Vlas/houtkrul/rapsodi ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Vlas/houtkrul/rapsodi ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:52

Op deze warme, droge dagen is vlas wel heel erg droog en dito stoffig...
Ik spuit het daarom elke ochtend even met de watersproeier. Gaat het stof van liggen.

over holle wanden in zaagsel - iets in het hout schijnt dit te veroorzaken. Het fijne weet ik er ook niet van (ben geen DA), maar het gebeurt regelmatig. Schijnt met de onttrekking van het vocht aan de hoeven te maken te hebben.
Link met info over holle wand: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

Interessante link: http://www.ecobodem.nl/OverVlassstroois ... fault.aspx

(edit - suffe typo)
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-05-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:57

Het hout trekt het vocht uit de hoeven, kans op hoefzweren is ook groter omdat het gaat plakken en broeien, een haard van bacterien komen dan in de hoef te zitten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 13:59

Houtkrul lijkt mij niet echt fijn dus...
Ik ga waarschijnlijk vlas proberen. Weet iemand adressen van leveranciers in Zuid-Holland waar je het kan bestellen (halen/laten brengen)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:00

waar in zuidholalnd zit je ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 14:12

Alphen a/d Rijn

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:52

in noordwijkerhout zit de paarden schuur
zij hebben het iig
das nog wel een 30 minuten denk ik

uhhh dacht dat er in leiden ook 1 zat

Pingel1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:45

Mijn pony heeft ook last van haar luchtwegen en nu staat ze op zaagsel ipv stro. Ik vind het echt ideaal!
Uitmesten gaat sneller en is minder zwaar. Als ik uitgemest heb doe ik er meestal 2 pakken zaagsel in. Vanaf dan houd ik het elke dag goed bij. Haal de ergste mestplekken eruit en verdeel alles weer een beetje door de stal heen. Omdat ze achterin de stal mest en plast laat ik vaak bij het uitmesten het schoonste zaagsel (zeg maar vooruit de stal) achterin liggen, dat wil nog wel eens een half tot 1 pak zaagsel schelen en m'n pony heeft er geen last van. Verder als ik nieuw zaagsel in de stal doe verdeel ik dat een beetje over het midden omdat ze het zelf wel aardig 'uitloopt' naar de zijkanten. Meestal mest ik een x in de 2 weken helemaal uit. Tussendoor haal ik dan dus het ergste eruit en doe er weer nieuw zaagsel in (soms een half pak maar ook vaak 1/4 pak). Ik weet niet precies hoe duur het is want de staleigenaar koopt het altijd in en in plaats daarvan mest ik m'n eigen stal uit Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:53

Ik ben benieuwd of het wat voor ons gaat zijn, aangezien we de achterste strook altijd leeg hebben. Kijken of dat werkt, anders moet ik de hele stal beleggen, dat zijn heel wat meer pakken ben ik bang. (ze heeft een stal van 4x4 of iets).
Ik ga vanavond even met een leverancier bellen, ben bneieuwd Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 20:58

Ik heb zo juist een pallet besteld welke maandag wordt gebracht. Ben benieuwd Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:05

Vanochtend is vlas gebracht, en gelijk haar stal in orde gemaakt. Over de planken boven de put heb ik een rubbere mat gelegd, zodat het er niet doorgaat.

labyrinth schreef:
ps. ik heb weleens een paard dat nieuw was met vlas erop zien uitglijden, hij bleef wel staan, maar let er toch maar even op als je paard er voor het eerst inloopt ;p

Dat viel mij idd erg op, dat het best glad nu de laag nog ontzettend los was. Mijn merrie is er gelukkig nog niet op uitgegleden.
Ze vond het wel eng, bleef eerst even op het achterste gedeelte (dat hou ik altijd kaal) voordat ze erop durfte te gaan staan. Ze begon gelijk met een grote hap te nemen, dus heb gelijk er wat azijn over gespoten. Iemand hier nog andere tips voor, of zou azijn ook voldoende zijn om een hapgraag paard van het vlas af te houden? Ze heeft 24/7 voer voor stal liggen (iig wat om te knabbelen) dus daar ligt het niet aan.

Pingel1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:11

Volgens mij kun je er ook Dethol (schrijf je dat zo??!) over heen sprayen. Vertelde iemand me laatst.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:38

Dees schreef:
Bij zaagsel moet je de kwaliteit van de hoeven wel nauwlettend in de gaten houden... je zal niet de eerste zijn waarbij het paard ten onder gaat aan een holle wand als gevolg van zaagselstalling.

Ander nadeel - als mest op de mestbult is het 100% troep. Dus echt milieuvriendelijk is het zeker niet te noemen.

Vreemd de pony die juist een holle wand heeft die staat op stro mijn grote paard staat op zaagsel en die mankeerd niks Bloos