kaj schreef:Maya schreef:En hoe groot is nou die kans dat paarden die walnoten eten? Maar wellicht als je een kleine / schrale wei hebt, ze dan wel idd eerder ervan gaan eten, omdat er dan weinig gras is. Maar echt, in al die jaren dat ik hier paarden heb, hebben ze nooit aan die boom zitten eten, of de noten. Sowieso zijn die dingen veels te hard en dus ongemakkelijk om te eten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat een reëel gevaar is...
Wel zie ik dat de paarden in het najaar met hun lijf tegen de fruitbomen gaan beuken om de appels, peren, stoofperen eruit te gooien en die zo op te eten. Dat zouden ze ook rustig met de walnoten kunnen doen, maar dat doen ze niet.
ik heb verder geen verstand van bomen dus ik heb geen advies maar wat betreft bovenstaande: mijn pony is gek op walnoten.
De eigenaar van de wei waar hij staat heeft in zijn eigen tuin een walnotenboom staan en hij droogde de noten altijd in de schuur naast mijn pony's stal. Als ik deze schuur open had staan en ik lette even niet op dan was mijn pony meteen noten aan het jatten. Hij ging er gewoon een keer op staan om ze te breken en smullen maar.
Maar ja misschien heb ik gewoon een aparte pony
ik heb vroeger ook een pony gehad die verzot was op walnoten, die stond op zijn achterbenen de boom te plunderen
maar een walnoot geeft wel veel rotzooi, je blijft opruimen
heb nu naast de wei wilgen staan en af en toe snoei ik flinke takken af en daar staan ze dan nog eens heerlijk van te eten/ knabbelen
in de wei staan en een heel bos met naaldbomen naast de bak. Echt ideaal. Bij de naaldbomen kunnen ze niet bijkomen omdat er stroomdraad langs de bakrand staat. Van de beuk eet onze schimmel wel in het najaar als er geen gras meer is maar volgens mij is die niet giftig. En de appelboom daar moeten we in het najaar een lintje omheen spannen anders eten ze zich klim in de appels
Of ze snel groeien weet ik niet, volgens mij niet. Ze stonden er al en wij wonen er nog maar een jaar. En oh ja, we hebben ook nog een wilg naast de wei, volgens mij groeit die wel redelijk snel. Daar halen we ook takken vanaf om af te kluiven en om mee te spelen.