Afvoer urine, drainage matten en bevriezen......kortom de bo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Afvoer urine, drainage matten en bevriezen......kortom de bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:34

o.k,mooie stallen hoor!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:25

corvl schreef:
@ Ikke: Ik ben aan het nadenken over een buis helemaal in laten storten en dan gaten, op 't eerste gedacht vind ik dat nog zo'n slecht idee niet ... ik ga er eens verder over nadenken.... Het nadeel wat nu zo 123 bij me opkom is dat de gaten verstopt raken.... Maar ik vind een hoop potentie in dat idee liggen Lachen

Om meerdere (kleine) gaten te boren door het beton (originele vloer) zie ik niet zitten, dat is vragen om problemen.

Mijn eerste ingeving was een goot van beton maken, die laten aflopen naar een putje (aangesloten op een buis) en boven dat putje nog een roostertje.

we komen er wel Lachen

Dat gaten boren kan een risico zijn, ik weet natuurlijk niet wat de staat en sterkte van je vloer is Haha!
Dat verstopt raken is een punt, maar als je wekelijks er even een ijzeren staaf inprikt, is er niks aan de hand. Moet je natuurlijk geen 100 stallen moeten doen..........
Een buis instorten is zeker te overwegen, mits de originele constructie dat extra vloergewicht kan hebben. Let er wel op dat de buis simpel is door te spuiten/reinigen. Op het uiteinde een simpel bereikbare dop is wel heel handig. Dat doorspuiten doen ze op diezelfde stal ongeveer eens per jaar; die buis is 350mm.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:25

@ monique , bedankt voor de tip.

@ Vjestagirl: Goed idee, zeker de electriciteitsmaatschappij gaat het een goed idee vinden. -/

@ Geerke: waarom een laag plastic, ik wil juist op het beton gaan gieten, door het beton toevoegingen laten doen voor zuur en vorst. ben ff de naam kwijt, maar je heb zo een heleboel verschillende betonsoorten. We willen schun af laten lopen om drainage mattenerin te kunnen leggen, 11 cm beginnen, schuin af laten lopen naar 5 cm (3%) en dan de laatste 2 meter weer omhoog naar 11 cm. (op een stal van 4 x 3 komt dan een 0,8m3 beton). (ps: betonijzer/matten van 6 mm komt erin)

@ Ikke de vloer kan zeker dat gewicht hebben, we leggen er zo'n 15.000 kg hooi in, 5 paarden, en er rijd ook nog eens een traktor in van 3,5 ton , dus dat zal wel geen probleem zijn -)

Cor

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:44

Ik heb niet alle post gelezen, maar op mijn vorige stalling waren de vloeren van beton met gaten erin. Elke (ongeveer)30 cm zat een klein gaatje (diameter van een 1cm?).
Doordat er een kelder onderzat werd alle urige daar in opgevangen, en waren de stallen erg droog.
Erg gemakkelijk omdat je stal dus droog blijft.

Een vriendinnetje van mij woonde op Ijsland, en had van die stalmatten in haar stal liggen (2 stallen, kleine schuur).
Daar vroor het ook flink, maar de matten bevroren dus ook (met urine er in) was dus niet echt een succes!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:57

Ik heb nu stalmatten die je kan gebruiken voor de douches
Afbeelding

Deze zijn voor mij niet doorlatend genoeg en we hebben zelf gaatjes in de matten geboord waar mijn paard het meeste plast...

Ik heb stalmatten gevonden en heb ze in het echt ook gezien van Monty Horse

Afbeelding
http://www.montyhorse.be/revetements.php
Waarom ik hiervoor kies, je kan ze gemakkelijk afspoelen, bvb een emmer water overgieten om het overtollige urine weg te krijgen en ze zijn van rubber dus volgens mij drogen ze makkelijker, wat bij de anderen niet het geval is.
Kan je gemakkelijk doen terwijl je je paardje eventjes gaat rijden of iets ander doen?

Met de andere matten zweet ik al als ik één stal volledig ontsmet met water en Detol... ze blijven lang vochtig ook...

Dit is mijn voorkeur natuurlijk Haha!
Nu nog op onze nieuwe stallen wachten :p

Ik hoop dat je wat info hebt gekregen Haha!

Succes alvast met je mattenkeuze!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:48

Corvl, mijn waterdichte matten hebben geen naden, hier zit een waterdicht topdoek overheen gemonteerd zodat er dus absoluut nergens urine doorheen kan dringen, echt ideaal.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:50

Kleine update voor de geinteresserde:

Inmiddels hebben 2 stallen de winter doorstaan die uitgevoerd waren met stal-drainage matten. Koudste dagen waren buiten -18 ( in de stallen rond de -13, -14) en geen problemen gehad met bevroren urine of bevroren buizen om de urine af te voeren,
Cor