waar met de mest heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos2

Re: waar met de mest heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:12

Naar de tuinen van vrienden en kennissen en geinteresseerde volkstuinhouders. Let wel; dit is mest van het land en niet uit de stal (met veel ammoniak).

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:15

Cheveyo schreef:
wij doen het in de groencontainers van de huizen (we hebben natuurlijk wel onze eigen Knipoog).
Dat wordt 2 wekelijks gehaald, we hebben er 6 staan nu.

Het zelfde hierzo Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:00

sbdw schreef:
Ashley__ schreef:
Wij gooien het op de mesthoop, en als die vol is, laten we het afhalen. Dat kost ons ongeveer €150,-

door wie laten jullie het ophalen als ik vragen mag?

Door riphagen uit epe volgens mij. Maar waar woon je dan?

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 16:02

Ashley__ schreef:
Wij gooien het op de mesthoop, en als die vol is, laten we het afhalen. Dat kost ons ongeveer €150,-

door wie laten jullie het ophalen als ik vragen mag?[/quote]

Door riphagen uit epe volgens mij. Maar waar woon je dan?[/quote]

oldebroek

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:03

ow, dat is dan niet ver Clown

Ik wil je wel even het telefoonnummer door pm-en?!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:59

onze paarden staan op vlas en met mesten doe ik het in vuilniszakken en eens in de 2 weken rijden we met een aanhanger vol naar het milieupark van de roteb, kost niets, geen afvoerkosten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:14

Als mensen nog tips hierover hebben, ik wil het graag door een bedrijf op laten halen, alleen komen de meeste mest-ophaal bedrijven die ik op internet kan vinden niet in Zeeuws vlaanderen !

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:29

Citaat:
onze paarden staan op vlas en met mesten doe ik het in vuilniszakken en eens in de 2 weken rijden we met een aanhanger vol naar het milieupark van de roteb, kost niets, geen afvoerkosten

Welk milieupark breng jij het dan, want ik wou mijn mest in Ijsselmonde brengen maar dat mocht niet. Was zwaar chemisch afval volgens hun en de boel zou zo kunnen ontploffen.
Overigens doe ik het in plastic zakken en gooi het eens in de maand over het land. Een gedeelte doe ik in de kliko's en soms komt iemand van een volkstuin het ophalen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 06:37

Ik zet even 'n stipje.
Kom straks per 1 juli op 'n boerderij te wonen en heb m'n paard dan bij huis(joepiee Haha! )
Kan ook wel wat tips gebruiken over waar mest heen te brengen enz...
Maar heb in de buurt verschilldende loonbedrijven die 't denk ik wel op willen halen,tegen 'n vergoeding.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:19

Ik lees wel vaker wat over kalk bijstrooien, maar waarom kalk? Hoe bemerk je een tekort aan kalk?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:45

Tinka schreef:
Citaat:
onze paarden staan op vlas en met mesten doe ik het in vuilniszakken en eens in de 2 weken rijden we met een aanhanger vol naar het milieupark van de roteb, kost niets, geen afvoerkosten

Welk milieupark breng jij het dan, want ik wou mijn mest in Ijsselmonde brengen maar dat mocht niet. Was zwaar chemisch afval volgens hun en de boel zou zo kunnen ontploffen.
Overigens doe ik het in plastic zakken en gooi het eens in de maand over het land. Een gedeelte doe ik in de kliko's en soms komt iemand van een volkstuin het ophalen.

Ik breng het naar het milieupark bij de melachtonweg hillegersberg/schiebroek. Daar wordt heel veel zaagsel/vlas naar toe gebracht door stallen uit de omgeving, hebben nog nooit moeilijk gedaan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:23

snowdon schreef:
Ik lees wel vaker wat over kalk bijstrooien, maar waarom kalk? Hoe bemerk je een tekort aan kalk?

Paarden en koeienmest bevatten geen kalk; Gras heeft kalk nodig (en verbruikt dus kalk) om weefsels te maken. Geef je de grond geen kalk dan zie je dat terug o.a. in trage groei van het gras. Minder weefsels in gras geeft ook een 'slappe gras', waardoor de voerderwaarde van het gras slecht tot zeer slecht wordt (dit effect wordt ook bereikt wanneer men enkel kunstmest gebruikt). Gevolg hiervan kan zijn verkeerde vergisting in de maag van het paard (koliek, diarree, etc.) Ook zal de grond verzuren (pH daalt) en op zure grond steken bepaalde onkruiden de kop op: ridderzuring, schapezuring, heermoes, etc.
Je moet een getraind oog hebben om kalkgebrek te zien, maar heel kort samengevat kan je het dus zien aan:
- kleur van het gras
- trage groei van het gras (hiervoor moet je wel weten hoe snel het gras normaal groeit, maar dat is o.a. weer afhankelijk van de grassoort)
- slechte uitstoeling van het gras
- aan de onkruiden die er groeien
Kalkgebrek waarnemen is iets voor 'gevorderden'. Het tegenovergestelde kan ook (en gebeurt nogal vaak) te veel kalk strooien. Hierdoor wordt de grond basisch en de eigenschappen van het gras veranderen ook; dit ten nadele van de voederwaarde. Voor de paarden is dit niet echt bevorderlijk. Ook kan kalk bepaalde elementen binden (afhankelijk van de grondsoort en waterstand in hoeverre deze chemische reactie plaatsvind) waardoor de grasplant bepaalde elementen niet kan opnemen en zodoende tekorten ontstaan; om een lang verhaal kort te houden > ziek grasland, zieke paarden.
Te veel kalk is niet goed, te weinig kalk is ook niet goed.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:05

mijn mest probleem is inmiddels opgelost Haha!
ik sprak een boer die z'n paarden in het land naast die van mij hadden, en ik vroeg hem zo wat hij met de mest deed, nou zei die.... ik strooi het altijd over het land heen want ik heb toch genoeg land.
Dus heb ik heel beleefd gevraagd of hij niet mijn mest wou hebben tegen een vergoeding, nou dat vond het wel goed.

Dus heeft hij zijn mest wagen gebracht en ik heb hem volgegooid (arme rug van mij Clown ) hij heeft de kar weer opgehaald en hij wou alleen een bos bloemen hebben, nou ik heb hem maar 30 euro gebracht, in de hoop dat hij het vaker wil doen!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:49

Wij gebruiken het als bemesting voor de moestuinen en de plantentuinen.
Als de grond in de lente omgespit wordt, dan gaat er onder de grond zeg maar nog een laag paardenmest. Planten groeien als een tierelier. Kan echter wel alleen als je mest zonder hooi of stro hebt.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:35

Wij hebben moet ik zeggen heel veel geluk, want onze buren zijn boeren.
Hij heeft een hele grote mesthoop en daar mogen wij onze mest neergooien.
Vervolgens ligt het daar 1 of 2 jaar volgens mij en dan komt hij het over ons land rijden.
Nu hebben we weer super mooie groene weidens. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:32

Wij brengen onze mest naar ene pensionstal