paard vindt weide niet leuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Re: paard vindt weide niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:33

Ik heb ook zo'n paard die het niet echt geweldig vind om buiten te staan.
Als ik mijn ander paard buiten zet, staat hij gewoon wat te kijken en het interesseerd hem echt geen bal dat de andere wel naar buiten gaat.
Als ik hem dan buiten zet, stapt hij voetje voor voetje op zijn duizendste gemak de weide in...
Na een uurtje, soms ook al eerder, komt hij weer aan de poort staan en haal ik hem terug binnen.
De reden daarvan (denk ik) is;
Heb hem als jaarling gekocht en was toen erg ondervoed, is op 3maanden gespeend (wegens de sport) en hebben hem toen samen met een oudere pony in een kale weide 'gedumpt'.
Denk dat hij daar een trauma van opgelopen heeft, en bang is om weer achtergelaten te worden !
Ik heb dit ook geprobeerd door langzaam op te bouwen, maar kan je hem niet blij maken met een dagje vrijaf in de weide Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:20

danneke80 schreef:
dat heb ik eigenlijk niet gezien. Ze drinkt wel als ze in stal komt maar dan heeft ze wel net dr eten gehad.
Ik kan het me eigenlijk niet goed voorstellen dat ze niet durft. Ze is eigenlijk altijd vrij hoog in de pikorde (oude merrie)
Ze drinkt in de paddock wel altijd uit de sloot, dus dat vind ze geen probleem.
Ik zal het eens in de gaten houden.

Volgens mij is het voeren op stal de boosdoener. paard weet dat jij om ....uur komt...gaat rennen want dat geeft bij jou een reactie dat ie eruit wilt.
Paard wil dan gewoon eten.

Hoe meer je op vaste tijdstippen doet hoe erger het wordt. De stal paarden bij ons staan ook altijd te dringen terwijl de loopstal paarden er eigenlijk nooit bij staan. Deze krijgen eten wanneer de baas komt en dat is op verschillende tijdstippen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:25

dat zou ik weleens kunnen proberen.
Dan hoef ik me ook niet telkens zo te haasten om op tijd te zijn.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:17

Ik geloof dat het de goede kant op gaat. Ze is hengstig geworden (weet eigenlijk niet of dat er mee te maken heeft) en heeft vriendjes gemaakt met een hele mooie Belgische merrie.
Dat was brullen naar elkaar toen ze van het land af ging. Denk dat ze nu niet meer zo bij het hek zal hangen.

lani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:32

je zegt dat ze met 16 anderen op de wei staat. Dat is wel erg veel. Dan moet het land namelijk wel groot genoeg zijn.
Staan die paarden dag en nacht in de wei of alleen overdag? Als ze dag en nacht staan en van het gras moeten leven
moet het stuk toch zeker 8 hectare zijn ook om de ruimte te hebben om knokken te voorkomen. Want met zoveel paarden
en eventueel een te klein land gaat het vaak uiteindelijk mis.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:39

kijk even in zijn mond Knipoog
toen ik zelf nog op pension stond was er ook 1 die er geen bal aan vond.
voortanden sloten niet goed "papagaaienbek" en het paard kon niet goed grazen.
zet mij in een doos bonbons zonder tanden en ik vind er ook niets aan.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:07

Hey ik sta ook sinds kort bij jou op stal. ( mijn paard staat op het dagland ) Ik had inderdaad al gezien dat jouw paard er in het begin niet zo veel aan vond he. Volgens mij gaat het al stukker beter toch? Als ze niet gewend is aan weidegang kan het een tijdje duren, maar meestal gaan ze het toch wel waarderen hoor. Het land is echt groot genoeg voor die groep paarden ze kunnen elkaar prima vermijden. Als ze helemaal achteraan staan ben ik 20 minuten bezig om mijn paard te halen Knipoog

lani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:30

Een kennis van mij staat ook in dat land en zegt dat het ongeveer 2 hectare is nou dat lijkt mij erg klein voor 16 paarden
die er dag en nacht in moeten staan. Er wordt per paard die dag en nacht staan ongeveer een halve hectare land gerekend.
Dus twee hectare voor 16 paarden?

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:19

ook ik dnke gewoon dat het een kwestie is van wennen mijn paarden hebben dat vaak ook als ze even op het land staan komen ze zo weer aan om naar stal te gaan maar puur omdat ze weten dat ze daar biks krijgen als ze een paar dagen buiten hebben gestaan is er niks meer aan de hand dan denken ze er niet eens meer aan Knipoog op de pension staal waar ik eerst heb gestaan was er ook ene paardje had al heel lang geen weidegang meer gezien stond op een manege waar ze 24 uur per dag in de stal stonden of door de bak mee liepen in de lessen hij vond het doodeng om naar het weiland te gaan maar later vond hij het erg leuk

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:04

lani schreef:
Een kennis van mij staat ook in dat land en zegt dat het ongeveer 2 hectare is nou dat lijkt mij erg klein voor 16 paarden
die er dag en nacht in moeten staan. Er wordt per paard die dag en nacht staan ongeveer een halve hectare land gerekend.
Dus twee hectare voor 16 paarden?

Het is 5 hectare, dat scheelt nogal Knipoog maar ik denk ook dat er niet heel het seizoen genoeg gras zal staan. Ze worden volgens mij aan het einde van het seizoen ook wel bijgevoerd. Ze hebben in ieder geval wel ruimte genoeg om de benen te strekken! het is dus niet zo dat dit paard de rest niet kan ontwijken, maar de rangorde is het probleem niet met dit paard voor zover ik het gezien heb. Volgens mij is die al aardig gewend.Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:00

Gaat het inmiddels al goed??

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 07:10

inmiddels heb ik eigenlijk het omgekeerde probleem. Ik krijg dr niet meer van het land af. Vind ik wat minder erg, want ze vermaakt zich tenminste.
Zelf heb ik wel het idee dat het land groot genoeg is. Ook niet alle paarden staan er dag en nacht en veel krijgen er ook bijvoeding. Rangorde moet altijd worden bepaald en of het weiland nu groot of klein is, de vechtersbazen zoeken elkaar toch wel op. Die van mij doet daar inderdaad niet zo aan mee. Het is een oude merrie, dus die laten ze wel redelijk met rust.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:55

Hey Anneke, dan moet je haar in de wei gaan rijden, lijk je wel de paardenvanger van Muiden, lijkt me wel cool gezicht! Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 18:57

hihihi, als het nou zou lukken om in de buurt te komen....