Voor welke stal kiezen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Re: Voor welke stal kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:04

Ik zie zelf bij stalling 2 geen nadeel tov van stal 1. Behalve dan dat je 10 min max verder moet fietsen, maar 20 min in totaal fietsen voor een stalling vind ik niet ver.
En ach die luxe, dat weegt toch niet op tegen een heerlijke weide voor je paard?

Voor mij zou de keuze heel simpel zijn, stalling 2. Niet alleen vanwege de weides, maar ook heerlijk dat het zo kleinschalig is. Stel je eens voor dat je lekker de hele rijbak voor in je eentje heb, dat is toch heerlijk?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:10

Ik zou persoonlijk voor stalling 2 gaan.
Omdat ik hou van niet al te veel volk op het terrein en omdat het paard meer vrij naar buiten kan.
Aan de andere kant zijn de uitrijmogelijkheden bij stal 1 super en is het dichterbij.
Maar aan jou te horen denk ik dat je voor stal 2 gaat omdat je zelf vind dat je paardje er wat op achteruit is gegaan.

Maar hoe zit het met de kosten?
Want dan kan ook nog wel verschil uitmaken.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:56

Ik heb, toen ik mijn eigen paard kocht, ook voor dit dilemma gestaan... heb 4,5 jr een paard gehad die ik voor anderen reed en verzorgde en die stond op een gezellige manege/pensionstal met veel facaliteiten en gezelligheid... maar weinig tot geen weidegang...

Nu vond ik de keus om daar met mijn eigen paard niet heen te gaan ook een lastige... maar heb er uiteindelijk wel voor gekozen om dit niet te doen en te gaan voor een stal met alleen een buitenbaan, maar 5 pensionklanten dus minder drukte en gezelligheid maar wel de mogelijkheid om mijn paard de hele dag buiten te hebben...

Moet zeggen als ik naar mijn paard kijk dat ik hier nog geen moment spijt van heb gehad!!

Succes met het maken van je keus... (in mijn ogen in ieder geval dus geen moeilijke Knipoog )

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:03

Ik zou er niet lang over hoeven twijfelen. Lekker naar stal 2 gaan. Je paard lekker naar buiten met maatjes en voor jou heeft het ook nog voordelen dat het rustiger is.
De enige plus van de eerste stal is het bos, maar als je wat verder rijdt vanuit stal 2 zit je ook in het bos.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:06

Ik begrijp dat het voor jou als eigenaar aantrekkelijker is om op stalling 1 te blijven staan. Waarschijnlijk zijn er meer faciliteiten en luxe enz...

Maar ik vind wel dat een weide een luxe is waar geen goed gebouwde accomodatie zonder weidegang tegen is opgewassen. Ik zou dus voor stal 2 gaan. Ook als is het verder bij het bos en heb je geen binnen piste meer.

Ik vind het altijd een vreselijk gedacht dat een paard 22u op 24 stil moet staan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:13

Ten 1ste is het je eigen keuze die je moet maken, je moet goed aan je paard en jezelf denken !

Ten 2e even de + en - punten :

Stal 1 :
+ Bos dat dichtbij is
+ Jij vind het gezellig dat het zo druk is
+ Minder ver fietsen

- Niet veel weidegang
- Je geeft zelf aan dat je paard fysiek en mentaal wat achteruit is gegaan. (rijden en gewicht)
- Op een manege heb je niet snel de bak voor je alleen of met 1 á 2 mensen erbij.

Stal 2 :
+ Meer weidegang
+ Je hebt meer de kans dat je de bak niet zoveel moet delen
+ Daar kan het ook gezellig zijn aangezien daar ook een vriendin van jou is.

- Iets verder fietsen
- Jij vind het gezelliger dat er meer mensen zijn, dat is hier niet het geval
- Minder snel bij het bos

Mijn keuze zal snel gemaakt zijn ! Stal 2, aangezien ik meer hou van kleinschalige stallingen. En omdat ik weidegang HEEL belangrijk vind, minstens 12 uur p/d voor mij.
Maar nogmaals, jou eigen keuze. Veel succes, denk aan jezelf en je paard ! Knipoog

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:09

Bedankt allemaal voor jullie reacties !! Haha!

Even wat antwoorden op sommige vragen:

Op de huidige stal, dus stalling 1 betalen wij 237 euro. Dit is inclusief BTW aangezien het een bedrijf is.
Op stalling 2 zou je €225 moeten betalen, waar je dus ook geen btw hoeft te betalen.
Om de kosten gaat het dus niet echt, aangezien er niet veel verschil tussen zit.

Op stalling 2 zit ook alles bij inbegrepen, ze word dus door de mensen daar binnen en buiten gezet Lachen

Probleem op dit moment is dat ik er zelf bijna uit ben dat ze wel naar stalling 2 mag, hoewel ik stalling 1 dan wel erg zou missen..
Nou is het probleem dus dat mijn ouders er nog niet helemaal uit zijn.. Mijn moeder vind het erg fijn dat hier veel volk rondloopt, wat weer gezelliger voor mij is. En leg een Anti-slimme paardenmoeder, lees: een moeder die niet weet welke pony van jou is, die er totaal geen verstand van heeft, leg die maar eens uit dat stalling 2 beter voor het paard is Haha! Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:22

lastige keuze inderdaad,

hoever moet je rijden naar het bos voor stalling 2?
misschien is op stalling 2 weliemand die het erg goed met je moeder kan vinden.. dan is dat ook weer opgelost

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:35

succes met je moeder overhalen.
Maar i denk dat staling 2 een goede keuze is

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:14

Als ik jou was zal ik kiezen voor de 2de stalling. Lekker buiten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:40

Quente_ schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties !! Haha!

Even wat antwoorden op sommige vragen:

Op de huidige stal, dus stalling 1 betalen wij 237 euro. Dit is inclusief BTW aangezien het een bedrijf is.
Op stalling 2 zou je €225 moeten betalen, waar je dus ook geen btw hoeft te betalen.
Om de kosten gaat het dus niet echt, aangezien er niet veel verschil tussen zit.

Op stalling 2 zit ook alles bij inbegrepen, ze word dus door de mensen daar binnen en buiten gezet Lachen

Probleem op dit moment is dat ik er zelf bijna uit ben dat ze wel naar stalling 2 mag, hoewel ik stalling 1 dan wel erg zou missen..
Nou is het probleem dus dat mijn ouders er nog niet helemaal uit zijn.. Mijn moeder vind het erg fijn dat hier veel volk rondloopt, wat weer gezelliger voor mij is. En leg een Anti-slimme paardenmoeder, lees: een moeder die niet weet welke pony van jou is, die er totaal geen verstand van heeft, leg die maar eens uit dat stalling 2 beter voor het paard is Haha! Haha!

Je kan haar zeggen dat een paard een vluchtdier is en het niet fijn vind om 22u op 24 in een hokje te moeten staan en dat een paard meer geniet van in de wei te staan. Vraag aan haar hoe zij zich zou voelen als ze heel den dag + nacht / week in week uit in een klein kamertje moet zitten en maar 1 uur per dag even naar buiten mag. Misschien brengt dat haar een beetje tot inzicht.

Hoe je het ook aanpakt... Veel succes *LOL*

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:20

Wat ook werkt bij mensen die niet veel met paarden hebben, geef het volgende voorbeeld:

Stel je voor dat je een hond de hele dag in de bench opsluit, om hem er één uurtje vervolgens op een dag uit te halen. Dat zal je moeder wel begrijpen, en leg dan uit dat dit bij een paard het zelfde geval (al dan niet erger) is.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 19:21

Het is me gelukt om mijn ouders even te laten kijken daar, en aangezien we hier die mensen erg goed kennen, is het natuurlijk alweer een stukje vertrouwder.
Ze vond het een erg leuk plekje voor de paarden, alleen ze vind het dus nog steeds jammer dat er voor mij niet zoveel mensen rondlopen.
Als wij er heen gaan, zou er nog 1 stalling vrij zijn, en die mevrouw heeft mij gezegt dat ik ook altijd even mog rondvragen Clown , of als ik al iemand wist die een stalling zocht...

Nou mensen, nogmaals enorm bedankt !! Haha! Haha!