Na dagelijkse weidegang paard "duf"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westerwind

Re: Na dagelijkse weidegang paard "duf"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:07

[quote="Klara16"]Of je voert wat meer krachtvoer, want dat hele dag rondlopen vergt ook meer energie dan stilstaan op 3x3.]

Moet hij dat wel willen eten.... Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:13

Simmie, mijn paard + pony zijn ook altijd de eerste dagen dat ze 24/7 buiten staan wat slomer. Daarom zet ik ze ook niet een paar dagen voor een cross 24/7 buiten. Als ze in oktober weer 's nachts naar binnen gaan hebben ze veel meer energie.
Ik merk wel dat ze conditioneel sterker worden na een paar weken 24/7 buiten.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:15

GvdT schreef:
Simmie, mijn paard + pony zijn ook altijd de eerste dagen dat ze 24/7 buiten staan wat slomer. Daarom zet ik ze ook niet een paar dagen voor een cross 24/7 buiten. Als ze in oktober weer 's nachts naar binnen gaan hebben ze veel meer energie.
Ik merk wel dat ze conditioneel sterker worden na een paar weken 24/7 buiten.

Ik weet ook zeker dat dit heel goed is voor de paarden! Wat voor een sport dan ook ze beoefenen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:18

Het sloom zijn is meestal na een paar dagen weg, bij die van mij iig wel. Langst wat ik gemerkt heb is 1,5 week. Ik train wel altijd door.
Het is iig geen reden om ze naar binnen te halen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:22

Ik haal haar ook zeker niet naar binnen GvdT! ben veel te blij dat ik een fijne stal heb gevonden waar ze juist de hele dag naar buiten kan!
Het zal idd een kwestie van wennen en juiste verdeling van haar energie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:24

zeker omdat die van jou met rijden wel actief is.
Kawa is met rijden ook nooit sloom geweest, maar gaat ook staan suffen.
Maar ze zien er imo dan wel gewoon tevreden uit, gewoon meer zoiets als ff lui op de bank bijkomen van een drukke dag Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:27

Ik had het ook niet over jou Simmie, maar ik las dat andere er wel over dachten.

Als ik zelf een hele dag buiten ben geweest en ik kom in mijn huis dan stort ik wel eens in. Zeker als het zonnetje op mijn bank staat Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:28

Oh, sorry, dan begreep ik je verkeerd.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:37

paarden worden soms inderdaad sloom van de wei. Ze wennen er wel aan. ALs ikmijn paardens smorgens binnen haal om ze bij te voeren gaan ze ook pitten op stal.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:40

Sowieso heeft een paard na een verhuizing tijd nodig om te aklimatiseren.
De overgang van een paar uur per dag naar buiten naar de hele dag naar buiten is natuurlijk wel een grote verandering.
Ze moet 's avonds gewoon even bijkomen van de 'drukke' dag en staat dan even te dutten.
Is heel normaal.

Toen ik mijn paard verhuisde naar de huidige stal heeft hij wel drie maanden nodig gehad om echt gewend te raken.
Heb in die periode ook weinig gereden, hij was gewoon echt moe 's avonds.
Nu ze sinds kort weer 24/7 buiten staan is hij ook weer wat moeier, als ik sta te poetsen staat hij te suffen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:51

Als ik die 3 van mij om een uur of 19.00 binnen haal om te gaan rijden (staan nu ook dag en nacht buiten) gaan ze allemaal meteen staan slapen, koppie laag in de hoek en dutten maar. Kijken ze je ook echt zo Nors opkijken aan als ik dan wil gaan rijden. Merk met rijden helemaal niet dat ze meer buiten staan, zijn even energiek als altijd. In de wei gaan ze trouwens vaak ook gestrekt in het zonnetje liggen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:18

Gelukkig maar Sim, het is gewoon normaal! Haha!

Ik kan me Westenwinds gedachten gang wel voorstellen hoor. Als mn bijrijd ruin 24/7 op het land stond stopte ik gewoon met rijden zo vreselijk werd dat. Die had ik liever als hij op stal stond Bloos

Vind een dag op het lan dmeer dan genoeg, ik wil Tal echt niet terug op 24/7. Maar goe ddaar ging dit topic niet over Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:56

Talida schreef:
Gelukkig maar Sim, het is gewoon normaal! Haha!

Ik kan me Westenwinds gedachten gang wel voorstellen hoor. Als mn bijrijd ruin 24/7 op het land stond stopte ik gewoon met rijden zo vreselijk werd dat. Die had ik liever als hij op stal stond Bloos

Vind een dag op het lan dmeer dan genoeg, ik wil Tal echt niet terug op 24/7. Maar goe ddaar ging dit topic niet over Knipoog

Hier geen problemen met 24/7 op het land, alleen in het begin met de overgang.
En dan nog, hij staat te dutten onder het poetsen, tijdens het rijden is hij fit zat.
"Nadeel" is wel dat hij nu weer erg vrolijk is, dat uit zich ook onder het rijden, mocht soms best wat minder, galopwissels hoeven niet een meter hoog in de lucht gesprongen te worden bijvoorbeeld... Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:50

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:53

tja, mijn paard loopt oa M sgw en ook veel buiten *LOL* Maar dat weet TS al
Sim, ik zal eens een foto van Co maken, die zou je ter plekke instoppen en een nachtzoentje geven na een dag op de wei. En met rijden had hij weer praatjes genoeg Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:37

Klara16 schreef:
Of je voert wat meer krachtvoer, want dat hele dag rondlopen vergt ook meer energie dan stilstaan op 3x3.

Citaat:
Wel lastig hoor, ik vind het heerlijk dat hij nu de hele dag in de wei kan lopen, maar het moet toch niet ten koste gaan van het fijn dressuur kunnen rijden!

Foei! Hamer

Je rijdt M1 zie ik. dat moet mogelijk zijn zonder je paard de hele dag op stal te zetten imo...

Onze paarden waren ook altijd beetje suf en moe als ze de hele dag buiten stonden, inderdaad beetje uitbuiken, smiddags en savonds gelijktijdig lekker dutje doen, beetje soezen in de zon.
Maar houdt het verder gewoon even in de gaten meschien een ziekte onder de ledenen je weet het nooit.

Over de Quote, mijn vriendin rijdt eeeeeh hoop dat ik het goed zeg zo prix nog wat, sorry ben niet thuis in de dressuur maar haar paard staat elke dg ook in de winter gewoon lekker buiten, dus je kunt best dressuur en buiten zetten combineren met elkaar.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:35

Mijn paard had dit in het begin ook. Is natuurlijk erg wennen voor zo'n paard: veel nieuwe indrukken, de hele dag bewegen, je plaatsje in de kudde veroveren. Nu staat ze bijna een half jaar op d'r nieuwe stal en ze is weer als vanouds Lachen

vrai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:09

Meestal hebben ze dan een grasbuik, de darmen werken langzamer na dat gras, en waarschijnlijk zit haar dan ook gas dwars, mijn advies, ga lekker ff met haar lopen.