Stal in kas wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Stal in kas wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:41

Wat een negativiteit, zeker allemaal ervaring met degelijke stallen in aangepaste kassen? Niet? Ik wel, super! Lekker, licht, ruim, overdag niet warmer dan in menig houten schuurtje. Kassen kun je prima aanpassen heur! Heb mijn hele kudde vroeger in een kas gehad toen we nog in Gouda woonden. Buiten even warm als binnen vanwege enkel glas. Bespoten ramen zodat het er niet belachelijk warm werd en de paarden buiten bereik van het glas houden. Prima!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:29

tuurlijk kan het wel Ja
een manege in Capelle heeft jaren zijn paarden in de kas gehad, in de zomer overdag is het wel warm ,maar de meeste paarden staan iig overdag buiten.

en waar ik nu sta is ook 1 box binnen in de kas,paard staat overdag buiten en als hij s`avonds naar binnen gaat is het al lekker koel in de kas
Afbeelding
het was feest omdat het paard terug kwam uit de kliniek en speciaal voor hem is deze box gemaakt.
hij mag de draai in de containerstal[ 2,50 x 7 m] niet meer maken.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:51

ik weet niet ik zou het niet doen aangezien dat het zo raar is

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:53

Monikske schreef:
ik weet niet ik zou het niet doen aangezien dat het zo raar is

wat is er raar aan?
het is alleen glas ipv hout, voordeel is veel licht,paard kan alles zien.
en de kou is niet erg dat is het in de winter buiten ook en dat is alleen maar goed,en in de zomer staat [ hopelijk] je paard op de wei.
en er zijn grote ramen die open kunnen,dus veel ventilatie,en bang voor glas wat stuk gaat hoeft echt niet
denk je dat de tuinder z`n dure gewassen daaraan zou blootstellen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:21

Ik heb dik 10 jaar in de kas gewerkt en als je zomers de schermen dicht deed was het in de kas vaak koeler als buiten.
Als de kas in goede staat is dan zou ik er zelf geen probleem mee hebben.

En zomers staan de meeste paarden in iedergeval overdag buiten.
Verder vind ik een groot pluspunt het licht wat naar binnen komt.

Sommige noemden op dat het koud was...vind ik een rare opmerking aangezien het in elke stal koud is en paardn kunnen prima tegen kou helemaal nu bijna elk paard met zo'n donzen dekbed op staat.

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:07

Ik zou 't niet doen! ten eerste omdat de mensen er zelf dus maar kort wonen, kijk als ze er al een paar jaar wonen dan kan je er op vertrouwen dat die kassen goed zijn.

Gewoon lekker een stal zoeken met gewone stallen, vind ik

succes met beslissen Tong uitsteken

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:09

Ik neem mn woorden terug Clown

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:15

Wat een onzin toch allemaal, over onveilig enz enz...Laurens van Lieren heeft de paarden ook in een kas staan, en dat vind iedereen wél goed? Hoe hypocriet... Neem aan dat hun hun paarden zeker niet ergens plaatsen waar het onveilig is.

Ik werk zelf ook regelmatig in de kas, en bij mijn vriend thuis hebben ze ook een kas, overdag is het warm, maar als je dus doek gebruikt onder het "dak" tegen de zon, word het niet ontzettend warm. En je kunt dus ook je kas kalken, waardoor de ruiten wit worden en er niet zoveel zon doorgelaten word...Zoals bij mijn vriend thuis. Je kunt met warm weer beter in de kas zitten dan buiten hoor Lachen

Bij de TS komen de paarden overdag mooi buiten, dus dat is al geen probleem en zoals ik het lees is alles netjes en veilig afgewerkt, dus als je het zit zitten TS? Ga er dan voor!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:23

En weet je al wat je gaat doen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:32

Die van mij staat ook in een kas, en zo warm is het echt niet!! In de winter is het gewoon een normale temperatuur, en in de zomer is het net zo warm als in iedere andere stal, misschien nog koeler. Wij hebben dan wel iets voor de ruiten hangen, iets van piepschuim ofzo? En dan gaat het 'plafond' ook nog eens open als het warm wordt. Dus er is altijd veel frisse lucht.

Ik was er eerst ook een beetje angstig voor, maar nu die van mij erin staat, vind ik het hartstikke fijn. Als het echt warm is, staan ze toch op de wei.

Weet je wat pas warm is? Mijn paard stond eerst in een buitenstal, en dan scheen na 2 uur de zon midden in zijn stal. In combinatie met het vlas werd het daar echt veeeeeeel te warm. Veel warmer dan waar hij nu staat.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:38

Ik heb een heftige discussie gehad met m'n pa (hij is tuintechnicus, zoals ze dat in de oude orde noemen haha).
Als ik het voor het kiezen heb zou ik dus wel het principe van een kas gebruiken om een stal te bouwen. De technieken zijn al zo ver dat het zelfs koeler kan zijn in de kas dan buiten Knipoog
Er zijn nog meerdere voordelen: De ventilatie is (bij goede afstelling) vele malen beter dan gemiddelde stal wat ten goede komt van de luchtwegen. Er is meer licht dan in gemiddeld stal wat ten goede komt van het welzijn van het paard (tussen z'n oren dus).

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:46

Ik zal het niet doen, het is niet zo erg als je paard zelf kan kiezen of hij naar binnen wil of niet.
Maar denk dat geen 1 paard uit zich zelf in kas gaat staan.

Heb zelf in een kas gewerkt en het is daar bloed heet denk aan 50 graden in de zomer, echt niet uit te houden voor een paard dus

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:48

Mayran schreef:
Heb zelf in een kas gewerkt en het is daar bloed heet denk aan 50 graden in de zomer, echt niet uit te houden voor een paard dus

en dat is dus nergens voor nodig, bij een goeie kas kun jij precies die temperatuur, licht en luchtvochtigheid instellen die jij wilt hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:20

IN een kas waar gewerkt en geteelt wordt heerst gewoon een heel ander klimaat.
Ik heb ook vaak gevoelstempratuur gehad van 40 /45 graden en in werkelijkheid bleek het maar 28 te zijn.
Er waren dagen dat de verwarming zelfs nog aan stond en bij de chrysantenboer heerste een heel ander klimaat dan bij de rozenboer of de potplanten.

Ik denk dat mensen een verkeerd beeld hebben van hoe het in een kas werkt. In een lege kas is het zomers prima vertoefen.
Daarnaast vind ik dat paarden sowieso overdag niks te zoeken hebben in een box...die dieren horen dan lekker buiten te lopen.
(blessure's, ziekte uitgezondert)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:10

Voor de paarden lijkt het me niet erg fijn. In de zomer is het op stal dan bloed heet door al dat glas.. en als ze idd flippen,schrikken of weet ik veel wat zit je wel met dat glas..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:17

Kirstjuhh schreef:
Voor de paarden lijkt het me niet erg fijn. In de zomer is het op stal dan bloed heet door al dat glas.. en als ze idd flippen,schrikken of weet ik veel wat zit je wel met dat glas..

ik ken 1 stal die dat 5 jaar zo gedaan heeft ,stallen in de kassen
het was overdag voor de paarden die binnen stonden met 30gr bloedje heet maar ze hebben het allemaal overleeft Clown
en ik merk bij ons in de kas dat het overdag warm is, maar met alle ramen open waait het lekker door en er staat overdag geen paard binnen
en s`avonds als dit paard naar binnen moet is de kas al afgekoeld
en over dat flippen,je zet ze niet gelijk tegen het glas Clown ja maakt toch boxen hoop ik Haha!
en al dat gls is juist fijn,veel licht binnen en ze zien alles Ja
paard staat in de kas in z`b box veel neer op z`n gemak dan in de containerbox,deze is 2,5 x 7 meter en open deur maar hij liep toen steeds naar binnen en buiten.

Vlokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:23

Gezien alle voorgaande reacties lijkt het me niet zo verkeerd.
Maar dan vraag ik me wel af, met al die berichten van gisteren over hagel, die ook kassen kapot maakt, is het dan nog wel veilig? Stel je voor dat er allemaal glas naar beneden komt op de paard. Of kan dat dan niet? Verder lijkt het me een prima optie. Kunnen ze 's nachts sterren kijken als ze binnen staan!:D

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:28

tja, eerst dacht ik ,, hmm dat glas.
maar als je gewoon echte boxen erin maakt komen ze niet bij het glas,
komt niet voor dat het paard door de box heen springt Tong uitsteken dus het komt niet bij het glas,
en dan kan je alsnog wel zeggen dat glas gevaarlijk is, maar dan heb je altijd wat,
wij hebben gewoon stenen houten stallen, en daar is ook een keer een paard in paniek geraakt en zijn been door het hout heen getrapt, nou dat paardje moest 1.5 jaar herstellen, en nooit meer in de sport. dus overal zitten wel de nadelen eraan.
als het gewoon goed te regelen is in de zomer kwa warmte, waarom niet, ? als het niet bevalt, kun je altijd nog weg gaan !!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:30

Vlokkie schreef:
Gezien alle voorgaande reacties lijkt het me niet zo verkeerd.
Maar dan vraag ik me wel af, met al die berichten van gisteren over hagel, die ook kassen kapot maakt, is het dan nog wel veilig? Stel je voor dat er allemaal glas naar beneden komt op de paard. Of kan dat dan niet? Verder lijkt het me een prima optie. Kunnen ze 's nachts sterren kijken als ze binnen staan!:D

misschien als je de boxen gaat inbouwen, een plat dak boven de ingebouwde box. gelijk geen last meer van als er zoiets zal gebeuren !! die kan je volgens mij zo wel kopen !>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:33

Ik heb ook jaren in een kas gewerkt.
En idd door de planten die er staan is de temeratuur er koeler dan buiten, bij groot gewas zoals tomaten of komkommers.
Dit is niet het geval bij rozen of planten of als het leeg is.
Verder mis je de wind.

Ik heb ook eens glasbeurk mee gemaakt, gelukkig was er op dat moment niemand in de kas.
Maar jee wat een gevaarlijk scherven naar beneden.
Dikke stengels gewoon door gesneden door de vallende scherven...

Nee, voor mij geen paard in de kas

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:37

TS ik denk dat je gewoon even duidelijke informatie moet zoeken, hier op bokt lees ik wel dat mensen reageren die er eig geen verstand van hebben maar wel meteen zeggen dat het gevaarlijk is. Ik heb er ook geen verstand van, daarom adviseer ik jou om even met die staleigenaren te praten. Kassen van vroeger, en van nu verschillen nog wel even. En of zoiets nou zomaar instort.. Als een gewone stal instort is het ook niet best.. Als ik jou was zou ik gewoon even informeren bij mensen die er WEL verstand van hebben, en dan moet je beslissen of je het zelf wel wilt:) Een stal met een rieten dak kan ook snel in de fik vliegen (onweer etc.)

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:38

Hey,

Mijn paard heeft jaren in een kas gestaan vond het niet slecht,er is nooit wat mee gebeurd maar bij storm zat ik hem wel te knijpen hoor!
Dus als je kan kiezen zou ik geen kas nemen bij mij op stal heeft de eigenaar ervoor moeten knokken om stallen te mogen bouwen maar eindelijk hebben we nu onze felbegeerde stal zonder kassen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:41

ook nieuwe kassen kunnen kapot hagelen of stormen...helaas, dat is het nadeel van glas Lachen
Natuurlijk mnder snel dan de oude, maar toch

Maar ik denk dat een kweker een nieuwe kas niet leeg gaat zetten Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:45

laurens van lieren heeft ook een kas waar paarden in staan. Maar mij lijkt het in de zomerdagen er warm en in de winterdagen er koud. Ik ben er niet zo'n voorstander van

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:49

kan prima, hier in het dorp gebeurt het ook.
Is voor paarden dé ideale manier om toch beweging te krijgen in een overdekte paddock.
Niet iedere kas heeft glazen ramen, kan ook kunstof zijn en qua hitte en kou; daar zou ik me maar niet al te druk om maken