Uitmesten, das toch een kunst appart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vajramani

Re: Uitmesten, das toch een kunst appart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:43

Het is natuurlijk per paard verschillend. Het ene paard is een smeerkees en de ander blijft schoon. Bij mij staat 1 merrie op vlas. De reden is dat zij al haar stro opvreet. En tot nu toe is/was stro goedkoper dan vlas. Vandaar maar 1 paard.
Mijn geluk is dat dit een superschoon paard is en alles netjes tegen de muur doet. Daar ligt bij mij dus ook geen vlas, 1x daags mest verwijderen en van tijd tot tijd de natte plek. Een goede basislaag erin en bij haar hoeft niet eens elke week een pak vlas erbij.

LuvieLuv

vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:56

Ik lees dat jullie vlas gebruiken, zelfs ook bovenop de rubbermat.
Toch lees ik over vieze en soppende stallen, is het niet zo droog zoals ze zeggen, dat vlas?
Voor het paard op mn werk zoek ik een goede bodembedekker.
Hij heeft veel last van mok dus een droge stal is belangrijk. hij heeft rotstraal dus weer een schone droge stal belangrijk.
Hij vreet teveel stro als er stro ligt op zijn rubbermat, dus ligt er maar weinig, en blijft het nattig.
Werkt een laagje vlas op de rubbermat?

Ben benieuwd, groetjes !!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:55

Als je paard teveel stro eet, betekent dit dat hij te weinig ruwvoer krijgt. Zeker voor rotstraal is het ook belangrijk dat het paard niet te lang op stal staat. Voor mok geldt trouwens hetzelfde. Het paard moet zijn afvalstoffen kunnen afvoeren, dit gebeurt het beste door beweging. Als je een niet te vies paard hebt en je gebruikt vlas op de juiste wijze, dan heb je gewoon een schone droge stal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:59

dat van het stro eten vind ik niet helemaal waar.

Ze hebben bij mij het hele jaar door gras en op stal onbeperkt hooi en ook altijd een plakje stro.
Maar als het buiten koud is, of het gras nat en waterig merk ik dat ze vaak eerst aan het stro gaan en dan pas aan het hooi.
Dan hebben ze meer behoefte aan echt ruw voer en vinden ze het hooi niet vezelrijk genoeg ofzo.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:17

misschien zijn van die matten onder zn vlas een idee? zelfde idee als die tuintegels ( rubber )

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:04

Ja, die matten liggen, of, lagen er. We hadden ze een week en er zat al en gat in.
We gaan nu kijken of het handig is die matten te vervangen (duur spul maar ja) en dan vlas erover, maar dan word het helemaal zon pakket...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:13

Inderdaad, ik wilde een apart topic aanmaken maar ik kan het net zo goed even hier vragen aangezien het hetzelfde onderwerp betreft.

Mijn pony plast heel veel en daardoor is z'n stal heel erg nat (hij staat op vlas), heeft iemand misschien een tip om er voor te zorgen dat ie wat droger komt te staan? We krijgen ongeveer 4/5 pakken vlas per maand, maar ik denk dat dit in overleg wel meer zou kunnen worden.

Mijn vader zegt dat als een paard op vlas nat staat dat stro dan helemaal niks is, wat zou (eventueel, het liefst wil ik 'm gewoon op vlas houden natuurlijk) een andere (goede) bodem kunnen zijn?

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:55

Ik lees even mee in dit topic. Ik heb vandaag het advies van de dierenarts gekregen om van stro over te stappen op vlas i.v.m. stof. Prijzen en gebruik heb ik hier nu gelezen. Wat ik mij nog afvraag is hoe zit het met het afvoeren??
Zijn er genoeg adressen waar je je vlas kunt brengen en wat zijn de kosten (in vergelijking mer stro)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:22

ravado schreef:
Bij ons liggen er ook van die matten onder en de nattigheid kan ook weglopen, maar het blijft vies. De onderlaag is ongeveer 4 pakken dik. iedere dinsdag en vrijdag gaat er een half pak op. (nadat al het natte spul verwijderd is.) De 1e dag gaat het goed maar daarna is het weer goor... Frusty

Die matten houden helaas ook vocht vast, als ze een tijd liggen zonder schoon gemaakt te worden en zonder te kunnen drogen, raken ze verzadigd. Het blijft dus juíst vies en dat vindt het paard ook.

Hoe groot is de box? Hoe groot is je paard? Is het onrustig op stal? Is er regelmaat?
Als ik jou verhaal lees, zou ik het meer in die richting zoeken, in plaats van een andere manier van uitmesten.

Je zou in ieder geval wel je paard kunnen aanleren op één plek te mesten. Maar ja, als hij veel rondjes draait in de stal, zal hij het alsnog door de box heenlopen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:28

Gewoon elke dag drollen eruit scheppen en ik deed eerst ook bijna elke dag de natte plekken maar dan blijf je bezig, als hij echt veel plast gewoon wat vaker doen maar het best is misschien om de 2-3 dagen het er even uit scheppen..
Ook moet je niet een al té dikke laag vlas er in hebben, dat is ook niet goed voor de benen had ik gehoord

Sazjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:38

Ik loop nu al een hele poos stage op een manege waar ze ook vlas gebruiken.
Ik vind dit ideaal, we hebben 2 manieren.
We hebben potstallen met vlas, elke dag drollen eruit en dan als het nat is schoon vlas eroverheen.
En we hebben gewone stalle met een vlas laag van ongeveer 10 cm, deze worden elke dag goed gemest.
drollen eruit en dan het vlas omwippen, zodat de onderkant bovenop komt te liggen zo kun je de natte laag eraf scheppen en blijft er een droge laag achter. Als er veel nat uit is geschept wordt er vlas bijgevuld.
ik vind dit een erg fijne methode en het blijft mooi schoon bij ons.