kan er nog gereden worden op een 23 jarige c-pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 16:26

Ja okeej dat is dan anders ....
Ja vrijheidsdressuur zou ook nog kunnen!

Ik ga morgen wel is even kijken!
Ohw ja en nog een vraagje ....

Zou dit beestje als hij dag en nacht op stal staat samen
met die welsh in één grote stal deken om moeten?
Hij zit wel beetje in zijn wintervachtje maar niet egt!

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:35

ilona1987 schreef:

Zou dit beestje als hij dag en nacht op stal staat samen
met die welsh in één grote stal deken om moeten?
Hij zit wel beetje in zijn wintervachtje maar niet egt!

staat hij sinds kort buiten dan?

als je hem nooit een deken om heb gehad dan zou ik het echt niet doen.

of je moet echt zien dat zijn gezondheid achteruit gaat en minder haargroei krijgt!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 16:37

Neej staat niet buiten 's winters
's winters staat hij dag en nacht op stal
en 's zomers dag en nacht buiten met schuilstalletje!

Maar vroeg me af of hij eigenlijk wel deken om moest!?

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:48

neee niet doen als je het nooit doet!
heeft alleen maar nadelen

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:49

en helemaal nu niet meer!
dan had je het aan het begin van de winter moeten doen
want anders gaan ze haren plat liggen en krijgt hij het alleen maar kouder!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 16:49

Hij heeft altijd een deken omgehad
Duz je bedoelt dat ik dit gewoon zo moet houden?

Okeej dan doen we dat ..... Knipoog
Hij heeft hem nu ook gewoon om hoor wou het alleen even weten!

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:57

ja als hij hem altijd al om heeft gehad dan moet je hem omhouden!
je kan hem nu niet meer afdoen!

Succes Lachen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 16:59

Okeej!

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:08

Waarom zou er op een 23 jarige pony niet meer gereden kunnen worden Verward

paardefan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:12

ik heb opok een d pony van 26 en rij daar ook bijna elke dag op en ben zelf ook niet een van de lichtste maar zolang ik merk dat het paardje het leuk vind en nog hard genoeg kan lopen en er geen last van krijgt blijf ik gewoon rijden

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:13

ja tuurlijk kan er wel op een 23 jarige C-pony worden gereden...door een klein meisje dat max 40 kilo weegt, of nog minder zelfs!

maar een meisje van 12 van 70 kilo gaat een 23 jarige c pony verzorgen en een welshpony'tje, dan weet ze van te voren toch al wel dat ze op geen van 2-en kan rijden!!!!
dat snapt iedereen toch nog wel?!

en zo'n oude pony moet je gewoon lekker veel poetsen en mee wandelen, maar ga hem niet zwaar belasten door er zo'n zwaar iemand op te zetten, ook jij zelf niet ook al weeg je 57 kilo, zelfs dat is te zwaar voor zo'n oude pony

longeren kan ze ook beter niet doen, dat is nog best zwaar voor n pony, de hele tijd op een cirkel lopen, ga er gewoon lekker mee wandelen en poetsen&knuffelen, laat hem lekker van zn oude dag genieten!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:29

Ik ken een pony, die is nu schat ik 36, of misschien wel 37. Daar werd elke dag nog mee gereden. Wel een rustig buitenritje maar ze loopt gerust een uurtje in het bos. Ze heeft zo'n 5/6 jaar niks gedaan en toen kwam een meisje die haar ging verzorgen. Rustig aan eens proberen of ze erop kon en die pony is helemaal opgeleeft. Je zou niet zeggen, qua lopen dan,dat ie al zo oud is. Aan het uiterlijk zie je het natuurlijk wel. Maar die pony is een C-tje, ik denk zo'n 1.35m ofzo, en dat meisje is klein en niet zo zwaar. Het kan zijn dat ze nu inmiddels met pensioen staat ( heb haar al een tijdje niet gesproken), maar ongeveer een half jaar geleden reden ze er nog op!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:35

Blijven ze fit van maar je moet het wel in de gaten houden. Zolang de pony zich er goed bij voelt vooral blijven rijden! Als je merkt dat het teveel voor m word moet je het wat afbouwen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:07

Op een pony van 23 jaar kan best nog gereden worden , mits het diertje gezond is en goed in z'n vel zit , vrolijk en energierijk genoeg is om dat leuk te vinden.
Maar deze maat pony , en dan helemaal een Welsh-Arabier ...zal best een smal diertje zijn.

Zeker geen 70 kilo erop laten hobbelen , ben je gek geworden !!
Dat is niet leuk meer voor zo'n klein wat ouder dier.

Een klein meisje wat lekker buiten rond wil hobbelen kan nog best mits het beestje nog jeugdig genoeg is.

Maar de ene 23-jarige is hard aan pensioen toe terwijl de ander met 30 jaar nog volop in het werk kan staan met alle plezier.... hangt echt van het beestje zelf af.
Maar een kilo of 45 zou voor mij echt het maximum zijn voor een beestje van deze hoogte...

Verder sluit ik me helemaal aan bij Renske 20 een stukje naar boven.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:41

Ik ben het helemaal eens met pmarena...

Sjonge wat een reacties hieronder zeg,wat doen jullie moeilijk... je weet niet eens hoe dat beest eruit ziet en jullie doen al net oftie bejaard is!

Michelle is ook al zo rond de 24,nou reken er maar op dat ze iedere dag beweging krijgt!
Is het niet rijden dan wel longeren of een uurtje ernaast lopen!
Ik vind juist dat oudere pony's/paarden beweging moeten krijgen..hoelanger je ermee doorgaat hoe beter..
Elke dag een beetje beweging is goed voor de gewrichten(mits ze gezond zijn!) dan worden ze minder snel stijf.

Maar een 23 jarige is echt nog niet zo oud hoor..ja tenzij ze al doet alsof ze een jaar of 30 is,dan zou ik er ook niet mee doorgaan,maar als ze nog goed loopt en er zin in heeft kan je er best een lekker rondje naast lopen.
En idd 70 kilo is een beetje veel,ik ben ook best stevig en michelle is maar 1.22,maar ze is wel stevig gebouwd en kan me nog best dragen(ga ook niet enorm fanatiek rijden).

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:23

steffi hier op bokt heeft een verzorgpony die ook 23 is en die word nog elke dag bereden....hellemaal geen probleem maar ja, die lijkt ook geen 23 en doet ook niet zo en is nog heel gezond.
bij mij op de manege staat een pony van 38 die iets van 1x per dag in een beginners lesje mee loopt (zijn alleen kleine kindjes) en dat gaat super....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:28

Wij hebben ook een 23 jarige op stal staan en daar "rijd" mijn dochter van 4 wel eens op......

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:09

Ja Gijsenkim, maar een meisje van 4 is wel even anders dan iemand van 70 kilo of 57 kilo...op een Welshje van 1.17m...

Zoek een klein meisje van een jaar of 7 die lekker licht is en dan kan het wel, maar een 12 jarige die 70 kilo weegt nee die zou ik er niet oplaten.

Het zou wel leuk voor haar zijn, maar het moet ook leuk blijven voor de pony zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:13

Ineke2 schreef:
Ja Gijsenkim, maar een meisje van 4 is wel even anders dan iemand van 70 kilo of 57 kilo...op een Welshje van 1.17m...

Zoek een klein meisje van een jaar of 7 die lekker licht is en dan kan het wel, maar een 12 jarige die 70 kilo weegt nee die zou ik er niet oplaten.

Het zou wel leuk voor haar zijn, maar het moet ook leuk blijven voor de pony zelf.

Helemaal mee eens!!!!!!! Haha!

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:13

pmarena schreef:

Een klein meisje wat lekker buiten rond wil hobbelen kan nog best mits het beestje nog jeugdig genoeg is.

Als ik een klein meisje op mijn pony van bijna 24 zet gaat zij daarmee aan de kletter.
Oke op stal is het een oude theemuts maar zodra het zadel erop ligt en we gaan naar het ruiterpad heb ik mijn handen ervol aan.

Ze is een keer voor een hengst aangezien en voor een 3 jarige (die kerel zag haar grijze haren waarschijnlijk niet).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:15

spokey"]
[quote="pmarena schreef:

Als ik een klein meisje op mijn pony van bijna 24 zet gaat zij daarmee aan de kletter.
Oke op stal is het een oude theemuts maar zodra het zadel erop ligt en we gaan naar het ruiterpad heb ik mijn handen ervol aan.

Ze is een keer voor een hengst aangezien en voor een 3 jarige (die kerel zag haar grijze haren waarschijnlijk niet).
[/quote]

super *LOL* *LOL* *LOL*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 22:52

Ja je moet nog wel zelf een beetje nadenken natuurlijk wie je er op zet Schijnheilig , dat lijkt me vrij logisch..... trouwens klein wil niet altijd zeggen "niets te vertellen hebben" Lachen

Maar je begrijpt wel wat ik bedoel.....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:14

Je moet gewoon goed naar die pony kijken wat hij kan hebben. Een 23-jarige kan vaak nog gewoon gereden worden. Maar een meisje van 70 kilo zou ik er niet opzetten (eigenlijk ook niet als ie nog jonger geweest was). Zoek een wat kleiner/ lichter kind dat er (evt. onder begeleiding van dat meisje dat haar nu in het weekend doet) af en toe op wil rijden.
Succes!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 12:24

Mijn C-pony was 23 toen hij met pensioen ging (noodgedwongen, wegens artrose). Daarna ging hij tot z'n 28e nog af en toe mee op een rustig ritje door het bos en ja, ook met mij erop (zo'n 62 kilo). Alleen was het dan voornamelijk stappen.

Met zijn verzorgstertje van 10 jaar oud kon hij ook zonder problemen stukken draven. Galopperen durfde zij niet goed, maar een galopje deed hij wel gewoon los in de wei. Dat hoefde niet onder het zadel.

Iemand van 70 kilo zou ik niet op een wat oudere C-pony laten rijden, dat zou ik aan een lichter iemand overlaten. Maar af en toe (1 of 2 x per week) wat stappen onder het zadel (of zonder zadel) is alleen maar goed voor zo'n pony. Mijn pony genoot er echt van als hij weer mee naar buiten mocht, op die manier bleef hij in beweging en hij had ook het gevoel dat hij er nog echt 'bij hoorde'.

Overigens is de ene pony van 23 de andere niet hoor. Ik ken ze van tegen de 30 die nog fris en vrolijk rondlopen, en van 18/19 die echt al stokoud zijn.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:47

Een paard van 23 is niet bejaard hoor, maar ik zou wel tot een 50 kilo max. gaan dan de ruiter.