Voor de mensen met een eigen rijbak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Voor de mensen met een eigen rijbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:35

Dan mag je achter het bedrag wat ik heb betaald een dikke nul zetten, maar ze zijn inderdaad super mooi!
Nadeel van de achterbergbak is dat er zo weinig in mag....liever niet springen,sowieso geen paarden los en een keer in de 2 jaar moet er voor een behoorlijk bedrag houtschilvers bij.
Vaak slepen wordt ook aangeraden. ( nou is dat voor elke bak goed natuurlijk)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:39

aerdenhout, dat klopt niet wat je zegt.
bij ons gaat er niet iedere 2 jaar houtschilvers bij! ammenooitniet dat ze dat in een agterberg bodem gooien!
wel laten we hem ieder jaar nalopen. moet er nog zand bij? is de drainage nog goed? werkt de sproei-installatie optimaal?

slepen doen wij 3x per week met een trekkertje en op deze dagen harken we ook de bakranden glad.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:43

Het zijn denk ik geen houtsnippers, maar dan moet er iets anders overheen...toch?? Ik heb hier een offerte liggen voor een achterbergbaan vandaar. Nu is die al van een aantal jaar geleden, dus in de tussentijd kan er wel wat zijn veranderd in de samenstelling van de bak.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:56

geen hout nee, wel een soort 'tapijtvezels'. is niet echt tapijt, maar lijkt op stof. weet niet hoe ze het noemen.
prijs van onderhoud is echt hoog, maar het rijplezier ook! het hele jaar kunnen we er in rijden, regen of vorst, zon of droogte maakt niet uit.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:00

wij hebben ook kleigrond en niks afgegraven alleen gleuven voor de drainageslangen, want die moet je wel hebben op kleigrond..
wij hebben 10cm drainagezand doek en dan 10cm M3C zand met prolypropyleensnippers...
is super maar was niet echt goedkoop, voor paddock is het denk vooral belangrijk dat je gebroken zand neemt, bijv verschralingszand, dat klinkt in rond zand blijft mul en zwaar..
succes

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:13

weet er misschien iemand of ik zand gewoon op het land kan storten of moet ik eventueel eerst afgraven?
Het was mijn bedoeling om een soort verhoging te creëren en dan midden in zand gewoon over het gras heen gooien.

Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:16

Je kunt het eerst beter afgraven omdat je anders in no time overal het gras er doorheen hebt. En laat je door een grondverzetbedrijf even adviseren over het soort zand, ik kan vanaf hier niet zien wat er bij jullie in de buurt beschikbaar is maar ik zou geen spuitzand nemen, dat waait namelijk zo weg bij een periode van lange droogte en veel harde wind.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:32

okee, en hoe zit het met woudzand?
En hoever zou ik het moeten afgraven? alleen het toplaagje?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:35

Wij hebben niks extra's voor onze bak hoeven betalen. Onze bak bevindt zich op (voormalig) bollengrond. We hebben dat zand laten pletten (ik weet niet hoe dat heet, met zo'n wals eroverheen) en verder is er niks mee gedaan. Hij is super, er blijven bijvoorbeeld geen plassen in staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:38

Woudzand is beter dan spuitzand omdat er vaak nog wel een spoortje leem in zit. Verder zou ik het toch wel minimaal 20 cm. afgraven maar het is moeilijk dat te beoordelen zonder dat ik verder de ondergrond ken. Als er bij jullie zand onder de oppervlakte zit, volstaat het vaak om de grond gewoon met een kraan om te zetten en zit je niet met de aankoop en aanvoerkosten van zand.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:14

ja er zit wel zand onder. En ik ken ook wel mensen met een kraan, maar niemand met een shovel. En ik denk dat het met een shovel sneller gaat als met een kraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:16

Mijn vriend deed er vijf uren over om een bak van 20x40 om te zetten, met een simpele mobiele kraan met een bak van ik meen 100 liter. Verder denk ik niet dat het handig is om dit werk te doen met een shovel Knipoog want die zijn in eerste instantie niet gemaakt om te graven en de boel om te gooien...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:18

nee dat is waar, maar ik heb een kameraad gevraagd en die heeft zelf zijn eigen bedrijf, maar die zei dat hij er een tien uur over deed. en €50,- per uur. dus 10 x 50 = 500. en zoals je eerder zag ben ik dat ook ongeveer kwijt aan zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:22

Misschien handig om nog eens een ander loon- of grondverzetbedrijf te bellen en de prijzen naast elkaar te leggen?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:25

ja zal eens even kijken wat er hier in de buurt zit.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:28

Wij hebben hier de grond om laten zetten en er tapijtsnippers op liggen. 1 keer in de 5 jaar tot een halve meter lostrekken en eens in de 7 a 8 jaar geloof ik een nieuwe lading snippers erbij. De snippers zijn niet de goedkoopste, maar wel echt super! Kan hier altijd rijden, zonder drainage, en dat is hier in de buurt wel anders bij menig gedraineerde bak!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:30

Bij ons is het eerst afgegraven, drainagebuizen erin, dan een eerste laag erop. Toplaag met gefilterd rond zand, zonder schelpen of stenen. Zandbakzand is te "stuiverig". Rond zand is veerkrachtiger dan lang zand en stuift niet in de zomer. De ganse zaak heeft 6000 € gekost (20X40) (nu wel al 6 jaar geleden) De bak is in principe het ganse jaar door berijdbaar, maar nu ligt de bodem toch te hard. We slepen ze eens in de week. Plassen hebben we nooit. Stof ook niet.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:37

De kraan bij ons kost 50 euro in het uur.
Vulzand is hier rond de 5 euro per kuub
Woudzand 7.50 per kuub

We hebben hier ook de grond omgespit.. Maar heb nog nooit zon zware bak gehad. Het ligt er maar net aan wat voor vulzand je onder de zwarte grond hebt, Als dit heel los is zul je er nooit fijn in kunnen rijden want t blijft zwaar..
Zou voordat je een kraan bespreekt eerst bodemonderzoek laten doen.

Woudzand hebben de buren ook. Enige nadeel... Als er plassen in staan: Door het leemwat er door zit word t glad.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:11

het is een beetje donkergeelzand. het is vrij dik. Wanneer je het samenknijpt of er op gaat staan gaat het mooi aan mekaar zitten. Op zich dus (volgens mij ) wel goed zand.
Zilvermoon: en dat is met korting die 50,- in het uur Lachen zoveel kost een vriend ook en dit was met korting Lachen heb al wat mailtjes in het rond lopen bij grondverzetings bedrijven. Kijken wat die zeggen. Ik denk niet dat tapijt snippers echt iets voor ons zijn. De rijbak komt in openland dus ben bang dat ze zo weg waaien.