Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:29

Voor een sportpaard die dagelijks gewerkt en gestapt wordt, is 2 uur weidegang prima. Meer hoeft eigenlijk ook niet eens.
Maar de enige reden om een fjord niet onbeperkt op de wei te laten, lijkt mij hoefbevangenheid.

Overigens prefereer ik weidegang wel degelijk boven paddockgang. In de paddock leven ze zich eventjes uit, dan zijn ze uitgebokt en gerend, gaan een beetje rondsnuffelen (krijgen daarbij zand binnen) en gaan vervolgens stilstaan. Stilstaan kan ook in de box. In de wei gaan ze dan hapje-stapje gras eten zodat ze zichzelf continu beweging halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:33

Mijn pony staat 24/7 buiten omdat ik geen enkele reden kan bedenken waarom hij op stal zou moeten staan.. Bij heel slecht weer (onweer, hele erge regen)of wanneer het veel te warm is gaat hij naar binnen..
Zelfs wanneer hij kreupel is of lek gestoken word door de beesten, gaat hij gewoon de wei op!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:35

Aimee schreef:
Voor een sportpaard die dagelijks gewerkt en gestapt wordt, is 2 uur weidegang prima. Meer hoeft eigenlijk ook niet eens.
Maar de enige reden om een fjord niet onbeperkt op de wei te laten, lijkt mij hoefbevangenheid.

Overigens prefereer ik weidegang wel degelijk boven paddockgang. In de paddock leven ze zich eventjes uit, dan zijn ze uitgebokt en gerend, gaan een beetje rondsnuffelen (krijgen daarbij zand binnen) en gaan vervolgens stilstaan. Stilstaan kan ook in de box. In de wei gaan ze dan hapje-stapje gras eten zodat ze zichzelf continu beweging halen.

De mijne blijft in de bak ook rondlopen? Clown En in een box is een paard meteen beperkt in zijn beweging, terwijl hij in de paddock nog kan kiezen om te gaan bewegen! Dus vind het een beetje onzin wat je vertelt.
De mijne eet niet heel de dag door, staat ook wel eens stil in de wei. Moet ik hem dan maar meteen in een box zetten 'omdat hij toch stilstaat'?

Ik zou niet weten waarom ik mijn paard in een box zou moeten zetten. Hij staat lekker 24/7 buiten met zijn paardenvriendjes.
Welk weer dan ook, ze blijven buiten. Vinden ze heerlijk Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:48

Aimee schreef:

Stilstaan in de paddock geeft in elk geval frisse lucht, in een stal heb je altijd stof en ammoniak hangen hoe goed je ook schoonmaakt. Zonlicht helpt met de aanmaak van vitamine D. En buiten valt er veel meer te zien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:50

Een paard in een buitenbox die z'n kop naar buiten steekt, krijgt ook frisse lucht en zonlicht en kan ook veel zien.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:52

Aimee schreef:
Een paard in een buitenbox die z'n kop naar buiten steekt, krijgt ook frisse lucht en zonlicht en kan ook veel zien.

Enige nadeel is dat hij niet zelf kan kiezen of hij beweegt of niet.

Ik heb liever een paard dat in de paddock lekker staat te suffen, dan een paard dat zich rot verveelt in een stal Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:00

In een paddock verveelt ie zich net zoveel als in een box. Bovendien denkt een paard niet in: ik wil zelf kunnen kiezen. Dat is een menselijke (Nederlandse Clown ) eigenaardigheid.

Een paddock is wel fijn, om hem even een halfuurtje de benen te laten strekken. Dan kun je hem eruit halen als het paard geen behoefte meer heeft aan sprintjes trekken en rollen. Lekker de wei in om te grazen, of de stapmolen in om te stappen, of (nog beter) stappen aan de hand. Dáár heeft een paard behoefte aan: kilometers maken op een lage intensiteit en eten in een langzaam tempo.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:03

Aimee schreef:
In een paddock verveelt ie zich net zoveel als in een box. Bovendien denkt een paard niet in: ik wil zelf kunnen kiezen. Dat is een menselijke (Nederlandse Clown ) eigenaardigheid.

Een paddock is wel fijn, om hem even een halfuurtje de benen te laten strekken. Dan kun je hem eruit halen als het paard geen behoefte meer heeft aan sprintjes trekken en rollen. Lekker de wei in om te grazen, of de stapmolen in om te stappen, of (nog beter) stappen aan de hand. Dáár heeft een paard behoefte aan: kilometers maken op een lage intensiteit en eten in een langzaam tempo.

En in een box proppen past ook helemaal in het plaatje? Clown
In een paddock hoeven ze zich helemaal niet te vervelen. Lekker wat hooi oid erbij, wat maatjes. Prima hoor. Liever paddock dan helemaal geen beweging.

Zeg ik dan dat een paard zo denkt? Haha! Vind alleen dat je hem zelf lekker moet laten beslissen, en niet zomaar in een ruimte van 3x3 moet stoppen (ook weer zoiets van de mens he..) voor 24 uur.

En wil je hem laten stappen aan de hand; moet je veel lopen. Ze leggen in het wild namelijk +- 40 km op een dag af, succes!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:05

Ik vind 2 uur ook echt te weinig. Ik vind dat een paard minimaal 4 uur per dag naar buiten moet kunnen. Liefst langer natuurlijk, maar daar is niet altijd mogelijkheid voor. Mijn paard staat zo'n 10 tot 12 uur per dag buiten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:11

X_juul_X schreef:
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.

*knip*

Ik snap werkelijk niet waar TS zich mee bemoeit. We hebben het hier over een privépaard van een ander. Dat is toch niet aan TS om zich daarmee te bemoeien?
Ik zou er ook niet vrolijk van worden als iemand op onze manege mij ging vertellen dat ik het allemaal anders moet doen met mijn paard.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:13

Ze vertelt toch niemand dat ze dat moet doen? Ze haalt imo alleen aan dat zij het niet vind kunnen dat een paard 22 uur op stal staat. Wat die persoon daar dan mee doet, is zijn beslissing..toch?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:16

Ik zou ook zeggen : leven en laten leven. Als je ergens gezellig wil staan kan je beter je mond houden ook al heb je misschien gelijk. Als het in een gesprek ter sprake komt kan je het altijd zeggen, maar de meeste mensen waarderen het niet echt als je kritiek hebt op de manier waarop zij paarden houden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:22

er zijn idd paarden die nooit buiten komen ,ik zou dat voor mijn paardje geen optie vinden
ik ben altijd zoekende gebleven naar een stal waar ze veel 24 uur buiten staan en in de winter iig overdag
en deze heb ik sinds nov 2007 gevonden
zij kan er niet tegen om binnen te staan ze trapt de hele stal aan puin.
nu staat ze gelukkig vanaf 22 april 24 uur buiten
alleen met die erge onweer is ze een nachtje binnen geweest

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:27

Ben ik ff blij dat ik ze thuis heb staan in een flinke wei en per paar. Geen gezeur en ze blijven 24/7 buiten zomer en winter! De mijne willen niet eens een stal, en ik ook niet!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:32

Ach, het hangt ook van het paard af.. Maar ik weet wel dat als mijn paarden 2 uur per dag naar buiten gingen, er na een week niets meer van de stal over zou zijn. Ik heb mijn NRPS toen ik een week alleen thuis was, 's nachts op stal gehad omdat hij nogal de neiging heeft om het hek kapot te maken om gras te gaan eten bij de buren en daar had ik die week helemaal geen zin in. Na 1 nacht had hij de deur van de box ontwricht... Dat experiment is dus niet voor herhaling vatbaar ^^; ( kan er natuurlijk ook aan gelegen hebben dat de rest van de paarden nog wel, binnen gezichtsafstand nog buiten stonden ).
Maar goed, ik vind het niet fijn om een paard 2 uur per dag buiten te hebben, het gaat tegen ieder natuurlijk gedrag van een paard in. En dan heb ik weleens het tegenargument gehoord dat mensen die geen weidegang hebben beter voor hun paarden zijn als ze iedere dag met hun paard bezig zijn dan mensen die hun paarden de hele dag buiten hebben en ze gewoon een dag stil laten staan, betekent dat dan dat die mensen geen paarden zouden moeten nemen?
Het klinkt cru, maar ik vind van wel. Als jij niet voor je paard kan garanderen dat ze minstens een paar uur per dag naar buiten kunnen, dan moet je er niet aan beginnen. Je doet je paard er in ieder geval geen plezier mee. Het idee van het huiselijke stalletje, dat paarden dat prettig vinden, is ontsprongen uit het hoofd van de mens die denken dat een paard hetzelfde idee van een stal hebben als wij van een gezellig huisje.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:49

beantsje schreef:
X_juul_X schreef:
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.

*knip*

Ik snap werkelijk niet waar TS zich mee bemoeit. We hebben het hier over een privépaard van een ander. Dat is toch niet aan TS om zich daarmee te bemoeien?
Ik zou er ook niet vrolijk van worden als iemand op onze manege mij ging vertellen dat ik het allemaal anders moet doen met mijn paard.

Ik bemoei me nergens mee, want ze moet zelf weten wat ze met haar paard doet. I vind het jammer voor het paard, maar ik vind het dan niet leuk dat ze tegen mij zegt dat ik de paarden van de wei af moet halen omdat "2 uur wel lang genoeg is ".

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:33

[quote="Inujojo"]Ach, het hangt ook van het paard af.. Maar ik weet wel dat als mijn paarden 2 uur per dag naar buiten gingen, er na een week niets meer van de stal over zou zijn.[quote]

Idem hier, alleen gaan ze de stal wel niet afbreken, maar omdat mijn paarden gewoon zijn constant buiten te lopen, zijn ze als slecht ze 2 uur per dag op de wei kunnen echt in een rotslecht humeur.
Dan zijn ze zoo nerveus en bijterig! Dan krijg je er bij het rijden geen ontspanning in.

Ik vind het ook zo dom van mensen om hun paard binnen te zetten als het regent. Ze hebben een uitgekiende temperatuurregulator, dus hebben ze ook geen deken nodig of hebben ze er geen nood aan dat je ze in de stal propt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:39

peetorlan schreef:
Ben het met je eens .
Maar ben ook van mening dat een ieder mag doen wat hij zelf wil met zijn paard.
Of wij daar nu achter staan of niet.
Ik heb in de jaren geleert er me niet meer druk om te maken.
Je hebt nu eenmaal mensen die het niet snappen denk ik dan maar

Mee eens

Maar sommige paarden zijn nou eenmaal gevoelig voor koliek of bevangenheid en is het veiliger ze wat minder in de wei te laten staan. De mijne is gevoelig voor beide Boos! En zij staat 3 uur per dag buiten en zelf na die 3 uur merk ik soms dat ze al lekker loopt te boeren..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:07

jammer dat die binnen moeten. Het is al in de winter triestig genoeg zodat vanaf het mooi weer is dat de paarden buiten kunnen en even back to roots gewoon paard kunnen zijn, dag en nacht buiten.

En als ze elke dag rijden zal die fjord wel niet te dik worden zeker van gans de dag op gras te staan.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:03

mijne staat dag en nacht op t land bij een manege,
ze vind t heerlijk !
elke dag haal ik der wel vanaf om biks/musli te geven en om te
rijden of te longeren!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:21

Aimee schreef:

Een sportpaard, als in: een paard waar iemand zijn brood mee verdient? De rest vind ik nl allemaal hobby-paarden....en dat is dus 98%, en dus kunnen die lekker naar buiten in paddock of weide (de broodpaarden ook wat mij betreft, maar ok).
Je moet je paard in de paddock natuurlijk ook wel wat te knabbelen geven, wat eiwitarm hooi bijv. Dat hij niet rondrent en idioot doet, maar heerlijk staat te soezen in de zon betekent niet dat hij zich verveelt natuurlijk.... Verveel jij je als je eens even heerlijk zit te ontspannen op je kont? Nee toch, wij hoeven toch ook niet constant zingend, schreeuwend, huppelend rond te dartelen.
Godzijdank laait de discussie binnen de politiek nu ook heel erg op, dus de fout dat: "een paard geen vrije ruimte nodig heeft, of hooguit 2 uur naar buiten hoeft en ook erg gelukkig is in zijn stal" zal in de toekomst hopelijk niet meer gemaakt worden.

Waarom vinden mensen het zo lastig om te begrijpen dat een paard geen mens is maar een paard? Dat wij mensen de hele dag stilzitten, met een dikke reet op een bank onszelf vol zitten te stoppen, betekent niet dat een paard daar ook behoefte aan heeft.
Ik ben erg, erg, erg boos, en vrij emotioneel over dit onderwerp.... Ik kan NIET begrijpen dat dieren tot een gevangenisleven gedoemd zijn omdat mensen daarvoor kiezen. In een overbevolkt gebied wonen, of een gebied waar weidegang of paddock niet tot nauwelijks te realiseren is, is een keuze van de mens. Het paard is slachtoffer van die situatie, want de persoon in kwestie wil PERSE dat paard hebben.... Ik vind dat not done.
Ik vind het ook raadselachtig dat jij je opwerpt dat zo intens te verdedigen Beantsje.
Met als excuus dat de eigenaar zelf moet weten wat ie ermee doet? Zeg je dat ook als ie een paard met een schep staat te bewerken?
Als iedereen zich aan alle vormen van bemoeienis onttrekt, veranderd er echt nooit iets....

Soms moet je mensen iets wijzer maken dan ze zijn, hopelijk slaagt ts in dat voornemen....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:16

MD-->VSW

hantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:39

waar ik vroeger mijn paarden verzorgde..
Stonden ze ook heel lang op stal soms..
Sommige stonden helft van de dag en de andere soms maar 1 uurtje..
en daar hadden ze hele kleine paddocks
Ze konden helemaal niet in rennen..
dat vond ik wel zielig..

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:04

In de wei is juist hartstikke lekker voor ze!
Ik ben er dan ook absoluut voor om paarden 24/7 buiten
te laten staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:11

Ik ben blij dat er zoveel mensen zo over denken!!! Hopelijk heeft dit een positieve invloed en mogen meer paarden hun gevangenis verlaten!