Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
CalvinM schreef:De staart nooit borstelen/kammen! Inspuiten met antiklit en dan met de hand haartje voor haartje loshalen. Je trekt er zo minder haren uit en je weet zeker dat je staart klitvrij is. Het is een werk, maar je staart gaat er mooi wijd van staan en uiteindelijk is blijft je staart voller!
roest schreef:CalvinM schreef:De staart nooit borstelen/kammen! Inspuiten met antiklit en dan met de hand haartje voor haartje loshalen. Je trekt er zo minder haren uit en je weet zeker dat je staart klitvrij is. Het is een werk, maar je staart gaat er mooi wijd van staan en uiteindelijk is blijft je staart voller!
Een fabeltje, haren komen er toch wel uit, ook als je niet borsteld (wat ook weer klitten veroorzaakt). Met de hand plukken is zeker niet verkeerd. Het probleem zit hem vaak in de borstelkeuze en de wijze waarop mensen borstelen.
Als je een borstel gebruikt (oster of een mensenborstel) neem je een pluk en begin je onderaan, langzaam naar boven werken. Hier blijkt vaak dat mensen te ongeduldig zijn en inderdaad meer kwaad dan goed goen. Antiklit is altijd aan te raden.
JoviBan schreef:Myrano schreef:Oh nee ? Zeg jij dan eens hoe het dan wel moet ?![]()
Ik heb nog nooit geweten dat een paard er niet perfect verzorgd uit kan zien als je het op zo'n manier doet.. En wat heeft dit in hemelsnaam met een barbiepop te maken
De beste huid- en vachtverzorging voor een paard is de natuur z'n gang laten gaan. Wanneer je, zoals jij zegt, dagelijks 'goed' poetst, regelmatig wast en toiletteert (en 'm ook nog in een stal zet), heeft dat een negatieve invloed op de huid en vacht. Je verpest daarmee de natuurlijke weerstand en werking van de huid en vacht.
).roest schreef:Ik ben zelf niet zo'n wasser. Maar het verhaal dat teveel wassen slecht is voor de huid (vetten) is niet waar. Mits je erop let welke shampoo je gebruikt. Vergelijk het met mensen shampoo, elke dag shampoo tast de huidvetten niet aan en kan zelfs meerdere keren per dag gebruikt worden (leuk feit voor de neuroten onder ons).
Dit verhaal, dat ook nog steeds veel voorkomt in het hondenwereldje, komt voort uit de tijd dat de shampoo's nog niet zo best waren afgestemd op de huidtypes. Tegenwoordig is er veel goed spul verkrijgbaar, als je maar goed oplet.
en ze worden vanzelf heel mooi. Poetsen ja, maar niet te vaak. Mijn overdag buiten-snachts binnen paard ziet er prachtig uit (al zeg ik t zelf
) en dat is echt een kwestie van gezondheid (en een baasje dat dol is op het pluizen van staartjes
). Staart doe ik 2 a 3 keer per week (net als uitgebreid poetsen - jong paard, wordt nog niet gereden), eerst inspuiten met goede antiklit, intussen paardje verder poetsen, en dan met een harde borstel doorborstelen (voorzichtig), en dan de rest met de hand uitpluizen. Nu is mijn paard een schimmel, dus was ik de staart zo 1 keer per 2/3 maanden (zeker nu met de hengstigheden is dat geen overbodige luxe).
):
Myrano schreef:Dagelijks goed poetsen, regelmatig wassen (als het weer dit toelaat) en toiletteren.
Propere stal enz.. Het hangt natuurlijk ook af hoe jou paard zich op stal gedraagd.
Er gewoonweg heel veel mee bezig zijn en veel tijd in de verzorging van je paard steken.
Ik zou voor de rest niet weten wat je nog meer of anders kan doen
roest schreef:Ik ben zelf niet zo'n wasser. Maar het verhaal dat teveel wassen slecht is voor de huid (vetten) is niet waar. Mits je erop let welke shampoo je gebruikt. Vergelijk het met mensen shampoo, elke dag shampoo tast de huidvetten niet aan en kan zelfs meerdere keren per dag gebruikt worden (leuk feit voor de neuroten onder ons).
Dit verhaal, dat ook nog steeds veel voorkomt in het hondenwereldje, komt voort uit de tijd dat de shampoo's nog niet zo best waren afgestemd op de huidtypes. Tegenwoordig is er veel goed spul verkrijgbaar, als je maar goed oplet.
suuzepuus schreef:gewoon je paardje lekker paard laten zijn, lekker laten rollen in de modder enzo. veel naar buiten, genoeg hooi en vers gras . dat is het beste denk ik. niet teveel gepluk en gepoets aan een paard.
__KELLY schreef:Justice_ schreef:hee, ik zie soms wel eens van die paarden die dan echt gewoon perfect zijn om het maar zo te zeggen ;p
en ik word er soms gewoon gefrustreerd van dat hoe ontzettend ik mijn stinkende best ook doe, die staart nooit perfect lang en vol wordt, mooie manen, geen schuurplekjes, geen eczeem ga zo maar door.
ik weet dat er tegen sommige van deze dingen middeltjes enzo zijn, maar ik heb al zo veel geprobeerd echt waar.
dus als je tips hebt om je paard zo prachtig verzorgd te krijgen, zou ik dat niet vervelend vinden haha
- Heeft je pony zomereczeem ? dan zou ik zowiezo een eczeemdeken aanschaffen (je heb goedkope najaa, vergeleken met de boett dekens; bijvoorbeeld van pagony, equitheme enz. zijn rond de €70,-) mijn pony heeft geen enkel plekje meer en volle manen + staart
- verder bij http://www.depaardendrogist.nl heb je 100'den verzorgingsmiddeltjes; de 1 werkt heel goed , de ander wat minder daar kom je vanzelf achter na het uit te proberen .. voor eczeem zou ik daar zowiezo iets eens proberen (ik heb 2 jaar lang de middeltjes daar geprobeerd voor eczeem en ben toen tot de conclusiegekomen dat die zinkzwavelpasta de beste bij mijn pony werkte ... dat is voor als je pony eens een plekje heeft en het daarmee snel heelt en niet meer jeukt)
- verder heb je daar nogmeer verzorgingsmiddeltjes van glansspray, tot antiklit, tot allemaal soorten shampoo's voor schimmels, zwart enz. enz.
- ik was mijn pony regelmatig, ik heb een schimmel en als ik dr niet was ziet ze er niet stralend wit uit. 's zomers is het makkelijk dan kan je gewoon een tuinslang regelen of een emmer koud water met spons; maar 's winters moet je dan toch binnen een voorziening hebben om je pony te kunnen wassen.
- regelmatig toileteren , dus de manen trekken (NIET KNIPPEN) staart netjes bijhouden, benen
en dan het belangrijkste het innerlijk .. goede voeding, fijne plek (weiland met vriendjes vinden pony's toch echt het allerfijnst ....)
en zorgen voor de goede primaire verzorging dus goede conditie van de hoeven; goed gebit; spieren in goede conditie, goede voeding
pony heeft goede conditie (veel beweging dus, denk daarbij aan iedere dag een half uur/tot een uur per dag rijden maar dat is weer helemaal afhankelijk van de pony en de training) en zorgen dat je pony zich prettig voeld (dus veel afwisseling in het rijden, eerlijk met de pony omgaan enz. enz.)
Andere zijn er weer overeens om je pony zo weinig mogelijk 'op te tutten' dus niet wassen enz. enz. (ik denk dat draaakje daar een voorbeeld van is dat die daar zo overdenkt)
maar ik ben meer van de middenweg... dus veel buiten .. maar wel af en toe eens een was beurtje enz.
roest schreef:Ik ben zelf niet zo'n wasser. Maar het verhaal dat teveel wassen slecht is voor de huid (vetten) is niet waar. Mits je erop let welke shampoo je gebruikt. Vergelijk het met mensen shampoo, elke dag shampoo tast de huidvetten niet aan en kan zelfs meerdere keren per dag gebruikt worden (leuk feit voor de neuroten onder ons).
z0rr0 schreef:tja ik ben tegen exceem dekens ik werk met teatree.
ik kan je hier over pbe als je dat wilt.
en niet elke pony is het zelfde.
de pony is mooi zoals hij zelf is.
maar let op: goed voer
juiste trainin.
goede verzorging.
een vertrouwd en betrouwbaard dagritme voor het paard

) Oja, de staart? Daar haal ik alleen de klitten uit. Als ie echt vies is, dan borstel ik hem uit. Ik begin met het onderste stukje, die pak ik heel stevig en die borstel ik onder mijn rechterhand uit, zo ga is steeds naar boven.