Onweer; binnen of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eowyn3003

Re: Onweer; binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:29

Ja maar worden jouw paarden niet onrustiger van binnen staan? Of krijgen ze extra hooi dan?

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:45

Laat ze maar lekker buiten staan, zolang er een goede schuilstal is natuurlijk.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:13

Eowyn3003 schreef:
Ja maar worden jouw paarden niet onrustiger van binnen staan? Of krijgen ze extra hooi dan?

Mijn pony interreseert het totaal niet. Vuurwerk vind hij ook neit boeiend:) Hij gaat gewoon naar een rotje staan kijken wat ze 10 meter bij hem vandaan hebben neergegooidXD!

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:53

Anita1987 schreef:
x_Renee schreef:
Mijn verzorgpony's die blijven ook altijd buiten in de wei, hun maakt het niet uit. hebben ook niet echt een schuilmochelijkheid hoor, maar er is mij ook verteld dat stroom stroom aantrekt.. dus dat het zo wie so altijd naar het stroomdraad gaat?

Dus de stroom van de draden halen is ook een idee? Ik zie ze er niet voor aan om door de draden te gaan, heb nu ook niet altijd het stroom erop.
Ik denk dat ik ze gewoon met een normale onweersbui buiten laat en als het echt dichtbij en hard gaat dat ik ze toch binnen doe, dan weet je iig waar ze precies zijn..Tnx voor de reacties

Ik zag trouwens dat er nog een actief topic over hetzelfde onderwerp ging, sorry

nee juist niet toch, want stroom trekt stroom aan, dus worden ze niet geraakt.
Maar volgens mij kun je ze gewoon buiten laten staan hoor Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:00

Wat hierboven staat is iets te simpel geredeneerd. Een stroomdraad of een goed geleidend of hoog punt (boom, bliksemafleider) trekt inderdaad stroom aan. Daardoor zal de bliksem inderdaad vermoedelijk niet direkt in een paard slaan. Maar tenzij het inslagpunt goed geaard is met een aardpen die heel diep gaat of echt goed geisoleerd, wordt de stroom weggeleid via de omgeving. Dit kan een 'stapspanning' geven: een spanningsverschil tussen de ene plek op de grond en de andere. Juist paarden en ander vee kunnen door de afstand tussen voor- en achterbenen alsnog een stroomschok krijgen zonder dat ze direkt door de bliksem geraakt worden. En daar kunnen ze aan overlijden. (Dit is de reden dat het advies voor mensen ook is om op je hurken te gaan zitten als je door een onweersbui wordt overvallen, en niet plat op de grond te gaan liggen.)

Een boom in het weiland of iets dergelijks is dus zeker niet automatisch veilig.

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:08

Het is dat ze hier op stal staan, maar anders staan ze gewoon buiten hoor!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:14

Ik kies voor binnen, dat heeft me altijd al een beter gevoel gegeven en zeker na de berichten van de week op het nieuws dat steeds meer (in dit geval mensen) getroffen worden. Het verhaal van het hoogste punt wat geraakt wordt, gaat al langer niet meer op. Mijn paarden geven er weinig om, binnen staan ze rustig maar buiten ook.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:04

Normaal zette ik ze altijd binnen, maar nu laat ik ze eigenlijk buiten, ik ben er één keer midden in de nacht naar toe gegaan omdat het zo heftig onweerde, ik had het goed zitten en was echt zo bang!
Maar het deed die paarden niets, ik door het weiland, maar ze liepen vrolijk voor me weg... ben ik er dus voor niets heen gereden.
Nu mogen ze lekker buiten blijven.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:15

Naar binnen.
Buiten zijn ze misschien bang én hebben ze de kans om geraakt te worden via een boom of iets.
Binnen zijn ze misschien bang maar staan ze teminste veilig.

Ik zou toch eerder gaan voor een veilig gevoel dat je paard niet geraakt kan worden
of het stroom/schrikdraad in vliegt.

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:00

@ Ankevivaldi,

stal is niet altijd veilig..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:26

Mijn pony heeft de mogelijkheid om binnen en buiten te staan. Meestal als het onweert gaat die zelf al wel naar binnen. Zet hem nooit binnen, dan gaat die juist heen en weer lopen en zenuwachtig doen.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:44

Ik heb mijn pony liefst altijd binnen als het onweert,,
Het is anders altijd al zo'n stresskipje Clown

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:14

Buiten.
Hij is een buitenpaard.
Hij kan ten alle tijde de stal in, maar zal dit nooit doen.
Hij ziet buiten in de wei als een veilige omgeving, zijn stal vind hij onveilig en daar is hij altijd op zijn hoede.
Als hij buiten gewoon op zn vertrouwde plekje staat, kun je een bom naast hem afschieten, dan zal hij hoogstens opkijken.
Zou je hem op stal zetten en dan een bom afschieten, dan is de stal te klein. Dan zal hij de hele stal afbreken en niet kalmeren voordat hij buiten is.

Zo'n paard laat je lekker buiten, toch? Het gevaar is er waar dan ook toch wel. Dus ik zet hem gewoon op de plek waar hij het liefst wil staan.
En die keus laat ik door middel van de inloopstal gewoon lekker aan hem over. Ondanks dat hij er toch altijd voor zal kiezen om buiten te blijven staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:22

Ach joh, gewoon lekker buiten laten lopen. Zolang het niet één groot open veld is, met als enige 'hoge objecten' de paarden, zou ik ze gewoon buiten laten lopen.

áls het al zou inslaan, zal het waarschijnlijk toch een boom, huisje/stal oid zijn.

Hier staan ze 24/7 op de wei, met meestal mogelijkheid tot schuilstal. Nee, die blijven lekker buiten lopen hoor.
Ik zie het al helemaal voor me trouwens; flink onweren, jij (TS) naar de wei om paarden op stal te jagen, en dan wordt je nog geraakt door de bliksem ook nog Clown

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:59

Ik ken in ieder geval 2 gevallen dat het paard getroffen was door de bliksem (met bomen in de wei). Ik ben zelf van mening dat je altijd risico loopt binnen of buiten. Je weet totaal niet waar de ontladingen plaatsvinden.
Maar je hoort meer dat de bliksem inslaat in gebouwen als op dieren die in de wei staan. En als het paard getroffen zou worden door de bliksem merk hij er daar zelf niks van, en op stal zou het 1 en al paniek zijn.
Dus toch in de wei ondanks de 2 gevallen die ik in mijn omgeving meegemaakt heb.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:10

volgens mij weet een paard van nature dat asl het onweert hij nergens onderin moet staan.
dus ik laat ze buiten en laat de stal open dat ze wel de mogelijkheid hebben om naar binnen te gaan.
dan hebben ze zelf de keuze.en hoef ik die niet voor hun te maken.
als het zo onweert zo als vorige week,ben ik er ook niet echt gerust op,maar de paarden redden zich wel,en vinden het minder eng dan mij.haha

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:24

JoyCiej007 schreef:
Ik zie het al helemaal voor me trouwens; flink onweren, jij (TS) naar de wei om paarden op stal te jagen, en dan wordt je nog geraakt door de bliksem ook nog Clown

Komt me bekent door, heb vaak genoeg om 3 uur 's nachts in me pyama met een zaklamp in de stromende regen gestaan. Meestal staan ze rustig te grazen, maar heb ze ook weleens in paniek gezien, ze kwamen ook echt op me afgestomt en wouden echt naar binnen, geen pretje om te weten dat je paarden zo gek kunnen doen terwijl jij lekker ligt te slapen..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:34

ik heb van de week met dat heftige onweer ook zitten twijfelen. pony staat dag en nacht buiten, maar het weiland is open en geen bomen eromheen. Omdat er een weeralarm was afgegeven vanwege de heftige onweer toch even nagedacht. met een klein onweersbuitje laat ik ze buiten staan, maar dit heeft bij ons wel zeker een uurtje of 6 geduurd (begon om 18.00 uur en heb trouwens zelfs om 00.30 nog een flinke blikseminslag gehoord). Ik heb ze toen toch maar op stal gezet. Paard wordt niet onrustig van onweer, en het risco met zo lang durende bliksem op zo'n open weide vond ik toch wat te groot. Heb verder wel de hele nacht wakker gelegn door taferelen in mn hoofd waarbij de bliksem in de stal sloeg...
de klap die ik om half 1 hoorde, bleek een paar meter van de stallen te zijn ingeslagen, bij de bewoners viel de stroom uit. toch blij dat ze binnen stond, want voor hetzelfde geld was ie op mn paard ingeslagen. Maar aan de andere kant had t dus in de stal kunnen zijn. Blijft altijd moeilijk om die keus te maken vind ik. alhoewel, nu ik erover nadenk, kan je paard denk ik beter door de bliksem getroffen worden en op slag dood zijn, dan dat de stal in de hens vliegt en paar levend verbrand...Alleen de vraag is: is de kans groter dat de bliksem op n paard in de wei inslaat of in de stal?
ben trouwens blij dat mn paard sinds een paar maanden verzekerd is, je weet maar nooit. Dood door blikseminslag is al vaker voorgekomen....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:48

lonnie schreef:
...Alleen de vraag is: is de kans groter dat de bliksem op n paard in de wei inslaat of in de stal?

Ik heb deze vraag aan een collega gesteld en zijn antwoordt is: nee...

Je weet nooit waar de bliksem inslaat. Het kan midden in een weiland zijn terwijl er een klokkentoren naast staat of in de stal terwijl er een bliksemafleider op het dak van het woonhuis is.
Als je bekijkt hoe een bliksem onstaat:
- ionen in de wolken
+ ionen in bepaalde hoeveelheden in de grond

Daar waar veel + ionen zijn wil de ontlading plaats vinden, waar de grote hoeveelheid is, weet je niet van de voren. Als deze onder een boom is, is het nogal duidelijk waar hij in zal slaan (boom), is dit in het weiland onder jou paard, is het jou paard. Maar het kan ook in het weiland zijn terwijl paard op een - vlak staat. Dan kan je paard nog zo groot zijn, de bliksem slaat dan toch op het + vlak in.

Het enige waar je dan nog mee zit is de "naschok", daar waar de bliksem is ingeslagen onstaat een omgekeerde parabolsche trechtervorm aan spanning in de grond. Precies onder de inslag plaats is de nachok het grootst dit wordt naar buiten toe vrij snel minder. Elk voorwerp/dier wat op het naschokgebied staat zal een schok krijgen aangezien de spanning van groot naar laag wil gaan. (dit heeft Shadow0 ookal uitgelegd) En deze schok kan vrij groot zijn, als het paard dichtbij het inslag gebied staat.

Wil je je paard 100% veilig hebben, moet je een koperen stal bouwen met op alle kabels en doorvoeren een bliksembeveiliging Vork
In stal zetten, met een bliksemafleider op het dak maakt het 90% veilig, maar kan nog altijd vuur veroorzaken!

Edit: wat ik vergeten was te zeggen: wel of geen stroom op je draad vergroot/verkleind niet de kans op een blikseminslag. Als er voldoende +ionen zijn slaat hij toch wel in. Je hebt alleen iets meer kans dat hij op de draad in slaat ipv direct de grond in.

Chrissy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:09

Van mij blijven ze ook lekker buiten staan, ze willen niet meer naar binnen Knipoog
Maar ja ik vind het ook maar eng.

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:26

Buiten Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:00

mijne gaat gelijk naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:02

Binnen, ik ga zelf ook niet op een open weiland lopen. Dus waarom zou ik met mijn paard wél het risico willen nemen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:15

Lekker buiten, mijn pony is (tijdens het weideseizoen) niet ander gewend. Wat is de kans dat bliksem inslaat op mijn pony? Niet onwijs groot, schat ik in. Verder is het IMO een menselijk idee dat bliksem eng is, dat wil ik niet overbrengen op mijn pony. Lachen Niet handig als je een buitenrit aan het maken bent en het gaat onweren.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:18

Heb nu al in 3 jaar tijd meegemaakt.. 12 paarden dood in omgeving.. Wil t niet op mijn geweten hebben, dat het op stal in slaat is heel erg klein bij ons