Minimaal uur rijden per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Minimaal uur rijden per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:53

Ach, ik zit ook in een opleiding, ga naar school, werk, heb een zoontje van 8 maanden, Tegen mij wordt ook geroepen dat ik de tijd niet heb.. wel grappig dat andere mensen dat voor mij kunnen beslissen he Tong uitsteken
Dat of je de tijd heb, laat ik toch aan jou zelf over, Niemand kan voor je beslissen of je wel tijd heb of niet, net zoals dat ze niet in jou of mijn portemenee kunnen kijken, waar ik me ook zo gruwelijk aan irriteer..!
Nu je vragen Knipoog

1. Hoeveel uren per week is dan het minimum wat je zou moeten rijden/ longeren om het dier in conditie te houden? Of moet je een paard elke dag een minimaal aantal minuten longeren/ rijden? Mag het ook om de dag?
Bij een recreatief gereden paard wat lekker voldoende op het land kan, kun je er best eens een dag tussen laten met rijden..
Heb je een wedstrijdpaard, wordt dit een ander verhaal, dan zou je hem toch echt 5 keer in de week minimaal moeten trainen..
2. Los van rijden/ longeren: Is het erg als je eens een dagje niet komt voor de dagelijkse verzorging (poetsen/ aandacht)? En hoe denken jullie over standaard om de dag (dus zeg effe maandag, woensdag en vrijdag naar stal en 1 keer in het weekend)?
de 4 dagen die jij noemt, lijken mij voldoende, je paard voelt zich echt niet fijner als jij hem elke dag borstelt.. Wel is dan echt een ver eiste dat hij weidegang heeft!
3. Kun je in de zomer nog 3 weken op vakantie? Als het paard elke dag buiten staat (dan wel 24/7)? Kortom: kun je je paard 3 weken vakantie geven?
Je kunt hem best 3 weken vakantie geven, maar dan moet er wel iemand zijn die hem even checkt, en misschien rijdt..
4. Stel dat je om de dag komt: is dat te doen qua mesten (winter)?
Nee. in stal niet.. 1 dag niet uitgemest is veels te veel, ze staan dan te soppen en het is zoizo ontzettend slecht je paard de hele dag op stal te zetten..

Nogmaals, bij wat jij zoekt, wil ik je echt aanraden een pension te zoeken met voldoende weidegang, want als je paard de hele dag op stal staat, reken dan maar dat je er iedere dag 3 uur voor uit moet trekken!
Edit: Ik heb zelf een verzogster voor 2 dagen! ook dit vind ik een aanrader, dan kom je net ff wat beter uit Lachen
Heel veel succes Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:59

OK. Dat mensen er meteen vanuit gaan dat ik dus weinig tijd heb had ik ingecalculeerd. Maar ja: om de hele discussie tussen man en mij neer te pennen: dat zou een lange begintopic worden!

MIJN insteek is: elke dag gaan, waarbij ik minimaal om de dag rij. Elke keer extra kunnen rijden is meegenomen. Zoon en dochter zijn nu nog gek op paarden. Vandaar onze verzorgshet. Ze zijn over 5 jaar 11 en 8, dus hopelijk willen ze dan ook nog rijden Cool. Dat gaat dan natuurlijk niet af van mijn rij-uren! Denk eerder aan bijv een schema als: ik rij op de ochtenden en woensdagmiddag en in het weekend de kinderen OOK. Waarbij het rijden op de ochtenden dan wellicht om de dag gebeurd. Maar ja, watd e kids betreft is het toekomstmuziek en ik moet zelf ook nog fysiek in staat blijven (ben dan 40, WOW Koe Tong uitsteken )

Mijn man denkt dat je kunt volstaan met om de andere dag komen als basis en evt minder en dat 2 keer per week een uurtje rijden genoeg is. Hoef er niet bij te vermelden dat hij nooit gereden heeft denk ik Cool

Vandaar dus dat ik bijv vraag: Wat vinden jullie van om de dag komen? Om de dag mesten? Zodat ik hem er dus juist van kan overtuigen dat als er een paard komt die verzorging toch echt meer tijd gaat kosten dan hij denkt. Dat hij daar dus nu 5 jaar de tijd vor heeft om die gedachten bij te stellen. Zal hij wel weer gaan zeggen dat ik daar de tijd niet voor heb, maar als je 2 kids op school hebt en niet buitenshuis werkt, werk doet wat je met name in avonduren doet... Volgens mij moet het kunnen! Vandaar dat ik vanaf dat mijn jongste naars chool gaat volgend jaar ik ook vaker naard e verzorgshet wil gaan (aleen tijdens schooltijden, en samen na school) om te bekijken hoe zich dat gaat verhouden met huishouden (Niet mijn sterkste punt overigens Koe .)

Jullie ongezouten meningen blijven welkom om mijn man te overtuigen van de benodigde tijd en zelf ook goed te blijven realiseren wat het in zou gaan houden. Vork Overigens is die 3 weken vakantie in de zomer heilig voor mijn man. Dat is het eerste waar hij over begint als het om een eigen paard gaat.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:02

Nou, wat die drie weken betreft kun je hem geruststellen. Bijna iedereen met 1 paard die ik ken gaat gewoon op vakantie, geen enkel probleem.

Voor ons ligt dat iets anders, want zeven paarden, een kudde schapen, geiten, paar koetjes, katten, konijnen..... dat geef ik niet zomaar uit handen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:06

Ik snap jullie discussie..
Maar waar het gewoon om gaat is het verschil tussen elke dag op stal, of lekker in het land..
Bij voldoende weidegang kun je idd zo denken als je man doet, Maar staat je paard op stal, dan KAN dat gewoon niet.. Lachen
Snap je?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:07

Miss_Montana schreef:
Zilfstar schreef:
Of ik die tijd wel of niet heb, heb ik niet verteld. Het zijn basisvragen om de discussie te verkort weer te geven waar het hier thuis om draait. Mijn man heeft een ander idee van de hoeveelheid tijd die een paard nodig heeft (hij denkt om de dag of minder) dan ik (ik denk elke dag) en hij heeft een ander idee van de hoeveelheid tijd die ik heb (hij denkt van bijna niet, ik denk elke dag). Om de dag komen zou gebeuren in het geval er een kind ziek is bijv.

Ik denk dat je de vragen op een andere manier had moeten stellen. Juist door de vragen kom je op mij over als iemand met te weinig tijd. Dus vandaar Knipoog Je man heeft zeker geen gelijk, een paard heeft iedere dag aandacht nodig. Ik zou anders met hem afspreken dat je evt eerst een leasepaard neemt om te kijken of het lukt met de tijd en de kosten. Als dat lukt kan je hem bewijzen dat je de tijd wel hebt.

Leasing vind hij zonde van het geld! Steekt hij liever in een eigen paard... maar ja daar hebben we dus het geld nu nog niet voor. (Zou wel kunnen, maar huis aflossen en daardoor mindere maandlasten is nu belangrijker. Dan hebben we over 5 jaar wrs wel het geld om per maand aan een paard te besteden) Mijn man is degene met de "minimale" vragen...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:07

1. Hoeveel uren per week is dan het minimum wat je zou moeten rijden/ longeren om het dier in conditie te houden? Of moet je een paard elke dag een minimaal aantal minuten longeren/ rijden? Mag het ook om de dag?

dat hangt sterk van het paard af,maar als je bijvoorbeeld om de dag met je paard aan het werk gaat en hij loopt daarbij ook alle dagen lekker buiten dan is dat meestal geen probleem.

2. Los van rijden/ longeren: Is het erg als je eens een dagje niet komt voor de dagelijkse verzorging (poetsen/ aandacht)? En hoe denken jullie over standaard om de dag (dus zeg effe maandag, woensdag en vrijdag naar stal en 1 keer in het weekend)?

dat hangt er van af.
als er gevoerd en gemest wordt en er is ztoezicht dan is het niet zo'n drama als je is n dagje niet komt,als je wel zelf moet voeren of mesten dan moet je uiteraard wel dagelijks komen (met zelf voeren zelfs wel meerdere keren per dag)

3. Kun je in de zomer nog 3 weken op vakantie? Als het paard elke dag buiten staat (dan wel 24/7)? Kortom: kun je je paard 3 weken vakantie geven?

ik vind van wel,maar of je het zelf zou kunnen is een tweede.ik zou me er niet erg happy bij voelen.
zou dan voor de vakanties wel iemand zoeken die je paard verzorgt.

nee,mesten moet echt dagelijks vind ik,dus dagelijks drollen wippen natt eplekken weghalen en nieuw strooisel erop,en dan bijv 1x per week de box helemaal leeg halen.

Ben benieuwd naar jullie meningen/ ervaringen!

nog even wat;ik las hierboven een reactie dat als je niet dagelijks 2 uur de tijd hebt voor je paard dat je dan geen paard moet nemen.
vind ik een beetje vreemde reactie!
als je alleen even heen zou gaan om te mesten,borstelen en voeren ben je echt geen 2 uur kwijt hoor,dat kan in een half uurtje gebeurt zijn.(staat natuurlijk wel tegenover dat het noodzakelijk is dat je paard dan wel dagelijks een aantal uur buiten loopt)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:10

Elma_ schreef:
Maar waar het gewoon om gaat is het verschil tussen elke dag op stal, of lekker in het land..
Bij voldoende weidegang kun je idd zo denken als je man doet, Maar staat je paard op stal, dan KAN dat gewoon niet.. Lachen
Snap je?

Gesnopen Pling En begrijp je helemaal! Maar een paard moet de wei op kunnen (of in de winter de paddock op). Een stalpaard is dus geen optie. Als ik alleen maar een stal zonder wei kan vinden neem ik geen paard. En dat vindt mijn man ook! Ik denk dat ik er wel uit ga komen tegen die tijd.

Meningen blijven welkom... de discussie hier zal toch wel regelmatig oplaaien.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:12

gaat helemaal goed komen Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:12

hm..

je hebt nu een verzorgshet..mar zou een verzorgpaard over een tijdje eerst niet beter zijn. dan kunnen jullie zien hoe het loopt.

kun je het niet halen.. dan kun je er mee stoppen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:21

Zilfstar schreef:
Uitgaande van een recreatieve ruiter, zonder wedstrijdambities. En een doorgereden paard die redelijk wat kan om in de bak te rijden en evt eens naar buiten, dressuur en af en toe sprongetje. Misschien 1 keer per week priveles. Pensionstal (volledige verzorging, behalve mesten). Zomers hele dag op de wei (mischien 24/7), in de winter enkele uren per dag paddock.

begin:
Hou rekening mee dat alles kan omslaan koop daarom een paard wat altijd nog meer kan. Dit is mij namelijk ook overkomen.

1. Verschillende per paard. Mijn paard is happy met 4 dagen in de week rijden. Met meer wordt hij lastig. Mijn vorige was om hem goed te houden 5/6x in de week rijden echt het beste. Dag vrij kon niet dat was dan longeren anders werd hij lastig. Ik longeer op dit moment weinig maar ga het wel weer meer doen.

2.JA VIND IK NOT_DONE. Zorg dat als dit gebeurt altijd een stalgenoot heb die hem kan opvangen en dat je dat andersom ook doet. Dsnoods neem je voor 2 dagen een bijrijdster.
Ik vind regelmaat heel belangrijk en dit pas je aan aan je paard. Je kan nu wel mooi om de dag zeggen maar wie weet werkt het niet bij je paard. 2 dagen achter alkaar is voor mijn paard zijn max. Een andere paard loopt pas lekker na 2x. Mijn voorkeur gaat wel na 2/3 dagen rijden en dan een dag vrij.

3. Ja dat kan maar hou rekening mee dat je zeker 2/3 weken moet afbouwen en erna weer 2/3 weken moet opbouwen. Ideaal is het niet je kan bv kiezen voor een stalgenoot die op hem past/rijdt. Hou wel rekening mee dat er regelmatig controle is op het paard.

4. Ik zou omdat je een gezin hebt ervoor kiezen iets meer per maand te betalen en die tijd voor uitmesten te besparen. Die 20 minuten die je aan het mesten bent heb je geen aandacht voor je paard deze tijd steek ik liever in hem. Dus heb ik een stal gekozen waar het automatisch wordt gedaan.

Ik werk op dit moment 40 uur en nog 6 uur erbij heb een paard en een 2ling en natuurlijk een topvent. Hij gaat minder werken. Ik ga 4x per week naar Urby, 2x mijn vriendin en 1x mijn man.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:30

Er van uitgaande dat het paard nog op de wei of paddock komt hoef je ipv niet dagelijks te rijden of longeren. Wel afhankelijk wat voor een karakter het dier heeft.

Standaard om de dag zou ik zelf zonde vinden. Dan zou ik eerder weer de keuze maken om een paard bij te rijden. Minder kosten, lasten en tijd.

De meeste paarden kunnen prima 3 weken vakantie hebben. Bij een blessure kunnen ze ook gerust meerdere weken of maanden stil komen te staan.

Qua mesten vind ik het zwaar om een stal 1 dag niet te doen. Komt ook omdat er dagelijks 4 stallen op me liggen te wachten. Dan zou ik nog eerder oppotten en eens in de week doen. Sommige paarden zijn heel schoon en is het prima te doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:33

jolentinus schreef:
hm..

je hebt nu een verzorgshet..mar zou een verzorgpaard over een tijdje eerst niet beter zijn. dan kunnen jullie zien hoe het loopt.

kun je het niet halen.. dan kun je er mee stoppen

Had ik... is verkocht. Nu alleen de shet dus nog. Wil misschien per januari een verzorgpaard op dezelfde stal. Moet wel lukken dan natuurlijk (dat verzorgpaard) had wel al bij iemand de optie open staan, maar die komt er niet op terug. En ik ga er niet om bedelenl. Vork Probeer nu de tijd voor verzorgshet uit te breiden maar ja. Die kan ik wel longeren en er niet op rijden...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:25

Lastig zo'n man Tong uitsteken

Ik reageer op je vragen adhv mijn ervaringen en alles een beetje door elkaar:

Ik rij mijn paard in principe om de dag, dagen dat ik niet rij longeer ik/maak een lange wandeling oid. Ik pest haar 1 dag niet, dan knuffel ik haar terwijl we naar de wei lopen en daar blijft het bij voor die dag. Het ligt aan de behoefte van je paard hoe vaak/lang je moet/kunt rijden. Ik ben gemiddeld 2 a 3 uur per dag bezig.

Ik kom elke dag, behalve dat ik dat ook moet, vind ik dat als je een dier hebt er ook elke dag tijd voor moet hebben. Sta je in vol pensioen kan ik me voorstellen dat je een dagje overslaat. (ik wil mn paard trouwens elke dag even zien, geeft me meer rust)

Vakantie kan prima .... als je mensen om je heen hebt die je vertrouwt en die de zorg van je paard even willen overnemen. Als je de mogelijkheid hebt om 24/7 je paard buiten te zetten hoeft iemand alleen maar even te knuffelen en te checken. Welk paard wil dat nou niet? Lachen

Om de dag komen wbt uitmesten: ligt aan hoe vies je paard is. Je moet bedenken dat als je paard in de winter veel op stal staat de stal vies is, dus je paard staat/ligt groot deel dag in viezigheid. Om de dag uitmesten zou bij mijn paard geen optie zijn Tong uitsteken (zou me ook schuldig voelen) Als je paard er niet uitkomt is in de winter om de dag komen niet erg paardvriendelijk.

Het is soms best wel lastig te combineren als er thuis ook dingen zijn die om aandacht schreeuwen. In jouw geval is het misschien wel handig om een stal te zoeken waar alles gedaan wordt en een bijrijdster te nemen. Die kan dingen opvangen als je kinderen bijvoorbeeld ziek zijn, of je wil gewoon een dagje weg/paardvrij etc.

Succes met informatie inwinnen! Je man zal waarschijnlijk pas om zijn als hij ziet dat het je allemaal lukt te combineren

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:01

Ik denk dat wanneer je om de dag gaat je niet genoeg aandacht aan je paard zou geven... ook zou ik niet 3 weken op vakantie gaan zonder het paard of ik zou thuis blijven... of een verzorg(st)er zoeken die je kan helpen waardoor jij om de dag kan gaan.. dan zou ik dat niet in het begin doen zodat je paard weet dat jij de "echte" baas bent en dat je een goede band hebt met het paard... later kun je altijd nog kijken of je minder gaat...

Ik denk dat het handig is om in ieder geval om de dag toch wel een uur te rijden om de conditie van het paard goed te houden.. als je dan een keer niet kan ik het niet zo erg... bijvoorbeeld als het onweert of echt super hard regent... je zou ook met je paard op les kunnen gaan...

Maar je moet natuurlijk wel goed nadenken voordat je een paard neemt.. het neemt natuurlijk wel super veel tijd in beslag:P

Ik doe mijn paard zelf elke dag... de ene dag weer wat meer dan de andere... ik rij denk ik ongeveer om de dag... niet elke dag want de maandag en de donderdag zijn zijn "rustdagen" dan gaan we lekker wandelen en knuffelen... en dan zet ik hem op de wei.

Veel plezier!!!

Doeiidoeii

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:03

Zilfstar schreef:
Gesnopen Pling En begrijp je helemaal! Maar een paard moet de wei op kunnen (of in de winter de paddock op). Een stalpaard is dus geen optie. Als ik alleen maar een stal zonder wei kan vinden neem ik geen paard. En dat vindt mijn man ook! Ik denk dat ik er wel uit ga komen tegen die tijd.

Heb je al een stalling bekeken weet niet welke omgeving je zit maar bij ons zijn deze stallen er wel maar moet je rekening houden dat de bak vaak slecht is. Als je in de winter iedere avond in de troep moet staan gaat de lol er wel snel van af. Ik denk ook dat je je type paard moet afstemmen wat je wilt.
Kijk ook hoe groot een stal is als je vaak moet wachten omdat je wil longeren en je hebt maar een bak kost het je veel extra tijd.

Ik zeg dit omdat ik spijt heb dat ik ooit naar een kleine stal ben gegaan met maar een bak een molen en een kleine paddock ik was iedere avond extra tijd kwijt met wachten. En als het weer echt bagger was konden we niet eens rijden.
Dit heeft mijn extra tijd en gekld gekost.

Nu sta ik op een stal met de ruimte goede bakken (binnenbak) en ook goede paddocks, en ook wat weiland. En uiteindelijk scheelt het me nu 30 euro dat ben ik per week meer kwijt en daarvoor hoef ik niet te mesten Haha!.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:56

Prisca schreef:
Zilfstar schreef:

Heb je al een stalling bekeken weet niet welke omgeving je zit maar bij ons zijn deze stallen er wel maar moet je rekening houden dat de bak vaak slecht is. Als je in de winter iedere avond in de troep moet staan gaat de lol er wel snel van af. Ik denk ook dat je je type paard moet afstemmen wat je wilt.
Kijk ook hoe groot een stal is als je vaak moet wachten omdat je wil longeren en je hebt maar een bak kost het je veel extra tijd.

Ik zeg dit omdat ik spijt heb dat ik ooit naar een kleine stal ben gegaan met maar een bak een molen en een kleine paddock ik was iedere avond extra tijd kwijt met wachten. En als het weer echt bagger was konden we niet eens rijden.
Dit heeft mijn extra tijd en gekld gekost.

Nu sta ik op een stal met de ruimte goede bakken (binnenbak) en ook goede paddocks, en ook wat weiland. En uiteindelijk scheelt het me nu 30 euro dat ben ik per week meer kwijt en daarvoor hoef ik niet te mesten Haha!.

De stal waar ik nu mijn paard zou zetten (met de kanttekening dat ik niet weet of die er over 5 jaar nog is) is dezelfde als waar de verzorgshet staat. We hebben een goede rijbak, een zandpaddock waar ze makkelijk met 5 a 7 tegelijk in staan (net zo groot als de rijbak. Wordt nu dus ook als extra rijbak/ springbak/ loswerkbak gebruikt) en een longeerbak. Plus 2 kleine paddocks voor het "parkeren" ve paard dat niet op de wee mag of als je de stal uit wilt mesten (winter).
Daarbij zouden mijn rijtijden juist overdag zijn, zodat ik na schooltijd met de kinderen kan gaan 1 a 2 keer per week (dan kan ik zelf misschien niet rijden en de kids wel als ze willen rijden) of ben dan dus thuis bij de kids na school (als zij een hekel ontwikkelen nar paarden toe Koe ). En ik de avonden dus kan gebruiken voor werk en bij mijn man op de bank hangen Ach gut