Paard deken op of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard deken op of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:21

gewoon per paard aankijken, en er niet zomaar vanuit gaan dat wat voor de ene werkt voor de andere ook werkt

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:35

Dat een paard geen kou krijgt bij zweten in koude lucht daar hebk toch wel een beetje mn twijfels aan... Het zweten zorgt er net voor dat het paard zn overtollige lichaamswarmte kwijt kan (het zweet dat verdampt koelt het lichaam af) Volgens mij kan een paard dus wel "te snel" afkoelen en kou krijgen.
Natuurlijk is het niet van die 10/30 minuten afkoelen dat ze verkouden worden, maar ik ben er redelijk zeker van dat het hun spieren tijdelijk wel wat strammer en stijver kàn maken... en als ruiter wil je natuurlijk een soepel paard...
Laatst bijgewerkt door ireika op 20-06-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:37

En heel even voor de duidelijkheid........... aan TS een geschoren paard kan in de winter ABSOLUUT niet zonder een deken, en ZEKER niet buiten.......

met scheren neem je alle natuurlijke bescherming tegen de kou, wind en regen weg bij een paard........

Hij kan wel naar buiten maar WEL onder dek

Monique_Casi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:03

Hallo,
Jij wilt weten waarom sommige mensen hun paard eerst een deken opdoen als ze bezweet zijn en waarom sommige mensen hun paard scheren.
Mijn vriendin probeerde mij ook altijd te overtuigen hoe zij via paardnatuurlijk.nl haar paard deed verzorgen. Ik had veel respect voor haar manier hoe zij het deed maar ik deed het nou eenmaal op een andere manier omdat ik mijn paard ook voor andere dingen gebruikte. Zij deed er voornamelijk recreatief op rijden en ik deed graag wedstrijden. Omdat ik er voor had gekozen om mijn paard niet te scheren had hij s’winters altijd een deken op. Na het rijden deed ik er ook een deken op en zetten hem op stal.
Ik heb het dus ook een aantal keren zonder deken gedaan omdat mijn vriendin dat adviseerde en zij dat hij daar ook tegen moest kunnen volgens paardnatuurlijk.nl maar mijn paard werd ontzettend verkouden.
Ik wil hier alleen mee duidelijk maken dat het misschien niet altijd goed is om je paard zomaar nat op de wei te gooien en zeker niet als hij dat niet gewend is.

Groetjes Monique

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:07

Maar weet je waarom je paard verkouden werd?
Dat kwam omdat hij helemaal niet gewend was om zonder deken buiten te staan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:15

Er zijn nog meer redenen om een deken op te doen dan alleen 'geen zin om uit te stappen'.
Een paard wat hard moet werken kan daarin worden belemmert door zijn vacht, hij krijgt het erg warm en kan die warmte niet goed kwijt. Hierdoor voelt een paard zich niet lekker in zijn vel en kan het erg vervelend zijn om te werken.
Verder kan een vacht het paard wel warm houden, maar toch merk ik dat mijn pony (als het echt kouder wordt) een erg stijve rug krijgt bij het rijden. Hierdoor is hij niet goed ontspannen over zijn rug te rijden.
En om dan een paard een heel seizoen niet te rijden, daar heb ik hem niet voor gekocht. Bovendien vind ik deken/scheren een prima optie. De paarden kunnen dan lekker buiten spelen, maar ook optimaal aan het werk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:19

Als paarden nooit last zouden hebben van kou en nattigheid dan zou longontsteking ook niet voorkomen bij paarden. Je moet alles in verhouding blijven zien. Paarden in het wild worden niet 4 keer per week dusdanig nat dat het schuim tussen de billen en op de hals staat en dat worden ongeschoren paarden in de winter wel als je ze net zo trained als in de zomer. Op dat moment doet de vacht echt niets isolerends meer hoor, die zit vastgeplakt aan de huid.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:25

Ik heb het geprobeerd met mijn paard, zonder deken in de winter. Maar het werkt voor haar simpelweg niet. Ik heb 3 winters afgebouwd van 600 gr. naar 0 gr. en afgelopen winter helemaal zonder deken. Maar ze werd super mager, ze kreeg onbeperkt hooi en kreeg paardenmeel bij maar dat hielp weinig tot niks.
Komende winter krijgt ze dus mooi weer een dekentje op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:48

Salt_Pepper schreef:
Maar als dat dan echt waar is, waarom scheren sommige mensen hun paarden dan?, omdat ze hun paard dan niet zo lang moeten droogstappen. Maar,, dat is dan toch helemaal nergens voor nodig!? Verward

die van mij wordt geschoren, omdat hij het met wintervacht gewoon veelste warm heeft in de winterdag. Meestal scheer ik hem in oktober of september voor het eerst en dan zet ik hem gerust geschoren zonder deken weg op het land of op stal. Hem maak ik daar echt blij mee Ja
Had hij het nou niet zo warm was ik ook niet gaan scheren. Nu loopt hij wat minder fanatiek als vroeger en zal ik dit jaar ws een deel van de hals en borst wegscheren om het rijden voor hem aangenaam te houden en de rest lekker laten voor wat het is en fijn zonder dek.

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:42

Een paard kun je in de herfst met een stevige wind niet bezweet in de wei zetten. Dat moet je zefl eens gaan doen. lekker buiten gaan zitten met harde wind en helemaal bezweet. dan koel je veel te snel af.
Scheren doen mensen voor zichzelf. niet echt voor het paard.
Het paard hoeft niet zo lang uitgestapt te worden- voor de mens.
Het paard lijkt dan veel netter, en ziet er beter uit voor als hij/zij verkocht moet worden - voor de mens
Met een deken op: Hoef je minder te poetsen- voor de mens
En hij komt niet zo dik in de wintervacht. lijkt netter en mooier en scheelt in borstelen.- is allemaal in voordeel voor de mens. maar in het wild staan paarden ook niet met dekentjes op. en die redden het ook makkelijk.
Je paard kan ook gerust in een regenbui staan als deze geen deken op heeft en niet geschoren is.
Mijn paard doe ik alleen in de winter, na heel intensief rijden op stal met een zweetdeken op.en als ze bijna droog is, doe ikhem weer af. Dit is ook de enige deken die ze heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:47

KiWiKo schreef:
gewoon per paard aankijken, en er niet zomaar vanuit gaan dat wat voor de ene werkt voor de andere ook werkt

Exact, en los daarvan moet je het paard de tijd geven een wintervacht op te bouwen. Je kunt een paard niet ineens van stalpaard veranderen in buitenpaard in midden november. Vanaf einde zomer/ najaar begint de aanmaak van de dikkere wintervacht, vanaf dat punt dus geen dekens en niet scheren. Pas dan krijgt je paard natuurlijk een vacht die bestand is tegen kou.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:01

Mijn pony krijgt een deken op omdat trainen met wintervacht niet fijn is. Ze zweet zich snel kapot en haar conditie is minder omdat ze door de dikke vacht begint te hijgen en het zo snel warm krijgt dat ze zich niet meer prettig voelt. Omdat ik wel wil kunnen blijven trainen (paard kan moeilijk hele jaar stilstaan; zomer is te heet en teveel dazen, winter is met rijden te warm dus kunnen niet rijden) staat ze in de zomer onder een vliegendeken en 's winters onder een gewone. Nu is mijn pony een hele makkelijke en vind alles snel goed en heeft geen problemen met dekens.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:08

als je paard geen deken nodig heeft vind ik ook dat je het niet moet doen en scheren vind ik in 9 van de 10 gevallen ook grote onzin. een dekentje op als hij bezweet thuis komt ok maar je kunt ook de tijd nemen om netjes uit te stappen. waarom er zomer dekens bestaan weet ik niet maar imo heeft niemand zo'n ding nodig voor zn paard. vliegendekens en voor de geschoren wedstrijd paarden (vind ik eigenlijk nog steeds onzin) een winterdeken en voor de na zwetende paarden een fleeece deken. verder niet

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:14

Zweetdekentje voor in de zomer vind ik persoonlijk wel prettig, heb jij ooit je pony bezweet buiten gezet? Gezien hoe ontzettend veel vliegen daar op af komen? Uberhaupt op een nat paard?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:16

fleece / zweetdekentje bedoel ik. ik spuit mn paard altijd af na het rijden dan heb je ook niet zo'n last van vliegen

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:24

Mijn paard staat 24/7 met een deken op... Haha!
Binnen of buiten, altijd een deken op... Ja

Dus dat is makkelijk kiezen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:21

Citaat:
Een paard kun je in de herfst met een stevige wind niet bezweet in de wei zetten. Dat moet je zefl eens gaan doen. lekker buiten gaan zitten met harde wind en helemaal bezweet. dan koel je veel te snel af.

jezelf vergelijken met een paard gaat totaal niet op omdat een paard een vacht heeft en jij niet.
Waar je het wel mee kan vergelijken zijn de speciale sportkleren die je aantrekt. Deze zijn gemaakt om je lichaam droog te houden en het zweet naar buiten te voeren. Exact hetzelfde wat een paardenvacht ook doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:33

Cowgirl schreef:
Citaat:

jezelf vergelijken met een paard gaat totaal niet op omdat een paard een vacht heeft en jij niet.
Waar je het wel mee kan vergelijken zijn de speciale sportkleren die je aantrekt. Deze zijn gemaakt om je lichaam droog te houden en het zweet naar buiten te voeren. Exact hetzelfde wat een paardenvacht ook doet.

Mooi omschreven en helemaal correct! Thanks Cowgirl!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:43

je moet jezelf niet met paarden vergelijken.
Veel mensen denken: als ik na het sporten helemaal bezweet buiten ga staan, waar het heel hard waait, raak ik verkouden, dus dan zou dat ook zo bij paarden zijn. NIET DUS..
Paarden raken verkouden zonder deken omdat, of ze hebben een dunne huid, of ze zijn het helemaal niet gewend om donder deken te staan, of ze zijn geschoren..

Als je paard geen dunne huid heb, en niet geschoren is, en niet gewend is om in de winter een deken op te hebben, kan het paard veel meer hebben, dan wanneer hij wel geschoren is en een deken op heeft.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:00

niemand raakt verkouden door kou maar door een virus Clown
En door kou word je ook niet meer of minder vatbaar.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:04

mijn paard staat het hele jaar buiten en daardoor past zijn vacht zich aan aan de temperatuur, daardoor heeft hij zeker geen deken nodig. ook als we les hebben gehad en hij wat nat is in de winter doe ik hem gewoon in de wei. Maar als hij nat is en daarna de trailer in moet (bij koud weer) dan doe ik hem wel een zweetdeken op, omdat hij dan stil moet staan in een koude ruimte.. wat niet natuurlijk is, vandaar alleen dan een dekentje

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:08

In principe kan het als je je paard ook dag en nacht op de weide houdt en ze zou de kans gunt een perfect vachtje te ontwikkelen met een paard wat halve of langer op stal staat zou ik het niet doen.

EN daarbij vind ik de vergelijking beetje krom over dat paard natuurlijk, niemand houdt zijn paard helemaal natuurlijk dan zou je namelijk ook niet 'natuurlijk' hoeven bekappen want dan zouden de hoeven al op een perfecte natuurlijke manier slijten.Zonder dat er ooit een mens met vijl bij in de buurt is geweest.

Maargoed ieder zijn of haar ding.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:12

Het verhaal dat wilde paarden zich in het zweet rennen gaat i.m.o. ook maar gedeeltelijk op. Een wild paard zal maken dat hij wegkomt als er een roofdier achter hem aan zit, de kans dat het paard zichzelf dan zeiknat van het zweet rent is klein. Tegen die tijd heeft of het roofdier het opgegeven of is het paard al prooi geworden en wordt smakelijk opgegeten Vork Knipoog .
Onze paarden staan altijd in de winter/ najaar met deken op, en soms bij koude nachten in zomer. voorjaar ook.
Ze blijven mooi kort in het haar en we kunnen ze gewoon blijven werken. Daarbij komt dat het dieren zijn met dunne vachtjes en vooral de Lusitano geen haartje wintervacht aanmaakt.
We gebruiken ook altijd zweetdekens al ze nat worden.
Paardnatuurlijk heeft veel hele goede en handige tips en ideeen, maar wat de dekens beterft ben ik het niet met ze eens. Maar dat moet kunnen, lijkt me Duivel

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:13

Ik heb mn paard altijd een deken op snachts. Nu met dit weer een vliegendeken in de wei en snachts een hele dunne katoenen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:14

Gewoon lang genoeg uitstappen zodat het zweet niet meer warm is maar 'koud' en dan kunnen ze de wei op. Eventueel nog even op stal voor je eigen gemoedsrust maar dat is het dan ook.

Wie op dit moment een gewone deken opheeft snap ik echt niet.