24/7 weiland op afgelegen plek...diefstal/mishandeling???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

Re: 24/7 weiland op afgelegen plek...diefstal/mishandeling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:36

de twijfel is namelijk ook nogal groot omdat ik het weiland (1/2 ha) voor een enorm bedrag zou moeten kopen......

met huren kun je nog zeggen, ik probeer het een tijdje, maar als ik het koop zit ik eraan vast....plus de enorme hoeveelheid geld die je er ook nog in moet gaan stoppen voor nieuwe weidepalen - bedrading - apparaten - paddock etc. etc (weiland is nogal verwaarloosd)......dan is het geen kwestie van proberen meer.....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:39

de keuze zou inderdaad iets makkelijker te maken zijn, als zo'n weiland inderdaad bij een boerderij of een paar huizen etc. zou liggen.......is ook geen garantie, maar wel een veel veiliger idee.

dit is helaas het enigste weiland wat te koop is en er is verders nooit iets te koop ( waar je uberhaupt een schuilstal op zou mogen zetten hier)...alles gaat hier onderhands, als er al iets gaat en dan zou je dus echt betere connecties moeten hebben dan ik nu heb....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:06

Een halve hectare is ook niet zo groot voor 2 paarden, in de winter mag het dan al niet te nat worden...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:09

als je ziet op wat voor stukjes de meeste paardjes lopen ( vaak hooguit 2000m2) ...vind ik het voor deze regio toch nog wel een behoorlijk stuk.....
hij doet nu ook samen met een warmbloed van een halve hectare het gehele jaar door....

en anders gewoon bijvoeren met hooi Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:10

Serieus? Mijn paard had met 2 ponies samen een hectare en dat was nog krap zat. In een periode van droogte moest ik wel flink hooi bij voeren in ieder geval.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:13

die halve hectare waar hij nu staat...is in tweeen gedeeld, dus om de paar weken worden ze om gezet...en ze krijgen in de ochtend en avond hooi bijgevoerd....wat hij overigens niet eens opeet op het moment, omdat hij van het gras genoeg heeft.....verders krijgt hij alleen een pavokoek....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:14

Het hangt er ook van af welke grond je er hebt en zo.
Met een batterij kun je wel flink wat afzetten, maar licht blijft een probleem. Met water,blijven zeulen zou ik niet zien zitten, een paard drinkt gemiddeld 60L per dag...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:15

ik sta trouwens ook op een (lange) wachtlijst voor een stukje huurland van de gemeente.....daar staan meerdere paarden op het moment....maar het zijn allemaal perceeltjes van 1800 a 2000m2 daar......

dus grote mazzelaar ben je...als je hier een hectare zou vinden Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:15

Dan zou ik idd een put laten slaan. Als je het dan toch zou kopen... zet je er een handpomp op, of eentje op benzine en dan kun je je eigen grondwater oppompen Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:28

Wij deden het ook met jerrycans, meerdere keren per dag.
Stroomapparaat ging niet met zonneenergie hoor, gewoon een batterij apparaat voldoet Knipoog.
Grondwaterpomp slaan ben je ook zo weer 1000 euro verder.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:50

Hoi

Is er echt geen andere mogelijkheid om je paard te houden dan dit? Het zijn twee waardeloze opties... of in een stal met tralies waar hij zielig in een hoekje gaat staan of op een wei zonder toezicht waar vanalles en nog wat kan gebeuren.

Nee, als dit mijn opties zouden zijn zou ik mijn paard verkopen...

Er zal toch wel een fatsoenlijke stal zijn ergens waar je je paard kunt stallen? T zal wat kosten maar paarden kosten nou eenmaal geld, toch??

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:36

geld is ook helemaal niet belangrijk Knipoog ...ik betaal nu ook al veel en al zou het meer worden, dan is dat zo...dat heb ik er gerust voor over....
maar er is gewoonweg niets anders te vinden......ben al 2 jaar op zoek!

en dan maar je paard verkopen???????????? rare optie.......

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 16:38

en dat paarden geld kosten , weet ik maar al te goed....ben in die 2 jaar tijd dat ik hem heb al 3000 euro dierenartskosten verder......om over alle andere kosten maar niet te beginnen.....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:11

maar zuzu is het zo dichtbevolkt bij jullie dan dat er gewoon zo weinig te vinden is?
Bij ons in het dorp heb je ook wel huurlandjes en zo, tenminste je kunt je paardje er op laten voor een 'huurprijs' per maand van 125 euro per paardje/pony. Behoorlijk wat geld als je er 5 hebt.
Vind het zo raar dat het zo moeilijk is bij jullie, hier in het midden van het land is het volgens mij veel dichter bevolkt dan bij jullie.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:23

ik wil hem zowiezo vanaf nu liever in een straal van 5 km hebben als het even kan....hij staat nu ook 15 enkele reis van me af.....dus elke dag 30 km rijden loopt aardig in de papieren + stalling + alle ziektekosten van hem.....

er zijn in een straal van een aantal kilometers een stuk of 4 pensionstallen...maar daar wordt het niet beter als dan waar hij nu staat en daar ga ik hem niet voor verhuizen...
ik hou trouwens ook niet van stallen met veel mensen....ik ben nogal op mezelf .....
en dan heb je ook nog pensionstallen waar een soort van ploegendiensten worden gedraaid, waar je dus andermans paarden moet gaan verzorgen enzo en dat is niet haalbaar met mijn chronische ziekte......

akkerland ...als een boer al iets zou verhuren...mag er weer geen schuilstal op en dat vind ik wel een pre....

en de stukjes land 1 km bij mijn huis vandaan....perceeltjes van ca 2000m2....sta ik op de wachtlijst....kan nog wel jaren duren, want alles is nu vol en die paardenmensen gaan daar ook voorlopig niet meer weg......
daar zou ik dolgraag willen staan....(staan nog een paar tinkers ook....)

ik heb ook helemaal geen connecties met boeren of paardenmensen of iets dergelijks....

ben vorig jaar ook met een kennis die stalling zocht...een volle dag wezen rondrijden in een straal van 15 km en werkelijk overal gestop waar paarden stonden.......maar dus echt nergens niets te vinden....

ik vind het zelf ook heel raar, dat je op zo'n boereneiland zo weinig paardenweiden/stallen etc hebt.....
ik had ook echt wel gedacht dat er reuze veel plekken zouden zijn.....

ben dus al 2 jaar bezig DE plek voor hem te vinden.......maar ik geloof dat ik dan toch voorlopig hier op deze stal zal moeten blijven.....ze zijn reuze lief en goed voor de paardjes....maar alleen hun zien en willen dingen anders als ik....ik wil echt de natural way op en denken aan waar mijn paard behoefte aan heeft en niet aan wat ik mooi, fijn en handig aan een stal vind!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:26

dat laatste zou mij ook geweldig lijken echter hebben dat soort dingen tijd nodig als het niet direct te realiseren is.
Hij komt iig buiten gelukkig en ook in de winter.
Met je chronisch ziek weet ik trouwens ook niet of je dat wel gaat trekken helemaal alles op eigen houtje, ik spreek uit ervaring, het is heel zwaar!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:29

Ik zou het niet doen, je weet nooit wat voor gekken er rondlopen en wat als je paard iets mankeert en er is niemand in de buurt? (wat me een kleine kans lijkt als het zo afgelegen ligt).

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:31

toen van de week de optie weiland kopen voorbij kwam...sprong ik in eerste instantie een gat in de lucht.....eindelijk kon ik hem geven wat hij zo nodig heeft en waar ik al 2 jaar naar zoek......ik was helemaal enthosiast...zag het al helemaal voor me...een eigen stekkie....
maar dan ga je inderdaad eens goed nadenken wat er allemaal bij komt kijken en dan de angst voor diefstal etc....geeft weer veel zorgen...
is dat allemaal wel te doen als je er alleen voor staat?

maar omdat ik hem zo graag 24/7 of in ieder geval 'meer en langer' buiten staan wil geven, ben je algauw geneigd een ondoordachte beslissing te nemen....vandaar mijn vraag hier ook op bokt.....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:36

en inderdaad ...op deze stal komt hij tenminste in de winter enkele uren per dag op de wei.......bijna nergens is dat hier....dan mag je ze alleen even losgooien in de paddock of bak.....
zou voor hem dus echt niet genoeg zijn....van de stress/verveling zou hij weer stro gaan eten....weer koliek...of zijn lever zou weer achteruit kunnen gaan....

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:40

Toch zou ik ervoor kiezen om hem in de wei te zetten. Helemaal als dat goed is voor zijn gezondheid. Het is zoveel beter voor een paard!
Ik heb mijn (vorige) pony ook op een afgelegen stuk land gehad, en ik vond het eerst ook doodeng, maar er is in dat jaar helemaal niks gebeurt Lachen
Natuurlijk zegt dat niks, maar al lees ik hou je paard er nu (op stal dan) bij staat en hij wil zo graag die wei in, nou dan zou ik het wel weten.

Sterkte met het maken van een goede keuze!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:45

Stom misschien hoor maar heb je het al geprobeerd om 50 euro (of tot hoever je budget reikt) meergeld te bieden voor wat extra weidegang? Maakt t misschien wel gemakkelijker voor je.

Als je zelf chronisch ziek bent lijkt t me wel heel zwaar om dat weiland te onderhouden/schoon te houden/ watervoorziening te dragen. Nog niet te spreken van de onrust die je het kan geven. Staat ie wel droog genoeg, denk aan windkracht 10 en noorder wind. Ga je dan wel rustig naar je bed toe of lig je snachts wakker omdat je paard daar in de blub staat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:07

wat betreft geen electriciteit of water, daar zijn oplossingen voor te verzinnen
water is idd jerrycans, of een kub bak op een karretje
schrikdraad kan op een accu en zonne energie

overige electriciteit kan eventueel op een generator (je hebt ze al vrij klein )
het enige wat echt een probleem kan opleveren is toezicht voor je eigen gevoel
wij staan met nu 4 en dalijk 5 paarde en even zoveel eigenaars en twee bijrijders in totaal
er is minimaal twee maal daags iemand opd e wei, meestal meer dan dat ,
ik laat paardlief over het algemeen met een gerust hart achter
maar soms heb ik ook wel een kriebel van , mmm
zou ze toch maar al te graag bij iemand aan huis hebben

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:11

Toch wil ik je nog even extra waarschuwen voor de combinatie van eigen weiland met chronisch ziek.
Denk er niet te licht over, je staat daar dus ook elke dag (meerdere keren) met een doodziek lijf je paarden te doen. In je eentje...
Het is echt niet allemaal rooskleurig en bloemenpracht, als je niet ziek bent en altijd gezond oke, maar als je net als ik een verrot lijf hebt dan is het best een aanslag op je body.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:01

denk inderdaad dat het misschien toch wijzer is om niet te doen....angst voor diefstal etc en dat is ook funest voor mijn chronische ziekte....al die zorgen.....
en inderdaad...wat zal dat met mijn lichaam doen, dag in dag uit...maand in maand uit....continue zelf de zorg hebben......ben inderdaad bang dat ik dan enorme roofbouw op mijn lichaam ga plegen ( ondanks dat ik geen werk heb en de dagen zelf in zou kunnen delen...)

kan misschien beter naar andere oplossingen voor hem zoeken...te beginnen met een open staldeur, zodat hij in ieder geval contact kan hebben met de buurman....

en misschien kan ik al op hem rijden van de winter....lekkere lange buitenritten maken...scheelt ook een eind in de verveling....

het is wel jammer....ik gun het hem zo graag ...een heerlijk weilandje...maar ik moet wel realistisch blijven helaas....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:10

Ik sta praktisch in de bebouwde kom, naast mij staat direct een huis en huizen tegenover mij. Maar toch is er in het verleden ook veel ellende gebeurd. Bij verschillende mensen zijn er dingen gejat, sloten opengemaakt en grapjassen die het leuk vonden om de paarden bang te maken met bv vuurwerk. (mijn pony is over het schrikdraad gesprongen en heeft een lelijk litteken).

Ik ben zelf cronisch ziek en het is zeker vermoeiend om een weiland te onderhouden (eerlijk gezegd: mijn vriend doet alles, ik kan het niet) Wij hebben gelukkig een sloot en de paarden drinken zelf. Maar in de winter moeten wij zelf water uit de sloot halen.
Een regenton is een goede optie!

Ik wil hiermee zeggen dat een afgelegen plek niet per definitie slechter is. Want dichtbij een woonwijk betekend meer mensen (en meer rotte appels die maar een paar stappen hoeven te lopen om bij de wei te zijn). Ik heb wel goede ervaringen met wat meer afgelegen plekken. Juist omdat dat minder aantrekkelijk was voor de jeugd om heen te gaan en te 'hangen'.

Overal heb je kans op ellende.

Wat is het beste voor je paard?