Kunstmest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Kunstmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:09

madamX schreef:
Stikstof de boosdoener? Stikstof heeft een opbrengstverhogend en opbrengstvervroegend effect. Ook heeft stikstof een positief effect op de voederkwaliteit van het gras

waardoor het gras te goed word voor een paardenwei Knipoog veel stikstof is leuk voor een koeienboer, maar niet voor in een paardenwei Haha!

madamX schreef:
Kunstmest smelten? Volgens mij lost het nog steeds op....

ik vind smelten en oplossen bijna hetzelfde Clown het gaat erom dat de kunstmest van de grond weg is zodat paarden geen korrels op kunnen eten/likken!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:57

[/quote]
waardoor het gras te goed word voor een paardenwei Knipoog veel stikstof is leuk voor een koeienboer, maar niet voor in een paardenwei Haha!
[/quote]

Dat is een lang achterhaalde stelling. Tuurlijk zit er verschil in een wei voor koeien en 1 voor paarden, maar wel eens gedacht aan soorten gras? Manier van stikstof toedienen? Tijdstip van toedienen? Lengte van het gras? Een paardenweide 'arm' houden is niet echt slim: terwijl gras het goedkoopste voer is en ook het beste voor paarden, zorg je er met een 'arme' weide ervoor dat je duur voer moet bij kopen. Velen voeren dan ook nog eens krachtvoer bij met alle rampzalige gevolgen van dien (darmflora wordt o.a. ontregeld). Overigens wil een koeienboer ook niet veel stikstof i.v.m. nitrietvergiftiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:19

@madamX: Je hebt het over het tijdstip van bemesten. Wil je hier wat meer over vertellen? Waar moeten we rekening mee houden?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:03

madamX schreef:
Dat is een lang achterhaalde stelling. Tuurlijk zit er verschil in een wei voor koeien en 1 voor paarden, maar wel eens gedacht aan soorten gras? Manier van stikstof toedienen? Tijdstip van toedienen? Lengte van het gras? Een paardenweide 'arm' houden is niet echt slim: terwijl gras het goedkoopste voer is en ook het beste voor paarden, zorg je er met een 'arme' weide ervoor dat je duur voer moet bij kopen. Velen voeren dan ook nog eens krachtvoer bij met alle rampzalige gevolgen van dien (darmflora wordt o.a. ontregeld). Overigens wil een koeienboer ook niet veel stikstof i.v.m. nitrietvergiftiging.

lang achterhaald? ik denk dat het juist meer zou moeten spelen omdat je nu steeds meer leest over spier en hoefbevangen paarden... een armer weitje in gewoon beter voor paarden, want gras in nog steeds het belangrijkste ruwvoer. Gras moet in een paardenwei niet super hard groeien. ik voer trouwens ook nog krachtvoer bij in mijn arme weitje Pling doen we eigenlijk al 15 jaar zo en mijn paardjes zijn super gezond. de oudste is 30 en zelfs de DA complimenteerd mij met mijn manier van paarden verzorging en houden Haha!

hebben jullie trouwens ooit bodem onderzoek laten doen? of onderzoek laten doen naar de waardes in het hooi/kuil... best heel leuk en je krijgt een hele andere kijk op het voer van je paard(en) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:06

Een arme wei is slecht voor paarden, want in te kort gras zitten juist meer suikers, en jawel, daar worden paarden hoefbevangen van.
Gras is het hoofdvoer van je paard en hoort dus alles te bevatten, dat doet het niet in een arme wei en de paarden krijgen er sneller zandkoliek. Gras met veel structuur is beter, dus langer gras.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:12

[***] schreef:
Een arme wei is slecht voor paarden, want in te kort gras zitten juist meer suikers, en jawel, daar worden paarden hoefbevangen van.
Gras is het hoofdvoer van je paard en hoort dus alles te bevatten, dat doet het niet in een arme wei en de paarden krijgen er sneller zandkoliek. Gras met veel structuur is beter, dus langer gras

in mijn arme wei staat lang gras met genoeg structuur Clown dat ligt maar met aan hoe je met je wei omgaat...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:17

Ik weet dat teveel stikstof bij graan zeker schadelijk is maar of dit bij gras ook zo is. als graan teveel krijgt slaat het op een gegeven moment om.

als je zelf bang bent dat je paard te rijk gras krijgt kun je natuurlijk ook een stukje afzetten en dit telkens groter maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:18

Laten we eerst het begrip 'arme wei' duidelijk hebben, want wie weet bedoelen jullie wel hetzelfde. Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:18

hebben jullie trouwens ooit bodem onderzoek laten doen? of onderzoek laten doen naar de waardes in het hooi/kuil... best heel leuk en je krijgt een hele andere kijk op het voer van je paard(en)

Met grote regelmaat worden er bodemmonsters genomen. Daarnaast wordt elke partij ruwvoer (krachtvoer komt hier niet op het erf) bemonstert en gewogen. Daarnaast wordt de mest ook onderzocht naar exacte gehaltes (dit om de gezondheid van de paarden in het oog te houden en omdat er meer wordt gedaan met de mest) en we werken met een graslandbeheerskalender voor paarden. Veel preciezer werken dan dit kan niet. Ook hebben de paarden continu de beschikking over een mineralensteen omdat ruwvoer altijd wisselend van kwaliteit is (krachtvoer nog meer maar dat terzijde). Nog nooit is hier een paard ziek geworden (enkele lopen in de topsport). Wel is er toezicht door een DA, maar dit heeft enkel te maken met de entingen.

Tijdstip van bemesten speelt een rol omdat naarmate je verder in het seizoen komt, het gras de voedingsstoffen ook trager opneemt of niet meer gebruikt voor de groei. Omdat wij hier alleen maar werken met organische mest is het bodemleven in onze weides optimaal: dit bodemleven is erg belangrijk omdat dat er mede voor zorgt voor een goede opname van voedingsstoffen voor het gras. Zonder bodemleven geen optimale opname en dus veel uitspoeling waardoor ziekten en plagen in het gras en de bodem. Ook het bodemleven reageert op het seizoen dus tijdstip van bemesten is belangrijk. Dat tijdstip van bemesten belangrijk is, is ook af te leiden uit de mestwetgeving.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:21

Het begrip 'arme wei':
Wanneer het bodemleven in de grond slecht is (vaak door kunstmest veroorzaakt omdat kunstmest geen organische stof bevat en de zouten die erin zitten vernietigen het bodemleven) is de afbraak van organische stof (decompositie) en de opbouw van stabiele organische stof (humificatie) ernstig verstoord. Daardoor is de mineralisatie (vrijmaken van voedingsstoffen uit de organische stoffen) en de opbouw van een goede bodemstructuur beperkt of zelfs onmogelijk. In zo'n geval kan men spreken van een 'arme wei' omdat de bodem 'ziek' is (op een zieke bodem is logischerwijs de grasgroei zeer slecht en wordt het gras ook gauw ziek). Dus een slechte bodem is 1 oorzaak.

Wanneer je grassoorten in je wei hebt die weinig structuur hebben, de zogenaamde minderwaardige grassen, kan je ook spreken van een arme wei. Dus grassoort - of andere vegetatie - kan dus ook een oorzaak zijn van een arme wei.

Als je een weiland slecht beheert (dus slecht bemest, slecht bewerkt, slecht laat begrazen) kan je het groeiproces van de grassen verstoren: hierdoor wordt de voederwaarde van het gras negatief beInvloed en wordt het gras 'arm'. Daarnaast ontstaat er door mismanagement ook schade aan de grond en het bodemleven, je krijgt dus een slechte bodem. (onder punt 1 al beschreven; te herkennen aan ziek gras, veel onkruid e.d). Dus een slecht graslandbeheer kan ook de oorzaak zijn van een arme wei.

9 van de 10 paardenweides zijn arm omdat:
- men ze bemest met kunstmest > het gras groeit te hard waardoor de structuur verloren gaat: hoog nitraatgehalte en vochtgehalte in het gras = lagere voederwaarde + verhoogde kans op nitrietvergiftiging. Nitriet zorgt ervoor dat het bloed geen zuurstof meer kan vervoeren. (jaren geleden had IGLO dit met hun bladspinazie voor menselijke consumptie: er zijn toen 2 dodelijke slachtoffers gevallen) Lichte nitrietvergiftigingen komen vaak voor omdat paarden in beginsel kort in de wei staan: het is dan net niet dodelijk maar de paarden zijn wel opeens verdacht suf. Kunstmest = zout; zout vernietigd bodemleven en verontreinigd milieu > bronnen zijn te vinden in bieb van Universiteit Wageningen.
- men laat de paarden het gras te kort afgrazen> gras raakt in de stress waardoor het probeert te overleven door zoveel mogelijk meststoffen om te zetten in fructaan; deze stof is nodig om te overleven en het grasplantje probeert dit op te slaan in de wortels van waaruit ie hoopt weer opnieuw uit te lopen (soort energie reserve omdat ie minder energie kan halen uit zonlicht omdat zijn blad weggevroten is). Dit heeft meerdere nadelen: onkruiden krijgen meer kans met als gevolg dat na verloop van tijd meer onkruid dan gras staat. Ten tweede worden er vaak paarden geweid op dat te korte gras waardoor ze teveel fructaan binnen krijgen waarvan ze hoefbevangen kunnen raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:25

Erg interessant! (wederom Knipoog ).

Het roept toch een paar vragen bij me op en hopelijk wil je daar wat meer over vertellen.

- Hoe ziet ziek gras eruit?
- Als kunstmest zo slecht is, wat is dan goede mest?
- Kun je me foto's laten zien van gras met weinig en met veel/voldoende structuur? (of een verwijzing naar een website waar foto's te vinden zijn).
- Wat is "slecht laten begrazen? (en wat is goed?)
- In welk opzicht vind jij onkruid niet goed? Zelf ben ik namelijk wel blij met hier en daar een plantje en kruidje wat ook nog 'es goed is voor de paarden. Een strakke, knalgroene, vette wei zou ik persoonlijk juist niet zo blij mee zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:34

JoviBan schreef:
Zelf ben ik namelijk wel blij met hier en daar een plantje en kruidje wat ook nog 'es goed is voor de paarden. Een strakke, knalgroene, vette wei zou ik persoonlijk juist niet zo blij mee zijn

zoals jij het zegt is het goed Haha! paarden eten wat ze nodig hebben... en dat kan eigenlijk niet bij een mooie strakke groene wei... in de natuur eten ze ook van alles en nog wat wat ze nodig hebben Knipoog

v.w.b. mijn armere wei... ik heb er veel structuurrijk gras er in staan waar niet al te veel in zit. ook bemest ik alleen met een klein beetje kunstmest aangezien ik anders echt merk dat mijn gras kwaliteit naar beneden gaat. ik gebruik per jaar nog geen zakkie kunstmest voor meer dan een hectare Haha! wij zitten op klei en tussen klei en bijv zandgrond zit en wereld van verschil. ook ik heb een gewone gezonde weide met normaal bodemleven Pling alleen heb ik geen vette weide en ik kan zonder problemen mijn beesten op hoog gras laten lopen zonder dat ze aan de schijt gaan of wat dan ook. op andere plekken bouwen ze het gras op met 5 minuten langer in de wei etc etc omdat ze anders aan de schijt gaan, maar daar heb ik dus nooit last van Haha! de paarden blijven er heel gezond bij en krijgen eigenlijk ook geen typische grasbuik ookal lopen ze 24 uur per dag op de wei. alleen heb ik geen mooie strakke groene wei Ach gut
madamX schreef:
Dat tijdstip van bemesten belangrijk is, is ook af te leiden uit de mestwetgeving.

af te leiden uit de mestwetgeving? hun schrijven alleen een vrij algemeen tijdstip voor en de hoeveelheid meer niet. je moet altijd zelf nog zo verstandig zijn dat het niks uithaald bij super droog weer of bij veel regen Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:24

Ik vind dit ook een interessant onderwerp.
vorige zomer hebben we namelijk 2x een deel laten bemesten met kunstmest. de eerste keer na de 1e snee ruwvoer (juni) zodat het snel genoeg bij zou trekken voor een tweede snee en de 2e keer na het maaien van de tweede snee begin augustus zodat er weer genoeg gras zou zijn voor het najaar en de wintermaanden. Het gras groeide mooi en werd mooi groen en bleef ook in de winter lang goed. Hoorde later pas dat het wellicht minder goed is voor je land. Ook is toen de vaste mest uitgereden over het deel waar de paarden gelopen hebben en in het najaar/begin winter nog vaste mest verspreid over het kaalgegeten land.

In welke omstandigheden kan het schadelijk zijn? Vooral als je te vaak en teveel kunstmest gebruikt? (intensief gebruik) of ook als je slechts 2x per jaar een geringe hoeveelheid uitstrooit?

Is het minder erg als je het combineert met natuurlijke mest?
Injecteren schijnt ook slecht te zijn voor je bodemleven, dus moet het dan ruige mest zijn die bovengronds verspreid wordt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:22

madamX schreef:
Het begrip 'arme wei':

het begrip "arme weide" heeft in de manier waarop ik het bedoel geen fluit met slechte mineralisatie van de bodem en dus gewassen te maken
ik wil een arme weide , als in
geen baggervette eiwitbom waar een gemiddeld paard na een week grazen als een olifant vanaf komt met dikke poten, jeuk en weet ik het wat nog meer
dat is een arme wei, wat je dus ook wer in de hand moet houden door een juist bemestingsbeleid en net zo belangrijk , door de juiste grassen te zaaien

het gros van de weides die ik tegenkom hoef ik mijn paard niet in te zetten, dan is ze met en week goed op weg om dicht te groeien , veel te vet gras, koeiengras dus , en dan is ze baggervet , komt ze nog niet aan de vit/min vanwege verzuring, verzouting en verarming van de bodem , of een heel eenzijdige bodem

een weide met een slechte mineralisatie is een slechte weide

dit heel even om aan te geven dat wat de 1 met arme weide bedoelt , iets totaal anders kan zijn dna wat de ander bedoelt met arme weide,

verder ben ik het kwa bemesten, tijdstippen etc etc etc wel met je eens

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:52

[/quote]het begrip "arme weide" heeft in de manier waarop ik het bedoel geen fluit met slechte mineralisatie van de bodem en dus gewassen te maken...
...een weide met een slechte mineralisatie is een slechte weide...
...dit heel even om aan te geven dat wat de 1 met arme weide bedoelt , iets totaal anders kan zijn dna wat de ander bedoelt met arme weide...[/quote]

Ik betwijfel of je mijn commentaar wel goed gelezen hebt en ook begrepen hebt omdat je spreekt van slechte mineralisatie 'van' de bodem en dus gewassen (?). Dit kan niet. Mineralisatie is niet 'iets' van de bodem, het is een proces wat gebeurt IN de bodem, en het is al helemaal niets 'iets' 'van' de gewassen of iets wat 'in' de gewassen plaatsvind.
En als je goed gelezen hebt zie je dus dat ik 3 oorzaken noem van een arme weide, en dat zijn dan ook meteen de enige oorzaken: slechte bodem, slechte vegetatie, slecht weilandmanagement.
De weilanden die je aanhaalt waar je (terecht) je paard niet in zou zetten omdat deze anders vervet, hoeven niet perse uit 'koeiengras' te bestaan (wat bedoel je met koeiengras? er zijn hierin nl tientallen soorten in).
Voor de duidelijkheid: om een goede paardenweiland te krijgen moet er dus sprake zijn van een goede balans tussen de 3 genoemde punten.
Stel, je hebt de juiste grassoorten en past de juiste bemesting toe maar de bodemstructuur is ernstig slecht: dan nog vervet of verzuurd je paard ! Hoe dit komt? simpel: door een slechte bodemstructuur is de mineralisatie zeer slecht waardoor het gras te weinig voedingsstoffen krijgt. (het raakt dan ook meteen in de stress > dus extra fructaanproduktie). Dit ziet men aan het gras en men denkt dan gauw dat er te weinig bemest wordt, WANT men heeft toch immers de goede grassoort gebruikt? (we bellen naar de leverancier die bevestigd dat dit een perfect weidemengsel is maar verzuimt om verder te kijken want men heeft immers het product verkocht). Vervolgens gaat men bijmesten met kunstmest (omdat dit makkelijk is en snel werkt, en vaak omdat dit ook wordt aangeraden door iemand die er 'verstand' van heeft).
Het gevolg hiervan is dat het gras een 'overdosis' stikstof krijgt, het schiet de grond uit, is mooi groen van kleur dus men zou denken dat het wel goed zit. Fout. Zoals iemand al opmerkte over graangewassen geldt dit ook voor grassen: je krijgt een gras met veel nitraat (wat in het lichaam weer omgezet wordt in nitriet wat ervoor zorgt dat het bloed geen zuurstof meer kan opnemen > óf suffe slome paarden óf in het ergste geval acute nitrietvergiftiging met dodelijke gevolgen). Dan nog niet eens te spreken over de verzouting van de bodem dankzij kunstmest.
De paarden merken ook dat dit gras minder droge stof bevat en minder cellulose. Als je ervan uitgaat dat een paard normaal maximaal 10 tot 12 kg d.s. per dag opneemt en daarnaast ook nog eens voldoende energie moet krijgen uit cellulose, dan weet je dat het beeld nu ernstig verstoord is: er staat nu dus een goede grassoort op het land maar de kwaliteit is bar slecht; een paard op een normale weide verslindt ongeveer 60 tot 80 kilo gras per dag. Een paard op een slechte weide kan deze hoeveelheden overschrijden! Gevolg > verzuring, vervetting, dikke benen etc.etc.etc.
Dankzij deze extra mestgift verslechterd de bodemstructuur nog meer en beginnen de graswortels af te sterven. Onkruiden krijgen zo meer kans, fructaangehalte in het resterend gras schiet omhoog, doordat de groeisnelheid van het gras afneemt laat men de paarden het gras ook tekort afgrazen (slecht management) waardoor er ook kans ontstaat op zandkoliek. En nog voor het seizoen teneinde is ziet men afgetrapte paardenveldjes met in het ergste geval een ziek paard met 100 symptomen waarvan men de oorzaak zoekt buiten het weiland.
En het erge is, de meeste 'arme weides' zijn arm omdat 1 van de essentiële punten ontbreekt;dus óf slecht bemest óf slechte bodemstructuur óf slecht management. Daardoor blijf je problemen houden met de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:44

@madamX, je hebt het over bodemstructuur. Dat is een te vaag begrip voor mij. Wat is 'bodemstructuur', wanneer is ie goed en wanneer niet en hoe weet/zie je dat?
En wàt zie je dan aan het gras? (want je schrijft "dit ziet men aan het gras").

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:51

madam X ik bedoel met mineralisatie van de bodem exact wat jij bedoelt
alleen word het in verschillende regio's verschillend omschreven
mineralisatie is in mijn stukje dus ook gewoon het wat zit er in de grond, wat stoppen we in de grond en wat komt er in de gewassen

ik behoef echt geen uitleg over hoe een grasland in elkaar zit, hoe het groeit en hoe het onderhouden moet worden
geloof me, heb er voldoende kennis over via opleidingen en door mezelf goed op de hoogte te houden

ik wilde alleen met mijn post duidelijk maken dat het begrip " arme wei" niet maar 1 betekenis heeft
want wat jij met arme weide bedoelt, is niet wat ik bedoel met arme weide
hetgeen wat jij met arme weide bedoeld is bij mij gewoon een slechte wei die niet(goed) onderhouden is

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:18

Sonja_vR schreef:
madam X ik bedoel met mineralisatie van de bodem exact wat jij bedoelt
alleen word het in verschillende regio's verschillend omschreven
mineralisatie is in mijn stukje dus ook gewoon het wat zit er in de grond, wat stoppen we in de grond en wat komt er in de gewassen

ik behoef echt geen uitleg over hoe een grasland in elkaar zit, hoe het groeit en hoe het onderhouden moet worden
geloof me, heb er voldoende kennis over via opleidingen en door mezelf goed op de hoogte te houden

ik wilde alleen met mijn post duidelijk maken dat het begrip " arme wei" niet maar 1 betekenis heeft
want wat jij met arme weide bedoelt, is niet wat ik bedoel met arme weide
hetgeen wat jij met arme weide bedoeld is bij mij gewoon een slechte wei die niet(goed) onderhouden is

Wat er in de grond zit of wat je erin stopt en wat uiteindelijk in de plant komt is GEEN mineralisatie. Mineralisatie = omzetting van organische stoffen in anorganische stoffen. Dankzij dit proces kunnen voedingsstoffen opgenomen worden door de plant. Het zou vreemd zijn als dit in verschillende regio's anders wordt omschreven, dat bestaat nl niet. Het begrip 'arme wei' kent maar 1 betekenis, in heel Nederland, in heel Europa en in heel de wereld. Het woordje 'arm' staat voor gebrek.
Als je een weiland neemt zoals Rianneke het omschrijft is er blijkbaar geen sprake van een gebrek; naar haar zeggen ligt het land er perfect bij met gezonde paarden. In dit geval kan er geen sprake zijn van een arme wei, alleen van een wei waar alles perfect in balans is, dus een gezonde wei.
Wat jij denk ik bedoelt met 'arm' is de voederwaarde van het gras. Dat is een heel ander verhaal.

De voederwaarde van het gras hangt ook samen met een goede bodemstructuur, goede bemesting en goed management maar vooral ook van het soort gras. Naast het soort gras maakt het nogal uit met welk ras je te maken hebt: of je diploïde rassen hebt of tetraploïde rassen. Dan heb je nog het onderscheid tussen middentijds doorschietend en laat doorschietend. Daarom is het begrip 'koeienwei' ook niet toereikend om zomaar te gebruiken. Een 'koeienwei' kan voor paarden nl prima voldoen, mits de voederwaarde van het gras aangepast is aan wat het paard nodig heeft. En dat bereik je niet door het weiland 'arm' te maken want dan zorg je ergens voor een gebrek met alle nadelige gevolgen van dien.
Het komt er dus op neer dat je een weiland moet hebben met een goede bodemstructuur zodat het gras op het juiste moment de juiste hoeveelheden voedingsstoffen krijgt (door mineralisatie) zodat het gras zelf de juiste voedingsstoffen bevat die het paard nodig heeft, die op zijn beurt weer bij de juiste graslengte wordt ingeschaard en weer uitgeschaard.
De termen 'rijk gras' en 'arm gras' worden dus gebruikt om de voederwaarde uit te drukken en staan los van de termen 'arme wei' of 'schrale wei'. Als je mijn vorig stukje goed leest zie je dat het mogelijk is om een 'arme weide' te hebben met toch te 'rijk' gras.
Ik weet uit ervaring dat deze termen vaak doorelkaar worden gebruikt met als gevolg een mismanagement en rampzalige gevolgen. Toch staat alles maar op 1 manier in alle lesboeken die deze stof behandelen omschreven, juist om die verwarringen te voorkomen en dan maakt het niet uit in welk deel van de wereld je zit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:39

madamX schreef:
Wat jij denk ik bedoelt met 'arm' is de voederwaarde van het gras

maar al het gras bij elkaar is toch automatisch een wei Clown of heb je daar ook nog een speciale naam voor?

madamX schreef:
Het zou vreemd zijn als dit in verschillende regio's anders wordt omschreven, dat bestaat nl niet

maar op klei en op zand is die omzetting toch heel anders...

als ik jou verhaal zo lees krijg ik het idee alsof je alles uit een schoolboek over zit te typen... ook ik heb deels voor bemesting op school gezeten maar er bestaat een groot verschil tussen de volksmond en precies op papier beschreven Knipoog is net zoals vertegenwoordigers... de 1 praat zoals het precies in het boekje staat en daar heb je 9 van de 10 keer niks aan omdat ze toch bijna niks weten als je vragen hebt Clown en de ander praat zoals "in de volksmond" en daar kan je mee lezen en schrijven omdat ie precies weet wat je bedoelt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:45

Ik word ook niet veel wijzer, het blijft wat vage theorie voor mij wat ik hier lees.
En concrete vragen als deze heb ik in dit topic nog geen antwoord op gehad:

JoviBan schreef:
@madamX: Je hebt het over het tijdstip van bemesten. Wil je hier wat meer over vertellen? Waar moeten we rekening mee houden?

JoviBan schreef:
- Hoe ziet ziek gras eruit?
- Kun je me foto's laten zien van gras met weinig en met veel/voldoende structuur? (of een verwijzing naar een website waar foto's te vinden zijn).
- Wat is "slecht laten begrazen? (en wat is goed?)

JoviBan schreef:
@madamX, je hebt het over bodemstructuur. Dat is een te vaag begrip voor mij. Wat is 'bodemstructuur', wanneer is ie goed en wanneer niet en hoe weet/zie je dat?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:47

als ik jou verhaal zo lees krijg ik het idee alsof je alles uit een schoolboek over zit te typen... ook ik heb deels voor bemesting op school gezeten maar er bestaat een groot verschil tussen de volksmond en precies op papier beschreven Knipoog is net zoals vertegenwoordigers... de 1 praat zoals het precies in het boekje staat en daar heb je 9 van de 10 keer niks aan omdat ze toch bijna niks weten als je vragen hebt Clown en de ander praat zoals "in de volksmond" en daar kan je mee lezen en schrijven omdat ie precies weet wat je bedoelt Haha![/quote]

Klopt, je hebt inderdaad domme mensen die niets anders kunnen dan 'volkstaal' spreken en zich daarmee tevens beperken omdat ze 'andere talen' niet begrijpen. Op klei en zandgrond is de mineralisatie idd anders maar daar is hier helemaal niet over gesproken. Ik merk dat taal voor jou te moeilijk is dus ik laat het hierbij.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:49

JoviBan schreef:
Ik word ook niet veel wijzer, het blijft wat vage theorie voor mij wat ik hier lees.
En concrete vragen als deze heb ik in dit topic nog geen antwoord op gehad:

Ik heb je al een tip gegeven als je meer wilt weten, maar als je iets niet wil, dan blijft alles vaag.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:10

madamX schreef:
Klopt, je hebt inderdaad domme mensen die niets anders kunnen dan 'volkstaal' spreken en zich daarmee tevens beperken omdat ze 'andere talen' niet begrijpen. Op klei en zandgrond is de mineralisatie idd anders maar daar is hier helemaal niet over gesproken. Ik merk dat taal voor jou te moeilijk is dus ik laat het hierbij.

lekker makkelijk om dat te zeggen dat anderen dom zijn terwijl jij precies volgens het boekje praat en jij anderen niet eens duidelijk kan maken wat je bedoelt... wie is er dan dom? Clown
dit topic is er toch voor mensen die het niet weten?

ik zal de volgende vragen eens makkelijk beantwoorden en hoop dat je er wat aan hebt...
JoviBan schreef:
Je hebt het over het tijdstip van bemesten. Wil je hier wat meer over vertellen? Waar moeten we rekening mee houden?

tijdstip van bemesten is eigenlijk vrij simpel voor een "leek"... zodra je merkt dat alles groen gaat zien en het is weer voor bemesting (niet te veel regen en niet te droog) dan kun je het makkelijkst bemesten. en let daarbij ook eens op de boeren...

JoviBan schreef:
Hoe ziet ziek gras eruit?

dat herken je bijna meteen als je het ziet. gelige stukken erin of rare vlekken is nooit goed. gras hoort gewoon mooi gelijkmatig groen te zijn...

JoviBan schreef:
Kun je me foto's laten zien van gras met weinig en met veel/voldoende structuur? (of een verwijzing naar een website waar foto's te vinden zijn).

ik zal eens opletten of ik sites voor je kan vinden... maar een goede tip is pluk eens wat gras... pluk lichtgroen jong gras en ouder langer en donkerder groen gras... dan merk je al verschil in structuur.

JoviBan schreef:
Wat is "slecht laten begrazen? (en wat is goed?)

je moet het gras nooit te kort af laten eten want dan heeft het gras teveel nodig om weer goed bij te komen. het beste is het maken van wisselweides en deze regelmatig af te wisselen. denk er bijv ook aan om poep of weg te halen of regelmatig te slepen zodat je geen grote poepplekken krijgt in je wei. in de winter daarintegen mag het wel kortgegraasd zijn/worden. dit omdat het gras dan niet of nauwelijks meer groeit.

JoviBan schreef:
je hebt het over bodemstructuur. Dat is een te vaag begrip voor mij. Wat is 'bodemstructuur', wanneer is ie goed en wanneer niet en hoe weet/zie je dat?

even een linkje omdat ik niet goed kon omschrijven wat ik bedoelde Bloos
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemstructuur
bij een slechte bodemstructuur kan je gras zelfs het loodje leggen Clown bij ons in het land is er bijvoorbeeld niet geploegd dit jaar. er werd tarwe gezaait en in de natte periode heeft er veel water op het land gestaan wat dus door die minder goede bodemstructuur niet snel weg was. dat is dus gewoon van nattigheid doodgegaan Clown maar als je echt en slechte bodemstructuur hebt merk je dat wel hoor Haha! bijv veel plassen op het land die totaal niet wegtrekken ookal was het een klein buitje. gras groeit er of helemaal niet of niet goed (dit verschil merk je echt duidelijk)

nou ik hoop dat er wat zinvols voor je bijzit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:33

Rianneke: helemaal top! OK dan! Ben weer wat wijzer Knipoog . Thanks!

Margo0tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:03

Rianneke schreef:
madamX schreef:
Wat jij denk ik bedoelt met 'arm' is de voederwaarde van het gras

maar al het gras bij elkaar is toch automatisch een wei Clown of heb je daar ook nog een speciale naam voor?

madamX schreef:
Het zou vreemd zijn als dit in verschillende regio's anders wordt omschreven, dat bestaat nl niet

als ik jou verhaal zo lees krijg ik het idee alsof je alles uit een schoolboek over zit te typen... ook ik heb deels voor bemesting op school gezeten maar er bestaat een groot verschil tussen de volksmond en precies op papier beschreven Knipoog is net zoals vertegenwoordigers... de 1 praat zoals het precies in het boekje staat en daar heb je 9 van de 10 keer niks aan omdat ze toch bijna niks weten als je vragen hebt Clown en de ander praat zoals "in de volksmond" en daar kan je mee lezen en schrijven omdat ie precies weet wat je bedoelt Haha!

Jemig Rianneke, Nou ik heb alles eens gecheckt en wat madamX zegt klopt echt precies hoor. Als al die specifieke antwoorden uit een boek komen zo ik heel graag willen weten welke wonderencyclopedie dat dan wel niet is. Elk antwoord is zo uitgebreid en een duidelijke mix van ervaring en inderdaad boekenkennis. ja boekenkennis( Sommige mensen kijken verder dan hun neus lang is), eindelijk eens iemand die zich verdiept in onderzoeken en wat andere mensen met veel ervaring er van zeggen i.p.v. een closed mind figuur die alleen maar bij zichzelf blijft staan en niets van andere mensen aan wil nemen. Ik snap dat je er jaloers om kan worden dat je zelf niet zoveel correcte en op diverse bronnen/onderzoeken gebaseerde kennis paraat hebt, maar dat hoef je niet op zo'n manier te laten merken. En als je niet begrijpt wat madam X bedoelt... Pff kan ik zoveel gemene opmerkingen over maken, ik zal me inhouden. En ik heb tot nu toe van haar duidelijkere antwoorden gezien dan van jou, ook beter te begrijpen aangezien het in correct Nederlands was! Aangezien jij doorlinkt naar Wikepedia omdat jij jezelf niet goed kan verwoorden komt de volksmond kennelijk toch niet zo goed over he!?? Madam X, ga zo door! Ik merk( en denk heel veel anderen) dat we hier te maken hebben met iemand die zowel ervaring als kennis heeft! Bravo! Bloos
Margo