Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
liljebo schreef:Hoe vaak slepen jullie en wanneer laten jullie de paarden dan weer in die wei? We hebben een hele grote wei en ik wil hem graag gezond houden. Poep scheppen is niet echt een optie (3-4 ha)
Babeth schreef:liljebo schreef:Hoe vaak slepen jullie en wanneer laten jullie de paarden dan weer in die wei? We hebben een hele grote wei en ik wil hem graag gezond houden. Poep scheppen is niet echt een optie (3-4 ha)
Wij slepen op het moment dat er echt veel keutels liggen. Bij ons (1 ha) is dat 1x per maand. Bij jullie zal dat denk ik om de 2 a 3 maanden zijn denk ik.
liljebo schreef:Hoe lang wacht je dan tot je de paarden weer op het gesleepte stuk laat?
Op dit moment hebben we 1 ha en die is zo slecht begaanbaar dat mest scheppen met kruiwagen ook niet gaat, vooral niet na die hele natte zomer en winter (grote drassige stukken)
Maar we krijgen nu dus 3 a 4 ha en daar staan nu ook paarden op. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken? eerst slepen en dan.. Hoelang wachten voordat we die van ons erop zetten? (we hebben 2 mini shetten, 1 haflinger en 1 noordzweedse koudbloed)

Babeth schreef:liljebo schreef:Hoe lang wacht je dan tot je de paarden weer op het gesleepte stuk laat?
Op dit moment hebben we 1 ha en die is zo slecht begaanbaar dat mest scheppen met kruiwagen ook niet gaat, vooral niet na die hele natte zomer en winter (grote drassige stukken)
Maar we krijgen nu dus 3 a 4 ha en daar staan nu ook paarden op. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken? eerst slepen en dan.. Hoelang wachten voordat we die van ons erop zetten? (we hebben 2 mini shetten, 1 haflinger en 1 noordzweedse koudbloed)
Bij ons blijven ze gewoon staan in het land. Ze staan 24/7 buiten 365 dagen in de week.
Aldewereld schreef:Zelfs nu mijn merrie weer sinds 2 weken voor het eerst in de wei staat (en dus het gras overal netjes gegroeid is sinds verleden jaar) blijft ze toch weer dezelfde plekken kaal eten en gaat ze op dezelfde plekken mesten.
Ik haal al jaren regelmatig de mest op uit de wei met de kruiwagen, dus zelfs eventuele achtergebleven sporen van mest van verleden jaar zitten natuurlijk allang niet meer in de wei van nu. Maar toch vertikt ze het om op de plekken te eten waar ze verleden jaar gemest heeft.
Nou ja, er staat genoeg gras dus ze gaat haar gang maar

tamary schreef:En wat als je die mestplekken eens maait?
Dat gras willen ze vaak weer wel eten. En als het mestgras droog is lusten ze het vaak ook weer.
Babeth schreef:Wij laten het gewoon liggen. En zodra er veel hoopjes liggen gaat de sleep door het weiland heen. Nooit geen problemen gehad.