Is het gebruikelijk dat een bijrijder betaald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is het gebruikelijk dat een bijrijder betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:28

jesse_rulez schreef:
Een klein bedrag-kleine vergoeding moet kunnen vind ik. Maar dan moet diegene wel met het paard kunnen doen wat hij-zij wil. Als iemand het paard zo ongeveer als een eigen paard mag beschouwen, mag daar imo best iets tegenover staan.

Maar als eigen paard beschouwen is nog steeds niet hetzelfde als een eigen paard hebben. Ik rijd al jaren paarden bij, als ik dat had kunnen betalen kocht ik zelf toch wel een paard? Dan heb je tenminste niet de onzekerheid dat het paard verkocht kan worden, en kan je alles zelf beslissen.
(Inmiddels is dat eigen paard er trouwens)

Een kleine vergoeding deed ik wel altijd in de zin van spullen kopen die nodig waren, maar betalen? Echt niet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:30

Als ik betaalde voor mijn bijrijdpaarden, was het paard op mijn dagen ook eigenlijk mijn paard. Ik droeg de verantwoordelijkheden en kon dan ook doen waar ik op dat moment zin in had (natuurlijk wel verandwoord, maar dat spreekt voor zich). Als het fijn liep allemaal vond ik het ook helemaal niet zo heel slecht. Bij mijn laatste betaalde bijrijdpaard had ik alle vrijheden op mijn dagen, maar toen hij kreupel werd en er voor 1000'den euro's aan gespendeerd moest worden, had ik daar de kosten niet van. Dus ook voor mij had het een voordeel.

Edit: in dit geval is er het besluit genomen het paard met pensioen te sturen, een eind weg. Dit ging wel in overeenstemming met mij en ik heb ook mee mogen beslissen in de uiteindelijke stalling. Betalen vind ik bij nader inzien niet verkeerd, mits je er zelf een heel goed gevoel bij hebt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:34

jesse_rulez schreef:
Een klein bedrag-kleine vergoeding moet kunnen vind ik. Maar dan moet diegene wel met het paard kunnen doen wat hij-zij wil. Als iemand het paard zo ongeveer als een eigen paard mag beschouwen, mag daar imo best iets tegenover staan.

Je kunt het ook zo zien: Ik reed een paardje dat voor spek en bonen in de wei liep, werd niks meer mee gedaan en ik mocht hem beschouwen als eigen paard (mocht mee op vakantie e.d.) maar zij wou hem niet kwijt..dus ik heb haar een oplossing geboden, zij kon haar paard houden, ik reed en verzorgde hem..kortom iedereen blij! En ik heb geen cent betaald! Als ik ga betalen voor een bij rijd paard kan ik dat geld wat ik daaraan besteed net zo goed opzij zetten voor een eigen paard!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:36

Met een klein bedrag per maand (bijv. 10 tot 20 euro) kun je nooit een eigen paard kopen, laat staan onderhouden, om over eventuele dierenartskosten nog maar niet te spreken.

Oftewel, precies wat maaikemuis zegt. Als je op die dagen kunt doen wat je wilt met dat verzorgpaard, maar niet de kosten hebt van een eigen paard vind ik een klein bedrag best gevraagd mag worden. Op menig manege ben je dat volgens mij al kwijt voor 1 les, en dan heb je nog niet eens het gevoel van een eigen paard (bij lange na niet)!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:36

tja, daar is bokt het niet met elkaar eens....

mijns inziens is iedere afspraak een goede afspraak zolang beide partijen er helemaal tevreden over zijn. bedenk wat je zelf wilt.

Mijn bijrijdster betaalt 40 euro per maand. Daarvoor heeft ze 2 x per week een eigen pony en regelmatig vaker als ik weg ben. Als ze wil rijden, mag ze altijd bellen en vaak is het prima. ze mag buitenrijden, op wedstrijd en ze neemt les. Ik ben heel blij met haar. Mocht ze het echt niet meer kunnen betalen dan zal dat uiteindelijk het probleem niet zijn omdat ik haar niet kwijt wil... het gaat mij niet om het geld, maar het is een dure hobby en ik vind het fijn dat ze het wel wil doen... alle risico's zijn voor mij (zoals vorig jaar 4000 euro ziektekosten voor het paard) Toen hij ziek was betaalde ze niet, dat vond ik niet op zijn plek.

Het gevoel van een paard hebben op jouw dagen en daar van alles mee kunnen doen, dat mag best een klein beetje geld kosten vind ik...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:57

@Rakni betaald jouw bijrijder ook nog eens de les dan? Of wordt dat betaald?

Ik heb het paard 3 tot 4x per week tot mijn beschikking..mag doen en laten wat ik wil..buiten rijden, naar de manege, in de bak! Het is wel een 'voorwaarde' dat ik straks het paard ga uitbrengen in de springsport. Bekijk het eens zo: Jij bent helemaal gek van honden en jij mag om de dag met de hond vd buren wandelen..dan zou je toch ook raar opkijken als ze zeggen: maar je moet er wel voor betalen?!?!

(ik betaal dus wel mijn eigen lessen, startkaart, lidmaatschap etc.)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:00

Mocht ik een genoodzaakt zijn een betalende bijrijder te zoeken in de toekomst dan gaat het bedrag naar de stalling van het paard. En aangezien bij de stalling ook 2 lessen zitten, krijgt de bijrijder er daar uiteraard 1 van!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:23

Hhmm ik vind het wel normaal hoor. Heb 2 jaar een Arabische merrie gereden die nog niet heel veel kon (ze rijdt nu B/L niveau). Reed 2/3 dagen in de week en 2/3x per jaar vaker ivm vakantie van de eigenaresse. Betaalde altijd 60 euro per maand + m'n lessen en af en toe iets moois zoals een nieuw halster of dekje.

Als je op een manege gaat rijden, heb je nooit zo'n gevoel wat je kan hebben met een bijrijdpaard. Dan verzorg je dat paard met z'n 2en ipv met de hele manege en kan je er gewoon regelmatig op rijden en er een band mee opbouwen. Op een manege ben je ook veel meer kwijt voor 2x in de week een uurtje rijden. Dan heb je wel les, maar je kan niet eens bepalen wat je doet, hoelang je rijdt en op wie je rijdt..

Ik heb nu zelf een paard gekocht en ben ook heel rustig op zoek naar een bijrijdster voor 2 dagen in de week, en ja ik ben ook van plan een kleine bijdrage (+- 60 euro) te vragen. Ook omdat je dan weet dat diegene serieus is en niet de ene keer wel komt en de andere keer niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:59