Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Aimee schreef:Voor een sportpaard die dagelijks gewerkt en gestapt wordt, is 2 uur weidegang prima. Meer hoeft eigenlijk ook niet eens.
Maar de enige reden om een fjord niet onbeperkt op de wei te laten, lijkt mij hoefbevangenheid.
Overigens prefereer ik weidegang wel degelijk boven paddockgang. In de paddock leven ze zich eventjes uit, dan zijn ze uitgebokt en gerend, gaan een beetje rondsnuffelen (krijgen daarbij zand binnen) en gaan vervolgens stilstaan. Stilstaan kan ook in de box. In de wei gaan ze dan hapje-stapje gras eten zodat ze zichzelf continu beweging halen.
En in een box is een paard meteen beperkt in zijn beweging, terwijl hij in de paddock nog kan kiezen om te gaan bewegen! Dus vind het een beetje onzin wat je vertelt.
Aimee schreef:Voor een sportpaard die dagelijks gewerkt en gestapt wordt, is 2 uur weidegang prima. Meer hoeft eigenlijk ook niet eens.
Maar de enige reden om een fjord niet onbeperkt op de wei te laten, lijkt mij hoefbevangenheid.
Overigens prefereer ik weidegang wel degelijk boven paddockgang. In de paddock leven ze zich eventjes uit, dan zijn ze uitgebokt en gerend, gaan een beetje rondsnuffelen (krijgen daarbij zand binnen) en gaan vervolgens stilstaan. Stilstaan kan ook in de box. In de wei gaan ze dan hapje-stapje gras eten zodat ze zichzelf continu beweging halen.
Aimee schreef:Een paard in een buitenbox die z'n kop naar buiten steekt, krijgt ook frisse lucht en zonlicht en kan ook veel zien.
) eigenaardigheid.Aimee schreef:In een paddock verveelt ie zich net zoveel als in een box. Bovendien denkt een paard niet in: ik wil zelf kunnen kiezen. Dat is een menselijke (Nederlandse) eigenaardigheid.
Een paddock is wel fijn, om hem even een halfuurtje de benen te laten strekken. Dan kun je hem eruit halen als het paard geen behoefte meer heeft aan sprintjes trekken en rollen. Lekker de wei in om te grazen, of de stapmolen in om te stappen, of (nog beter) stappen aan de hand. Dáár heeft een paard behoefte aan: kilometers maken op een lage intensiteit en eten in een langzaam tempo.

Vind alleen dat je hem zelf lekker moet laten beslissen, en niet zomaar in een ruimte van 3x3 moet stoppen (ook weer zoiets van de mens he..) voor 24 uur.X_juul_X schreef:Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
*knip*
beantsje schreef:X_juul_X schreef:Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
*knip*
Ik snap werkelijk niet waar TS zich mee bemoeit. We hebben het hier over een privépaard van een ander. Dat is toch niet aan TS om zich daarmee te bemoeien?
Ik zou er ook niet vrolijk van worden als iemand op onze manege mij ging vertellen dat ik het allemaal anders moet doen met mijn paard.
peetorlan schreef:Ben het met je eens .
Maar ben ook van mening dat een ieder mag doen wat hij zelf wil met zijn paard.
Of wij daar nu achter staan of niet.
Ik heb in de jaren geleert er me niet meer druk om te maken.
Je hebt nu eenmaal mensen die het niet snappen denk ik dan maar
En zij staat 3 uur per dag buiten en zelf na die 3 uur merk ik soms dat ze al lekker loopt te boeren.. Aimee schreef:Voor een sportpaard die dagelijks gewerkt en gestapt wordt, is 2 uur weidegang prima. Meer hoeft eigenlijk ook niet eens.