Wat te doen tegen een te zware bak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal93

Re: Wat te doen tegen een te zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:19

[/quote]
Ik heb met diegene gepraat die op vakantie was..
Maar zij zei zo van : '' Ja maar dan moet hij ook vaak de bak sproeien, en dat doet ie nu ookal niet dus dan denk ik ook niet..'' Dus zij denkt dat t niet kan Verdrietig[/quote]

Oké maar dan zal ik je wat vertellen..
Ik sproei mijn bak gem 10x per jaar, als het héél lang niet heeft geregend.
Verder noooit.

Clown

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:20

Lisannos schreef:
tsja, dat is wel errug vervelend!
misschien helpt het als je er nieuw zand in gooit? of heb je er al goed zand inliggen?
nouja, veel sterkte ermee meis!

groetjes,
lisanne & claudia

er ligt al te veel zand in.. daardoor is ie misschien ook te zwaar Knipoog
maar bedankt Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:17

--> TAO

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:29

slepen, iedere dag, zoals een goede manege of pensionhouder ook zal doen, en goed nat houden.
Een zware bak is ook best een risico omdat het de kans op peesblessures vergroot.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:41

veel eigenaren willen geen rubber of tapijtsnippers omdat ze dan in principe vervuilde grond hebben. Als hij ervan af wil, moet hij het af laten voeren als vervuilde grond en dat kost wat!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:30

beantsje schreef:
veel eigenaren willen geen rubber of tapijtsnippers omdat ze dan in principe vervuilde grond hebben. Als hij ervan af wil, moet hij het af laten voeren als vervuilde grond en dat kost wat!

oh haha Tong uitsteken maar een veeeeel te zware bak is ook niet goed voor die arme beestjes Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:03

Bij mij op stal hadden we vorig jaar hetzelfde probleem.
De bak was prima en er was zeker over nagedacht, keurige omheining eromheen en regelmatig sproeien. Maar hij bleef toch te zwaar.

Gelukkig heeft mijn stalhouder er wel wat voor over om het goed te krijgen en is toen her en der gaan kijken en informeren.
tapijt en rubber viel af ivm eventuele afvoer in de toekomst. Een hele andere bodem was nog te kostbaar.
Uiteindelijk besloten om dan maar het goedkoopste erin te gooien: houtschaafsels...en lekker ruiken dat het deed.

We mochten de eerste 2 weken niet de bak in Duivel ...eerst moest alles vlak en het moest flink geregend hebben Haha!
Het heeft toen nog even geduurt voor alles goed gemengd was maar we hebben een superbak eraan over gehouden.
Met regelmatig slepen en de regen of sproeien moet het zo goed blijven. En als het nodig is komt er weer een lading van die houtschaafsels.

Hij gaat nu hetzelfde doen met de nieuw aangelegde binnenbak...het sproeien is al begonnen Haha!

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:38

Wij hebben soms ook te zware bak.
Wij sproeien hem.
Slepen hem.
Met de trekker er soms een paar keer overheen rijden.
Spitten hem soms om met de kraan.
Maar we hebben het wel makkelijk, want mijn vader heeft een eigen bedrijf met trekkers, kranen, vrachtwagen enzovoort (aanemersbedrijf).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:26

TAO-->VSW

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 13:40

De bak is gister weer gesleept, maar nog niet gesproeid! :@ Hij zegt dat ie kapot is, en hem laten maken kost 4.000 euro.. maar nieuw kopen ook! Maar ik heb ook van iemand gehoord dat hij misschien een nieuwe sproeier + sleper gaat kopen Pling . Maarja dat moeten we ook nog maar even afwachten..

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:04

Gewoon lekker buiten gaan rijden Haha!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:35

JasmijntJ schreef:
Gewoon lekker buiten gaan rijden Haha!

haha neeeee dat is helemaal niks voor mij haha Vork Ik ben zo'n raar kind die het liefst elk weekend op wedstrijd gaat Vork

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:46

stalling met betere bakken zoeken :p

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:23

Wachten op regen. Vork
Of zelf even iemand regelen met een wals?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:58

_Natasja_ schreef:

Inderdaad!

Je kunt van alles en nog wat in een zware bak gooien, maar hij zal nooit goed worden als er een hele dikke laag zandstrand in ligt. Alles wat je er extra in doet, is water naar de zee slepen. Ook sproeien is water naar de zee brengen, binnen een half uur is de bak toch weer droog. Zonde van het water.
Dus: of de staleigenaar legt een goede rijbaan aan. Of je zoekt een stal met een betere rijbaan.

Overigens is een sproeier toch niet zo duur Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:03

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:11

Ik volg dit, wij hebben ook een behoorlijk zware bak als het een poosje droog is. Helaas ligt de bak net iets te ver op het terrein voor de sproeier ivm waterdruk, en de ph heeft buiten de paarden nog een bedrijf dus vaak heel druk. Ook wij zijn aan het zoeken naar een oplossing behalve de rubber of tapijtsnippers omdat het een vermogen kost om te laten afvoeren ooit.

Bij ons ligt er geen strandzand, maar geel zand. Als het regelmatig regent is het een superbak, maar zoals gezegd met droog weer... balen.

Die houtschaafsels, waar kan je die kopen, wat waren de kosten en hoe gaat het in de praktijk?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:16

Breghje schreef:
Ik volg dit, wij hebben ook een behoorlijk zware bak als het een poosje droog is. Helaas ligt de bak net iets te ver op het terrein voor de sproeier ivm waterdruk, en de ph heeft buiten de paarden nog een bedrijf dus vaak heel druk. Ook wij zijn aan het zoeken naar een oplossing behalve de rubber of tapijtsnippers omdat het een vermogen kost om te laten afvoeren ooit.

Bij ons ligt er geen strandzand, maar geel zand. Als het regelmatig regent is het een superbak, maar zoals gezegd met droog weer... balen.

Die houtschaafsels, waar kan je die kopen, wat waren de kosten en hoe gaat het in de praktijk?

Ja als het bij ons ook heel erg heeft geregent is het super Knipoog Maar wat jij ook zegt, als het droog is is de bak vreselijk.. in de winter is die dus ook prima

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:38

_Natasja_ schreef:

Tja.. bij ons op stal is t zo gezellig, en andere stallen zijn snel 100 euro duurder.
En dat kan ik niet betalen Geld, geld!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:40

Aimee schreef:
_Natasja_ schreef:

Inderdaad!

Je kunt van alles en nog wat in een zware bak gooien, maar hij zal nooit goed worden als er een hele dikke laag zandstrand in ligt. Alles wat je er extra in doet, is water naar de zee slepen. Ook sproeien is water naar de zee brengen, binnen een half uur is de bak toch weer droog. Zonde van het water.
Dus: of de staleigenaar legt een goede rijbaan aan. Of je zoekt een stal met een betere rijbaan.

Overigens is een sproeier toch niet zo duur Verward

Tja weetje, ik heb ook aan een andere stal gedacht. En er over gepraat met mijn ouders. Maar een andere stal is écht te duur. Dus dat is toch echt niet de oplossing.
Hij heeft zo'n sproeier die die mensen ook hebben om de kassen te sproeien ofzo..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:46

Bij ons op stal is de bak ook veel te zwaar voor mijn pony, daar gaat ze in kreupelen en ze krijgt die achterhand er niet bij. Ik kan niet eens een volte rijden zonder te hobbelen omdat het zo kuilerig is. Kleine haflinger he Clown
De staleigenaar is nog niet van plan er iets aan te doen naar wat ik heb meegekregen, maar ik ga mijn pony geen peesblessure aandoen dus dan maar buitenrijden.. Heel slecht voor onze dressurmatige basis, want die hebben we nog te weinig, maar we kunnen niks anders!

De rest van de paarden op stal krijgt er ook vanzelf last van, die zijn dan wel een stuk groter, maar er staat er nu eentje die is net ingereden en volgend jaar wordt er ook eentje ingereden, die gaan dat ook niet redden in die bak is mijn mening

Nou wilde ik toch al richting endurance gaan, dus dat scheelt dan weer Cool

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:04

tapijtvezel ? heb wij ook in de bak

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:06

Armani88 schreef:

Als je dat ooit af wil laten voeren kost het een vermogen omdat het dan onder vervuilde grond valt. Dus dat is voor ons in geen geval een optie.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:22

Breghje schreef:
Armani88 schreef:

Als je dat ooit af wil laten voeren kost het een vermogen omdat het dan onder vervuilde grond valt. Dus dat is voor ons in geen geval een optie.

Mijn oom zei dat t niet al te veel kost.. (hij heeft een eigen stal) maar misschien voor mijn stal eigenaar wel Vork .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:32

Ulfeino schreef:
Heb laatst prijsopgave aangevraagd voor van die speciale houtsnippers die niet snel vergaan:

Voor het mengen van 5 cm met de bovenste zandlaag en aanbrengen van 5 cm op ’t
zand heeft u 10 cm Megatop nodig ca. 80 m3.
2 Containers ± 80m3 € 1.975.-- is ± 10 cm

Voor het aanbrengen van een toplaag heeft u 10-15 cm Megatop nodig 80 - 120 m3
2 Containers ± 80 m3 € 1.975.-- is ± 10 cm
3 Containers ± 120 m3 € 3.060.-- is ± 15 cm

Dit was incl. transport.

Wij hebben kort geleden 1 container Megatop ( 985,- incl. transport) laten komen , ca. 40 m3 ( heel veel kruiwagentjes Cool ), dat ligt er nu 2,5 week in. Daarvoor was de bak niet te rijden door het zware zand, daar hielp geen sproeien of slepen aan. Over een tijdje laten we nog een container komen.
Wij hebben speciaal voor Megatop houtsnippers gekozen omdat die niet snel vergaan, redelijk betaalbaar zijn en een natuurprodukt. Probleem met kunststoffen ( zoals rubber) is dat het al gauw onder chemisch afval valt. Mocht de bak ooit opgeruimd moeten worden dan is dat een dure grap. Ook zijn veel kunststof bodems veel duurder dan bijv. de Megatop.
http://www.manegebodem.com/index_follow.php

Gewone, niet gedroogde houtsnippers, worden snel glad en zijn binnen een half jaar vergaan, zeker in een niet gedraineerde bak!