is het, zandgrond verdraagt 's winters meer dan bv. klei grond.
Het belangrijkste is dat de paarden droog kunnen liggen en uit de wind kunnen staan. Een paar schuttingen van bv. de Gamma kunnen in een hoek geplaatst al als windscherm dienen. Succes! Ik weet sinds kort hoe fijn het is om de paarden aan huis te hebben!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:19

2000m2 is niet veel voor 2 paardjes om het weiland netjes te houden.

Zelf zou ik iets van een paddock maken met zand.
(bij ons in de buurt mag een buitenbak alleen op het bouwblok staan, maar een paddock mag wel ; mits er geen letters in staan enz.)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:21

Een bak aanleggen mag inderdaad veelal niet, maar je kunt ook de grond omkeren (dus zand naar boven, zwarte grond eronder werken). Dan heb je namelijk geen grond of bodem opgebracht en dan is het weer geen probleem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:26

sja, simpeltste manier is flinke laag zand, hoger dan de rest van het land (klein walletje van grond er omheen) en gewoon met koord/lint afzetten
dus geen grind en drainage en een vaste houten heining gebruiken

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:46

Nogmaals dank voor de vele goede adviezen. Vandaag gehoord dat het allemaal doorgaat. In december is de overdracht. Nu kunnen we lekker gaan uitzoeken en voorbereiden.