Bij mijn paard moet ik het altijd opbouwen. Ze heeft al een paar keer koliek gehad van teveel/of te lang weidegang in een keer.
De eerste keer had ik een klein stukje afgezet, maar stond het gras hoog. Na een paar uurtjes was het al raak. Heb ik de DA kunnen laten komen. De tweede keer was het gras niet hoog, maar had ze waarschijnlijk toch te lang erop gestaan.
Bij mijn buren waren laatst mensen die vertelden dat hun pony 2 weken geleden hoefbevangen was geworden. Ze staat op een manege en was met de rest van de paarden een nieuwe wei opgegaan. Maar voor deze pony was het gras toch net wat te vet. Daar kon ze dus niet tegen. Zij hebben dus ook de DA moeten laten komen. De rest van de paarden had echter nergens problemen mee. Het hangt dus echt van je paard af.
Ik zou zeggen: bouw het liever rustig op. Of zet de wei in kleine stukjes af, zodat ze niet te veel kunnen eten in een keer. Hou 1 stuk kaal, waar je ze dan 's nachts op kunt zetten, als ze overdag in een vette wei staat.
Iets van beschutting is toch wel lekker voor een paard wat niet gewend is om hele dagen buiten te staan.