hoe krijg je zo'n pérfect verzorgd paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinM

Re: hoe krijg je zo'n pérfect verzorgd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:50

De staart nooit borstelen/kammen! Inspuiten met antiklit en dan met de hand haartje voor haartje loshalen. Je trekt er zo minder haren uit en je weet zeker dat je staart klitvrij is. Het is een werk, maar je staart gaat er mooi wijd van staan en uiteindelijk is blijft je staart voller!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:56

Via het Paardentips Magazine/forum ( even een uitstapje maken naar andere forumburen) kun je een handig E-boekje krijgen met alle verzorgingstips en instructies voor het toiletteren van hoofd tot staart. Handig!

Maar eh.. bedenk je wel dat uiterlijk niet belangrijk is - een paard dat goed verzorgd wordt, een gezond leven kan hebben (véél buiten, liefst zo weinig mogelijk op stal, goed voer en een aardige ruiter) is meestal mooi van binnen, en da's wat mij betreft veel meer waard!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:04

Paarden ná 10 uur naar buiten en vóór een uurtje of 7 (op dit moment) naar binnen dan zijn de vliegjes er niet en dat scheelt een boel geschuur, ook bij de paarden zonder exeem.
Verder veel aandacht, veel poetsen, geen stress, en goed voer.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:09

CalvinM schreef:
De staart nooit borstelen/kammen! Inspuiten met antiklit en dan met de hand haartje voor haartje loshalen. Je trekt er zo minder haren uit en je weet zeker dat je staart klitvrij is. Het is een werk, maar je staart gaat er mooi wijd van staan en uiteindelijk is blijft je staart voller!

Een fabeltje, haren komen er toch wel uit, ook als je niet borsteld (wat ook weer klitten veroorzaakt). Met de hand plukken is zeker niet verkeerd. Het probleem zit hem vaak in de borstelkeuze en de wijze waarop mensen borstelen.
Als je een borstel gebruikt (oster of een mensenborstel) neem je een pluk en begin je onderaan, langzaam naar boven werken. Hier blijkt vaak dat mensen te ongeduldig zijn en inderdaad meer kwaad dan goed goen. Antiklit is altijd aan te raden.

SoYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:11

roest schreef:
CalvinM schreef:

Een fabeltje, haren komen er toch wel uit, ook als je niet borsteld (wat ook weer klitten veroorzaakt). Met de hand plukken is zeker niet verkeerd. Het probleem zit hem vaak in de borstelkeuze en de wijze waarop mensen borstelen.
Als je een borstel gebruikt (oster of een mensenborstel) neem je een pluk en begin je onderaan, langzaam naar boven werken. Hier blijkt vaak dat mensen te ongeduldig zijn en inderdaad meer kwaad dan goed goen. Antiklit is altijd aan te raden.

Maar door antiklit breken de haren af..

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:12

en wie heeft jou dat wijsgemaakt?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:36

JoviBan schreef:
Myrano schreef:
Oh nee ? Zeg jij dan eens hoe het dan wel moet ? Knipoog
Ik heb nog nooit geweten dat een paard er niet perfect verzorgd uit kan zien als je het op zo'n manier doet.. En wat heeft dit in hemelsnaam met een barbiepop te maken Verward

De beste huid- en vachtverzorging voor een paard is de natuur z'n gang laten gaan. Wanneer je, zoals jij zegt, dagelijks 'goed' poetst, regelmatig wast en toiletteert (en 'm ook nog in een stal zet), heeft dat een negatieve invloed op de huid en vacht. Je verpest daarmee de natuurlijke weerstand en werking van de huid en vacht.

Een perfect verzord paard heb ik nog nooit gezien wanneer je alleen maar de natuur zijn gang laat gaan.Teveel wassen is idd niet goed voor de beschermlaag van de huid en de natuurlijke weerstand, maar er werd hier gevraagd hoe je een perfect verzorgd paard krijgt en bij mijn weten zal dat niet alleen lukken wanneer je hem alleen maar in de wei laat staan en de natuur zijn gang laat gaan... Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:40

gewoon je paardje lekker paard laten zijn, lekker laten rollen in de modder enzo. veel naar buiten, genoeg hooi en vers gras . dat is het beste denk ik. niet teveel gepluk en gepoets aan een paard.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:47

Ik ben zelf niet zo'n wasser. Maar het verhaal dat teveel wassen slecht is voor de huid (vetten) is niet waar. Mits je erop let welke shampoo je gebruikt. Vergelijk het met mensen shampoo, elke dag shampoo tast de huidvetten niet aan en kan zelfs meerdere keren per dag gebruikt worden (leuk feit voor de neuroten onder ons Haha! ).
Dit verhaal, dat ook nog steeds veel voorkomt in het hondenwereldje, komt voort uit de tijd dat de shampoo's nog niet zo best waren afgestemd op de huidtypes. Tegenwoordig is er veel goed spul verkrijgbaar, als je maar goed oplet.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:53

roest schreef:
Ik ben zelf niet zo'n wasser. Maar het verhaal dat teveel wassen slecht is voor de huid (vetten) is niet waar. Mits je erop let welke shampoo je gebruikt. Vergelijk het met mensen shampoo, elke dag shampoo tast de huidvetten niet aan en kan zelfs meerdere keren per dag gebruikt worden (leuk feit voor de neuroten onder ons Haha! ).
Dit verhaal, dat ook nog steeds veel voorkomt in het hondenwereldje, komt voort uit de tijd dat de shampoo's nog niet zo best waren afgestemd op de huidtypes. Tegenwoordig is er veel goed spul verkrijgbaar, als je maar goed oplet.

Ok, daar ben ik het dan ook mee eens..je hebt nu genoeg keuze in verschillende shampoo.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:03

MIjn paard ziet er in mijn ogen perfect uit. Hij glimt als een spiegel, mooie spieren, voor zijn vermogen een mooie staart. Hij is volmaakt gelukkig met zijn vrienden in de wei.... en die vreten gezellig zijn manen weg bij de schoft Haha!
Ik poets hem altijd uitgebreid, was niet eens zoveel, en ook de glim middelen komen niet vaak uit de kast.
Wat is perfectie? mijn paard steekt lekker in zijn vel en is, voor zover ik het kan beoordelen, best happy.
En zit ware schoonheid niet van binnen?????

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:16

perfecte verzorging, dat is in mijn ogen een paard dat glanst van gezondheid met een mooie verzorgde staart (en manen en hoeven). Het is al meer gezegd hier, goed voeren, en lekker paard laten wezen (dus voldoende beweging, met soortgenoten- al is dat niet nodig voor fysieke perfect uitziende verzorging), hoeven netjes bijhouden, en vooral goed voeren Haha! en ze worden vanzelf heel mooi. Poetsen ja, maar niet te vaak. Mijn overdag buiten-snachts binnen paard ziet er prachtig uit (al zeg ik t zelf Bloos ) en dat is echt een kwestie van gezondheid (en een baasje dat dol is op het pluizen van staartjes Haha! ). Staart doe ik 2 a 3 keer per week (net als uitgebreid poetsen - jong paard, wordt nog niet gereden), eerst inspuiten met goede antiklit, intussen paardje verder poetsen, en dan met een harde borstel doorborstelen (voorzichtig), en dan de rest met de hand uitpluizen. Nu is mijn paard een schimmel, dus was ik de staart zo 1 keer per 2/3 maanden (zeker nu met de hengstigheden is dat geen overbodige luxe).

De staart in kwestie (na wassen, voor het knippen Haha!):
Afbeelding

Ik heb trouwens ook een eczeempaard, met een goede eczeemdeken kom je al een heeeel end. Ik gebruik daarnaast nog Shapley's MTG, een spulletje dat enerzijds jeuk stilt, anderzijds wondjes e.d. geneest en de haargroei stimuleert. Tot dusver heeft deze combinatie me een niet schurend, happy paard met al flink groeiende manen en staart opgeleverd Lachen

En als finishing touch gebruik ik een schapenvelletje, om alle stof van haar af te nemen, gaan ze ook heel erg van spiegelen. Voor een gelikte look zorg ik er verder voor dat ze geen enorm lange baard krijgt, dat haar oren bijgeknipt zijn (niet leeggeknipt, maar wel het uitstekende haar weg) en dat haar staart netjes recht is afgeknipt. Net getoiletteerd ziet er toch het chiqueste uit Haha!

maar een gelukkig, gezond paard is ook een mooi paard Lachen
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 12-06-08 23:41, in het totaal 3 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:20

Myrano schreef:
Dagelijks goed poetsen, regelmatig wassen (als het weer dit toelaat) en toiletteren.
Propere stal enz.. Het hangt natuurlijk ook af hoe jou paard zich op stal gedraagd.
Er gewoonweg heel veel mee bezig zijn en veel tijd in de verzorging van je paard steken.
Ik zou voor de rest niet weten wat je nog meer of anders kan doen

Haha das grappig.
Ik was de paarden zelden, borstel ze hooguit 3x per week, kom niet aan de manen, staart, sokken, baard, oren enz. Staan niet onder een deken en lekker 4/7 buiten.

En mijn paarden klinken precies zoals beschreven wordt. Neem Rikst: zwart zoals een fries hoort te zijn, gladde glanzende vacht, manen van ruim een meter, voorpluk tot op de neus, lekker sokken en als ik het aan druf haar staart uit te pluizen kan ik drie staartloze paarden een nieuwe staart geven Haha!

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:26

Ben ook van mening dat je paard er op zijn best uit ziet, als hij goed te eten krijgt, lekker paard kan zijn en zo nu en dan een borstel over zijn vacht krijgt. Maar...
Als je de vacht glanzender wilt hebben, een gezond paard glanst natuurlijk al, kun je een beetje lijnzaad(olie) bijvoeren.. Doet wonderen voor vacht, staart en manen! Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:32

ennn wat ook meehelpt aan 'het plaatje': je tuig goed verzorgen! Is wel niet je paard zelf, maar een mooi verzorgd leren hoofdstel/zadel ziet er tien keer mooier uit dan vaal en/of gebroken leer, dat maakt t plaatje gewoon af Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:07

roest schreef:

Leuk bedacht, maar gaat niet op.
De vacht en huid van een paard heeft een (belangrijke!) functie. Dat is niet te vergelijken met het haar van de mens en tegenwoordig ook niet meer met dat van een hond.

Een paard wassen met welke shampoo dan ook, is gewoon niet goed. Een paard 'wast' zichzelf door te gaan rollen, daarmee rolt hij het vuil van z'n huid en uit z'n vacht.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:33

suuzepuus schreef:
gewoon je paardje lekker paard laten zijn, lekker laten rollen in de modder enzo. veel naar buiten, genoeg hooi en vers gras . dat is het beste denk ik. niet teveel gepluk en gepoets aan een paard.

precies! Haha!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:23

Ik ben gezegend met een goed behaard paardje, lange manen mooie voorpluk en volle staart (verschillende op stal zijn al plannen aan het smeden om mijne te kortwieken en op eigen paard te plakken :p ) voor mooie glans kan je olie en zee wier door het voer mengen.
En indd op www.paardendrogist.nl staan heel veel middeltjes voor van alles en nog wat.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:59

__KELLY schreef:
Justice_ schreef:
hee, ik zie soms wel eens van die paarden die dan echt gewoon perfect zijn om het maar zo te zeggen ;p
en ik word er soms gewoon gefrustreerd van dat hoe ontzettend ik mijn stinkende best ook doe, die staart nooit perfect lang en vol wordt, mooie manen, geen schuurplekjes, geen eczeem ga zo maar door.
ik weet dat er tegen sommige van deze dingen middeltjes enzo zijn, maar ik heb al zo veel geprobeerd echt waar.
dus als je tips hebt om je paard zo prachtig verzorgd te krijgen, zou ik dat niet vervelend vinden haha Bloos

- Heeft je pony zomereczeem ? dan zou ik zowiezo een eczeemdeken aanschaffen (je heb goedkope najaa, vergeleken met de boett dekens; bijvoorbeeld van pagony, equitheme enz. zijn rond de €70,-) mijn pony heeft geen enkel plekje meer en volle manen + staart
- verder bij http://www.depaardendrogist.nl heb je 100'den verzorgingsmiddeltjes; de 1 werkt heel goed , de ander wat minder daar kom je vanzelf achter na het uit te proberen .. voor eczeem zou ik daar zowiezo iets eens proberen (ik heb 2 jaar lang de middeltjes daar geprobeerd voor eczeem en ben toen tot de conclusiegekomen dat die zinkzwavelpasta de beste bij mijn pony werkte ... dat is voor als je pony eens een plekje heeft en het daarmee snel heelt en niet meer jeukt)
- verder heb je daar nogmeer verzorgingsmiddeltjes van glansspray, tot antiklit, tot allemaal soorten shampoo's voor schimmels, zwart enz. enz.
- ik was mijn pony regelmatig, ik heb een schimmel en als ik dr niet was ziet ze er niet stralend wit uit. 's zomers is het makkelijk dan kan je gewoon een tuinslang regelen of een emmer koud water met spons; maar 's winters moet je dan toch binnen een voorziening hebben om je pony te kunnen wassen.
- regelmatig toileteren , dus de manen trekken (NIET KNIPPEN) staart netjes bijhouden, benen

en dan het belangrijkste het innerlijk .. goede voeding, fijne plek (weiland met vriendjes vinden pony's toch echt het allerfijnst ....)
en zorgen voor de goede primaire verzorging dus goede conditie van de hoeven; goed gebit; spieren in goede conditie, goede voeding
pony heeft goede conditie (veel beweging dus, denk daarbij aan iedere dag een half uur/tot een uur per dag rijden maar dat is weer helemaal afhankelijk van de pony en de training) en zorgen dat je pony zich prettig voeld (dus veel afwisseling in het rijden, eerlijk met de pony omgaan enz. enz.)

Andere zijn er weer overeens om je pony zo weinig mogelijk 'op te tutten' dus niet wassen enz. enz. (ik denk dat draaakje daar een voorbeeld van is dat die daar zo overdenkt)
maar ik ben meer van de middenweg... dus veel buiten .. maar wel af en toe eens een was beurtje enz.

tja ik ben tegen exceem dekens ik werk met teatree.
ik kan je hier over pbe als je dat wilt.
en niet elke pony is het zelfde.
de pony is mooi zoals hij zelf is.

maar let op: goed voer
juiste trainin.
goede verzorging.
een vertrouwd en betrouwbaard dagritme voor het paard

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:50

roest schreef:

Ben ik het niet mee eens, als ik elke dag mijn eigen haren was met een milde shampoo heb ik binnen een week paar uur na het wassen vet haar en gigantische jeuk :p
Als ik om de dag was niet, paard was ik zowiezo bijna nooit ik rij geen wedstrijden oid dus vind het nutteloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:25

z0rr0 schreef:
tja ik ben tegen exceem dekens ik werk met teatree.
ik kan je hier over pbe als je dat wilt.
en niet elke pony is het zelfde.
de pony is mooi zoals hij zelf is.

maar let op: goed voer
juiste trainin.
goede verzorging.
een vertrouwd en betrouwbaard dagritme voor het paard

mag ik vragen waarom je tegen eczeemdekens bent?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:34

mijn paard glimt het hele jaar super, en heeft een mooie dunne vacht, ze ziet er eigenlijk altijd op en top uit,wat ik doe:

- zo snel mogelijk van de dekens af, en als ze dagelijks de kans krijgt om lekker te rollen, zeker laten doen (ze staat jammergenoeg vrij lang met deken aangezien ze een enorme koukleum is!)

- voor het rijden heel goed borstelen, en dan met een uitgeknepen natte spons over heel het lichaam, behalve op het zadeldeel, het hoofd met een nattere spons. Dit houd stof weg.

- 6 grove vlechten in de manen, niet te strak, dit voorkomt vette manen en houd stof weg (maar niet laten zitten!)

- aan de manen en staart doe ik niks, alleen regelmatig manen trekken en staart bijknippen.

- toiletteren doe ik met schaar, dit hou ik wel heel goed bij.

Zo kan ik elk moment op wedstrijd zonder me druk te hoeven maken of ze er wel verzorgd uit ziet!!

meest recente foto's:
http://85.17.151.111/247100001-24715000 ... _PoPv.jpeg
http://85.17.151.111/247100001-24715000 ... _wPWf.jpeg

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:31

Bedenk wel dat het net zo is als met filmsterren en modellen: als je de hele dag door tijd kunt besteden aan verzorging zien ze er altijd beter uit dan wanneer je dat niet kunt Knipoog

Toen ik nog full-time in de paarden zat stonden mijn paarden er een stuk netter voor dan nu. Ik ben blij dat ik ze gereden krijg na mijn werk en een paar losse haren of een beetje modder deert me niet meer zo.

Als ik ze 's morgens rijd voor mijn werk rijd ik bijvoorbeeld 's avonds niet meer terug om de benen te wassen nadat ze uit de wei komen. Dat poets ik wel weer weg, maar zo blinkend als ze er vroeger bijstonden doen ze dus niet meer. Ik geloof niet dat ze het zelf erg vinden trouwens Haha!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:02

Ik was mijn paard nooit! Alleen afspoelen. Behalve het witte randje boven zijn hoef. Hoeven schoon borstelen met water, maar dit laatste twee doe ik alleen voor een wedstrijd.

Mijn paard staat 24 uur per dag buiten. Ja; de plekken waar hij het meest zweet en onder zijn ogen (tranen, bijv. door vliegjes) is hij verkleurd, daar is ie bruin ipv. zwart. Verder is hij in oktober ergens geschoren. Ik haal een borstel over hem heen voor het rijden (stof eraf halen) en eens per week poets ik hem goed. Als het warm genoeg is spoel ik hem af na het zweten. Hij krijgt 2 kilo biks per dag, verder veel gras, en rijd ik 4x per week heel intensief. Daarvan 3x dressuur en 1x springen. Ik heb eens in de 2 weken springwedstrijd, dat ligt er een beetje aan. Soms iedere week en soms 1x in de 3 weken. En dan nog 2x per week longeren met bijzet. Ik vind zelf dat mijn paard er goed uit ziet. (Staat niet in profiel. Knipoog) Oja, de staart? Daar haal ik alleen de klitten uit. Als ie echt vies is, dan borstel ik hem uit. Ik begin met het onderste stukje, die pak ik heel stevig en die borstel ik onder mijn rechterhand uit, zo ga is steeds naar boven.

Mijn pony heeft een peesblessure en is drachtig. Ze heeft dus 24 uur boxrust en ik stap dus 2x een kwartiertje met haar.
Ik mest haar stal iedere dag uit. Als het warm is spoel ik haar af en als ik heel eerlijk ben; heb ik 5 dagen per week geen tijd om haar te poetsen. Dan haal ik alleen de (strond)plekken plus het vlas eraf. Ong. 2x in de week poets ik haar goed. Ook de staart. Daar haal ik alleen de klitten uit. Als ie echt vies is, dan borstel ik hem uit. Ik begin met het onderste stukje, die pak ik heel stevig en die borstel ik onder mijn rechterhand uit, zo ga is steeds naar boven. Ik was haar benen 1x in ong. 3 maanden. Ook koel ik haar zere been veel. Ze krijgt 3x per dag een volle hooiruif met kuil of hooi. Ik ben met merriebrok aan het opbouwen. Haar hoeven teer ik 1x in de maand. Ze gaat (net als mijn paard) 1x in de 8weken naar de hoefsmid, en ze krijgen optijd hun wormenkuren en entingen.
Mijn pony is iets te mager, maar verder glanst haar vacht en is de staart goed genoeg. Ze is niet gespierd (duhh!), maar dat stoort niet zo heel erg.
Maar verder, zien ze er goed uit. De wondjes die mijn paard nog heeft van de kudde, heb ik goed verzorgd met Betadine, nu zie je alleen nog wat donkere vlekken.

Ik ben tevreden over de paarden en over de manier van verzorgen. Waarschijnlijk zijn er mensen die vinden dat ik te weinig poets.

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:49

Voeding is erg belangrijk voor de vacht en de algemene gezondheid van je paard. Wanneer een paard goed in zijn vel zit, gezond en vrolijk is, mooi gepoetst wordt en liefde krijgt, denk ik dat dit een paar belangrijke punten zijn voor het er mooi glanzend en goed verzorgt uitzien.

Els