keutels in wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: keutels in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:21

Hoe vaak slepen jullie en wanneer laten jullie de paarden dan weer in die wei? We hebben een hele grote wei en ik wil hem graag gezond houden. Poep scheppen is niet echt een optie (3-4 ha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:24

De weide's bij huis ruim ik de poep, maar in de grote zomerwei (3 ha) doe ik het ook niet. Na het omweiden doe ik slepen en bloten, meestal komen ze er daarna niet meer op, in het voorjaar erop liefst eerst een keer maaien en dan de paarden er weer in.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:44

Waar mijn paard staat worden nooit de drollen uit de wei gehaald.
Ze staan ook op een best groot oppervlak dus dat is een hele klus.
En bovendien, doordat ze in zo'n groot stuk staan liggen de drollen zo ver uit elkaar dat ze er geen last van hebben. En we hebben drie stukken land dus als de paarden weer naar een ander stuk wei verplaatst worden kan het weiland met de poep de drollen mooi opdrogen en dat vergaat zo.
Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en het scheelt een boel werk!
Uiteraard krijgt mijn paard altijd haar wormenkuurtjes maar dat is normaal, dat zou ik ook doen als er geen mest in de wei lag. Ze heeft nog nooit wormen gehad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:45

ik vind normaal dat dat gebeurd. Ik doe het zelf ook altijd bijhouden
Op plekken waar mest ligt word het gras namelijk erg hoog, omdat ze het niet meer eten

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:47

Bij onze vorige stal deden we dat nooit ( toen hadden we ook een hele grote wei voor 3 paarden ). Nu doen we het om de zoveel weken. Maar toch nooit problemen gehad toen we het niet deden.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:53

grappig.........alle tegenspraak hier....
volgens manlief die akkerbouwer is heeft paardenmest een hoog stikstof gehalte en hij is er dan ook best blij mee om te verstrooien onder de tarwe, bieten en mais, echter op het grasland probeer ik de mest altijd zo goed mogelijk weg te halen, uiteraard blijft er wel wat liggen en dit wordt verspreid door het slepen van de wei (kipjes doen daar al een groot gedeelte van..)
Waarom wel op de landbouwgronden en niet op de wei?
simpel, paarden zijn vaak vrij kieskeurige eter, plekken waar ze mesten eten ze geen gras haal je dus nooit wat weg krijg je idd zo'n typische paardenwei die na verloop van tijd kwalitatief onzettend slecht is (weinig voeding voor paarden die NIET worden bijgevoerd in de wei en dus ook niet op stal staan..)
Tuurlijk is er nogal een verschil of je een weiland hebt van een hectare of wat of een stukje van amper een halve.......Bij kleine weitjes toch echt weghalen die mest wil je paardebeest er ook nog wat aan hebben dat ie op de wei staat.....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:02

Het zal er best aan liggen hoe groot en hoeveel land je ter beschikking hebt, maar als je, zoals bij ons, kleine weitjes hebt én midden in een woonwijk staat wil je wel elke dag even met de mestvork en kruiwagen langsgaan. Voor het gezicht, de geur (denk om de buren), en wormbesmetting alleen al.
Maar ach, we hebben maar vier bescheiden poepende paarden, dus zoveel extra werk is het niet...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:56

liljebo schreef:
Hoe vaak slepen jullie en wanneer laten jullie de paarden dan weer in die wei? We hebben een hele grote wei en ik wil hem graag gezond houden. Poep scheppen is niet echt een optie (3-4 ha)

Wij slepen op het moment dat er echt veel keutels liggen. Bij ons (1 ha) is dat 1x per maand. Bij jullie zal dat denk ik om de 2 a 3 maanden zijn denk ik.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:48

Ik had tot voor kort een stuk van 1,5 ha voor 3 paarden en heb dat elke dag (365 dagen) geschept en aangrenzende weilanden waar ook paarden stonden werd dat niet gedaan (alleen 1x in de zoveel tijd gesleept) .
Ons land zag er beduidend beter uit en onze paarden hadden altijd gras te eten. Bijde ander weilanden was dat niet zo, op een gegeven moment staat er gewoon niets meer te eten voor de paarden.

En ook al merk je het niet daarom kan je paard nog wel een wormbesmetting hebben.
In de mest op het land zitten de larven en eitjes van de muggen die eitjes komen pas in het paard uit.
Dus de mest zelf heeft geen wormen en vandaar dat je ze ook nit ziet wanneer je gaat slepen.
De eieren gaan ook niet dood bij slepen omdat ze erg lang en onder heel schrale omstandigheden kunnen overleven.

Wormbesmetting is niet het enige waar paarden last van krijgen bij (te veel) vliegen.
Door de mest te laten liggen trek je erg veel soorten vliegen aan en die kunnen allemaal (steeds meer) nare ziektes overbrengen.

Wil je een hoop ellende voorkomen dan is het beste het bij de bron aan te pakken en voorkomen dat je veel vliegen aantrekt (ook in de open weilanden waar wind staat) dan zul je toch onder andere moeten beginnen met elke dag de mest te verwijderen.

Oftewel voorkomen is beter dan genezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:48

Babeth schreef:
liljebo schreef:

Wij slepen op het moment dat er echt veel keutels liggen. Bij ons (1 ha) is dat 1x per maand. Bij jullie zal dat denk ik om de 2 a 3 maanden zijn denk ik.

Hoe lang wacht je dan tot je de paarden weer op het gesleepte stuk laat?
Op dit moment hebben we 1 ha en die is zo slecht begaanbaar dat mest scheppen met kruiwagen ook niet gaat, vooral niet na die hele natte zomer en winter (grote drassige stukken)
Maar we krijgen nu dus 3 a 4 ha en daar staan nu ook paarden op. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken? eerst slepen en dan.. Hoelang wachten voordat we die van ons erop zetten? (we hebben 2 mini shetten, 1 haflinger en 1 noordzweedse koudbloed)

Pridex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:51

Dit vind ik een goede afspraak, agz je er ook wormen mee voorkomt..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:24

liljebo schreef:
Op dit moment hebben we 1 ha en die is zo slecht begaanbaar dat mest scheppen met kruiwagen ook niet gaat, vooral niet na die hele natte zomer en winter (grote drassige stukken)
Maar we krijgen nu dus 3 a 4 ha en daar staan nu ook paarden op. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken? eerst slepen en dan.. Hoelang wachten voordat we die van ons erop zetten? (we hebben 2 mini shetten, 1 haflinger en 1 noordzweedse koudbloed)

Bij ons blijven ze gewoon staan in het land. Ze staan 24/7 buiten 365 dagen in de week.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:39

Zelfs nu mijn merrie weer sinds 2 weken voor het eerst in de wei staat (en dus het gras overal netjes gegroeid is sinds verleden jaar) blijft ze toch weer dezelfde plekken kaal eten en gaat ze op dezelfde plekken mesten.
Ik haal al jaren regelmatig de mest op uit de wei met de kruiwagen, dus zelfs eventuele achtergebleven sporen van mest van verleden jaar zitten natuurlijk allang niet meer in de wei van nu. Maar toch vertikt ze het om op de plekken te eten waar ze verleden jaar gemest heeft.
Nou ja, er staat genoeg gras dus ze gaat haar gang maar Vork

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:19

Babeth schreef:
liljebo schreef:

Bij ons blijven ze gewoon staan in het land. Ze staan 24/7 buiten 365 dagen in de week.

Ja, hier staan ze ook altijd buiten (ze hebben een schuilstal) maar ik dacht dat ik een dergelijke wei misschien in tweeen moest delen en dan een kant slepen... ff laten rusten en dan pas gebruiken. Ik heb hier geen ervaring mee. Eten ze het gras wel als ze gewoon erop blijven lopen na het slepen? Omdat ze normaal gesproken geen gras eten waar is gepoept.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:31

Aldewereld schreef:
Zelfs nu mijn merrie weer sinds 2 weken voor het eerst in de wei staat (en dus het gras overal netjes gegroeid is sinds verleden jaar) blijft ze toch weer dezelfde plekken kaal eten en gaat ze op dezelfde plekken mesten.
Ik haal al jaren regelmatig de mest op uit de wei met de kruiwagen, dus zelfs eventuele achtergebleven sporen van mest van verleden jaar zitten natuurlijk allang niet meer in de wei van nu. Maar toch vertikt ze het om op de plekken te eten waar ze verleden jaar gemest heeft.
Nou ja, er staat genoeg gras dus ze gaat haar gang maar Vork

En wat als je die mestplekken eens maait?
Dat gras willen ze vaak weer wel eten. En als het mestgras droog is lusten ze het vaak ook weer.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:00

Ik gebruik hier een graslandkalender voor paarden voor de planning en bepaling van het beweidingssysteem. De drollen worden hier nooit geraapt; er komen inderdaad vliegen op maar beter op de drollen dan op het paard! Nadat de paarden worden omgeweid wordt er met de bloter gewerkt en wordt er gesleept. We hebben nog nooit nadelige gevolgen ervaren met dit systeem, in tegenstelling van kennissen, die wel iedere dag drollen verwijderden! Het grasland is dankzij dit systeem in perfecte conditie wat ik niet kan zeggen van vele andere paardenweiden hier in de buurt, die zien er afgetrapt uit......

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:07

Wij hebben hier een groot weiland, dus het is niet nodig.
Alles ziet er gewoon verzorgd uit.
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige staleigenaren dat liever wel hebben. Ja

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:15

tamary schreef:
En wat als je die mestplekken eens maait?
Dat gras willen ze vaak weer wel eten. En als het mestgras droog is lusten ze het vaak ook weer.

Dan eet ze er nog niet van. Het land wordt ook regelmatig gemaaid (was ik erbij vergeten te vertellen) maar de mestplekken blijven altijd hetzelfde. Kieskeurige tante heb ik Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:17

Ben gisteren toevallig weer bezig geweest, heb alle manieren al gedaan.. maar zoals ik het nu ga doen bevalt me wel denk ik.

Ik heb mn weiland in stukken verdeeld (shetjes), eerste stukje was nu goed kaal gegeten, alle mest heb ik steeds op hoopjes aan de kant verzameld. Nu de shetjes naar volgende stukje, mest weer verspreid over het land en dan maar met de maaimachine eroverheen (zo'n zitmaaier heb ik) de kluiten mest werden keurig helemaal mee versnipperd en meteen mooi verspreid. Zag er netjes uit gisteren dat ik weg ging, al het gras keurig de zelfde lengte en geen mest meer te zien dus het kan weer aangroeien.

Door de paardenplekken steeds weer kort te maaien heb ik trouwens de aanwezigheid van boterbloemen etc al een stuk teruggebracht omdat het zn krachten gebruikt om weer aan te groeien ipv zich te vermeerderen.

Duurt wel weer meer dan een maand eer dit stukje misschien weer aan de beurt is om begraasd te worden, dus tijd zat om weer te herstellen etc

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:22

Babeth schreef:
Wij laten het gewoon liggen. En zodra er veel hoopjes liggen gaat de sleep door het weiland heen. Nooit geen problemen gehad.

Ja, doen wij ook Lachen

En dat is maar goed ook. Kheb geen zin om die 2.5 HA bij ons te gaan strontscheppen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:24

Wij ruimen het ook altijd op. Anders eten de pony's het gras daar niet meer op en tegen wormen enz. Maar als het nou een heel groot stuk land was zou ik het niet zo snel opruimen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:27

ik ruim het iedere dag op,nu heb ik vrij kleine weides en ze staan altijd op hetzelfde stuk,als ze op 3 hectare zouden staan en je de mogelijkheid hebt om ze om te weiden...ach
Ik geloof dat als je een weiland 6 weken zonder paarden laat,het gevaar voor wormen al nihil is,maar ik kan me vergissen natuurlijk...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:45

Afbeelding

dit is mijn wei en de wei ernaast is 3x zo groot en we mesten nu elke dag alles
mijn pony staat alleen en in de andere wei lopen er 5.
dat hek achterin is het eind van de wei.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:20

Ik vind het niet meer dan normaal dat je de wei 'uitmest', dat doe je in je stal toch ook? Knipoog

Het is beter voor het gras, want als ze ergens hebben gemest willen ze daar niet meer eten en het is beter tegen de vliegen en eventuele wormen.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:53

wij halen ook de mest weg uit de wei, met hark en schep das voor de paarden toch ook wel zo lekker Lachen