stalling veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: stalling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:45

ikenindi schreef:
ik zou voor 24/7 in de opfok gaan. liefst 24/7 wei, maar ik ken ook een opfokstal daar staan ze swinters in kuddes in een grote loopstal. dat is ook een optie. nu al laten wennen aan een stal is onzin, en als je t mij vraagt moet je em nooit laten wennen aan een stal. daar hoort een paard niet in thuis ;)

Dat is dus precies zoals ik mn vorige topic bedoelde.
Wat is er mis een combi stal/weide?
24/7 buiten is wel afhankelijk van het ras. Een rijpaardveulen doe je hier in de winter zeker geen plezier mee, terwijl dit voor koudbloed rassen wellicht beter is.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:11

Daar is in mijn ogen ook niks mis mee..
Vind ook dat ik een prima plekje gevonden heb.
Ga straks is even lekker een paar borsteltjes enzo kopen.. hihi

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:41

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:56

Mijn paard is ook van Donau ! (zie eventueel profiel voor foto's)
Het is wel een echte tuiger als ik het zo zie op de foto's ! Is dat wel wat je wil ?
En een hengst zal je wel weer moeten castreren.

Donau afstammelingen staan er wel om bekend dat het echte lieverds zijn !
Ik heb evetueel het keuringsrapport van Donau..

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:10

bram123 schreef:
http://link.marktplaats.nl/172229779

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden?

ik vind hem leuk Lachen

kwa aftekeningen lijkt ie een beetje op die van mij
en mijn paard heeft ook fabricius bloed erin zitten

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:28

zijn vader is waldemar. Iemand mee bekend? Heb gezocht naar foto's maar zonder succes.
En de moeder is volgens mij geen tuiger...

Hij zal inderdaad nog gecastreerd moeten worden, maar ik wil toch liever een ruin dan een merrie.
Heb daar betere ervaringen mee Haha!

En er staat nog niks vast dus ik kan altijd nog afhaken evt.

Verder nog tips voor de aankoop van een veulen?.. Waar ik goed op met letten als ik ga kijken?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:45

Zorg wel dat het veulen nog minstens een half jaar bij de moeder kan blijven staan (het liefst nog langer). En dat het afspenen geleidelijk gebeurt en dat hij ook al gewend is zonder zijn moeder te zijn voordat je hem verhuisd.

En als je hem al wilt castreren zou ik daar zo lang mogelijk mee wachten om hem zo mooi mogelijk uit te laten groeien.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:04

Ja, dat afspenen daar zit ik eigenlijk een beetje mee; Ik heb contact gehad met de eigenaar over de afspeendatum en volgens hun kan ie eind van de maand al weg maar dan is ie nog maar 3,5 maand. Dus ik heb gezegd dat dat veel te vroeg is maar volgens hun kon het wel omdat ie flink aan de maat was. En het zou beter voor de moeder zijn..?
Nou, ik weet niet maar dat is volgens mij vragen om problemen...?
Dus als ze daar een probleem van gaan maken dan gaat het hele feest niet door!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:07

3,5 maand? belachelijk! het is niet voor niets dat veulens in de natuur tot zo'n 8 á 9 maanden bij de moeder lopen, soms zelfs nog langer. persoonlijk vind ik 6 maanden echt wel minimaal. Flicka was drie maanden toen ik haar kocht en heeft moeten vechten voor haar leven, mede door het te vroeg afspenen...

Snatje is in één keer bij de moeder weggerukt en verkocht, hij heeft hier heel veel problemen mee gehad. geleidelijk en paardvriendelijk afspenen is voor de geestelijke gesteldheid van een paard wel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 11-06-08 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:10

Bram das veel te vroeg. Ik laat ze er altijd zolang mogelijk bij zeker tot dat ze 8 of 9 maanden zijn. Ligt er ook wel aan hoe ondeugend ze na de moeder zijn. Maar een half jaar vind ik wel minimaal.
Ik ga met Dani mee vwb het geleidelijk spenen. De huidige eigenaar moet er in elk geval voor zorgen dat hij gespeend is voordat hij bij jou komt.

Dan over het veulen zelf. Wat is jouw doel? Aan de hand daarvan kun je bezien of de afstamming past bij hetgeen jij ermee wilt.
Zelf hou ik niet van de aftekeningen die hij heeft, maar goed dat is smaak. Ik heb een schimmel en daar houdt ook niet iedereen van. Tong uitsteken

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:15

bram123 schreef:
zijn vader is waldemar. Iemand mee bekend? Heb gezocht naar foto's maar zonder succes.
En de moeder is volgens mij geen tuiger...

Hij zal inderdaad nog gecastreerd moeten worden, maar ik wil toch liever een ruin dan een merrie.
Heb daar betere ervaringen mee Haha!

En er staat nog niks vast dus ik kan altijd nog afhaken evt.

Verder nog tips voor de aankoop van een veulen?.. Waar ik goed op met letten als ik ga kijken?

Gezien de afstammeling (Lorton Donau Renovo) is de merrie ook tuigersbloed.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:21

Tsja, wanneer het mensen met zo'n denkwijze zijn moet je er wat mij betreft niet aan beginnen. Sowieso niet. Je moet die handel niet in stand willen houden. Als iedereen nou eens begint om veulens alleen bij fokkers/ particulieren te kopen waar de veulens relatief lang bij de moeder mogen blijven om vervolgens netjes afgespeend te worden dan zouden dit soort gruwelijke dingen al niet meer voorkomen.

Laat je aub niets op de mouw spelden over de bouw van het veulen etc. Een veulen is een veulen namelijk....

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:22

mmm ik krijg er ineens een heel naar gevoel over...
Ik bedoel, wat zegt het dat ze hem zo vroeg af willen spenen?
he verdorie!
ik wil niet een verkeerde beslissing nemen waar ik spijt van ga krijgen..
geloof dat ik beter op zoek kan gaan naar een ander veulen.. Boos!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:34

Ik denk dat je dat het beste kunt doen ja. Er zijn genoeg veulens dit seizoen Knipoog.

Mijn veulen heb ik vanaf dat ze 3 weken was, van de fokker moest ze gelukkig minstens een half jaar blijven. Na dat half jaar ben ik stallingskosten gaan betalen zodat ze nog 2 maanden extra kon blijven. In die 2 maanden zijn we gaan afspenen en ik heb haar pas verhuisd tot ze gewend was hele dagen zonder moeder te zijn. Ze heeft niet 1 keer om haar moeder gegilt en het heeft zowel moeder als dochter geen greintje stress gekost.

Ik zou dus even lekker verder gaan zoeken als ik jou was Lachen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:36

Dani62 schreef:
Ik denk dat je dat het beste kunt doen ja. Er zijn genoeg veulens dit seizoen Knipoog.

Mijn veulen heb ik vanaf dat ze 3 weken was, van de fokker moest ze gelukkig minstens een half jaar blijven. Na dat half jaar ben ik stallingskosten gaan betalen zodat ze nog 2 maanden extra kon blijven. In die 2 maanden zijn we gaan afspenen en ik heb haar pas verhuisd tot ze gewend was hele dagen zonder moeder te zijn. Ze heeft niet 1 keer om haar moeder gegilt en het heeft zowel moeder als dochter geen greintje stress gekost.

Ik zou dus even lekker verder gaan zoeken als ik jou was Lachen.

en dat is imo ook de aanpak zoals die gebruikelijk zou moeten zijn. helaas is de praktijk vaak anders, ook bij de 'betere' fokkers.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:58

he potverdikkeme! Boos! Boos! Boos!
nou ja beter nu afhaken dan straks met een veulen opgescheept zitten waar het niet goed mee gaat..

Iemand nog een goed adres in de catagorie tot 1500 euro?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:06

bram123 schreef:
mmm ik krijg er ineens een heel naar gevoel over...
Ik bedoel, wat zegt het dat ze hem zo vroeg af willen spenen?
he verdorie!
ik wil niet een verkeerde beslissing nemen waar ik spijt van ga krijgen..
geloof dat ik beter op zoek kan gaan naar een ander veulen.. Boos!

Als ik de advertentie lees, heb meer het gevoel dat ze niet op het veulen zaten te wachten en hem daarom zo snel mogelijk kwijt willen. Ook heb ik gezien de tekst niet het gevoel dat het mensen met hun eerste paard zijn in geeen geval paardenmensen.

Een veulen met 3,5 of 4 maanden spenen is geen doodzonde (zie voorschriften veulenveilingen), maar mijn voorkeur gaat er niet na uit.
Ik vind het overdreven om te zeggen deze moet je niet kopen. Als je het vanuit het standpunt van de verkopers bekijkt, zij hebben het riscio een paar maanden langer. Ja das ook wel weer begrijpelijk alleen ze geven aan dat een goed tehuis belangrijk is en dan denk geef hem dan ook de best mogelijke start zonder zijn moeder.

Neem een wijs besluit waarin je rationeel de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt.
Succes

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:25

Weiland!!! veulentje moet lekker kunnen spelen met soortgenootje(s), niet gelijk 24/7 in stal staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:56

Bo_tje schreef:
Weiland!!! veulentje moet lekker kunnen spelen met soortgenootje(s), niet gelijk 24/7 in stal staan.

en dat zou geen enkel paard ooit moeten!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:07

Bo_tje schreef:

Hier heeft niemand het over en is ook geheel niet de vraag van Bram!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:05

Ik zou ook zeker kiezen voor 24/7 weidegang. Door de constante beweging (anders staan ze toch al snel 12 uur op stal) en de wisselende temperaturen (het is 's nachts nou eenmaal kouder) krijg je sterke paarden die niet bij het minst op geringste ziek zijn. De constante beweging zorgt voor sterkte botten en pezen, wat de kans op blessures op latere leeftijd kleiner maakt.

Daarnaast kan niemand een paard zo goed opvoeden als een ander paard. Dus lekker in een koppel zetten, liefst met meerdere leeftijden door elkaar.

Aan de stal laten wennen is natuurlijk wel fijn voor ze, maar daar is het vroeg genoeg voor als je daar een maand of 2 voor het inrijden mee begint hoor Lachen

daarnaast zou je ook af en toe het veulen uit de groep kunnen halen om het even te borstelen en de hoeven te laten bekappen. Dit zou je na een jaar of 2 kunnen uitbouwen tot poetsen en eventueel voeren op stal, en daarna meteen weer naar buiten.

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 13:32

Hoi,
Wil even laten weten dat ik het veulen niet gekocht heb.
Zat een beetje met dat afspenen. En het was inderdaad een tuigpaard (had ik met mijn schele kop niet gezien Clown )
Nou geeft dat op zich niet maar het is niet wat ik graag wil. Ik wil gewoon een leuk paardje om lekker recreatief mee te dressuren en een beetje springen.
Dus ik denk dat ik gewoon beter nog een paar maandjes door kan sparen zodat ik kan kopen wat ik echt wil en niet later denk van had ik het maar niet gedaan.
En ik heb sinds van de week weer een leuk verzorgpaard dus dat maakt het wachten tot mn spaarpot vol genoeg is een stuk aangenamer Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:06

Heel verstandig bram123!!! Heel veel succes met het zoeken naar een ander veulen/paard!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:40

Ik zou beginnen met het 24/7 op de wei te zetten in een (kleine) kudde.
Als je merkt dat het in de winter minder gaat. (slechte gezondheid ofzo wat meestal niet voorkomt maar toch)
kan je nog altijd overschakelen naar ergens waar ze snachts me soortgenoten in een stal staan best nog in een grote loopstal.
Maar als je de keuze hebt zou ik ze de hele tijd op de wei laten staan dan krijge sterkere paarden later die minder snel ziek zijn.

x_Epril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:43

jaa ik zou hem ook op de weizetten.
hebben jullie geen speciale veulen weide?
als je dat heb zou ik hem daar eerst even op zetten
om te wennen aan het idee dat hij met andere staat Haha!
maar savonds binnen halen je weet nooit wat er kan gebeuren