Stro 2 keer zo duur ! Overstappen op vlas of zaagsel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Stro 2 keer zo duur ! Overstappen op vlas of zaagsel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:14

colunder schreef:
ik denk als paarden kunnenkiezen tussen plassen op een kale beton vloer of buiten in de paddock dat ze liever in de paddock plassen,dat spettert minder.
de meeste paarden plassen niet graag op beton.
dus zou ik gewoon eens proberen met een kale vloer( als ze er toch niet in gaan liggen)

Die tut van mij kan heel voorzichtig plassen Koe . Die plast gewoon op de kale beton. Spettert bijna niet. Dus dat is echt geen optie. Ik heb het uiteraard wel eens een tijd geprobeerd Knipoog , maar dat werkt dus niet. Ze gaat vaak gewoon naar binnen om te plassen als ze in de paddock staat.
Alleen als ze echt op wei staat, dan is het gras belangrijker en loopt ze niet terug naar de stal. Dan doet ze het op wei.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:37

volgend jaar wordt het stro ,vlas en zaagsel heel erg duur ,
en volgens mijn leverancier bijna niet meer lever baar .
echt balen dus zo wordt het allemaal wel heel erg duur ,
ik hoor mensen al praten over bijna 10 euro per baal vlas

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:45

nou ik betaal nog steeds 1euro per klein pakje stro al jaren bij de boer waar ik dit haal

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:53

Stro was bij ons ook het gesprek van de dag. De boer waar ze het altijd halen kon het gewoonweg niet van het land krijgen. Land te nat om met de zware machines er op te gaan, en de helft van de oogst was verloren gegaan door de regen. De mensen van de pensionstalling hebben gekregen wat ze konden missen voor inderdaad een pak meer geld dan voorheen.

De viespeuken van stal staan nu op rubberen matten. Is een uitprobeersel, kijken hoe het werkt. Ook een dure investering van de pensioneigenaren maar met een beetje mazzel krijgen ze de onkosten eruit.
Ze hebben nu stro besteld uit spanje. Wanneer het word geleverd en hoe duur het is kan ik niet vertellen. Maar gelukkig voor de mensen die nog wel op stro staan komt er weer een lading aan waar we waarschijnlijk de hele winter mee uit de voeten kunnen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:57

bij waar mijn paard staat, zijn ze vanwege kosten en prakticiteit over op strokorrel. veel minder stof, boxen schoner/droger en de paarden zijn er happy mee. kosten beduidend lager dan stro. ze krijgen er nu een heel klein beetje stro bij om van te knabbelen (en voor het gezicht). naast hooi/voordroog uiteraard.
wij vonden het even wennen, maar zijn er nu erg blij mee.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:00

Isabonny schreef:
Rianneke schreef:
ik zou ze nu even tijdelijk op vlas zetten. zaagsel neemt ook niet erg goed op en vlas wel :D

Uit onderstaande test uit 2005/2006 is gebleken dat 1e keus zaagsel veel beter vocht opneemt van vlas. Zelfs de B-keuze zaagsel nam beter vocht op.

http://www.asg.wur.nl/NR/rdonlyres/771C ... ooisel.pdf

*knip*

Je kan zaagsel als onderlaag doen en dan vlas (of iets anders) als toplaag. Wel moet je mer hooi gaan voeren of voor de knabbel een plakje stro in de stal

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:02

dierfysio schreef:
bij waar mijn paard staat, zijn ze vanwege kosten en prakticiteit over op strokorrel. veel minder stof, boxen schoner/droger en de paarden zijn er happy mee. kosten beduidend lager dan stro. ze krijgen er nu een heel klein beetje stro bij om van te knabbelen (en voor het gezicht). naast hooi/voordroog uiteraard.
wij vonden het even wennen, maar zijn er nu erg blij mee.

Bij ons zijn ze nu op stal aan testen met die strokorrel, als het bevalt gaan alle paarden daarop ipv stro.

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:33

wij hebben ze op houtmot en stro.. vind het ideaal. Hebben vlas ook geprobeerd maar werd zo'n ammoniak lucht terwijl we niet eens potten of iets.. en aangezien de schuur aan huis zit is dat niet te doen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:38

Ik heb nu kunstgras in de stal waar ook een rubberlaagje onder zit en gaatjes erin wat water doorlaat enz. Er onder gewoon zand wat alles doorlaat. Nu loopt mijne 24/7 buiten met een schuilstal scheelt wel. Beetje zelfde idee als rubbertegels maar dan dus kunstgras. Niet in de kleur van gras hoor! Want dan wil je paard misschien eten. Tot nu toe bevalt dit heel goed. Paarden gaan er op liggen alles en is makkelijk schoon te houden tot nu toe. En tegen verveling geef ik gewoon onbeperkt hooi en gras staat buiten nu nog:) Bevalt echt goed tot nu toe. En scheelt een boel geld met gewone bodembedekking en ze liggen zacht;)

southfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:40

moos24 schreef:
Bij http://www.ecobodem.nl kan je verschillende soorten bodembedekkers krijgen. gehakseld koolzaadstro schijnt ook erg goed te zijn. Ze leveren aan huis, en zijn echt goedkoper als bij een voederleverancier. Ik ga het straks daar ook halen.

Je moet gewoon even kijken op de site.

Ecobodem is nu ook heel duur, heb net gebeld.
In mei van dit jaar had ik 3 pallets in huis voor 4.95 per baal ex btw.
Nu 7.33 per baal !!!!!!!!!!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:47

CarolR schreef:
wij hebben ze op houtmot en stro.. vind het ideaal. Hebben vlas ook geprobeerd maar werd zo'n ammoniak lucht terwijl we niet eens potten of iets.. en aangezien de schuur aan huis zit is dat niet te doen.

Wij gebruiken ook vlas en hier juist geen ammoniakgeur.
Ook de schuur aan het huis vast.
Stro om te knabbelen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:53

Houtkorrels zijn eventueel ook een optie.
Misschien dat de prijzen van strokorrels ook gaan stijgen (ivm minder beschikbare stro)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 21:22

Eh, dit is een topic van 3 jaar geleden.
Leuk dat ik nog tips krijg, maar die heb ik niet meer nodig. IK heb mijn schuur dit jaar vol stro liggen :D .

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:36

erg fijn voor jou !!!!!
maar er zijn genoeg andere die wel met dit probleem zitten hoor !!
dit gaat over 2012 dan wordt alles veel en veel duurder

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:51

Het is idd wel goed dat dit topic weer omhoog is gehaald.
Ik heb mijn paarden op houtkrullen (in de volksmond zaagsel eerste klas) staan. Van de week hoorde ik van de eigenaar van een manege dat het stro het dubbele kost en dat zij over gaan op hennep. Dit heb ik zelf ook gehad vroeger. Fijn spul, maar leverancier uit de buurt verkocht het niet meer dus overgestapt op houtkrul/zaagsel. Geen idee wat de prijzen zijn van een pallet 33 baal hennep, maar het is met goed stalmanagement duurzaam. Daarbij komt dat de paarden van de manege maar 6 uurtjes binnen staan per dag en verder buiten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:20

@Xsenny: Je hoeft niet te "schreeuwen" met al je uitroeptekens. Er zijn inmiddels al meerdere topics VAN DIT JAAR die gaan over de hooi- en stroprijzen en daar staan ook meer dan genoeg tips in wat je anders in je stal kunt gooien. Daar hoeven jullie mijn topic dus niet meer voor te openen na 3 jaar!

Hier een paar links.
Chaos @ [VN] Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog
[VSW] Stroprijzen?

En hier nog eentje over stro-korrels...een eventueel alternatief
[VSW] Stro-korrels?

En nog eentje welke bodembedekking het beste is:
[VSW] Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Keuze genoeg dus uit topics van 2011.

en dus vragen we meteen een slotje..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:59

Jammer dat men zo cru naar elkaar reageert?... ik geef echter de TS in deze wel gelijk, hoewel het dus niet zo is dat een topic puur en alleen voor de TS is, zouden er geen recente vergelijkbare topics zijn was dit topic gewoon open gebleven aangezien een topic niet persoonlijk voor de TS alleen is, iedere Bokker heeft iets aan de tips die worden gegeven.
In dit geval zijn er recente vergelijkbare topics (zie de links gegeven door de TS) en plaats ik hier dus een slotje.