Is er van dit kleine stukje grond wat te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Irisje_x

Re: Is er van dit kleine stukje grond wat te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:44

Jezus wat een grond hebben jullie allemaal!
In de winter lopen mijn 2 kwpn-ers is een paddock van 20x20.

In de zomer hebben ze een wei van 5000m2/2 helften, dus 2500m2! Meer dan zat ruimte vind ik!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:50

Ik heb een paard en een pony en niet veel meer grond. In de winter staan ze in de paddock en in de zomer op de wei ('s nachts op stal) Ik heb ze wel op schraal land staan, ik voer elke dag een streep gras bij (ze mogen niet teveel ivm zomereczeem) Ik voer ze in de zomer dus ook hooi bij.
Je zult dus het hele jaar moeten bijvoeren. Het is maar wat je wilt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:10

felicity schreef:
Hmmmm ik laat het maar zitten denk. Op de ene verkoopsite staat namelijk 330x60m2 en op de andere site staat 133x60m2 (7976m²). En ja dat is gewoon echt te klein.

Als ik weer eens iets leuks zie. Wat heb ik dan minimaal nodig voor 1 paard van 1.60, 1 paard van 1.80 en een shet?

De oppervlakte klinkt ruim genoeg voor 2 paarden(en shet), die halve ha per paard is als de paarden er het hele jaar op lopen of je er je wintervoer vanaf moet halen. Zomers heb je meestal minder nodig. Zeker als je bij voert en in de winter je paarden in een paddock of bak houdt om je land te sparen kun je met nog veel minder grond leuk je paard aan huis houden..

Om te zien of je er wat leuks van kan maken kun je kijken naar de foto's in de advertentie, de perceelindeling, maar het beste kun je er gewoon heen gaan om te kijken. Het is maar net wat voor grond het is en hoe hoog of laag het ligt, hoe het perceel is ingedeeld, hoe de stallen en het huis er op geplaatst zijn en hoe de ligging is ten opzichte van weg/bos/natuur/dorp/stad vind ik persoonlijk ook belangrijk Tong uitsteken

Soms staat een huis midden op een perceel en veel schuurruimte die ruim verspreid staat hebben ze er vaak veel verharde grond, en dan blijft maar weinig grond over voor weide, of er ligt een grote vijver in de tuin Haha!
Is de tuin parkachtig aangelegd, of is het een kleine tuin en veel weidegrond...

De maten die jij noemt zijn, als dit zonder huis, stal etc. is erg ruim en een mooi aaneengesloten blok.
met een bak van 20 bij 60 over de breedte houd je nog ruim 110 bij 60 meter over. Dat kun je nog heel mooi in 3 of 4 grote stukken verdelen

bijvoorbeeld 3 stroken van 20 bij 110 waarbij je strookbegrazing in de lengte toepast, steeds verder naar achteren. ben je achteraan, kun je met het volgende stuk beginnen.
Of je gebruikt in de zomer alleen het land vooraan om te grazen (de eerste 60 meter ofzo) en achteraan laat je groeien om te hooien.
Als je over de hele breedte stripbegrazing toepast, kun je gewoon kijken hoe snel het gaat met het gras. Wordt het aan de achterkant lang genoeg kun je het laten maaien, heb je het nodig, laat je het gewoon strookje voor strookje verder opeten. Hebben wij nu ook met een bepaald stukje gedaan.

Wij hebben overigens 3ha weide, en met 4 paarden zomers veel te veel gras (kunnen in elk geval 2 keer zo'n 1,5 a 2 ha gras maaien voor ruwvoer) en 's winters te weinig gras omdat de bodem niet stevig genoeg is zodat ze het stuk lopen als ze er te veel op lopen.
In de winter laten we het aantal uurtjes weidegang afhangen van de stevigheid van de bodem en hoeveel gras er nog staat. Wordt het gras te kort, dan wordt de bodemstructuur ook snel minder en blijft het langer nat.
Zo hebben we afgelopen winter bijna de hele winter minimaal een uurtje of 2 weidegang op gras gehad (in het begin van de winter, tot januari, vrijwel hele dagen). Hoogstens af en toe een keer een week, of 2 niet omdat het echt te nat/zacht werd. Vanaf eind februari/maart konden we vaak al weer meerdere uurtjes per dag, en weer langzaam opbouwen en vanaf eind april dag en nacht.

Vind het altijd wel knullig overkomen als er verschillende oppervlaktes gegeven worden als perceeloppervlakte. beetjes slordig en onduidelijk wat je dan moet verwachten Tong uitsteken Maar goed, rekenen in oppervlakte in best moeilijk Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:10

Als ik jou verhaal zo lees denk ik zeker dat jou paarden ruimte genoeg krijgen/hebben.
Je geeft al aan dat je ze wilt bij voeren dus dan komt het zeker goed. Inderdaad wat jury zegt vergeet niet naar de gemeente te gaan want ze gaan zeker moeilijk doen. Wij hebben erg lang gediscussieerd over een longeerbak met de gemeente.
Ik denk dat je zelfs nog wel ruimte over houdt voor een 2e of 3e stal of een inloopstalletje tegen de regen.

Succes met je keuze ! Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:16

330 x 60 is bijna 2 hectare land. Ik heb op een soortgelijk perceel 9 paarden het gehele weideseizoen kunnnen houden zonder bij voeding. Voor 2 paarden heb je ook voldoende voor je eigen hooiwinning en bakruimte

Justdoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:45

pff nou dat lijkt me echt meer dan genoeg grond, ik heb mijn paardje en geit ook bij huis, ze lopen in een paddock van 20 bij 21 met een stal eraan vast. Ik zorg wel dat mijn paard iedere dag genoeg beweging krijgt in de bak. Zomers gaan ze naar het land. Maar ik heb nooit het idee dat ze onder hun paddock leiden, als ze maar beweging hebben en niet de hele dag in een donkere stal staan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:29

Lijkt me prima kunnen wij hebben twee paddocks van ongeveer 20 x 50 voor twee shetten, dat is groot genoeg, al is groter natuurlijk altijd mooi meegenomen.

310 x 60 lijkt me dus ruim voldoende ruimte voor twee paarden en een uk.

Hemingway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:55

Het is zeker groot genoeg! Ik zie zat huizen met een paddock van 50x50 meter waar 2 Shetlanders instaan... (Ik kan niet goed inschatten, kan natuurlijk groter zijn Knipoog)