Ik vind het een flinke overgang voor een pony als hij niet wil en ineens in een vreemde omgeving en kudde moet. Ik zelf zou dat nooit zo doen. Ik zou hem elke dag 10 minuten langer laten staan. Paarden zijn tijdgevoelig en in een stress situatie is 10 minuten heel erg lang. Het opbouwen kan dan best een paar weken duren, maar dat gaat dan best wel.
Ik heb gezien op een opfokstal waar mensen hun jaarlingen zetten, die dus gewoon met 2 in 1 box staan, nooit buiten, want dat is goedkoper zo. Die boxen werden 1 keer per week uitgedaan en met een berg stro weer volgegooid, die 2 jaarlingen konden niet lopen die slingerde langzaam naar de paddock en daar stonden ze te wachten tot ze weer binnen werden gezet. De eigenaar wilde het zo, de staleigenaar deed het zo. Pure dierenmishandeling, maar er komen meer veulens hun stallen niet uit tot ze verkocht worden. Misschien dan even een weekje of 2 van te voren helemaal opgeknapt en wel. Er zijn paarden die in hun jeugd nog nooit van hun leven gras gezien hebben, het niet kennen, niet weten wat ze er mee moeten doen. Heel triest, maar volgens mij komt dat vaker voor dan we denken. Zo hebben ze op die zelfde stal een paard dat voor de verkoop binnen kwam geprobeerd te leren wat weidegang is, ging niet lukken, dier was over de 10, een plukje gras in zijn vond hij vreemd. Die werd verplicht 2 uur bij het hek gezet en die stond te wachten..heel triest.