Welke boom in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risky

Re: Welke boom in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:00

kaj schreef:
Maya schreef:
En hoe groot is nou die kans dat paarden die walnoten eten? Maar wellicht als je een kleine / schrale wei hebt, ze dan wel idd eerder ervan gaan eten, omdat er dan weinig gras is. Maar echt, in al die jaren dat ik hier paarden heb, hebben ze nooit aan die boom zitten eten, of de noten. Sowieso zijn die dingen veels te hard en dus ongemakkelijk om te eten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een reëel gevaar is...

Wel zie ik dat de paarden in het najaar met hun lijf tegen de fruitbomen gaan beuken om de appels, peren, stoofperen eruit te gooien en die zo op te eten. Dat zouden ze ook rustig met de walnoten kunnen doen, maar dat doen ze niet.

ik heb verder geen verstand van bomen dus ik heb geen advies maar wat betreft bovenstaande: mijn pony is gek op walnoten.
De eigenaar van de wei waar hij staat heeft in zijn eigen tuin een walnotenboom staan en hij droogde de noten altijd in de schuur naast mijn pony's stal. Als ik deze schuur open had staan en ik lette even niet op dan was mijn pony meteen noten aan het jatten. Hij ging er gewoon een keer op staan om ze te breken en smullen maar.

Maar ja misschien heb ik gewoon een aparte pony Haha!

ik heb vroeger ook een pony gehad die verzot was op walnoten, die stond op zijn achterbenen de boom te plunderen Haha!
maar een walnoot geeft wel veel rotzooi, je blijft opruimen

heb nu naast de wei wilgen staan en af en toe snoei ik flinke takken af en daar staan ze dan nog eens heerlijk van te eten/ knabbelen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:00

Wij zijn ook zo blij met de bomen in onze weide en naast de bak.

Wij hebben een grote rode beuk en een appelboom Vingers aflikken in de wei staan en een heel bos met naaldbomen naast de bak. Echt ideaal. Bij de naaldbomen kunnen ze niet bijkomen omdat er stroomdraad langs de bakrand staat. Van de beuk eet onze schimmel wel in het najaar als er geen gras meer is maar volgens mij is die niet giftig. En de appelboom daar moeten we in het najaar een lintje omheen spannen anders eten ze zich klim in de appels Knipoog Clown Of ze snel groeien weet ik niet, volgens mij niet. Ze stonden er al en wij wonen er nog maar een jaar. En oh ja, we hebben ook nog een wilg naast de wei, volgens mij groeit die wel redelijk snel. Daar halen we ook takken vanaf om af te kluiven en om mee te spelen.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:01

misschien moet je het eerst aan de gemeente vragen of het mag als het mag zou ik een lindeboom nemen want ik vind die wel mooi

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:40

Ik zou voor een populieren boom gaan, die groeien heel erg snel en de paarden vinden de bladeren en de takken overheerlijk, dus je hoeft de afgevallen troep niet zelf op te ruimen!
En het is ook geen giftige boom en ze zijn niet duur in aanschaf, ik heb er een stuk of vijf ,zes om mijn weiland heen staan, en vind ze ideaal, wil geen andere meer.
Het enige wat je moet doen is een stuk ijzer om de stam zetten anders eten ze die ook op en dan gaat de boom dood.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:34

Een Berkenboom is toch ook niet giftig ?

Mijn buurman had een takje van een Wilgenboom in de tuin gezet en die is in 4 jaar tijd boven hun huis gegroeid, dus gaat redelijk snel.
Je hebt ook de treurwilg,.. en die gaat niet zo snel.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:42

Wilg groeit heel snel.
Populier ook. Let wel op bij storm breken snel takken af. Wilg en populier zijn beide van het soort "waaibomenhout"

Het schijnt dat kastanje ook nog een boom is waar zie zomerexceemvliegjes niet van houden. Ze groeien alleen niet bijzonder snel.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:28

Eerste wat in mij opschoot was een soort notenboom aangezien ik altijd al gehoord heb dat die bomen niet zozeer de favoriet zijn van vliegen en dazen. Ik denk trouwens dat ze best snel groeien! Tamme kastanjebomen zijn snelle groeiers, maar geven geen zo'n goed bladerendak.

Op ons weide staat een walnotenboom, en deze geeft echt veel schaduw, dus is wat mij betreft de ideale boom. Aan de noten komen de paarden niet aan, maar heb wel al eens voorgehad dat er een notenhelft vastzat in de hoef (maar was er binnen de minuut uitgehaald en heeft voor geen verdere lasten gezorgd).