Beugels Onder de zweetbladen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:31

Ik heb daar echt geen last van hoor. Ik kan gewoon mijn hulpen geven.
Maar misschien komt dat, omdat ik geen hele lange zweetbladen heb.
Ik lig echt niet vast, ik hou mijn benen gewoon stiller.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:32

ik heb ze ook onder de zweet bladen en vindt het super fijn heb nog alle bewegings vrijheid, en het is zo dat het bij alle zadels kan je kan het stiksel door snijden en dan kunnen ze er zo onder heb ik ook bij mijn zadel laten doen, ,maar ik vindt het nu zelfs verveled als ik mijn beugel riemen er over heb, en alle hulpen komen perfect door

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 17:36

Ja, ik heb al tijden lang mijn beugels onder het zweetblad.
En als i kdan met het dressuur zadel van mijn beste vriendin rij, dan kan dat dniet, en kan ik dus mijn benen niet stil houden.
Nu kan ik mijn benen beter stil houden en mijn tenen naar binnen draaien, dat vind ik dan makkelijker.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:56

Ik heb al aantal jaren beugels onder het zweetblad(ainsley dressuurzadel),en ben heel tevreden,je bladen gaan echt niet uitzetten en mijn beenligging is niet veranderd,hoor er ook nooit commentaar op.
Er is minder slijtage en staat mooier,is dus ieder voor zich maar ben zelf erg tevreden. Knipoog

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:48

Bij mijn dressuurzadel kan ik ze alleen maar onderlangs gebruiken, want aan bovenkant zit te zacht leer, wat anders te snel gaat slijten. Ik was het al gewend van mijn vorige zadel en ik vind het niet vervelend rijden en in ieder geval erg netjes staan. Opsteken is geen probleem. Je moet de beugels alleen niet zo hoog opsteken.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 03:29

Ik heb ze boven de zweeetbladen, omdat mijn paard nogal jolig uit de hoek kan komen, en dan ook ineens achterste voren staat ofzo.
Als ik op een zadel rij met de riemen onder de bladen, ben ik dan geheid mijn beugels kwijt, omdat ze veel minder mee bewegen, met als gevolg dat ik er sneller naast zou liggen. (Is gelukkig niet gebeurd, maar als hij nog even door was blijven bokken wel.)
Ik vind eronder wel mooier staan, maar voor mij is het niet praktisch.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 18:18

Zoals Sonja en Jasmijn het vertellen had ik het nog niet bekeken.
Bram kan inderdaad nog al irritant uit de hoek komen en ineens besluiten om met een hoop geknetter en gespuit de andere kant op te gaan. Als ik dan m'n voeten opgesloten heb in beugels die niet meewerken lig ik er gehaait af. Tot nu toe is het nog niet gebeurt omdat die beugels wel mee flappen als ik omhoog ga (zag er heel lachwekkend uit als ik het gezicht van m'n vriend mocht geloven *LOL* ).

Ik heb inderdaad lange benen, dus dan zou ik in princiepe minder last hebben van het *opgesloten* gevoel, maar gezien het zicht op veiligheid, is het denk ik niet zo'n goed idee!

Weet iemand eigenlijk wat het ongeveer kost om dat open te laten maken ?
Dan kan ik ze eventueel open laten maken en als het me niet bevalt ze weer gewoon erover heen doen, want de meningen lopen nogal uiteen. Qua comfortabelheid (leuk woord voor galgje Haha! ) lijkt het me fijner zitten omdat je geen riemen onder je benen hebt lopen, maar qua veiligheid zitten er toch een heleboel haken en ogen aan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:48

Ik heb dit topic even omhoog gehaald en wel met de volgende reden:

Dit weekend heb ik voor het eerst intensief gereden met een zadel waarbij de beugelriemen onder het zweetblad liggen. In stap en draf ging het prima, maar in galop kreeg ik ineens last van opbollende zweetbladen op de plek van mijn knieholtes. Mijn zusje die het zadel ook probeerde had nergens last van. Wat bleek nou: ik heb de neiging om mijn benen wat af te steken en zo'n beugelriemconstructie straft dat op deze manier meteen af! Want bij een correcte beenligging bolden de zweetbladen niet op, en dat reed meteen een stuk fijner. Zo'n zadel 'dwingt' mij dus eigenlijk tot een correcte beenligging.

Overigens kunnen bij dit zadel de beugelriemen zowel onder als over de zweetbladen, dus een erg groot probleem is het niet. Maar ik vroeg me wel af of er mensen zijn die dit herkennen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 02:19

Ja, idd. Als ik in draf mijn benen afsteek bollen mijn zweetbladen ook op, mn als ik ze te ver naar voren steek. Dringt eigenlijk nu pas door *LOL*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 08:43

Nee, niet herkenbaar hoewel ik echt wel eens zo gereden heb.
Maar ik vind het gewoon niet lekker rijdne, geef mij die beugels er maar gewoon over het zweetblad. Ik blijf erbij dat dat veiliger is en beter voor je zit. Iedereen die zegt dat ie alleen z'n benen stil kan houden als de beugels onder het zweetblad vandaan komen, die moetne toch echt eens kritisch naar zichzelf kijken. Want de beugelriemen onder je zweetblad belemmert enorm, en geen wonder dat je benen stiller lijken. Je hebt maar 20 cm om nog te 'slingeren' met je benen, terwijl je normaal 60 cm 'slingerlengte' hebt.
Ik vind dat je je benen op ieder normaal zadel stil moet kunnen houden. Beugelriemen onder het zweetblad door maken de ruiter het lekker makkelijk, maar tegelijkertijd is het nog gevaarlijk ook, want als het paard steigert kun je geen kant op.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:13

Het zweetblad gaat gewoon mee omhoog en op en neer, dus je zit echt niet vast met je been....... Je wordt alleen echt vastgezet als de zweetbladen aan elkaar zitten met een riempje, zoals bij de Kieffer Wien die ik vroeger had. Zie mijn reactie eerder hier......

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:27

Ik heb weleens zo gereden op het zadel van iemand anders en daar had ik niet echt problemen mee maar wat in mijn geval vaak vervelend is is dat ik nogal korte beentjes heb.
Dus als ik de beugelriemen onder het zweetblad laat lopen dan liggen de riemen wel erg vast omdat ze er maar een klein stukje onderuit komen.

Grootste bezwaar vind ik de veiligheid!
Bij een paard waar je niet helemaal zeker van bent zou ik het niet zogauw doen.
Maar ja bij een braaf paard zie ik niet zo in waarom je het niet zou doen als je het fijn vindt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:27

Ik heb met dit zadel ook een aantal keer op een bokkende/steigerende Pablo gezeten, zonder dat ik me daarin belemmerd voelde. Het zweetblad zit idd niet vast, ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:37

Ik ga vanmiddag eens me zadel inspecteren Haha!
Ik heb me beugelriemen nu op en laatste of ena laatste gaatje en dat uiteinde zit niet fijn in me bovenbenen.
Maar beschadigd de gesp dat niks?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:15

Ik heb ook wel eens zo gereden, maar ik heb hetzelfde probleem als kaj, namelijk dat ik nogal korte pootjes heb... Bij het zadel waar ik op reed zaten de zweetbladen ook nog eens vast, dus ik kon mijn benen bijna niet bewegen, levensgevaarlijk zoals ik gemerkt heb. Paard begon dus nogal gemeen te bokken en te steigeren, en ik kon de bewegingen niet goed volgen, met als resultaat dat ik er behoorlijk hard af stuiterde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:10

ik heb bij mijn dressuurzadel mijn riemen ook eronder. maar op een jong paard ga ik echt niet met mijn riemen eronder rijden als ze dan willen bokken blijf ik niet zitten omdat die riemen zo vast zitten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:25

Ik reed ook met zadels waarvan de beugelriemen onder de zweetbladen zaten. Ik vond het heerlijk rijden. Vlakkere beenligging. Ze liggen inderdaad wat klemmer, maar ik vond dat juist wel fijn.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:48

Een tip voor de veiligheid:
Als je echt graag je beugels eronder wilt maar doet het niet vanwege de veiligheid kun je kwik-out beugels nemen. Die zien er niet anders uit dan gewone beugels en klappen open als je met je voet in de beugel blijft hangen. Ze zijn helaas wel duur, maar het is misschien te overwegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:58

Voor de veilighied heb ik mijn beugels er ook over heen en ik heb de quick outs er nog bij Haha!

Bij mij zitten de zweetbladen dus wel vast en het lijkt me erg irri als ze eronder zitten.

En dan heb ik er nog een vraagje bij.
Hoe steken jullie de beugels dan op?
Of laat je die hangen?
Dat vind ik zelf dus ook niks met die bungelende dingen naar de zadelkamer.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 01:14

Beugels gewoon opsteken zoals je dat normaal doet, alleen zitten ze dan onder het zweetblad Lachen Zadel vervormde niet in ieder geval.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 10:43

bij ons op stal heeft iemand dit ook, dit is omdat ze haar tenen altijd te ver naar buiten doet ofzo, dus voor je houding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:19

Ik heb gister en vandaag weer met dat zadel gereden en deze keer met de beugels over het zweetblad. Rijdt tig keer fijner, zweetblad gaat dan ook niet meer bol staan in mijn knieholtes.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:08

Netty kan aardig raar doen, af en toe steigeren en flink hoog bokken, maar ik raak mij beugel niet snel kwijt. Af en toe wel hoor, maar dat doe ik ook met beugels erboven (Komt mede omdat ik met vrij lange beugels rij), maar het voordeel van de beugel eronder, is dat je hem ook snel weer terug vind, want hij blijft redelijk op de zelfde plek hangen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 03:59

Bij de Kieffer Lech Profi kun je het inderdaad gewoon open laten snijden. Er is ook gewoon een netjes openingetje voor als je goed kijkt, alleen zit er nog een lapje leer voor. Ikzelf heb niet de moeite genomen, maar ik rij wel met van dis "hulsjes" waardoor de gesp beneden aan zit. Vindt ikzelf weer heerlijk rijden Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 10:53

Ik krijg werkelijk fysieke klachten als ik rijd met de beugels Onderlangs. Dan kloppen de botten van mijn knie niet meer ten opzichte van elkaar en als ik dan afstap heb ik werkelijk een dag pijn met lopen.
Nou heb ik wel een lastige knie, maar je been kan wel erg verbogen raken als je onderbeen zo dwangmatig aan het zadel/paard moet blijven....

toch eens over nadenken....