Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

z0rr0

Re: Geit als gezelschap, wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:56

gaat heel goed.
bij ons staan 2 shetten bij 2 geiten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:58

ik zou het maar niet doen, geiten kunnen érg lastig zijn. Kennis van ons heeft ook geiten die regelmatig ontsnappen en de pony's hebben er niks aan, en de buren van mijn vriendin hebben ook geiten en die hebben overwogen ze weg te doen omdat ze zo irritant waren. Shet lijkt me beter Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:59

ik heb ook een geit erbij lopen.
maar die loopt gewoon tussen de ruinen.
en is best vriendjes met de pony's Lachen ze kunnen ook gewoon bij elkaar in de stal etc.
en de geit knabbelt niet aan de staarten of mannen.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:02

Ik ken een pony die allerbeste maatjes met een geit is, dus daarbij is het wel goed gezelschap Ja . Mijn verzorgpony is echter kei bang voor geiten Vork Bloos , maar dat zal niet vaak voorkomen denk ik.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:18

Ik heb vroeger een paard gehad die alleen met een geit op de trailer kon.
Ik huurde het paard en de geit zat er standaard bij. Die woonde in de stal bij hem. Waar het paard ging ging de geit. Met rijden moest de geit opgesloten worden in de stal. Paard was ook niet alleen te laden. Uiteindelijk de geit verruild voor een shetlander. het heeft wel voor veel drama's gezorgd. Paard was ook groot 1.84m en dat gaf wel een komisch plaatje. De reus en de geit.
Ik probeer tegenwoordig wel dat soort situaties te vermijden. Dus geen gezeldschapsshet of geit meer.
ik heb dan wel het voordeel dat ik 2 paarden heb en leer ze zelfstandig en alleen op de trailer te gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:23

Def schreef:
Ik snap dit soort verhalen nooit zo goed.
Het lijkt alsof er niet over na is gedacht.
Je hebt een paard gekocht blijkbaar, maar hij kan niet in kudde verband staan. En je hebt geen ruimte voor een soortgenoot erbij.
Een paard is niet blij alleen (in de regel). Een van de eerste levensbehoeften voor een paard is om in kuddeverband te staan. Lekker met zn vriendjes spelen, frustraties afreageren, opgevoed worden, liefde geven en krijgen enz enz.

Een geit spreekt geen paardentaal. Sommige paarden zullen uiteindelijk best 'tevreden' zijn met een geit. Maar ik vind het not done.

Gun je paard soortgenoten in kuddeverband. Koop lekker een shet erbij. Of een andere kleine pony.
Of overweeg zelfs om je paard ergens anders neer te zetten, zodat hij met soortgenoten kan staan.

Volledig mee eens. En dan ook nog eens: die geit zou nooit naar buiten kunnen? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Als je geen plek hebt voor een pony erbij, had je eigenlijk niet aan een pony moeten beginnen. Of je moet het diertje ergens stallen waar soortgenootjes zijn. (pensionstalling?). Thuis alleen houden zou eigenlijk nooit een optie mogen zijn.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:32

Maanling schreef:
Def schreef:
Ik snap dit soort verhalen nooit zo goed.
Het lijkt alsof er niet over na is gedacht.
Je hebt een paard gekocht blijkbaar, maar hij kan niet in kudde verband staan. En je hebt geen ruimte voor een soortgenoot erbij.
Een paard is niet blij alleen (in de regel). Een van de eerste levensbehoeften voor een paard is om in kuddeverband te staan. Lekker met zn vriendjes spelen, frustraties afreageren, opgevoed worden, liefde geven en krijgen enz enz.

Een geit spreekt geen paardentaal. Sommige paarden zullen uiteindelijk best 'tevreden' zijn met een geit. Maar ik vind het not done.

Gun je paard soortgenoten in kuddeverband. Koop lekker een shet erbij. Of een andere kleine pony.
Of overweeg zelfs om je paard ergens anders neer te zetten, zodat hij met soortgenoten kan staan.

Volledig mee eens. En dan ook nog eens: die geit zou nooit naar buiten kunnen? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Als je geen plek hebt voor een pony erbij, had je eigenlijk niet aan een pony moeten beginnen. Of je moet het diertje ergens stallen waar soortgenootjes zijn. (pensionstalling?). Thuis alleen houden zou eigenlijk nooit een optie mogen zijn.

Ik vraag om ervaringen met gezelschapsdieren. Ik kan zelf prima beoordelen of ik wel of niet een paard kan houden. Een geit kan niet mee naar buiten aangezien daar de omheining niet geschikt voor is en ik geen draden lager ga spannen om te voorkomen dat mijn paard daar in komt. Rij op hoger niveau en ben erg zuinig op mijn wedstrijdpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:34

En omdat je op hoger nivo rijdt (wat dat ook mag zijn) moet je paard maar afleren dat hij kuddedier is?

En een geit is dus ook geen optie, gezien je omheining.
Dus toch maar een shetje?

Want alleen....not done

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 09:48

runningkawa schreef:
En omdat je op hoger nivo rijdt (wat dat ook mag zijn) moet je paard maar afleren dat hij kuddedier is?

En een geit is dus ook geen optie, gezien je omheining.
Dus toch maar een shetje?

Want alleen....not done

Wil alleen maar aangeven dat ik, naar mijn mening, voldoende ervaring heb om te bepalen of ik wel of niet een paard kan houden. Gezien mijn resultaten denk ik van wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:51

als je hem alleen houd kun je dat blijkbaar niet goed beoordelen...beoordeel je blijkbaar alleen maar aan de hand van sport resultaten en niet aan de hand van dierenwelzijn Lachen

Ik ben van mening dat het beide gewoon samen kan. Lachen

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:02

Kan me niet voorstellen dat een dier wat ongelukkig is goede resultaten kan neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:08

Kun je nagaan wat voor extra goed prestaties hij gaat geven als je aan zijn natuurlijk behoefte gaat voldoen Pling

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:12

Ik trek me terug uit deze 'discussie' voor ik dadelijk weer een ow te pakken heb. Dat zegt wel genoeg denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:13

Heb jij hiervoor een ow??

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:34

runningkawa schreef:
Kun je nagaan wat voor extra goed prestaties hij gaat geven als je aan zijn natuurlijk behoefte gaat voldoen Pling

haha ja ankie mag wel op gaan passen dan Haha!

@maanling; beetje rare reactie hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:35

haar paarden staan toch ook bij jollyjumper?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:39

Ojee,
Maar natuurlijk, als je hoger in de dressuur rijdt weet je alles van paarden, hoe konden jullie dat nou vergeten???

Maar even serieus, fijn dat je een maatje voor je paard zoekt, maar als het enige bezwaar is dat je meer moet mesten, waarom dan in hemelsnaam niet gewoon een shet? Een geit gaat in sommige gevallen best goed, maar als je de mogelijkheid hebt tot een shet, waarom dan niet?
Geiten zijn ook veel werk, mijn tante had ze beide, geiten en pony's, en aan de pony's heeft ze veel minder werk gehad dan aan de geiten.
En als je de keuze hebt neem dan een soortgenootje voor je paard, jij hebt toch ook liever een vriendin dan een kanarie?
Als je paard alsnog overdag alleen op het land staat hebben zowel paard als geit toch weinig aan elkaar?
Ja, het paard heeft 's nachts een maatje, maar overdag is het alsnog alleen en een geit haar hele leven op stal en niet op het land vind ik persoonlijk ook zielig...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:42

runningkawa schreef:
Heb jij hiervoor een ow??

Oooohhhnee, niet hiervoor, maar heb net gisteren een ban van een dag erop zitten.

Ik ben dus errug voorzichtig want een week kan ik niet aan denk ik Knipoog

Maar ik vrees dat ik hier té rechtdoorzee zou worden.

(en je weet hoe het gaat: niet rechtdoorzee want ojee een ow)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:43

2 jaar terug starte TS nog B (met vragen erover)
Een ruiter op echt hoog nivo mag geen B meer starten...dus dat hoge nivo waar je het nu over hebt zal dus ook wel gewoon basis sport zijn Knipoog

Ah zo maanling

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:52

En nu Z2 en binnenkort naar de ZZ-l maar daar gaat het volgens mij niet om. Ben van mening dat een dier dat niet gelukkig is niet zo zal presteren maar ook daar gaat dit topic niet over. Wilde graag ervaringen horen aangezien ik van plan ben een gezelschapsdier aan te kopen voor hem. Maar niet alles is mogelijk aangezien ik geen gaas of lage draden ga spannen.
Toch bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:55

Bij hoger dressuur denk ik aan GP of iig bijna...

Ik ben van mening dat een paard een kudde dier...zoals gelukkig de meeste mensen ook beseffen.
Jij kunt daar je punten niet aanhangen als meting...

Waarom ben je eigenlijk ooit zo begonnen met het houden ervan?

En als je geen lage draden wilt spannen, waarom zet je er dan geen c of D pony bij.
Een die van de oude dag mag genieten Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:11

mijn paard heeft ook z2 gelopen. hij is nu 20 dus hoeft hij van mij niet meer. maar hij heeft gewoon altijd met ze vriendjes buiten gelopen en hij heeft nu een shet als maatje als hij van de winter in de los gooie bak loopt want hij vind alleen staan niet leuk. me paard staat nu ook op een pension stal want dat vind hij veel leuker.ik vind dat je paard ook paard moet kunnen zijn lekker de wei in met ze maatjes .

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:25

CD28 schreef:
. Rij op hoger niveau en ben erg zuinig op mijn wedstrijdpaard.

ik rij ook op hoog niveau... niks mis mee!
Afbeelding

zit aan een berggeit te denken...

Maar zonder gekheid, je kan best een geit bij je paard zetten maar voor het paard zou het natuurlijkveel leuker zijn als er een shet bij zou staan, zo een mini-shet is net zo groot als een geit en je bent er evenveel mee kwijt, is dat geen optie?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:29

CD28 schreef:
Een pony zou wel mee naar buiten kunnen. Alleen heb je dan weer veel meer werk met afmesten van de stal omdat ze daar dan samen in staan en ook meer mest in de bak.

Verward de geit mest dus niet Verward

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:50

Jelleee schreef:
Een paard is een kuddedier, en heeft dus ook een soortgenoot nodig, en geen geit.
De enige tip die ik je kan geven is een Shetlander erbij.

Een geitje erbij kan best goed gaan, alleen moet het klikken tussen de 2.
Maar inderdaad het zijn echte uitbreekkampioenen, als je wilt leren vloeken moet je een geit nemen dus houdt daar rekening mee.

Onze buurman verteld altijd lachend als je je geiten binnen wilt houden moet je ze bij de buurman over het hek zetten.