Honden op het erf: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Honden op het erf: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:35

Geurvlaggen uitzetten is eigenlijk alleen voor de roedelleider. Die moet zijn terrein uitzetten. Een hond (meestal reuen, maar teven kunnen hier ook heel goed in zijn) die geurvlaggen uitzetten en over alles heen pissen zijn gewoon zo dominant als de pest en behoeven een opvoedcursus (en ook de eigenaren). Mijn hond mag echt niet over andermans spullen plassen of dit nu een deken, tas of auto is. Als baasje (roedelleider) accepteer ik dat gewoon niet. Als het nodig is, doe ik dat wel en over het algemeen vind ik het niet nodig over iemands tas heen te pissen Knipoog. Tijdens wandelen mag hij zijn behoeftes doen en anders niet.

Ik weet dat lang niet alle baasjes zo streng zijn of de kennis/controle hebben en ik heb ook gewoon een hond die de leiding nodig heeft. Maar als ik mijn spullen ergens heb liggen omdat ik in dat veld aan het genieten ben van het mooie weer en er komt een hond die over mijn spullen pist en de eigenaar zegt: "dat doetie nou altijd" (en ik heb dat wel eens meegemaakt) Dan vertel ik hem echt even dat hij een boek over honden moet lezen... of even eens moet googlen op hond. Dan weet hij gelijk wat voor dier hij heeft! (het heet een hond en zo gedragen ze zich) En dan heb ik het nog niet eens over honden die tegen je been aan plassen. Boos!

Er zijn ook best eigenaren die er absoluut niet blij mee zijn en hun hond corrigeren. Maar het feit dat je hond dit zowiezo doet wil iets zeggen over zijn positie in de roedel of over de opvoeding. Als je weet dat hij dat doet, dan zorg je er gewoon al van te voren voor dat hij dat niet kan doen. Vind ik niet meer dan normaal. Maar helaas nemen veel mensen een hond zonder zich in te lezen of kan het kun niks schelen wat Fiffie bij anderen doen, want het is tenslotte zo'n lieve familiehond. Daar kan ik me altijd zo kwaad over maken Clown
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 08-05-08 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:48

mijn hond mag mee naar stal en mag er de hele dag loslopen
vinden we allebei geweldig en hij kan prima met alle honden die al op het terrein rondlopen
als ik op stal kom, is het eerste wat ik doe mijn hond uitlaten langs de weg, maar het is een reu, dus dat hij ook op het erf af en toe een pootje optilt, dat kan ik niet voorkomen (hij loopt gewoon los ook als ik niet in de buurt ben)
binnen plassen tegen dekens of in een stal, dat tolereer ik absoluut niet en dat weet hij
af en toe poept hij wel eens op het erf, maar dat ruim ik direkt op als ik het zie, maar dat gebeurt zeer weinig.
Als er mensen zijn die last hebben van mijn hond met rijden of longeren, dan sluit ik hem even op in een stal, gaat prima
iedereen is gek met mijn hond en mijn hond geniet ook met volle teugen

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:24

Op spullen plassen, nee, dat gebeurt absoluut niet! Dat mag in huis niet, dus ergens anders gebeurt dat ook niet. De honden die bij ons lopen doen dat ook gewoon niet. Ik vind het minimale wat je kan doen je hond uitlaten voordat je ergens komt, maar over het algemeen gebeurt dat volgens mij wel. Zo niet, zijn het toch weer de rotte appels die het voor een grote groep verpesten.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:50

Ik sta op een pensionstalling en daar lopen twee honden van hun zelf.
Stalgenoten nemen ook soms hun hond mee en da's geen probleem.
Ik weet zeker dat ik onze duitse herder niet mee hoeft te nemen want die gaat blaffend op paarden af. Tong uitsteken

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:11

ik mag mijn honden gewoon meenemen maar ik doe het meestal niet
niet alle paarden zijn gewend aan honden
en mijn honden niet aan alle paarden

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:47

Ligt aan de hond of die lief is of dat die heel irritant bezig is wij hebbem honden en die doen niks ah heowel ze gaan wel is in de bal rennen maar als het paard eraan komt gaan ze er gauw uit maar onze paarden doen er niks op uit dus mij kan het niet schelen

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:13

[quote="russel"]Ik ken geen paarden die in een gangpad plassen. Als je je hengstige merrie niet laat staan bij een ruin die belangstelling heeft, gebeurd er niets.

Ik ken ze wel, mijn ruin plast waar hij staat, al is het in de gang.

Mijn golden nam ik altijd mee naar stal en dat ging ook altijd goed. Als ik alleen in de bak was mocht ze erbij en bleef aan de kant liggen tot ik ging uitstappen, als er anderen in de bak waren kwam ze er niet in. Tijdens de les of buitenrit ging ze in de box. Hoefde ik niet eens te zeggen deed ze zelf al.

Kwestie van wennen en opvoeden. Een hond die luistert kan heel goed mee. Als het te druk is of niet geluisterd wordt aan de lijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:11

Ik vind dat afhankelijk van de hond zelf.
Hoe gedraagd de hond zich bij paarden en eventueel andere honden?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:29

Wij hebben zelf een pensionstal en 3 honden die loslopen op het erf.
Een bouvier voor bewaking, en 2 jack russels voor het ongedierte dit werkt prima. Één pensiongast neemt af en toe haar jack russel mee maar als mijn oude jack losloopt dan mag zij de hond niet meenemen het erf op. (Mijn oude jack valt namelijk andere honden aan die los op het erf lopen.)
Ik heb tegen haar gezegd dat ik niet mijn hond op ga sluiten op eigen terrein omdat zij de hond bij zich heeft. 's zomers kan zij dan ook niet de hond meenemen want dan ligt die van mij ook buiten. 's winters kan het voorkomen dat de oude hond binnen in huis ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 06:28

Ariege schreef:
russel schreef:
Ik ken geen paarden die in een gangpad plassen. Als je je hengstige merrie niet laat staan bij een ruin die belangstelling heeft, gebeurd er niets.

Ik ken ze wel, mijn ruin plast waar hij staat, al is het in de gang.

Mijn golden nam ik altijd mee naar stal en dat ging ook altijd goed. Als ik alleen in de bak was mocht ze erbij en bleef aan de kant liggen tot ik ging uitstappen, als er anderen in de bak waren kwam ze er niet in. Tijdens de les of buitenrit ging ze in de box. Hoefde ik niet eens te zeggen deed ze zelf al.

Kwestie van wennen en opvoeden. Een hond die luistert kan heel goed mee. Als het te druk is of niet geluisterd wordt aan de lijn.

Dan heb jij een zeer aparte ruin, zeker voor een ruin is dat apart, die plassen niet graag op verharde grond. Maar ik neem aan dat je die plas met een flinke emmer water overgooit en wegbezemt?? Trouwens als ik mijn paard binnen haal, laat ik hem eerst plassen in zijn stal. Misschien een tip voor jouw, jouw paard gaat misschien wel plassen omdat hij het anders moet ophouden tijdens het rijden en dat weet hij.

Malou_Koos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:18

Het ligt ook aan de paarden, bij mij staat er ook een paard die naar iedere hond rond en dan gaat trappen.
Maar als je gewoon een goed opgevoede hond hebt is er niks aan de hand! Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:05

1 van mijn instructrices kwam bij mij thuis lesgeven in de bak. Ze nam altijd dat pokkehondje mee, een jack russel. Dat klerebeest scheet altijd in de bak, en piste oveal tegen aan, liep vreselijk in de weg en was gewoon erg vervelend. Tot op de dag dat beest echt recht voor de voeten van mijn merrie ging lopen. Ze nam een enorme sprong over dat hondje heen, mijn instructrice moest er erg om lachen, ik niet. Achteraf bleek mijn paard dus ook niet... de volgende ronde zag ze dat beest weer op de hoefslag zitten, liep er over heen en trapte na. Beest vliegt door de lucht al jankend, en de les was over.
Sindsdien valt deze merrie dus honden aan. Vreemd want de hond had eigenlijk niks meer gedaan tegen haar dan gewoon stom in de weg blijven lopen. Maar ik was er echt trots op. Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:59

Mijn hond neem ik vaak mee naar stal. Officieel moeten vreemde honden aan de lijnen, dat had ik braaf in het begin, alleen liet de stalhouder hem altijd los...
Ik hoef mijn hond niet in de gaten te houden, hij houdt mij wel in de gaten. De andere pensionklanten zijn allemaal gek met hem, hij is ook vriendelijk tegen iedereen.
De paarden zijn zo ook gewend geraakt aan loslopende honden, wat weer makkelijk is met buitenritten ed.
Als ik aan het rijden ben ligt hij aan de kant van de bak, met kleine buitenritjes loopt hij los mee.

Plassen doet hij tegen bomen, poepen kan soms gebeuren, dat ruim ik dan op.
Honden die over iemands spullen staan te plassen vind ik smerig, kwestie van opvoeden.

En vaak als we ergens op visite gaan dan neem ik hem ook mee, zijn dekentje mee en hij weet dat hij daar moet liggen en is verder niet vervelend en zijn behoeften doen in een tuin doet hij niet. Zelfs niet bij mijn schoonouders die een groot erf hebben op de boerderij...

Persoonlijk vind ik wel dat we het goed getroffen hebben met Max, zo lief en zo makkelijk, veel dingen lijkt hij gewoon te weten zonder dat ik het hem vertel, bij wat wel en niet mag.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:02

Bij ons op stal mogen honden gewoon mee. Ik neem mijn hondje ook weleens mee, maar die vind het helemaal niks. Ze gaat meestal in de 'kantine' bij de mensen zitten. Pling

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:28

Bij ons mogen honden gewoon loslopen. Ongelukjes moeten worden opgeruimd.
Mijn hond poept en plast echt niet bij ons op stal. En als wij op ons paard zitten dan ligt hij buiten de bak op ons te wachten.
Als wij gewoon in stal rondlopen kan onze hond wel heel druk spelen met de stalhond en als er iemand is die daar last van heeft stop ik hem in de auto.

Ik sta op een trainingsstal, waar dus de hele dag jong grut zadelmak wordt gemaakt, maar die zijn er zo aan gewend. Het enige paard dat wel eens kan wegspringen van mij hond is echt niets gewend en wordt enorm afgeschermd door de eigenaresse. Als zij aan het rijden is houd ik hem standaard in de auto.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:46

Hier mogen honden ook mee, maar er is maar 1 persoon die een hond heeft. Een king charles spaniel. Die zit altijd in de stal van het paard van baasje. De staleigenaar heeft ook 2 honden, dobermannen. Klerebeesten vind ik het Nagelbijten / Gniffelen Mijn paard staat in een buitenstal. Daar zit een deur in voor als ze er in staat, en een ketting voor tijdens het opzadelen/poetsen etc. ik laat dus vaak de deur open, omdat mijn halster etc aan die ketting hangen en de deur dan niet dicht kan. Ook doe ik dan alvast eten in ewalda haar bak. 9 van de 10 keer is dat weg als ik de deur open laat en de honden lopen los. Ze jatten ook brood uit mijn tas etc. En idd, poepen in de stallen. Erg leuk met hoevenkrabben. Scheve mond Springen idd ook met modderpoten tegen je aan en stoppen meteen hun neus in je kruis. Ook gaan ze als je aan komt rijden altijd voor je auto staan blaffen en gaan niet aan de kant. De kleinste hond is nog een pup, maar ook die loopt gewoon los. Als je aan het rijden bent in de bak, rent het ding constant om je heen, hapt naar de staart van je paard en vliegt er in galop als een dolle achteraan om vervolgens midden op de hoefslag te gaan zitten poepen, waardoor je dus om hond+behoefte heen moet rijden. ( moet je na gaan dat je je paard al niet los in de bak mag laten, omdat het rollen gaten veroorzaakt in de bodem, waardoor paarden steeds in een kuil gaan staan en dus niet nagefelijk kunnen lopen Clown ) Ook heb ik al verschillende keren mijn hoofdstel uit de strondbulten mogen vissen als hij van een haakje viel ofzo, of je springt van je paard af, midden in zo'n hoop Boos!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:02

Gewoon aangelijnd vind ik geen probleem (hoewel ik mijn hondje van 1 jaar, jachtinstinct Bloos ) ook wel los laat lopen als ik mijn paardje uit de wei haal of er naartoe breng.

Zolang de hond goed luistert lijkt het mij niet erg.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:40

Dan heb jij een zeer aparte ruin, zeker voor een ruin is dat apart, die plassen niet graag op verharde grond. Maar ik neem aan dat je die plas met een flinke emmer water overgooit en wegbezemt?? Trouwens als ik mijn paard binnen haal, laat ik hem eerst plassen in zijn stal. Misschien een tip voor jouw, jouw paard gaat misschien wel plassen omdat hij het anders moet ophouden tijdens het rijden en dat weet hij.[/quote]

De ruin is niet zo apart, hij plast gewoon als hij moet. Onder het werk houdt hij het op, maar met los- en uitstappen gaat hij ook rustig plassen, het maakt hem niet zoveel uit waar hij plast. En ja een flinke emmer water eroverheen Lachen.

nickenpablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:38

Bij ons lopen ze wel los maar ze mogen niet in de buurt van de paarden komen, dat wordt te gevaarlijk.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:47

Wij hebben thuis een pensionstal. zelf hebben we één hond die gewoon lekker vrij rond loopt. Nu hebben meerdere klanten een hond en daarvoor hebben we gezegt: Hond mag mee maar aan de lijn. dit gaat erg goed en zo heeft niemand er last van.
(rennen, vliegen, blaffen, poepen enz.)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:55

ligt er helemaal aan.
Gedraagt de hond zich? Houdt de eigenaar de hond een beetje bij zich?
Of gaat de hond door het lint en gaat achter de paarden/pony's aan.

Als de eigenaar laat zien dat hij/zij de baas is en de hond luistert en gedraagt zich, dan mag de hond wel mee Knipoog

Harry_Loveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:25

ligt eraan hoe de hond is Lachen

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:22

Bij ons zijn honden volgens mij wel toegestaan, maar alleen als ze aangelijnd zijn. De hond van de staleigenaar en de honden van het personeel mogen wel los, maar dat vind ik een ander verhaal dan bij honden van gasten. Deze honden zijn paarden gewend. Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:25

Ik vind van niet! Straks gebeurd er wat met de hond of met het paard van mensen op stal, en dan krijg je daar weer onderling ruzie om of wat dan ook.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:26

Bij ons op stal nemen sommige ook altijd hun hond mee, heb hier totaal geen problemen mee. Er loopt bij ons 1 hond die graag achter de paarden aan rend en eens in de staart wil buiten hier ben ik niet zo van gediend. Maar deze hond loopt nooit alleen zonder mensen op het erf