Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: Hoe onkruid wegkrijgen in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:04

NatasjaM schreef:
Nee hoor, geen probleem. Het gif wat de loonwerker spuit tast alleen het onkruid aan en niet je mooie groene gras. Advies is wel om de ponies minimaal 1 week niet op het gras te laten. Ik heb bij mij ook alles laten spuiten (en dan bedoel ik echt alles, dus inclusief bestrating, paddock en bak) en na een week mochten ze weer gewoon op de wei. Hebben in de tussentijd gewoon in paddock en op bestrating gelopen.

1 week is echt te kort: kijk maar op i-net. Herbiciden zijn eigenlijk groeiversnellers; tasten nieren en lever van het vee aan. Na 1 week is de concentratie nog te hoog.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:05

Alani schreef:
NatasjaM schreef:
Idd zsm loonwerker laten komen. Ik was overigens wel meer kwijt dan 120 Euro.... Voor spuiten en bemesten (200 kg kunstmest) van 8500m2 moet ik 353 Euro afrekenen.

Kunstmest is vrij prijzig. Mede afhankelijk van de verhouding. Als dit het totaalbedrag is, dan vind ik het niet heel gek hoor.

Is inderdaad het totaalbedrag. Valt in verhouding ook best mee qua prijs, maar blijft veel geld...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:05

Lous schreef:
We hebben het bemest met koeienkorrels. Die zijn na al die flinke regenbuien lekker de grond ingetrokken. Vorig jaar hadden we die zuring en distels dus ook. Dat was dus wel te overleven.

Maar als we nu spuiten is dan niet ons mooie groene weiland weg? En nog een keertje, de stal met ponies en uitloop staat op de wei, kunnen ze daar dus gewoon blijven staan? Bloos

Je gaat niet spuiten met round up. Tong uitsteken Je spuit alleen tegen zuring, distels, enz. Het gras heeft hier niks van te lijden. Sterker nog het krijgt meer lucht en ruimte nadat het onkruid dood is en zal beter gaan groeien.

Waarom heb je korrels op het land gedaan. Korrels zijn bedoeld voor de tuin Haha! . Is er geen koeienboer die je land kan injecteren?
Zoals gezegd, kunnen na het spuiten de paarden er 1 tot 1.5 week niet op. (zie ook Natasja)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:07

Die korrels doen het echt heel goed op de wei. We blijven toch in de randstad zitten en koeienboeren hebben we niet echt in de buurt, dus dat gaat helaas niet op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:09

Agroxone® MCPA

Veiligheidstermijn
In weilanden niet korter dan 7 dagen voor de beweiding toepassen
Bron; site van Bayer

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:13

Idd MCPA, is ook bij mij gebruikt. Wordt trouwens heel veel gebruikt voor zover ik weet.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:33

Ja zag ook iets staan van Bayer, waarschijnlijk hetzelfde product!

wie gebruikt het?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:36

Alani schreef:
Agroxone® MCPA

Veiligheidstermijn
Bron; site van Bayer

Goh wat vreemd: heb jij een andere internet dan ik??? op de site http://www.bayercropscience.nl/Bayer/Cr ... cs_NL?Open staat toch echt "Na toepassing in weiland hierin tenminste 14 dagen geen vee toelaten teneinde het middel voldoende gelegenheid te geven goed in de onkruiden door te dringen."
Met nadruk op het woord TENMINSTE 14 dagen....
Of lees ik nu zo verkeerd???
Maar goed, ik weet hoe schadelijk dat spul is voor lever en nieren...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:48

madamX schreef:
Alani schreef:
Agroxone® MCPA

Veiligheidstermijn
Bron; site van Bayer

Goh wat vreemd: heb jij een andere internet dan ik??? op de site http://www.bayercropscience.nl/Bayer/Cr ... cs_NL?Open staat toch echt "Na toepassing in weiland hierin tenminste 14 dagen geen vee toelaten teneinde het middel voldoende gelegenheid te geven goed in de onkruiden door te dringen."
Met nadruk op het woord TENMINSTE 14 dagen....
Of lees ik nu zo verkeerd???
Maar goed, ik weet hoe schadelijk dat spul is voor lever en nieren...

Ik ga toch met Alani mee....

Heb net ook ff gegoogled voor MCPA van Bayer en via de link pr-rp.pmra-arla.gc.ca/PR_SOL/pr_web.ve1?p_ukid=11367 (pdf bestand) staat er toch echt dat het minimaal 7 dagen duurt voor er gehooid of gegraasd mag worden. 7 is bij mij iets anders dan 14...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:56

Spuiten Spuiten Spuiten, enige oplossing ...

Ik heb pas ook al het land gespoten, distels, boterbloemen, brandnetels en nog een paar dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:01

Spuiten is idd het enige wat werkt.
Ik spuit niet in het stuk waar de paarden staan. Dadelijk (als het ooit een mooi weer wordt) hooien we een stuk, kunnen daar de paarden staan en wordt hun oude stukje gespoten

We hebben ook geprobeerd zo wat bij te houden, maar daar is geen beginnen aan

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:06

Met welke producten spuiten jullie dan?
Ik kan ook wel tijdelijk op een ander stukje zetten maar zit met mijn geitjes ook, die moet ik ook opsluiten dan...
Mmm niet makkelijk! Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:03

zoals boven al staat mcpa Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:23

1 juli moet alles de wei op kunnen, dus voor de veiligheid is het dan toch denk ik het handigst volgend jaar te spuiten. Bloos

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:01

1 juli duurt nog ruim 3 weken, ik zou dus als de gesmeerde bliksem loonwerker laten komen, dan heb je nog tijd zat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:19

Sinds een paar weken heb ik de RAG-FORK, een jakobsvork waarmee je distels, JKKruid en andere ongewenste immigranten uit je weide kan verwijderen. Ik heb hem eerst geleend van een vriendin (bedankt!!) en daarna heb ik er zelf één aangeschaft.
Je kan ze bestellen via agradi en paardnatuurlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:48

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:04

De NL uitvoering is in grijs. En die heeft een dicht handvat, wat het werken makkelijker maakt. Via Engelosië komen er volgens mij ook behoorlijk wat vrachtkosten bij.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:05

Nou of gif spuiten, of steeds veel kunstmes strooien zodat het gras het onkruid verdringt( wij hebben hetzelfde probleem en dit was wat de boeren zeiden)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:51

Charlottte schreef:
Nou of gif spuiten, of steeds veel kunstmes strooien zodat het gras het onkruid verdringt( wij hebben hetzelfde probleem en dit was wat de boeren zeiden)

Das waar hoor. Gifspuiten en zorgen dat je de bodem niet uitmergeld, maw bemesten.
Ik ga ook met Natasja mee. Maak gebruik van de 3 weken die je nog hebt.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:28

Ik heb het ook met m,n dijkweide. Vreselijk veel distels, en als ze de kans krijgen om uit te zaaien (dat is bij mij dus gebeurt) dan zit het volgende jaar je hele weide vol. Dus ik ben nu ook bezig met spuiten, spuiten en nog eens spuiten met MCPA bij een boer vandaan. Volgens mij is dat goetje meer geconcentreerd als dat je het het bij een welkoop/boerenbond vaandaan haalt. En ik doseer ook altijd iets over. En niet spuiten bij volle zon en winderig weer.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:31

@Moos24, ik herken je probleem, wij hebben ook een dijkweide en de vorige eigenaar heeft het hoogheemraadschap bij het uitbaggeren van de sloot het slib over de dijk laten verspreiden. Met als gevolg dat alle distelzaden uit de sloot uitgegroeid zijn tot distels in het land. Wij spuiten elk jaar met MCPA. Wij doen dat zelf met zo'n spuit die je op je rug draagt. Alleen de distels besproeien we. Als de paarden in het land staan, dan gebruik ik de disteltang. Dat is net een grote houten nijptang waarmee je de distels uit het land kunt trekken. Als het eerst flink geregend heeft dan gaat dat gemakkelijker dan als de grond kurkdroog is. Zorg in ieder geval dat de distels nooit tot bloei komen. In het ergste geval de koppen eruit knippen. Als ze gaan zaaien dan wordt het helemaal een ramp. De distels worden elk jaar minder, maar helaas los je het probleem nooit in één jaar op.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:13

waarom weg halen? slechts de giftige planten verwijderen en de rest vrolijk laten staan, die natuurlijke kruiden zijn alleen maar goed voor je paard. Een weide met alleen gras vind ik juist helemaal waardeloos, laat lekker staan zou ik zeggen.. scheelt een hoop werk en je hebt er nog een gezonder paard door ook.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:19

Benfan schreef:
waarom weg halen? slechts de giftige planten verwijderen en de rest vrolijk laten staan, die natuurlijke kruiden zijn alleen maar goed voor je paard. Een weide met alleen gras vind ik juist helemaal waardeloos, laat lekker staan zou ik zeggen.. scheelt een hoop werk en je hebt er nog een gezonder paard door ook.

Heb je gelijk in, een goed weiland bevat meerdere soorten gras én kruiden, maar distels worden nauwelijks gegeten dankzij de stekels; je kan beter de distels verruilen voor óf goed gras óf een ander kruid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:40

heb hier laatst de zuring uitgestoken met zo'n Ragvork.
Wij hebben vorig jaar een groot deel van de wei door een loonwerker laten spuiten voor alle soorten onkruid, maar vooral boterbloemen en nog een soort gele bloemetjes (geen jakobskruiskruid) kleiner dan paardenbloemen, beetje zelfde soort bladeren en bloeiwijze.)

Het stuk wat niet gespoten was zit nu echt vol, het andere stuk zouden we nu bij kunnen houden als we niet te lang wachten.

Weet wel dat het erg duur was, en ik mocht de paarden er minstens 10 dagen niet op laten lopen.