Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Re: Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:56

Klara16 schreef:
Vraag jezelf even af of jij op termijn wel 2 paarden wil en kan rijden!

De enige reden dat je er nu eentje zou kopen is om de 'gewonde' tijdelijk te vervangen. Maar als die over een jaar weer in orde is heb je nog steeds 2 paarden die je dan allebei zal moeten trainen en mee op les nemen.

Das dus dubbel zoveel uren rijden in de week als je nu gewend bent. Ook dubbel zoveel lesgeld. Als je dat qua tijdsbesteding niet kan doen naast je baan neem je beter een bijrijdpaard/leasepaard totdat die van jou er weer bovenop is.

Aan de tijd ligt het zowiezo niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:04

Ik heb 2 paarden (en ben nu bezig met beiden drachtig te krijgen). Dus volgend jaar 4, waarvan ik 1 veulen extra wil aanhouden.

Hoe ik het doe? Ik heb mijn paarden aan huis staan Lachen En ik heb een stel fantastische ouders die me daarbij helpen (stro, hooi krijg ik van eigen teelt bedrijf). Ook matsen ze me wel eens met een DA / smid / voer rekening. Ik onderhoud mijn paarden grotendeels zelf, maar ik kan altijd op hun terugvallen indien er een tegenvaller is.

Qua tijd : ik ben een echte recreatieve muts, ik studeer daarnaast nog, dus ik doe alleen in de weekenden / vakanties wat met de paarden Lachen Ik trek het niet om naast een fulltime baan (zoals vakantiebanen in de zomer) om dan elke dag te rijden. Meestal rijd ik om de dag, en ook pas na alle dagelijkse zorg. En dat is best zwaar in het begin qua omschakelen.

Voor jouw geval : Ik denk dat ik toch zou kijken naar de mogelijkheden voor een bijrijdpaard Lachen Dit omdat je niet enorm veel verdient en je andere paard nog hebt, en je daarnaast ook op jezelf wilt gaan. Een tweede paard kan 'later' met meer financiële ruimte / stabiliteit ook nog altijd.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:32

Ik heb twee grote pony's en een paard en kan gelukkig goed rondkomen. Ik heb bij mijn huis een paddock met twee stallen waar de pony's in staan. Hiervoor betaal ik dus geen stallingskosten. Daarnaast heb ik een geweldige buurman waar mijn paard tegen kostprijs (ik betaal alleen de bodembedekking) mag staan. Alles bij elkaar ben ik maandelijks momenteel ongeveer 200-250 euro kwijt aan voer en bodembedekking, terwijl ik mijn paarden veel ruwvoer geef (er gaan vier balen hooi per dag doorheen). Ik huur een weiland in de buurt voor 200 euro per jaar, waar ik minimaal 120 balen hooi vanaf kan halen. Daarnaast kreeg ik afgelopen jaar een grote partij hooibalen van goede kwaliteit goedkoop aangeboden, omdat de betreffende fouragehandel de vrachtwagen zo snel mogelijk moest leeg laden. Een beetje geluk dus...
Daarnaast komen dan de kosten van de wormspuiten, entingen en de hoefsmid. Mijn wormspuiten koop ik goedkoop in (zes euro per stuk) via een bevriende dierenarts. Mijn paarden worden alleen bekapt en hebben erg goede hoeven, waardoor de hoefsmid maximaal drie tot vier keer per jaar komt.
Doordat de paarden aan huis staan, is het voor mij gemakkelijk om voldoende tijd aan ze te besteden. Er is momenteel maar één paard onder het zadel (nummer twee wordt van de zomer beleerd en nummer drie kan niet bereden worden) en ik heb twee geweldige meiden die meehelpen.
Voor de aanvullende informatie: ik ben 28 en woon al enkele jaren samen. We hebben een koopwoning, maar hebben lage vaste lasten en geven niets om materiële zaken.

Als ik het goed begrijp ben je nog jong en woon je momenteel nog bij jouw ouders. Aangezien ik verwacht dat er de komende jaren veel zaken gaan veranderen in jouw leven, zoals bijvoorbeeld op jezelf wonen, zou ik er momenteel geen tweede paard bij kopen tenzij je dit paard na een aantal jaren weer zal verkopen. Ik ken mezelf, ik kan niets wegdoen, dus voor mij zou dat geen optie zijn. Als je net op jezelf gaat wonen is het erg prettig als er enige financiële vrijheid is en momenteel weet je nog niet hoe je er financieel over een paar jaar voorstaat. Daarom zal ik me, als ik jou was, nu nog niet binden aan een tweede paard. Zoek een leuk bijrijdpaaard. Er zijn vaak genoeg mensen op zoek naar een bijrijder, zeker naar iemand met ervaring. Het geeft je meer vrijheid dan een tweede eigen paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:10

Lady_Daniels schreef:
Aan de tijd ligt het zowiezo niet!

Dat zeg je nu, maar wat gebeurt er als je een leuke man ontmoet en aan een gezinnetje wilt beginnen? Dat is een vrij normale verwachting voor iemand van jouw leeftijd. Geloof me, paarden en een gezin is erg moeilijk combineren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:39

hey
Is denk persoonlijk dat het een beter idee is om je geblesseerde paardje e.v.t door een penny meisje die lekker wil poetsen en wandelen en beetje in de bak wil tuffen en op straat wil stappen om d'r pezen harder te krijgen en dan gewoon wat geld vragen voor de stalling. Dat heb ik ook

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:45

daffie1986 schreef:
hey
Is denk persoonlijk dat het een beter idee is om je geblesseerde paardje e.v.t door een penny meisje die lekker wil poetsen en wandelen en beetje in de bak wil tuffen en op straat wil stappen om d'r pezen harder te krijgen en dan gewoon wat geld vragen voor de stalling. Dat heb ik ook

En daar wat exta geld mee bij elkaar sprokelen voor een paard bedoel je?
En wat die tijd betreft; tja een man of een gezin kan altijd op je pad komen ook als je 25 bent!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:45

daffie1986 schreef:
hey

Nou ja zeg! Wat een afzetterij, dat árme penny-meisje Clown Haha! !!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:49

Ahh joh daar worden ze hard van!
Zijn wij toch ook geworden Lachen

Ik heb trouwens bij verzorg paard gezocht een berichtje geplaatst wie weet wat daar uit voort vloeit...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:51

Dani62 schreef:
daffie1986 schreef:
hey

Nou ja zeg! Wat een afzetterij, dat árme penny-meisje Clown Haha! !!

Ik wilde net zeggen Tong uitsteken. Je laat toch niet iemand bij betalen voor het stappen op het harde en verzorgen Tong uitsteken. Maargoed, daar gaat dit topic niet over.

Ik vind je berekening wat magertjes. Heb je les? Zoja, dat zal ook niet gratis zijn natuurlijk. 100 euro per maand houd je over voor de paarden. Daar moet de les/smid/da nog vanaf. Het kan wel hoor, maar wel wat krapjes denk ik.

In hoeverre is je paard nog geschikt voor wat je wilt als hij/zij weer beter is? Je zegt dat je het haar niet meer aan wilt doen, maar een paard met een peesblessure kan daar gewoon goed (meestal) van genezen hoor en de meeste hebben nergens last meer van. Dus wil je het zelf niet meer? Vind je paard het zelf niet leuk?

Aan de andere kant.. als je het wilt en het kan dan zou ik het gewoon doen Lachen. Ik zeg ook altijd: nu kan het, straks misschien niet meer! Zo heb ik ook mijn pony gekocht: nu kan ik mijn 'droom'pony kopen en nu kan het gewoon. Overigens was geld en tijd geen issue Lachen.

Succes met je beslissing! Heb je trouwens al iets op het oog?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:55

Lady_Daniels schreef:
Ahh joh daar worden ze hard van!
Zijn wij toch ook geworden

Ik heb nog nooit betaald voor een verzorgpaard en zal dat nooit doen ook. Beetje profiteren van het feit dat iemand anders voor je paard zorgt... Stoom uit je oren

Maar goed, het is off-topic inderdaad.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:59

Wij hebben nu 4 paarden, ze staan bij m'n moeder, het uitmest werk deel ik met m'n zusje. Ik rijd met 2 wedstrijden, de ene rijd ik 5 keer per week, de andere 2-3 keer (dat paard deel ik ook met m'n zusje). Ik ben op zoek naar een jong paard, en als het goed is komt die deze week! Daar ga ik pas volgend jaar wedstrijden mee rijden en tegen die tijd neemt m's zusje mijn paard voor een deel over (de trainingen dan). Maar ik heb dan vanaf volgende week wel 3 paarden in training. Wat betreft de kosten: ik betaal geen stalling etc, maar wel de lessen, wedstrijden, hoefsmid, kosten voor m'n auto, trailer etc etc
Ik werk 36 uur per week, gelukkig een beetje flexibel, maar wel alles door de week. Ik woon samen met een hele lieve vriend die thuis heel veel doet en me ook op wedstrijden ed helpt.
NU ik het zo lees moet ik er niet teveel over nadenken, want het lijkt wel erg veel zo! Belangrijk is dat je als het nodig is even een stapje terug doet en een dagje overslaat! Je paard heeft er niks aan als je gestresst op m gaat zitten of zo.
vwb de financien is het slim denk ik om goed te kijken of je ook het geld hebt voor als er iets gebeurd, of het kan lenen bij je ouders of zo.
Succes!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:05

Grappig, ik zat/zit in dezelfde situatie als jij!
Kocht vorig jaar een jong, net ingereden paard. Het ging niet helemaal vanzelf de eerste drie maanden, rijden was moeilijk (geen makkelijk karakter) en hij stond dus bij iemand anders in training. Eigenlijk wilde ik hem weer verkopen omdat ik dacht dat we niet klikten. Helaas heb ik daar niet heel lang over na kunnen denken want hij kreeg koliek, moest geopereerd worden en daarna 3 maanden revalideren. Vervolgens zou hij opnieuw ingereden moeten worden omdat hij voor de koliek net zadelmak was en hij niet gevalletje opstappen-en-wegrijden is. En dan was het maar de vraag of het wel zou gaan werken tussen ons.
Om die reden kocht ik er dus ook een paard bij. Eentje die al Z heeft gelopen en waar ik lekker mee kan gaan lessen, wedstrijdervaring mee op kan doen en het bos in kan.
Ik snap je beweegredenen en verlangen dus heel goed! Ik vind het ook echt zalig om met het Z-paard lekker ongecompliceerd te kunnen rijden en aan mezelf te werken enzo.

Inmiddels is het jonge paard weer opnieuw ingereden. Heb er toevallig vandaag weer voor de tweede keer op gereden en dat gaat hartstikke goed. Kortom, nu heb ik twee fijne rijpaarden!
Geen idee hoe het gaat lopen en of ik ze in de toekomst allebei aanhoud. Zoals iemand anders hierboven al zegt: ik leef maar 1 keer en ik leef nu! Ik zie wel wat de toekomst me brengt

Moet er wel bij zeggen, ik werk fulltime en sta op een volpension stal. Als ik niet fulltime zou werken en/of ze zouden niet volpension staan dan zou ik het niet kunnen doen. Financieel niet, maar ook qua tijd niet.
Overigens vind ik wel, of ik nu voor 1 of 2 paarden naar stal moet, dat maakt geen donder uit. Gewoon wat beter plannen en de consequentie aanvaarden dat er soms wat minder tijd voor een sociaal leven over blijft!
Laatst bijgewerkt door Foxy1980 op 28-05-08 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:06

Als ik je andere topics zie, heb je je keuze allang gemaakt.
Het klinkt een beetje alsof je paard die nu een peesblessure heeft, wordt vervangen door een beter paard. Ik zou in ieder geval er geen paard bij kopen, aan een revaliderend paard heb je al werk genoeg. En als je paard straks weer goed is, heb je dan nog wel zin/tijd/geld om voor allebei de paarden te zorgen?
Hang gewoon een advertentie op hier in de buurt, en zie wat er uit komt. Ik denk dat je in je advertentie op Verzorgpaarden vrij veel eisen stelt, misschien moet je dat een beetje aanpassen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:14

Wat het penny meisje betreft...
Dat zou ik nooit doen. Juist omdat mijn paard een peesblessure heeft wil ik haar gewoon top verzorgen. En er zelf bij zijn.
Dan ben ik ook verantwoordelijk als het paard een x een mis sprong maakt.
Bovendien is dit paard (Jazz x LT Generaal) totaal niet geschikt voor een penny meisje.
Daarbij ben ik een ontzettende zeik muts. Het is mijn paard en daar komt geen penny meisje aan.
Zelfs mijn nichtjes neem ik niet graag mee:P

Wat de rest betreft; Volg je hart is de laatste paar posts een veel gehoorde opmerking.
Dat is ook waar ik vaak aan denk. Je leeft maar een x. Ik ben nu 21. Nu kan het nog. Voorlopig nog 5jr studeren etc.

Of mijn paard straks nog alles kan? Ik weet het niet. Maar ook als ze wel alles kan is het de vraag of ik dan wel weer wil springen met haar.

Ook merk ik dat veel mensen die meerdere paarden hebben hun paard bij huis hebben staan. Ik snap wel dat het dan een stuk rendabeler is dan op een pension stal of manege.

Ik zou zeggen ga door met reageren. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik hoor graag nog meer meningen en ervaringen!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:19

Zowel ik als mijn partner hebben 2 paarden en samen dus 4. Alle 4 staan ze in pension. Hoe we het doen. Keuzes maken en we werken beiden fulltime.
Voor ons allebei is er een tweede paard bij gekomen toen de eerste langzaam ging afbouwen in arbeid. Het 2e paard is ook in beide gevallen een jong paard geweest. De tijdsverdeling was simpel de oudste twee kwamen langzaam minder in het werk en de jongste twee zijn in opbouw. Tegen die tijd dat de jongsten volledig mee kunnen lopen zijn de oudsten volledig afgebouwd of nog minimale arbeid.
Bij ons is het wel zo dat naarmate er meer paarden kwamen er wat effcienter gewerkt (niet afraffelen) en er veel beter gekeken werd wat nou echt aangeschaft moet worden en niet.
Op een aantal zaken na kun je de paardensport zo duur maken als je zelf wilt.

Houdt er in dit geval wel rekening mee dat je idd ooit het huis uit wilt. Op jezelf wonen kost vaak meer dan dat je denkt. Uiteraard kun je dat ook tot op zekere hoogte zo gek maken als je zelf wilt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:22

Dit is weer echt zo'n reactie waarna ik denk; HET KAN HET KAN HET KAN
Ik heb Ups en Downs. Momenten zeg maar.
Toch ben ik wel blij dat ik er goed over nadenk het is en blijft een beest geen auto!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-08 04:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:24

Er kan een hoop, maar overdenk heel goed wat je daadwerkelijk denkt kwijt te zijn. Bij ons was het heel duidelijk dat naarmate er meer kwamen het naar verhouding goedkoper werd.
Wat wel scheelt is dat ook mijn partner rijdt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:59

Hoe bedoel je meer kwamen dus het werd goedkoper?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-08 05:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:01

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:14

Heb ik al opgereageerd... Bloos

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:12

Ik heb ook 2 pony's, maar heb een goedkope stalling (zomer 80euro, winter 100euro)
Ik heb er eentje bijgekocht(volbloed arabier) omdat mijn andere een peesblessure heeft en ik wilde ook graag een veulentje.De nieuwe is drachtig, dus straks zijn het er 3 Knipoog
Ik heb het voor de zomer zo geregeld dat de pony met de peesblessure voor 175euro 6 maandjes in een natuurgebied staat....(met de boot op een eiland gezet)
Het veulen van de nieuwe pony kan daar volgende zomer heen.
Ik wilde het gewoon graag en kan goedkope plekjes vinden (gelukkig) hier in Friesland. Anders zou ik nooit een 2e hebben gekocht.
Succes met je keuze!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 02:51

Ik heb er twee... daarbij een baan, opleiding en vriend en sociaal leven Clown
Warina rijd ik 5 dagen in de week, United 6 dagen... en ik red het prima. Ben ook een beetje een workaholic, dus ik kan het ook allemaal wel hebben Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:18

@Lady_Daniels: naar verhouding wel ja. Met 1 paard was ik veel meer geneigd om onnodige troep aan te schaffen. Nu blijft het beperkt tot het noodzakelijk goed. Wij hebben geen korting omdat we meer paarden hebben op bijv de stalhuur of de hoefsmid.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:07

sjakie schreef:
@Lady_Daniels: naar verhouding wel ja. Met 1 paard was ik veel meer geneigd om onnodige troep aan te schaffen. Nu blijft het beperkt tot het noodzakelijk goed. Wij hebben geen korting omdat we meer paarden hebben op bijv de stalhuur of de hoefsmid.

Ik denk dat dat wel heel erg waar is. Ik heb het nu al dat ik bijna geen geld uitgeef voor als het straks zo ver zou zijn. En ik denk ook wel dat je het met 2 paarden eerder houd bij de noodzakkelijke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:58

Maar toch, ik kan je vertellen dat het plots heel krap kan worden... Dat heb ik momenteel. Ik kom precies rond, kan normaal gezien ook sparen, maar door wat bepaalde zaken moet ik erg zuinig aan doen. Ik heb dit jaar voor mijn verjaardag van m'n ouders een stel nieuwe nette schoenen en een spijkerbroek gehad. Verder heb ik 1 sjabrakje gekocht. En verder geheel niks voor mezelf of extraatjes voor de paarden. Alles gaat op aan studie, paarden en transport (zowel mezelf als paarden). Ik heb het ervoor over, omdat ik weet dat dit een periode is van alleen dit jaar nog. Maar het is wel vreselijk krap, en ik heb de afgelopen maanden mijn ouders een paar keer moeten vragen of zij een bepaalde rekening wilden voorschieten omdat ik het geld stomweg nog niet had. Was er dan iets onvoorziens gebeurd (DA-kosten) dan was ik echt de pineut geweest.

Het kán wel ja... maar je moet je afvragen of het het waard is. In mijn geval : Ik had de paarden al. Toen ik mijn tweede paard erbij kocht stond ik er financieel veel beter voor. Op dit moment zou ik er geen extra paard bij kopen. De enige reden dat ik die veulens fok is omdat ik de ene verkoop en daar enige winst op maak naast kostendekking, en de ander wil ik aanhouden. Door mijn situatie kost me dat dus weinig extra meer dan normaal onderhoud.

Ik denk ook dat je je nog eens goed moet kijken naar je financiële plaatje, en dan nog eens zien of je 200 euro extra op de vaste lasten voor paarden kan leggen zonder dat je in de problemen komt.