Heeft de naam van je paard een betekenis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:09

Galactica betekent geloof ik Heelal, vind ik heel mooi.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:16

Chinouc betekend wervelwind.
Gelukkig trekt ze zich weinig van dr naam aan Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:57

Ons veulen is door de fokker Juntos genoemd. Dit is een combinatie van moeder (juliëtte) en vader (Palousa Santos). Nu blijkt dat als je het op z'n spaans uitspreekt (guntos) het "samen" betekent. Dit vindt ik wel erg leuk voor een rijpaardje.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:06

Luna betekent maan(vraag me niet waarom.............)
en Cocktail heet zo omdat het een kruising is(heel orgineel ....hihi:D)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:21

Madeni Marged Ddu:
Madeni = stalnaam
Marged = welsh naam voor Magaret,
MARGARET f English
Derived from Greek margarites meaning "pearl".
Ddu = zwart
(roepnaam Macy)

Rephartox Ceridwyn:
Rephartox = stalnaam
Ceridwyn = CERIDWEN/CERIDWYN f Welsh, Welsh Mythology
Means "blessed poetry" from Welsh cerdd "poetry" and gwen "white, fair, blessed". This is the name of a Celtic goddess of poetry.
(roepnaam Kyra)

Rephartox Mabyn Fflur:
Mabyn = jeugdige
Fflur = flower, bloem
(roepnaam Fleur)

Rephartox Sian:
Sian = SIAN f Welsh
Welsh form of JEANNE
(roepnaam Sian)

Nantgwinau Samson:
Nantgwinau = stalnaam
Samson = SAMSON m Biblical, English
From the Hebrew name Shimshon which probably meant "sun". Samson was an Old Testament hero of exceptional strength.
(roepnaam Samson)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:36

Ik vond ponyta een mooie naam (je weet wel dat paardje van Pokémon) toen kwam er een jaar later een hengstje en die heb ik heel toepasselijk Rapydash genoemd (ook een paardenpokémon)

Special Talent, een hengstveulentje heb ik vernoemd naar Natural Talent die we als jaarling in moesten laten slapen.....volgend jaar is de letter "T" en reken maar dat er dan weer een "Talent" bij zit!

Verder: Alysa, naar haar moeder Anisa vernoemd
en Sigranta, naar haar moeder Nigranta veroemd.

Dit jaar heb ik de merrieveulentjes de volgende namen gegeven (moest met een "s") Shakyra, Safyra en Soraya!
Dit vind ik hele mooie namen en zoals je ziet gebruik ik graag de letter A en Y en meestal eindigen de namen die ik verzin op een A (of dit nou komt omdat mijn eigen naam met een A begint?!)........

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:46

Mijn Clydesdale heette bij de importeur heel erg orgineel "de Clyde", dus daar heb ik maar gauw "Craignethan's Duncan" van gemaakt.

Craignethan is een erg oud kasteel (ruine) in Schotland en Duncan betekent "bruinharige krijger". Haha!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:34

CHEYENNE is/ was een indianenstam in de VS. Grappig....want in precies dezelfde staat als waar die indianen leefden (Colorado) ben ik gedeeltelijk opgegroeid.....meant to be?????

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:50

Piropo is Spaans voor een Flirtachtig complimentje Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 03:08

Ameretto had eigenlijk Amaretto moeten heten. Maar we vermoeden dat de fokker een slok te veel van dat goedje op had toen hij de geboorteaangifte deed Knipoog. Hij vertelde ons dat hij toen hij het papier terugkreeg van het stamboek dacht: 'Huh? Op de fles staat het toch anders?' en dat bleek na controle ook zo te zijn. Haha!

Overigens heet Ret voluit Prins Ameretto van de Berken. 'Prins' omdat zijn vader Prins Abdullah heet en bij het NRPS de namen van hengstveulens moeten beginnen met de eerste letter van de naam van de vader. 'Ameretto' omdat de fokker dat een leuke naam vond (spelfout zie boven Haha!). En 'van de Berken' omdat dat de stalnaam van de fokker is.

Dino hebben we Dino genoemd omdat dat de eerste naam was die bij mij opkwam toen ik hem voor het eerst zag (hij had geen naam, de handelaar noemde hem Zwartje). Daar hebben we later Jester's Dino van gemaakt, maar daar zit een veel te lang en ingewikkeld verhaal aan vast. Overigens was dit in de tijd van Jurassic Park, maar dat had er niets mee te maken. Haha!

Manjo heette al Manjo toen ik hem kocht. Het schijnt 'hij die in de ochtend geboren is' te betekenen. Als hij geen leuke naam had gehad, dan had ik hem Malle genoemd, naar het beroemde strippaardje uit de Ponyclub.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:18

Rhiannon Taran heet mijn WelshCob.
Rhiannon is de stalnaam.

Een dochter van Hereydd en de vrouw van Pwyll, een vorst uit Dyfed. Ze beleefde vee ellende doordat ze Gwawl, de man aan wie ze als echtgenote was beloofd, afwees. Zijn vader vervloekte daarom Pwylls huis. Door deze vloek bleef Rhiannon zeven jaar lang onvruchtbaar en werd ze, na de geboorte van haar zoon, er vals van beschuldigd hem te
hebben opgegeten. Zelfs nadat deze jongen, Pryderi ( 'zorg') was teruggekeerd en opgegroeid, bleef de vloek haar kwellen.

Op een gegeven moment werden Pryderi en zij in ezels veranderd. Ze bezat evenwel ook toverkracht: haar vogels konden met hun gezang doden opwekken en levenden doen inslapen. Het geduld waarmee zij leed en onrecht verdroeg maakt haar een opmerkelijke personage van de Welshe mythologie. Waarschijnlijk hield haar ware aard oorspronkelijk
verband met paarden. Toen Pwyll haar voor het eerst zag bereed ze een groot, schitterendeschimmel gehuld in een gewaad van met gouddraad geborduurde zijde. Ook belandde haar ontvoerde zoontje in een stal en moest ze voor straf als rijdier voor de bezoekers van haar man dienen.

En Taran komt van Taranis:

Taranis, 'de Donderaar', was een van de weinige Keltische goden die door de Romeinen werden vereerd. Hij werd vaak gelijkgesteld aan Jupiter. In de hele Keltische wereld, van de Adriatische kust tot in Schotland, zijn Taranis-monumenten aangetroffen.
Hij werd meestal afgebeeld met zijn symbool, het wiel. In het moderne Welsh en Bretons betekent 'taran' nog altijd donder

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:34

Eens kijken
Mijn moeder kocht Trammelant (in 1980) van zijn fokker die hem zo had genoemd vanwege de problemen bij en na de geboorte.
Daarna kwam Dinar, maar dat vonden we saai en dat is omgedoopt tot Didaer (= Die daar)
Vervolgens Issedy (Is ze die?) en haar veulen Raimaer (Raad maar)
en Pablo heeft als wedstrijdnaam Pablo Pot d'Ory (potdorie)

Pablo, Raimaer en Trammelant *LOL* hebben we nog, volgend jaar verwachten we een veulen van Raimaer en mogelijke namen zijn:
welcke, welleke (voor een merrie)
wittrick (als het een schimmel is)
wadhnu (wat nu?)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 12:45

Hahaha lielle,die van jou zijn echt grappig.
Iedereen heeft heel uitgebreide namen die met iets goddelijks te maken hebben ofzo.Dat is ook mooi hoor,maar bij die van jou moest ik echt lachen! *LOL*

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:47

Ik weet eigenlijk alleen waarom Early, Early heet..

Early heet voluit Kastanjehoeve Early Marco. Waar Early is gefokt heet 'De Kastanjehoeve' en bij elke pony die daar geboren wordt krijgt dat voor z'n naam. Marco komt van zijn vader af, zijn vader heet namelijk Frisian Forest MARCO Polo. En Early is gewoon zijn roepnaam. Early betekend in het Engels vroeg. Early is 26 januari 1996 geboren, erg vroeg in het jaar dus. Daarbij is die ook nog 3 weken te vroeg geboren. Vandaar dat ze hem Early hebben genoemd.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:50

Mijn kat heet Mi Gado (mijn god) omdat hij altijd met een enorme air door het huis liep (en omdat ik me regelmatig af vroeg waar ik in godesnaam met hem aan was begonnen Knipoog
Door zijn chinese oogjes heet hij inmiddels Mikado Lachen

Maar we hadden het over paarden.. Fleur is dus Bloem van de Haandpaol.. Hrm.. haar zusje heet Ursula, dus ik had het slechter kunnen treffen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:56

Sanex, wij vonden ze ook leuk, weer eens wat anders dan anders *LOL*
Mijn kat heet trouwens Aygee, van de Engelse afkorting Ashanti Goldfield Corporation, een grote goudmijn in Ghana. Ze komt nl uit Ghana (ik woonde daar toen ik haar kreeg) en heeft allemaal bruine vlekjes in haar vacht.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:16

Dar heet voluit: Darmorah van stal Romano. Darmorah betekend zoiets als Arabische dame en stal Romano is de stal naam van haar fokker.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:25

hoi....ja die van mijn paardjes wel.... ik denk dat ze Pepsi destijds zo genoemd hebben omdat hij donkerbruin/zwart is, dus de kleur van pepsi cola....ik heb zelf de naam niet verzonnen omdat hij al ouder was toen ik hem kocht, maar het past wel bij hem!!
Mijn shetveulen heet Snowflake, we noemen hem Snowy, omdat hij helemaal voskleurig is maar boven zijn ogen een witte plek heeft die precies op een sneeuwvlok lijkt! Lachen

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:32

Duchess en dat betekent hertogin

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:44

sjaak heet geheel officieel eigenlijk judor. De vorige eigenaar vond dit teveel op judas lijken en aangezien hij (volgens haar) wat te dik was heeft ze hem naar jake and the fatman genoemd. Hij heet nu dus eigenlijk jake, maar we noemen hem sjakie.

Is het nog te volgen??????????
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 29-12-02 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:45

hee wat grappig, toen ik Joop (sharief) kocht wou ik hem een andere naam geven.
Wat voor 1? zoeken in ponyblaadjes Knipoog en er wat aan vast plakken werd het dus.
We zagen een Sharif, maakten daar Sharief van en plaatsten daar Omar voor met dank aan een stal genote.
Het werd dus
Omar Sharief. Leuke naam! Haha! maar bleek al snel een zeeer populaire acteur uit de jaren 70 (70- geloof ik) te zijn, bleek een knappe kerel waar een hoop vrouwen gek Lovers van waren haha!
Mijn Shariefje was ook een knappe kerel !.....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:01

haha die van lielle zijn idd leuk!
tobias heette al zo, das fries, komt ook uit friesland
reddy: red: rood
heb ik gewoon reddy van gemaakt
ze is een roodschimmel

LBroekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:05

mijn verzorg shet het Boo maar als het nou Beau was
dat betekende het in het Frans: Mooi!
maar ze is ook mooi hoor!!!!!!

giesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:40

Gisela betekent meisje van edele afkomst. En verder weet ik niet waar de naam weg komt...
Haar moeder staat niet in het stamboek, maar heet Germa. Haar vader is Valentino, maar daar lijkt het ook niet op...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:13

Odin

Odin vormde het middelpunt van de godenwereld. In zijn paleis: het walhalla, werden de overleden krijgers opgenomen. Odin was de aanvoerder van de goden, en hij werd beschouwd als God van de oorlog en dood, van de geheimen van het leven en wijsheid.
Odin was een mensenvriend. Hij gaf de krijgers moed en schonk priester-dichters magische en intellectuele gaven.
Odin werd voorgesteld als een éénogige demon die zich kon bedekken met de hoed van onzichtbaarheid

Bron: Studieboek Haha!