Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:23

Ik kom idd oorspronkelijk uit Brunssum (en heb op de stallen die je noemt allemaal wel een tijdje gereden Haha! ) waarom wil je persé op een manege staan?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:25

Liefst wil ik juist niet op een manege staan nee! Liefst bij een kleine pensionstal, maar wel met binnenbak. Dat is een harde eis gezien de vele regen hier. Heb je misschien een andere tip dan ?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:27

...en het liefst niet te ver rijden, want in het weekend ga ik soms wel 2x naar mijn paard. Bovendien wil ik snel bij haar kunnen zijn, mocht ze eens ziek worden. Dus geen stal op 20 km afstand.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:29

wat misschien nog veel handiger is voor jou is gewoon een stalletje te zoeken in de buurt van een bak.
Ben je wel eens bij de Grenshof in Schinveld geweest?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:30

het heet nu niet mee zo geloof ik, ligt aan de grens bij Gangelt.. volgens mij hebben die langere weidegang + 2 binnenbakken.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:33

Kjoetie: daar heb ik als eerste gestaan met mijn paard. Dat is inderdaad geweldig, qua lokatie en weide, maar... er zit sinds een jaar een andere beheerder in en die was ZO streng dat alle klanten weggingen... er staan nu nog maar 8 paarden. Vanaf het moment dat de weides sloten (1 oktober) was het uit met de pret. Aangezien hij de stalling tegen kostprijs aanbod, moest je zo zuinig zijn met stro dat mijn paard als ik 's avonds naar haar toe kwam alleen nog maar in de drollen stond en dat kon ik niet meer aanzien, daarom ben ik verhuisd.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:37

In Schinveld in het veld (bij het kampje en verder) zijn ook zat weien en stallen, wellicht wat briefjes ophangen en rondvragen? dat is op stapafstand van Mols en het Rijpaard.

In Merkelbeek zijn behoorlijk wat boeren die paarden houden, en er zit een hele leuke pensionstal daar (met helaas heel weinig weidegang). Gewoon daar eens rondvragen.
In Nuth rond de blauwe steen eigenlijk hetzelfde verhaal.

Er is echt wel wat te vinden, je moet alleen ff goed zoeken Haha!

En persoonlijk: van een regenbuitje is nog niemand dood gegaan, het welzijn van je paard is toch uiteindelijk belangrijker dan je eigen lol? kun jij met een gerust hart naar huis gaan als je weet dat je paard 21 uur per dag tegen de muren aan staat te kijken ? Met een goede buitenbak kom je ook al een end.. maar das mijn mening..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:38

Ik zou denk ik ook naar stal 2 toegaan Knipoog

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:41

Kjoetie: ik wil mijn paard liever in een beheerde stalling zetten. Een klein stalletje met wei klinkt misschien romantisch maar is toch voor iemand niet werkt niet haalbaar. Je moet 's ochtends voeren, het gras en de afrastering onderhouden en wat doe je in de wintertijd als het om 5 uur donker is ? Dan ben je daar helemaal alleen in het veld. Bovendien hoor ik teveel verhalen over dieren die mishandeld worden door gekken, wanneer paarden ergens op en weitje staan.

Ik ga dus bij voorkeur voor een pensionstal, maar dan wel met voldoende weidegang.

Ook het gebruik maken van de bak van een andere stal wordt over het algemeen niet niet zo gewaardeerd hoor! De meeste eigenaren (b.v. bij de Grenshof) houden hun bak exclusief voor de mensen die er staan.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:42

Overigens ben ik ook al bij de Western Stables in Merkelbeek geweest. Een deel van die stal is verhuurd nu, maar ook DAAR is de weidegang beperkt. Al die prachtige weides zijn voor de opfok en niet voor de huurders...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:45

ik lees dat er meerdere mogelijkheden eventueel voor je zijn, ik zou nog even verder zoeken waar je je wel goed bij voelt en waar je paard ook goed kan staan. Vergeet ook niet dat een verhuizing best wel heftig kan zijn voor je paard, vooral als ze daar al langer staan en hun maatjes hebben. Succes met je keuze verder.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:48

ik zou nog even verder zoeken
stal 2 is inderdaad een goede stal als ik het zo lees
maar 3 uur is wel erg weinig
bij ons hebben ze voor in de winter paddocks gemaakt zodat ze toch even naar buiten kunnen en wel het land heel blijft
misschien een idee voor stal 2

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:49

die stal bedoel ik niet, ik bedoel Gelissen.. maar die heeft ook beperkt weidegang.

Je hoeft ook niet alleen in een weitje, maar er zijn zoveel weien + stal ( bij mensen aan huis), wellicht kun je je paard bij iemand erbij zetten zodat je alsnog maar 1 keer per dag hoeft te gaan. Wat ik bedoel is dat er heel veel particulieren met paarden zijn, waar je zou kunnen vragen.

Enneuh.. gebruik maken van een bak van anderen, of het nou gewaardeerd wordt of niet, het welzijn van je paard lijkt me belangrijker dan de mening van een pensionklant Knipoog Ik weet dat er best wat maneges zijn die er niet zo moeilijk over doen.

Ik zou gewoon echt wat advertenties gaan zetten... in merkelbeek en amstenrade bv zijn veel mensen met een eigen buitenbak. Dat zou toch ook al prima zijn? Trek een middagje uit om supermarkten af te gaan met briefjes, lees de vondst, plaats advertenties op marktplaats, in de trompetter en de dorpsblaadjes, bel aan bij mensen... er is echt meer keuze dan deze 2 stallen, je zult er alleen wel wat voor moeten doen Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:49

Over stal 1;
Als daar zoveel wedstrijdruiters zijn klagen die dan niet over de bodem? Lijkt mij nl vrij belangrijk als je geregeld fanatiek gaat trainen.

Stal 2 lijkt me een goede optie, misschien kan je paard inderdaad nog wat langer buiten in een paddock?

En over de binnenbak;
Mijn paard staat sinds december op een stal met alleen een buitenbak. (wel omheind met bomen, dus uit de wind) Vanaf december ben ik slechts 2x echt nat geregend en heb 5x niet kunnen rijden omdat de bak te nat of bevroren was. Het valt eigenlijk best mee met het weer Knipoog
Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets, met weidegang?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:52

Ik heb ook alleen een buitenbak en tuurlijk is eht af en toe wat minder, maar van een beetje regen ga je niet dood, kun je je prima op kleden Ja

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:57

Lekker naar die nieuwe stal gaan!
Mijn paard staat ook maar 4 uur in de ochtend buiten maar is daar aan gewend en vind het heerlijk.
's Middags staat ze te soezelen in een koele stal en 's avonds gaan we rijden. Toch een mooie verdeling van de dag?
Het is erg belangrijk dat je lekker buitenriten kunt maken, je hebt dan een fijne stal en je paard staat ook nog eens 3 uur per dag buiten, nou wat wil je nog meer!
DOEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:59

Voor de stal gaan van die vrouw, een paardenvrouw begrijp is. 3 uur weidegang is wel te overzien. Vraag of er nog een paddock gemaakt mag worden. Dan bv de helft in de ochtend op de wei en die helft dan in de paddock (hoeft die paddock niet zo groot te zijn) en dan de 2e groep in de middag op de wei. Koppels laten maken van paarden die bij elkaar passen. Dan kunnen ze toch heel de dag naar buiten. Eventueel een paar hooiplekken aan de paddock vast maken zodat er op de paddock ook gevoerd kan worden.

Wellicht is dit bespreekbaar bij haar.

Die eerste stal is zowel voor jouw als jouw paard niets. Dat hele dag weidegang is ook vaak maar beperkt, op een moment is er te weinig gras en als er dan niet genoeg wordt bijgevoerd, jij koopt hooi, dus ik verwacht dus geen bijvoering van hooi, dan komt het paard ook te kort. Later in het jaar bevat het gras te weinig voeding, gaan ze wortels opgraven en opeten, gaan ze sprietjes trekken met veel zand dat ze dan binnen kunnen krijgen.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 14:10

Nibbit: de grote rijhal heeft wel een goede bodem, deze is echter bijna iedere avond bezet. Alleen op donderdagavond niet. Veel van de wedstrijdruiters rijden overdag en verder staan er veel kinderen die ook de mogelijkheid hebben na de middag te komen. Als ik dan 's avonds kom heb ik de keuze uit de kleine bak (met slechte bodem) of de buitenbak (met harde bodem).

Overigens zijn we vanmorgen nog eens in de omgeving gaan kijken. Ook in Thull, daar staan de paarden de hele dag binnen. Je mag ze enkel een uurtje onder toezicht buitenzetten ook daar is erg druk. Bovendien ook daar weer donkere, dichte stallen waar de paarden geen contact met elkaar hebben.

Verder weer eens bij de Western stables gaan kijken maar ook daar stonden weinig paarden buiten. Ik vind ook dat een paard buiten hoort (zoveel mogelijk) en ik realiseer me hoe heftig een verhuizing is, vandaar mijn vraag. Wellicht hier iemand hier nog een andere tip wat betreft leuke stalling hier in de buurt ?

De voormalige stal van Gelissen is de stal waar ik mogelijk naar toe verhuis en ik moet zeggen dat ik er op de weidegang na een super goed gevoel over heb. Ik ben er net nog langs gereden. Een aantal paarden stond buiten en dieren zien er goed uit.

Ook wat betreft de weides: het klopt natuurlijk dat er naar mate het jaar vordert straks minder gras op zal staan en dat ze mogelijk tekort komen. Hooi wordt inderdaad op de weides niet bijgevoerd op mijn huidige stal. Eigen verantwoording nemen is daar erg belangrijk, zo hadden de paarden tot voor kort ook geen water op de weides, totdat ik er uitdrukkelijk om gevraagd heb.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:50

MA --> VSW

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:10

Misschien een rare vraag... maar wat gebeurd er bij de winterdag met de paarden? Komen ze dan helemaal niet meer buiten? Staan ze dan de hele dag op stal totdat jij hem eruit haalt om te berijden? Ik woon niet in je buurt, dus kan je daar niet verder mee helpen, maar er zijn vast wel particulieren waar je je paard kunt stallen en die je paard dan voeren... Binnenbak vind ik persoonlijk overbodige luxe. je kunt vaak genoeg buiten rijden met de winterdag. Vaak is het 's avonds juist droog... ik heb dit zelf gelukkig allemaal bij huis, maar heb in het verleden ook weleens paarden van anderen op stal gehad en ik doe de paarden ELKE dag naar buiten. Dan maar een poos in de paddock, maar lekker buiten lopen vind ik 1 van de belangrijkste dingen die een paard nodig heeft...

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:55

Wat betreft de weidegang in de winter: dat is helemaal oliebol hier in de buurt. Werkelijk geen ENKELE stal hier in de buurt biedt dat, behalve de stal met de wachtlijst (waar ik op de lijst sta). En nee, ook geen paddock en al helemaal niemand die ze er in zet (en ik kan het niet doen want ik moet overdag werken).

Wat betreft de binnenbak: het is niet alleen de regen, maar ook de kou en het feit dat het vroeg donker is dat ik liever op een stal sta met een binnenbak.

Wat betreft zoeken naar iets kleinschaligs: ik heb ook al een keer een oproep geplaatst op marktplaats, maar dat heeft ook niets opgeleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:19

Maar het regent zelden een paar dagen achter elkaar. De kou valt wel mee, kan je je op kleden en met rijden krijg je het toch wel warm. Ik vind een binnenbak vaak veel kouder dan rijden in een buitenbak. Het kan ook geen kwaad om je paard tijdens de winter een maandje 1 of 2 wat minder aan te doen, een soort vakantietje. 3 x per week rijden kan altijd wel. Maar idd wel buiten kunnen laten zijn, dat is wel belangrijk.

Als jullie in de winter geen weidegang hebben, is dat omdat jullie op de kleigrond zitten? Veel stallen hebben in de winter geen weidegang, maar wel eens stuk wei wat gebruikt mag worden wat ze dan ook kaal lopen.

TS de stal waar je nu staat, zou voor mijn helemaal niets zijn, een prut stal, ze bieden hun pensionklanten gewoon geen echte stal. Niet bijvoeren in de winter?? Schande, daar betaal je ook voor. Ik zou gewoon weg gaan, je kan ook tijdelijk die nieuwe stal kunnen nemen, misschien gaan ze aankomende winter wel wat proberen als jullie dat willen. Nu is het zomer en nu kan je lekker buitenritten maken, ook in de avond, de paard overdag een paar uur weidegang. Als ze in de ochtend gaan, in de middag met wat hooi binnen en in de avond buitenrijden, ideaal!!. Mijn paard gaat pas in de middag op de wei, vreet zich vol, krijgt dan op stal volledig gevoerd en staat strak en moegewroten op stal als ik in de avond kom, weinig rijden dan hoor...., paard nog nazwetende van de warme middag in de zon, en een buik die niet meegeeft. Ik deed altijd in de ochtend op de wei, rond 13.00 naar binnen met hooi, eind van de dag rijden en dan pas voeren, dat was fijn, voor het dier ook een afwisseling op de dag.

Als de winter op je nieuwe stal echt erg tegenvalt, ga je gedurende de zomer die er op volgt op je gemak een andere zoeken, komt vast wel wat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-08 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:22

Als je het mij vraagt zou ik voor geen van de twee gaan Schijnheilig Waarom zou je geen optie nemen iets verder weg? Ik heb ook een stal waar ik in 25 min. met de auto naartoe rijd en ik vind dat helemaal niet zo ver hoor, als ik zie hoe happy mijn paard daar is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:51

marbel schreef:
Als je het mij vraagt zou ik voor geen van de twee gaan Schijnheilig Waarom zou je geen optie nemen iets verder weg? Ik heb ook een stal waar ik in 25 min. met de auto naartoe rijd en ik vind dat helemaal niet zo ver hoor, als ik zie hoe happy mijn paard daar is.

Helemaal mee eens...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:00

Toevallig zat ook ik met dit probleem, in mijn geval omdat ik nog geen zekerheid
kon krijgen over een stalplaats in de winter, en die heb ik nog steeds niet. Wel heeft
deze stal dag en nacht weidegang, de andere optie stal had gelijk plaats maar geen
tot weinig weidegang.. Dus heb ik mijn paard nu op de wei staan en mocht ik deze
winter nog geen plek hebben dan ga ik naar de stal zonder weidegang..

edit* Alleen voor de winter dus, daarna ga ik weer terug naar de weidegang..

dus in jou geval

Zomer. kies voor je paard en neem stal 1 met weidegang
Winter. kies voor je paard en neem stal 2 met de goede rijbakken

En misschien dat je in de tussentijd een andere oplossing kan zoeken..