Paard 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Eveline

Re: Paard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:54

Dat kan wel hoor. Mijn fjord is van 3 a 4 uurtjes p.d. naar 24/7 gegaan. Hij heeft er niks aan over gehouden, integendeel, hij is er enorm van opgeknapt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:34

dit hangt echt van je paard af. op mijn vorige stalling stond mijn paard in de winter in een grote paddock met hooi, en in de zomer op gras. als ik dat niet goed opbouwde dan had hij gegarandeerd koliek ervan, ook al was het nog zo karig gras. de overgang van hooi naar gras moet bij hem gewoon niet te groot zijn. op onze huidige stalling gaat dat eigenlijk vanzelf, als het gras begint te groeien hebben ze nog gewoon een baal hooi liggen, en wanneer we ze dan met baal en al naar een andere weide zetten kunnen ze alvast wat sprietjes trekken. zo gaat de overgang mooi geleidelijk, en mijn paard heeft op deze stalling geen koliek meer gehad. nu is dat voor een groot deel ook te wijten aan de kwaliteit van het voer hier...

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:24

Het hangt denk ik wel een beetje af van je paard. Bij ons stonden ze in de winter 5 uurtjes per dag buiten, en toen zijn ze geloof ik in groepjes eerst van 's ochtends 9 uur tot 's avonds 9 uur naar buiten gegaan, maar na een week gingen ze gewoon 24/7 het land op. Maar mijn paard moest er eerst nog wel even aan wennen, die stond afentoe lekker bij het hek te zeuren, maar na een paar minuten ging ze wel weer weg! Maar mijn paard stond bij haar vorige eigenaar in de winter altijd binnen en in de zomer 6 uurtjes buiten, dus die moest er wel even aan wennen!

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:34

mijn paard gaat volgende week naar een stal met weide. Ze heeft altijd op pension gestaan, maar omdat ik soms te weinig tijd heb om te rijden ben ik op zoek gegaan naar een weide waar ze bij een ander paardje kan staan. Waar ze op pension staat gaat ze ook wel bijna iedere dag een uurtje de weide op. Hoe moet ik dit gaan aanpakken? ook de eerste dag beginnen met één uur de tweede dag twee uur? iedere dag een uur opbouwen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:41

Als het gras sober genoeg is zou ik gewoon de hele dag doen Ja
Bij lang of vet gras iets opbouwen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:03

Bij mijn paard moet ik het altijd opbouwen. Ze heeft al een paar keer koliek gehad van teveel/of te lang weidegang in een keer.
De eerste keer had ik een klein stukje afgezet, maar stond het gras hoog. Na een paar uurtjes was het al raak. Heb ik de DA kunnen laten komen. De tweede keer was het gras niet hoog, maar had ze waarschijnlijk toch te lang erop gestaan.

Bij mijn buren waren laatst mensen die vertelden dat hun pony 2 weken geleden hoefbevangen was geworden. Ze staat op een manege en was met de rest van de paarden een nieuwe wei opgegaan. Maar voor deze pony was het gras toch net wat te vet. Daar kon ze dus niet tegen. Zij hebben dus ook de DA moeten laten komen. De rest van de paarden had echter nergens problemen mee. Het hangt dus echt van je paard af.

Ik zou zeggen: bouw het liever rustig op. Of zet de wei in kleine stukjes af, zodat ze niet te veel kunnen eten in een keer. Hou 1 stuk kaal, waar je ze dan 's nachts op kunt zetten, als ze overdag in een vette wei staat.
Iets van beschutting is toch wel lekker voor een paard wat niet gewend is om hele dagen buiten te staan.

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:05

sober gras?
ja sorry maar heb hier niet zo echt ervaring mee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:26

of het gras lang of korter is maakt niet zoveel uit, de kwaliteit van het gras wel. wordt er veel bemest, hoe is het begrazingsbeleid? allemaal belangrijke zaken. erg kort gras is vaak gestresst (probeert harder te groeien om te overleven), waardoor het veel fructaan (= suiker) bevat. dit is voor paarden niet gezond.

als je paard een uur weidegang gewend is zou ik zéker niet ineens hele dagen doen, gewoon rustig opbouwen, beginnen met een uurtje of vier en dat per week uitbouwen.

x_Epril

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:24

ik denk inderdaad ook dat het niet zo veel uitmaakt.
maar als het regent is het niet zo fijn
zeker niet als je daarna nog moet poetsen en rijden ( allemaal blubber enzo )
maar in de zomer is het wel lekker denk ik Haha!

Blossom_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:08

zet je hem nog niet 24uur op het gras maar afwisselen met buitenbak of paddock, en dan steeds iets langer op het gras?