paard houdt niet van weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: paard houdt niet van weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:19

Ik vind het toch een verschil, "niet van weidegang houden" en "niet alleen willen staan/kuddeprobleem". Wie weet houdt ze wel van weidegang, maar is ze er nu niet aan toe door haar verleden.

Mijn verzorgpony is er eentje die absoluut niet van buiten staan kan genieten. Wei, paddock, met andere paarden die hij kent, of zonder: hij blijft gewoon bij het hek staan. Soms loopt hij ook te ijsberen voor het hek, omdat hij het dus echt niks vindt. Af en toe rolt hij een keer, staat hij op en bam: komt weer voor het hek staan. Binnenkort gaan ze de pony verhuizen naar een plaats waar hij permanent op wei staat met andere pony's. Ik ben heel benieuwd of dat goed of net heel slecht gaat uitpakken.

Hopelijk lukt het stilletjes aan met jullie! Als ze ondertussen al zo veel veranderd is (bij het staan aan de touwen en zo), dan wilt dat toch zeggen dat er vertrouwen is in jou. Dan duurt het waarschijnlijk toch nog lang, maar is de kans al een pak groter dat het uiteindelijk zal lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:28

Ik vind het een flinke overgang voor een pony als hij niet wil en ineens in een vreemde omgeving en kudde moet. Ik zelf zou dat nooit zo doen. Ik zou hem elke dag 10 minuten langer laten staan. Paarden zijn tijdgevoelig en in een stress situatie is 10 minuten heel erg lang. Het opbouwen kan dan best een paar weken duren, maar dat gaat dan best wel.

Ik heb gezien op een opfokstal waar mensen hun jaarlingen zetten, die dus gewoon met 2 in 1 box staan, nooit buiten, want dat is goedkoper zo. Die boxen werden 1 keer per week uitgedaan en met een berg stro weer volgegooid, die 2 jaarlingen konden niet lopen die slingerde langzaam naar de paddock en daar stonden ze te wachten tot ze weer binnen werden gezet. De eigenaar wilde het zo, de staleigenaar deed het zo. Pure dierenmishandeling, maar er komen meer veulens hun stallen niet uit tot ze verkocht worden. Misschien dan even een weekje of 2 van te voren helemaal opgeknapt en wel. Er zijn paarden die in hun jeugd nog nooit van hun leven gras gezien hebben, het niet kennen, niet weten wat ze er mee moeten doen. Heel triest, maar volgens mij komt dat vaker voor dan we denken. Zo hebben ze op die zelfde stal een paard dat voor de verkoop binnen kwam geprobeerd te leren wat weidegang is, ging niet lukken, dier was over de 10, een plukje gras in zijn vond hij vreemd. Die werd verplicht 2 uur bij het hek gezet en die stond te wachten..heel triest.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:37

Russel, ik ben het met je eens hoor en zij ook Knipoog Probleem is dus dat ze de kans niet krijgen om dat op te bouwen. Hij staat nu op een grote manege met 1 stukje grond (grootte van een bak) en elk paard moet dus op dat stukje. Elke pensionklant heeft het recht om zijn paard buiten te zetten, dus het is een heel strakke regeling. Verder is er ook nog een grote wei, maar die is pas ingezaaid en dat duurt nog een hele tijd voor dat ze daar op mogen staan. Dus is het is een beetje roeien met de riemen die ze hebben en dat is niet ideaal, helemaal niet. En mede door dat gedoe met dat buitengaan, gaan ze er dus weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:40

Wat een ellende. Hoop dat het meteen goed gaat.