paarden aan huis, kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: paarden aan huis, kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:01

bibicheB:

het schijnt ontzettend veel uit te maken of je onder amsterdam zit of erboven.
erboven schijnen de prijzen alweer behoorlijk mee te vallen, net zoals ik de rest van noordelijk NH.

als ik hier in de buurt pensionstallen zie met ongeveer dezelfde faciliteiten zie ik toch echt allemaal prijzen rond de 250 euro

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:09

hmm wij zitten in een dure regio (net onder a'dam) en ik betaal voor een binnenbak, buitenbak, uitgemest, buiten en binnen gezet, gevoerd (brokken inbegrepen) tussen de 270 en de 300 euro. Best een flink bedrag dus Ja dat is volpension. Halfpension is zelf voeren en voer kopen, zelf mesten en zelf binnenhalen (of buiten zetten) zo'n 250 euro.
angezien jij geen binnenbak hebt ligt jouw prijs iets lager, maar omdat je in een dure regio zit kan je echt wel 200 euro per mand vragen. Ik denk min. 200 en max. 240 (ik weet jouw accomodatie niet, wij hebben ook een longeerring apart en een trainingsmolen erbij, hiervoor wel extra betalen. De molen dan hoor!) euro per maand.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:16

Lissy; dat zou natuurlijk zo kunnen zijn.. Wat weet ik helaas (of gelukkig, is natuurlijk maar net hoe je het ziet, niet). Tong uitsteken

Als ik kijk naar het berichtje van Slotty en dezelfde faciliteiten in de buurt van Wijdewormer/Beemster plaats (dus boven Amsterdam) dan ben je toch echt hetzelfde kwijt.
Ik kijk net op marktplaats en zie zo even een aantal advertenties waarin een stal aangeboden (zonder binnenbak) in de Beemster tegen 230 en 250 euro. Ik heb in de Beemster voor een stal met iets mindere faciliteiten (wij hadden geen stapmolen en ik moest mijn paarden zelf naar buiten doen) 150 euro betaald. Het is dus ook maar net; hoe goed wil je zoeken naar een leuke en goede stal voor een nette prijs. Vork Ik ben voordat ik een stal reserveerde wel de hele "regio" (straal van mijn huis waarbinnen in een stal zou hebben) doorgeweest om een geschikte stal voor een nette prijs te vinden.

Een goede vriendin van mij heeft haar paard staan op Paardenhouderij de Beemster en betaald daar 300,-.. Maar goed dat is een bewuste keuze voor een compleet verzorgde stal met uitstekende faciliteiten.

Los van het bereid zijn om te zoeken naar een goede maar tevens voordelige stal (ik bezocht gewoon allerlei stallen om te kijken en te informeren naar mogelijkheden en of er plaats was) kan het natuurlijk zijn dat de prijzen onder Amsterdam gewoon hoger liggen. Het blijft natuurlijk maar net wat de gek er voor heeft/ er bereid is voor neer te leggen... Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:48

runningkawa schreef:
Ik heb genoeg stellen uitgedaan in mijn leven, dus handigheid genoeg Haha!
Maar ik haal dat echt niet in 2 uur 10 stallen
Ben al vlug een uur kwijt voor 3 stallen.
Ik doe ze dan netjes uit, veeg ook netjes bij.
De ene keer is alleen mest eruit halen genoeg, maar de andere keer niet Lachen

We gaan het topic verpesten.. Bloos , maar hij is bloedje snel hoor en die kruiwagen is groot en hij doet hem met een niet te tillen kop erop. Zij doet het opstrooien. Volgens mij is hij hooguit een uurtje bezig en die twee uur is voeren en buiten en binnen, buiten is gewoon de staldeuren open en ze lopen zelf via een pad naar de wei en binnen is de draad open en ze komen 1 voor 1 binnen, staldeur dicht en klaar.

Denk nou niet dat het pietje percies wordt gedaan, heus nog wel een drol hier en daar en wat nat. Maar voor 2/3 is het vieze er wel uit, ken geen pensionstal dat zo netjes uitmest als dat ik het zelf doe....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:17

Hihi, ja ik kan het ook niet zo snel...

Hoeveel je er aan over houdt hangt ook af van hoeveel paarden je er extra bij wilt hebben. Als je 75 euro per paard wilt "verdienen", en je hebt er 2 van anderen lopen, dan werk je voor 150 euro per maand, en het kost je meestal ook een uur per dag aan werk van buiten en binnenzetten, voeren en uitmesten. Maar daar moet je extra onderhoud van je land/mestafvoer etc. eigenlijk ook nog vanaf.

Pas bij meerdere paarden hou je er (relatief) meer aan over.

Aan kostprijs voor mijn eigen paard, zonder onderhoud land, mest uitrijden etc. in de zomer dag en nacht op het land en voldoende gras om te eten, zo'n 15 tot 20 euro aan muesli/brok/pavo-vital denk ik voor mijn paard. Mijn pony krijgt pavo-vital en heel weinig muesli, dus met zo'n 5 tot hoogstens 10 euro denk ik dat dat wel klaar is. Soms nog wat hooi erbij als het gras te kort is, of het erg nat is en ze meer structuur nodig hebben.

Maar voor een pensionpaard moet je toch wel rekenen op minimaal 2 kg brok per dag, dat is 3 zakken per maand en komt op zo'n 30 euro. Persoonlijk zou ik excl. krachtvoer doen. Dan kunnen mensen zelf bepalen welk voer ze willen voeren en hoeveel, zonder dat jij daar extra moeite voor hoeft te doen, of extra kosten aan hebt.

's winters heb je kosten van hooi (kan vrij hoog oplopen, van ong. 1 euro per pakje beheersgras direct van land tot zo'n 4 euro per pakje bij foeragehandelaar in het dorp) of grote balen hooi of voordroog vanaf zo'n 20 euro per baal tot zo'n 40 euro per baal. Wederom afhankelijk bij wie je het haalt. Van zo'n grote baal kunnen hier 3 tot 4 pony's/paarden 2 weken van eten. Dat komt stukken voordeliger uit per paard dan hooi, wat bij een (kleine) baalprijs van zo'n 2,50 neerkomt op zo'n 45 euro per paard per maand. (1/2 pak hooi per dag per paard)

Kosten van strooisel, wij hebben hennepstrooisel, zo'n 7 euro per baal en je hebt zo'n 5 a 6 balen per maand nodig als ze veel op stal staan. Vlas zal vergelijkbaar zijn, stro is vaak wat goedkoper per maand.

In de winter, zonder weidegang, kost mij mijn paard dus puur aan voer en strooisel zo'n 100 euro per maand.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:22

Mijn pony staat in de tuin bij een particulier.
Ik betaal 150 euro dat is inclusief hooi,vlas, water en licht.
Uitmesten, binnen en buiten zetten.
Geen weidegang en geen rijbaan.
Weide gang 24/7 in de zomer bij de buren dit kost 75 euro per maand en gaat van het stalgeld af.
Wel een paddock met mogelijkheid tot uitloop vanuit stal.

Zit regio Rotterdam Knipoog