Nieuwe paardenstal : wat te doen met vloer / afvoer urine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Nieuwe paardenstal : wat te doen met vloer / afvoer urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:47

madamX schreef:
Urine mag nergens meer zomaar in de grond lopen, dit heeft te maken met hygiëne en grondwaterverontreiniging: als iemand 1 of 2 paarden heeft zal de controle erop wel meevallen maar grote stallen worden er echt op gecontroleerd.
Wij hebben hier rubber vochtdoorlatende matten, vloer loopt iets af, urine komt in goot, daarna in ICB vat. Urine lozen in het riool of sloot is ook verboden.

We hebben maar 2 paardjes.
Ik weet dat het verboden is om het de grond in te laten trekken, maar als ik hier op Bokt lees, dan zijn er toch wel heeeel veel mensen die ze gewoon op tegels hebben staan, waar de urine dus gewoonweg onder de stal in wegtrekt. Dat lijkt me dus helemaal niks. Als het naar buiten loopt, dan gaat er tenminste nog regelmatig een regenbui overheen en zakt het weg.
Trouwens, als mijn paard buiten op de paddock plast, dan zakt het ook in de grond.
En bij mij aan huis heb ik maar een kleine paddock en plassen ze ook nog eens altijd op dezelfde plek. Ik kan ze toch echt niet verbieden om in de paddock te plassen. Dat beetje wat ze dan nog in de stal plassen...daar ga ik echt geen put voor aanleggen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:13

Mitch heeft een betonnen vloer, hij staat toch meestal in de wei of de bak.
hij staat alleen de nachten in zijn stal, ik weet niet hoe het komt, maar hij vertikt het gewoon om in de zomer in zijn stal te plassen...
Alles moet in de bak, kan ik elke middag naar die bak met mijn poep schepje Knipoog
Isabonny, het is toch handig om zo'n putje aan te leggen, in de winter staan ze toch vaker op stal, en heb je het vast wel nodig Haha!

Xx-

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:26

@ mitchall: Nee hoor, onze paardjes staan altijd los Haha! .
Ook in de winter!
Ze kunnen in en uit lopen zoals ze zelf willen.
Uit ervaring weet ik dat ze liever binnen staan als het erg nat is in de paddock.
Dan zie je die 2 koppies samen in de deuropening staan, naar buiten kijken.
En in de winter slapen ze ook 's nachts in de stal.
Alleen nu in de zomer, zie ik ze altijd buiten liggen.
Ik heb ze volgens mij 18 januari 2007 (jaja die datum weet ik nog precies Haha! ) voor het laatst s'nachts opgesloten. Die avond stormde het heel erg en zijn er heel wat dakplaten van de schuur afgewaaid. Mij leuk het toen veiliger voor ze om in de stal te staan, dan los .

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:28

Isabonny schreef:
@ mitchall: Nee hoor, onze paardjes staan altijd los Haha! .
Ook in de winter!
Ze kunnen in en uit lopen zoals ze zelf willen.
Uit ervaring weet ik dat ze liever binnen staan als het erg nat is in de paddock.
Dan zie je die 2 koppies samen in de deuropening staan, naar buiten kijken.
En in de winter slapen ze ook 's nachts in de stal.
Alleen nu in de zomer, zie ik ze altijd buiten liggen.
Dus een putje heeft weinig zin voor die paar liter per dag die ze in de stal plassen.

Ik heb ze volgens mij 18 januari 2007 (jaja die datum weet ik nog precies Haha! ) voor het laatst s'nachts opgesloten. Die avond stormde het heel erg en zijn er heel wat dakplaten van de schuur afgewaaid. Mij leek het toen veiliger voor ze om in de stal te staan, dan los .

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:07

joyce83 schreef:
pfff ja ik heb niet goed nagedacht met het naar achter weg laten lopen. Eventueel dan op het laatste stuk een gedeelte iets dieper laten en daar toch zaagsel doen voor het absorberen?

Ik was aan het denken om zelf een vloer te maken van stoeptegels en daar rubber matten op te doen, maar ja ik moet nog helemaal vanaf de grond opbouwen dus dat is een verschil natuurlijk.

Ik denk als je zaagsel en stro gaat mengen dat je weer een probleem krijgt met de afvoer ervan.
Onze stallen liepen iets af naar achteren, we hadden geen gootje of iets dergelijks alleen liep de plas netjes naar achtere toe en was het smorgens alleen achter in de stal nat.

Voor een andere oplossing ben je toch al gauw heel veel geld kwijt, op het riool mag niet meer en tegenwoordig mmoeten alle nieuwe stallen die gebouwt worden een waterdichte vloer hebben dus houdt daar rekening mee als je er een vloer inlegt.

seppe25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:55

Hallo,

heb toch nog een vraagje hierbij. Wij willen betonklinkers leggen in de stal, ook met brede voeg, maar hier moet toch nog iets onder de klinkers zodat ze goed blijven liggen??? Men zei ons steengruis of stabilisé maar laat dit dan nog de urine door?

Hartelijk dank!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 07:43

seppe25 schreef:
Hallo,

heb toch nog een vraagje hierbij. Wij willen betonklinkers leggen in de stal, ook met brede voeg, maar hier moet toch nog iets onder de klinkers zodat ze goed blijven liggen??? Men zei ons steengruis of stabilisé maar laat dit dan nog de urine door?

Hartelijk dank!

Ja, onder klinkers (onder elke bestrating) moet je eerst een harde laag leggen die je met trilplaat goed hard aantrilt, daaroverheen een laag zand, die je ook goed aantrilt (waterpas als het recht moet zijn en iets aflopend als je het naar een goot laat lopen) en dan pas ga je klinkers leggen. Maar de urine gaat inderdaad tussen de klinkers door, door het zand heen en stuit dan op die harde laag...maar ook daar zal het langzaam doorsijpelen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 07:57

Mijn stallen zijn inmiddels klaar.

Ik heb dus een grof gevlinderde betonnen vloer in de stallen. Het zou naar de zijkant moeten aflopen, maar dat doet het maar minimaal, dus de plas loopt nog niet echt snel weg. Vooral als de paarden net aan de andere kant plassen als waar de goot ligt.
Ik heb een goot tussen de 2 stallen in. De tussenwand van de boxen hangt daar dus overheen.
De goot loopt naar voren af.
Voor de stallen heb ik alles beklinkerd. Er loopt een beklinkerde goot in het verlengde van de goot die uit de stallen komt. Deze goot is ca. 2,5 meter lang en staat dan haaks op een hele lange goot die van de wei naar het putje halverwege de oprit loopt.

Nadeel is dat nu de urine van voor tot achter door de goot over de oprit moet (als het al wegloopt uit zichzelf, want helaas loopt de beklinkerde goot niet heel erg schuin af waardoor het water/urine niet hard wegloopt). Met het warme weer van de vorige week rook je de urinelucht tot op het terras wat 20 meter verderop ligt.
Ik moet al echt met water de goot schoonhouden om de urinelucht tegen te gaan.
Maar nu met de regen heb ik daar natuurlijk minder/geen last van.

Het grote voordeel vind ik dat ik nu de stallen (bijna elke dag tegen de vliegen en urinelucht) heel makkelijk met een gieter even schoonspoel nadat ik de poep eruit geschept heb (ik heb nu geen bedekking in de stal liggen, dat doe ik alleen in de winter). Even met de bezem het water de goot in, alles loopt vanzelf naar buiten en dan veeg ik alles meteen naar de put.

De enige verbetering wat ik zelf nog op prijs zou stellen is, een beter aflopende goot OF de put dichter bij de stallen zodat ik geen goot van 17,5 meter hoef schoon te vegen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:57

N.a.v. enkele bokkers die graag foto's wilden zien, hier komen ze.

2 boxen met in het midden een goot. Vloer van de boxen is gestort beton, ruw gevlinderd. De goot is gemaakt van 3 kant en klaar betonnen gootdelen van 1 meter. Deze goot sluit dus aan op de beklinkerde goot voor de paardenstallen. Zoals je kunt zien blijft de urine in de goot voor de paardenstallen staan omdat het niet voldoende afloopt. Het loopt dus wel uit de goot van de stallen (gelukkig).

Afbeelding

De totale lengte van de goot is 17,5 meter (net zo lang als de schuur is). Put is daar waar de kruiwagen staat.

Afbeelding