madamX schreef:Klopt, je hebt inderdaad domme mensen die niets anders kunnen dan 'volkstaal' spreken en zich daarmee tevens beperken omdat ze 'andere talen' niet begrijpen. Op klei en zandgrond is de mineralisatie idd anders maar daar is hier helemaal niet over gesproken. Ik merk dat taal voor jou te moeilijk is dus ik laat het hierbij.
lekker makkelijk om dat te zeggen dat anderen dom zijn terwijl jij precies volgens het boekje praat en jij anderen niet eens duidelijk kan maken wat je bedoelt... wie is er dan dom?
dit topic is er toch voor mensen die het niet weten?
ik zal de volgende vragen eens makkelijk beantwoorden en hoop dat je er wat aan hebt...
JoviBan schreef:Je hebt het over het tijdstip van bemesten. Wil je hier wat meer over vertellen? Waar moeten we rekening mee houden?
tijdstip van bemesten is eigenlijk vrij simpel voor een "leek"... zodra je merkt dat alles groen gaat zien en het is weer voor bemesting (niet te veel regen en niet te droog) dan kun je het makkelijkst bemesten. en let daarbij ook eens op de boeren...
JoviBan schreef:Hoe ziet ziek gras eruit?
dat herken je bijna meteen als je het ziet. gelige stukken erin of rare vlekken is nooit goed. gras hoort gewoon mooi gelijkmatig groen te zijn...
JoviBan schreef:Kun je me foto's laten zien van gras met weinig en met veel/voldoende structuur? (of een verwijzing naar een website waar foto's te vinden zijn).
ik zal eens opletten of ik sites voor je kan vinden... maar een goede tip is pluk eens wat gras... pluk lichtgroen jong gras en ouder langer en donkerder groen gras... dan merk je al verschil in structuur.
JoviBan schreef:Wat is "slecht laten begrazen? (en wat is goed?)
je moet het gras nooit te kort af laten eten want dan heeft het gras teveel nodig om weer goed bij te komen. het beste is het maken van wisselweides en deze regelmatig af te wisselen. denk er bijv ook aan om poep of weg te halen of regelmatig te slepen zodat je geen grote poepplekken krijgt in je wei. in de winter daarintegen mag het wel kortgegraasd zijn/worden. dit omdat het gras dan niet of nauwelijks meer groeit.
JoviBan schreef:je hebt het over bodemstructuur. Dat is een te vaag begrip voor mij. Wat is 'bodemstructuur', wanneer is ie goed en wanneer niet en hoe weet/zie je dat?
En wàt zie je dan aan het gras? (want je schrijft "dit ziet men aan het gras").
even een linkje omdat ik niet goed kon omschrijven wat ik bedoelde
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemstructuur
bij een slechte bodemstructuur kan je gras zelfs het loodje leggen
bij ons in het land is er bijvoorbeeld niet geploegd dit jaar. er werd tarwe gezaait en in de natte periode heeft er veel water op het land gestaan wat dus door die minder goede bodemstructuur niet snel weg was. dat is dus gewoon van nattigheid doodgegaan
maar als je echt en slechte bodemstructuur hebt merk je dat wel hoor
bijv veel plassen op het land die totaal niet wegtrekken ookal was het een klein buitje. gras groeit er of helemaal niet of niet goed (dit verschil merk je echt duidelijk)
nou ik hoop dat er wat zinvols voor je bijzit!