Na transport, stal of weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: Na transport, stal of weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:29

tja natuurals hebben zo hun eigen mening, maar ik ga dagelijks met dure sport paarden om en dit is hoe IK het zou aanpakken, we hebben een aantal maanden geleden een stel paarden uit hongarije gekregen die stonden 24 uur op de vrachtwagen en die wilden wel graag in een stal hoor! na een week waren sommege van deze dieren nog van slag van de reis, een deed er zelfds 3 weken over.
als je ze op stal hebt kun je ze goed in de gaten houden, wat en hoeveel ze eten en worden ze als ze nog zwak zijn niet lastig gevallen door soortgenoten die graag gebruikmaken van een zwakkeling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:41

Perla schreef:
tja natuurals hebben zo hun eigen mening, maar ik ga dagelijks met dure sport paarden om en dit is hoe IK het zou aanpakken, we hebben een aantal maanden geleden een stel paarden uit hongarije gekregen die stonden 24 uur op de vrachtwagen en die wilden wel graag in een stal hoor! na een week waren sommege van deze dieren nog van slag van de reis, een deed er zelfds 3 weken over.
als je ze op stal hebt kun je ze goed in de gaten houden, wat en hoeveel ze eten en worden ze als ze nog zwak zijn niet lastig gevallen door soortgenoten die graag gebruikmaken van een zwakkeling

Het gaat hier niet over dure sportpaarden, maar over een twee Merensen die uit de bergen komen. Nuchtere buitenpaarden, dus. Die moet je echt niet nog een paar dagen in een stal gaan opsluiten als ze al 12 uur trailer erop hebben zitten.
Die paarden uit Hongarije wilden waarschijnlijk alles liever dan die vrachtwagen, na die 24 uur wiebelen, maar vraag me af of ze niet veel sneller zouden zijn hersteld van de reis als ze gewoon in een paddock waren geparkeerd met dat hooi. In een paddock kun je paarden zeker zo goed in de gaten houden als in een stal, om niet te zeggen dat het beter kan doordat je geen dichte wanden hebt.

Enne, ik ben geen natural!

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:48

Mijn paard is vorige week van Nederland naar Spanje vervoerd. Ze heeft ruim een dag op de vrachtwagen gestaan. Nadat er even gestapt is met haar is ze gewoon de paddock ingegaan. Ik denk dat een paard heel goed weet wat ie wil en als het paard behoefte heeft om stil te staan (zoals in een box) kan hij dat buiten net zo goed als binnen. En mocht hij zin hebben om te rennen, wat ik me niet kan voorstellen, kan dat ook. En niet te vergeten, frisse lucht is goed. Zeker na zo'n lange reis!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:15

Het lijkt mij lekker om na zo'n lange rit ff de benen te kunnen strekken..

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:20

Eerst even een paar uurtjes op stal en dan wennen niet langer dan 2 uurtjes hoor en dan even wat rond lopen en lekker de wei in

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:07

wei

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:18

ik zou ze eerst aan de omgeving laten wennen door bv lekker met ze ana de hand rond te stappen, zo krijgen ze wat beweging na die lange rit en rustig kunnen wennen, daarna zal ik ze wel op stal zetten.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:05

_Zuurstok schreef:
Ik ben gewent dat paarden na zo`n lange reis nogal van slag kunnen zijn, al hangt dit natuurlijk van het paard af.
Op stal houden de eerste dag of 2 vind ik daarom niet meer dan normaal.
Daarbij weet ik natuurlijk niet of de paarden contact kunnen hebben met elkaar in de stal ?
Hier namelijk wel .. Knipoog
Ik mag hopen dat een stal groot genoeg is om in rond te draaien en een stukkie te lopen. Lachen

mijn paard heeft laats 7 uur op de trailer gestaan naar een "vreemde"plek toe, en die heb ik zo de wei op gegooid. (en ja 7 uur is korter dan 12)

ik ben het met bovenstaand eens even laten eten en drinken en dan de wei op, ze moeten wel lekker in beweging zijn om de spieren goed los te houden

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:13

Ik zou ze lekker in een goed omheinde paddock/weide zetten met hooi.
Laat ze rustig acclamatiseren een aantal uren in de wei/paddock.

Desnoods stap je eerst met beiden eerst een kwartier aan de hand voordat je ze los zet, als je bang bent voor blessures.
Dieren zullen wel wat stram zijn na zo'n trailerreis en op stal zetten is niet bevorderlijk voor de stijfheid...
En al helemaal niet 48 uur. Als je ze daarna losgooit, dan is er meer kans op blessures... Nagelbijten / Gniffelen

Veel succes!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:16

Wat spannend joh! Ik zou ze eerst lekker bij laten komen op stal. Kunnen ze even wat eten en drinken. Na zo'n 2 uurtjes misschien even los in de bak. Ik zou ze zelfs persoonlijk niet meteen het land opdoen. Net wat je zegt, misschien even 2 dagen aklimatiseren.

Succes!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:27

Ze zijn afgelopen maandag aangekomen Go jij! Go jij!
De chaffeur was zondagmorgen vertrokken en kwam maandag morgen aan, of te wel, de paardjes hadden 24! uur op de trailer gestaan. We hebben ze op stal gezet. Vooral de 3 jarige (rock) was van alles onder de indruk en plakte aan zijn grote vriend, Pirat, vast, die in de stal naast hem stond. Hij had gewoon behoefte aan rust! Ze doken wel gelijk met hun neus in het stro verse stro, dus hebben er een plak hooi bij gegooid en verder met rust gelaten.

'S avonds zijn we nog een keer langsgeweest. En hebben we beide even geborsteld. Het viel me op dat Rock na de borstelbeurt een stuk kalmer was, hij sprong niet meer van elk vreemd geluidje op.
En dinsdag hebben we ze beide even gelongeerd, wat grondwerk gedaan en ben ik op beide even (zeg 5 minuten) gaan rijden. Rock vind alles erg spannend, maar zodra hij het gezien heeft, is het half zo spannend Vork

Ik ga vandaag met de staleigenaar overleggen wanneer ze het land op kunnen.

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:10

ik zou ze ook eerst op stal zetten ..