Citaat:over de mening of luchtzuigen nu wel/geen koliek veroorzaakt ben ik geen discussie begonnen, ik twijfelde er eerst aan, maar heb 2 paarden gezien die sinds ze gingen luchtzxuigen echt vaak koliek kregen, eentje is op een verschrikkelijke manier aan koliek overleden en sinds mijn paard luxchtzuigt heeft hij ook iedere 3 of 4 weken een koliek aanval, daarvoor had hij ruim 2 jaar nooit koliek!
dus voor mij staat het vast dat het komt omdat hij, sinds hij luchtzuigt, zn eten niet goed verteert of door de lucht in zn maag oid koliek krijgt, vandaar die band.
Je schrijft dat ze sinds ze gingen luchtzuigen vaak koliek kregen. Dáár zit 'm nou net de clou. Zowel luchtzuigen als koliek zijn allebei symptomen van een onderliggend probleem !
Hij krijgt dus geen koliek van het luchtzuigen, beide dingen worden door iets anders veroorzaakt. Juist doordat beide kwalen tegelijk ontstaan denkt men nog steeds dat het één het gevolg is van het ander.
Citaat:Jij zal het dan wel beter weten dan de veeartsen bij mij uit de buurt. Ik heb eerst een tijd bij een veearts gezeten die mij altijd heeft gezegd dat mijn paard het kreeg van het zuigen. Nou ben ik sinds kort over naar veeartsenpraktijk Meursin, en ook zij zeggen alle drie dat mijn paard het van het zuigen krijgt.
Zet 10 veeartsen op een rijtje en allemaal zullen ze er een andere mening op na houden. Inmiddels is er ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek geweest, over de hele wereld. En helaas wordt daar op de Uithof zo ontzettend weinig mee gedaan. Erg jammer.
Ik ken een pas afgestudeerde veearts en hij had echt nog nooit van de laatste onderzoeken gehoord terwijl die, zo bleek later, gewoon in de vakbladen vermeld stonden. Tja, tijdgebrek, hij moet al zoveel lezen, enz. dat waren de excuses.