Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:38

Kapi_Dust schreef:
jammer genoeg wordt er weer een beetje zwart-wit gedacht. Op stal betekend stalondeugenden???

Mijn paard komt geregeld buiten, maar heeft geen jaar lang weide tot zijn beschikking (spring hij ook uit) Wel ga ik aan de hand elke dag grazen en heeft hij erg veel beweging.
Maar dat hij er last van heeft???
oordeel zelf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6KBJVEE.jpg

Is dit dan zo'n zielig paard als jullie het voorstellen???

Omdat je paard toevallig de oren naar voren heeft, is het dus niet zielig? Beetje stom he!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:38

Een paard hoort nu eenmaal buiten, zoals een koe ook buiten hoort....
Omdat wij mensen hebben besloten, in tegenstelling tot veel dieren, om hutjemutje bijelkaar te gaan wonen in stedelijk gebied is prima. Maar om 'plattelandsdieren' daar dan ook naartoe te trekken vind ik niet eerlijk. En het is niet mijn bedoeling mensen verdrietig te maken, of te stellen dat deze mensen 'dierenbeulen' zijn... (ik stel me dan altijd iemand voor met een plank die op een paard in staat te slaan....).
Het is mijn mening, die baseer ik op het feit dat ik een 'plattelandskind' ben, en opgegroeid ben in het buitengebied en in de loop der jaren heel vaak heb gezien wat het met dieren doet om een 'beperkte leefruimte' te hebben.
Het blije gehinnik, gepruttel, etc.... wanneer baasje komt wordt te vaak gezien als een bevestiging dat het paardje blij is terwijl het binnen staat. Maar gevoel zegt dat het paard ten eerste blij is met wat afleiding, en ten tweede met het idee dat er nu waarschijnlijk iets te eten aan komt.

Dat de mensen die hun paarden geen weidegang kunnen bieden zeggen dat dat beter is dan iemand ie het paard buiten zet en er niet naar omkijkt is een veel gehoord argument, maar is een hol argument.
Dat is net zoiets als zeggen: 'mijn kind mag nooit buitenspelen, maar dat is veel minder erg dan iemand die het kind slaat en er nooit naar om kijkt...'. Dat is gewoon het 'beste' uit twee 'slechten' kiezen...

@ Malibu: dit is geen 'omlaag trap topic'. Dit is iets dat mij serieus raakt. Waar ik grote moeite mee heb, en dat ik op een 'nette' manier aan de kaak wil stellen. Natuurlijk is dit vaker besproken, te meer omdat het iets is dat blijkbaar heel veel mensen raakt. Ik veroordeel de mensen ook niet, ik veroordeel de keuzes. En nee, een hond kun je idd niet hele dagen alleen laten wanneer je 40 uur werkt, maar dat is een andere discussie. Evenals de discussie over mensen die hun dieren opzettelijk mishandelen of verwaarlozen. We kunnen hier vast 'rustig' en 'netjes' over praten.... dat is mijn intentie iig.

drenthie

lottehorse schreef:
Mee eens,,
Maar in de winter je paard wel dag en nacht op stal hebben vind ik weer wat anders Lachen.
Zolang ze maar niet dag en nacht binnen staan en geen buitenlucht te zien krijgen!

Waarom is het in de winter anders? Het blijft 24/7 op stal en winter of zomer maakt voor dat paard niet uit.

nickyu

meggiemeg schreef:
Ik ben ook van mening dat je paard op de weide moet kunnen lopen. Grazen is een van de meest natuurlijke bezigheden van een paard. Hun hele voedselverwerking is er op afgesteld.
Helaas kunnen veel paarden niet op de weide lopen, ze komen dan wel buiten in de paddock met hooi/kuil maar of dat net zo ideaal is??

helaas zijn er ook paarden die beter af zijn op zand ipv vette hollandse weide Bloos

maar ze moeten genoeg ruimte hebben om een sprintje te kunnen trekken
en als je dan beetje handig de paddock indeelt (onbeperkt hooi op verschillende plaatsen , water op 2 plaatsen , bezigheids dingetjes (ene paard is gek met twijgen ander met een grote ton volgende met een bal ..liefst meerdere dingen en uiteraard iig 1 maatje )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:41

nikkigioa schreef:
Mogelijkheid tot weidegang genoeg in de randstad hoor! Ook (of misschien wel JUIST) in het Gooi.. Knipoog

Dat is ook zo hoor! Meer dan voldoende 'buitenpaarden' hier Haha!
Maar goed, de regels zijn strikter omdat de ruimte schaarser is. Er mogen maar 'zoveel paarden' per 'zoveel vierkante meter' (bij wijze van spreken) staan. Dus er zijn hier veel, teveel, plaatsen te vinden waar paarden alleen het daglicht zien onder de man of in de stapmolen.

ps: laat ik benadrukken dat het mij vooral gaat om de paarden die de hele dag binnen staan en wiens enige 'ontspanning' onder de zon onder de ruiter, aan de longeerlijn, in de stapmolen of een uurtje in de paddock is. Ga zelf maar de hele zomer binnen zitten, terwijl alles in je lijf erom schreeuwt om naar buiten te gaan, de zon in!!!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 22-04-08 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:42

Weide in de winter zie ik niet eens als must, dat is niet haalbaar in sommige delen van het land.
Dan wel door te weinig plek of te nat.
Maar ik vind wel dat elk paard elke dag in een bak of paddock moet kunnen lopen voor een paar uur.
Dus dat ze even kunnen doen wat ze zelf willen. Zonder ruiter, zonder longeerlijn oid.

Ook hier in brabant zijn er helaas meer stallen zonder die mogelijkheid dan met.
Maar die heb ik dus ook bewust gemeden. Dan maar bij een particulier zonder luxe voor mij, maar wel elke dag buiten.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:42

Malibu schreef:
Maar hoeveel mensen die 40 uur werken hebben een hond die alleen thuis zit tot ze weer thuis komen? Inderdaad, ook genoeg.
Een probleem die nooit helemaal weg zal gaan.

Tja, een hond nemen als ik 40 uur zou werken zou ik dus ook nooit doen, dan maar geen hond.
Precies hetzelfde als dat ik nooit een paard zou nemen als die de hele dag op stal zou staan...Dan maar geen paard!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:45

Thumber schreef:
Malibu schreef:
Maar hoeveel mensen die 40 uur werken hebben een hond die alleen thuis zit tot ze weer thuis komen? Inderdaad, ook genoeg.
Een probleem die nooit helemaal weg zal gaan.

euhm... ik hoop niet dat je het hiermee goed probeerd te praten?

Nee, ik vind het gewoon een afzeik topic. Als je je druk maakt over paarden en beweging, waarom dan niet over honden, katten, kippen etc dat is toch net zo erg dan?
Maar Ninx heeft dit onderwerp al honderde keren aangehaald en het lijkt gewoon een vrijbrief om mensen naar beneden te trappen die geen andere gelegenheid hebben.

Ik heb dan ook al vaker de vraag gesteld, waar moeten we dan heen met alle paarden die op een stalling staan waar ze niet naar buiten kunnen?
Begin nou eens een topic als je daar een antwoord op heb, daar kunnen de mensen misschien wat mee. Ipv het altijd maar omlaag halen van mensen die hun paarden op die manier moeten houden omdat er geen andere mogelijkheid is.

rowo

runningkawa schreef:
Ook hier in brabant zijn er helaas meer stallen zonder die mogelijkheid dan met.
Maar die heb ik dus ook bewust gemeden. Dan maar bij een particulier zonder luxe voor mij, maar wel elke dag buiten.

Helaas zijn er (en ken ik) mensen die liever voor de luxe gaan, dan voor een wei voor hun paard. Erg zonde!

Bij mijn oom en tante op stal blijkt er iemand te zijn die haar paard niet buiten wil hebben, terwijl de overige paarden hele dagen buiten lopen.

Lowara

runningkawa schreef:
Weide in de winter zie ik niet eens als must, dat is niet haalbaar in sommige delen van het land.
Maar ik vind wel dat elk paard elke dag in een bak of paddock moet kunnen lopen voor een paar uur.
Dus dat ze even kunnen doen wat ze zelf willen. Zonder ruiter, zonder longeerlijn oid.

hier ben ik het dus ook mee eens. helaas is de waarheid nogal anders en worden vele dieren de gehele winter binnengehouden. sterker nog, ik krijg regelmatig de buurman op mijn dak dat de paarden op stal moeten omdat het een schande is hoe de weide er bij ligt.
ja sorrie.. dat hij het normaal vind om dieren op te sluiten moet hij weten, mijn dieren ( OOK gewone wedtrsijdpaarden) gaan in weer en wind in alle jaargetijden de weide in.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:46

@ Kapi dust: Ik zie een paard op stal staan met zijn oren naar voren, maar ik denk dat als dit paard mocht kiezen, toch echt liever buiten stond. Een beetje kort door de bocht om aan de hand van de oren te concluderen, dat het paard gelukkig is op stal. 24/7 op stal is tegennatuurlijk en geen enkel paard wordt daar gelukkig van. Voor mij een bevestiging, dat de eigenaar van dit paard gewoon niet weet hoe een paard gehouden moet worden en wat de behoeften van een paard zijn....Was het maar zo simpel dat je alles aan de oren kon aflezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:46

Ik heb ninx anders ook al regelmatig voorbij zien komen in topics over kippen ed.

Over honden... daar vind ik ook dat als ze de hele dag in huis liggen omdat het baasje is gaan werken dat je dan beter geen hond kunt nemen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:47

heel kort door de bocht vind ik dat je paard gewoon buiten moet kunnen lopen en ga er anders niet aan beginnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:49

Citaat:
Begin nou eens een topic als je daar een antwoord op heb, daar kunnen de mensen misschien wat mee. Ipv het altijd maar omlaag halen van mensen die hun paarden op die manier moeten houden omdat er geen andere mogelijkheid is.

Er is wel degelijk een ander mogelijkheid, maar die wil je waarschijnlijk niet horen. Namelijk: geen paard nemen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:50

Ieder z'n eigen keuze, maar ik zou persoonlijk mijn paard nooit de hele dag op stal willen laten staan. Dat zou ik naar mezelf toe niet kunnen verantwoorden. Staat ie daar een beetje te staan in een gangkast met uitzicht naar buiten of naar het gangpad. Dat zou je voor jezelf toch ook nooit willen? Op het land is ook niet altijd ideaal, zeker niet als het zo nat is als het de afgelopen tijd is geweest. Ik geef eerlijk toe dat ik regelmatig heb gedacht 'wat doe ik dat beest aan' als ik weer eens in het weiland m'n kaplaarzen aan het lostrekken was. Maar de groep loopt 's ochtends wel gewoon naar buiten toe en ze geven zelf aan wanneer ze het zat zijn. Ik woon overigens in de Randstad en mijn paard staat bij een boer op stal. Randstad + weidegang kan dus wel.

Ik heb het idee dat een stal met jaarrond weidegang vinden op zich nog geeneens zo moeilijk is, maar een dergelijke stal met een goede buitenbak van normaal formaat vinden is alweer wat anders. En dan heb ik het nog geneens over de luxe van een binnenbak. Daar zit 'm een beetje de kneep denk ik. Of denk ik nu helemaal verkeerd?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:50

runningkawa schreef:

paar uur word helaas door veel mensen gelezen als 2 uur
bij mij stonden ze 24/7 met loopstal , al dan niet voor de nacht afsluitbaar
maar 12 uur buiten klinkt mij toch al een heel stuk lekkerder in de oren Bloos

bij mij staan ze nu op hele ruime paddock , maar mijn grote gaat daarbij voor een aantal uren
(6 a 8 ) op de weide , de shetter op de wei ernaast .. dan wel de schrale wei als de ene groep van wei a naar b gaat

heb ook ooit een pon gehad welke doodziek werd van gras en ander groen voer
die ging nooit op de wei

pennys vonden dit dan weer zielugggg en ik kon dan weer de da bellen omdat ze der weer
gras hadden gegeven Hamer (kreeg van 2 handjes gras al spuitdiaree als chocomelk zo dun
op schraal hooi deed ze het perfect !)

mijn anda daar in tegen kreeg van alleen hooi al opstipatie en deed het dus vele malen
beter op onbepert gras

ach

en ja wilde altijd al een hond , nooit genomen ivm werk
nu ik thuis zit hebben we dus een hond Haha!
wel 2 , welke ook de hele dag naar believen binnen of buiten kunnen

kijk naar je paard wat die nodig heeft
de een is erg blij met paar uurtjes buiten en verder een warme stal
(ken iemand met erg veel weide ! , maar haar paarden staan na 2 a 3 uur buiten
al voor de hekken te draaien of ze aub weer naar binnen mogen)
en de ander slaapt bij vorst liever buiten

daarnaast zit je nog met de wensen vd ruiter
wel geen bak , wel geen kantine Nagelbijten / Gniffelen schijnt soms ook erg zwaar te wegen
wel geen verzorging , wel geen you name it
Laatst bijgewerkt door nickyu op 22-04-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:50

Dit is geen 'afzeik' topic... dat is wat je er zelf van maakt. Ik zou je absoluut niet onnodig willen kwetsen.
Ik heb hier overigens nooit een topic over geopend, ik heb alleen gereageerd in andere topics waar dergelijke onderwerpen ter sprake kwamen. Het is duidelijk hoezeer ik me dit aantrek.
Ook maak ik me natuurlijk druk om alle vormen van dierenleed; en daar geef ik ook gehoor aan in topics die daarover gaan. Maar niet in dit topic, anders wordt het rommelig.

Op jouw vraag wat alle mensen moeten doen wiens paarden nu 24 uur per dag binnen staan? Die mensen hadden die paarden niet aan moeten schaffen in de eerste plaats, daar is het al mis gegaan. Daar gaat deze discussie me ook om, mensen een beetje afremmen in hun enthousiasme een paard te kopen wanneer hun situatie zich daar niet voor leent.
Hopelijk ziet het er in de toekomst dan een beetje anders uit in paardenland.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:51

@ lowara: zo is mijn oma af en toe ook. Die zit te zeuren dat de paarden dan in een wei lopen waar nog amper gras staat. Nou dan maar geen gras, ze staan iig wel buiten paard te zijn.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:56

Ik lees dit met gemende gevoelens.. Ik woon onder de rook van rotterdam. Wij als ponyclub hadden veel land. De gemeente wil geen paarden meer op de landen dus houden wij in verhouding heel weinig land over. Met als gevolg heel veel paarden op kleine stukjes land. Nu heb ik zelf een paard die niet met veel paarden op een kleine stukje land kan (en ja het is al veel geprobeerd maar ik hou steeds blessures lijkt me ook niet alles) Je kan hier gewoon bijna nergens in het land.. Dus moet ik dan mijn paard maar verkopen wat ik al 9 jaar heb.. Ik dacht het niet. Dus dit jaar gaat het toch anders voor mijn paard. Ze heeft wel een buitenstal gelukkig.. We zijn nog op zoek naar een passende oplossing voor dit paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:59

De 'wei' van Jo is ook helemaal kapot gelopen. Moet ik haar dan maar binnen laten staan? Ze staat nog altijd lekker in het zonnetje en ze kan foezelen met andere paarden. Haar laten grazen doe ik in het weekend en 's avonds door een beetje creatief te zijn met de weideafzetting. Ik maak dan het stuk tussen de weides dicht: kan ze fijn een uurtje grazen. En rennen doet ze op de wei niet, maar wel in de buitenbak. Daar komt ze 's avonds dus ook altijd nog een uur in te staan en dan crost ze de hele bak door en springt met vier voetjes de lucht in. Heerlijk om te zien, ik word er zelf altijd blij van!

Ik voel me al schuldig als ik een avond niet naar haar toe kan en ze dus de hele avond binnenstaat (ochtend en middag dus wel buiten). Laat staat dat ze hele dágen binnen moet staan. Poeh, ik moet er niet aan denken gewoon...

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:59

Sjafrane schreef:
Ik lees dit met gemende gevoelens.. Ik woon onder de rook van rotterdam. Wij als ponyclub hadden veel land. De gemeente wil geen paarden meer op de landen dus houden wij in verhouding heel weinig land over. Met als gevolg heel veel paarden op kleine stukjes land. Nu heb ik zelf een paard die niet met veel paarden op een kleine stukje land kan (en ja het is al veel geprobeerd maar ik hou steeds blessures lijkt me ook niet alles) Je kan hier gewoon bijna nergens in het land.. Dus moet ik dan mijn paard maar verkopen wat ik al 9 jaar heb.. Ik dacht het niet. Dus dit jaar gaat het toch anders voor mijn paard. Ze heeft wel een buitenstal gelukkig.. We zijn nog op zoek naar een passende oplossing voor dit paard.

Jij bent in ieder geval aan het zoeken naar een oplossing
en je hebt hem/haar al

sommige mensen kopen een paard en gaan dan pas kijken waar ze hem eigenlijk op de wei kunnen zetten Scheve mond

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:00

runningkawa schreef:
Ik heb ninx anders ook al regelmatig voorbij zien komen in topics over kippen ed.

Over honden... daar vind ik ook dat als ze de hele dag in huis liggen omdat het baasje is gaan werken dat je dan beter geen hond kunt nemen.

Hahaha, ja... waar het over dieren gaat kan ik me behoorlijk opwinden Haha! Oeps!
Maar goed, ik vind het fijn met mensen van gedachten te wisselen hierover en graag op vreedzame wijze, moet lukken.

@ JoT: volgens mij heb je daar inderdaad een goed punt te pakken. Zo help ik links en rechts wel eens iemand om te zoeken naar een andere stalling met meer weidegang. Maar zodra er zelf gemest moet worden, of er geen kantine of binnenbak is, haken veel ruitertjes af. Deze hebben vaak jaren en jaren op manege's binnen gereden, en de stap naar altijd buiten aan de slag gaan en zelf poepscheppen is ze dan wat te groot. Voor mij ligt de charme juist in dat buitengebeuren, nat en verkleumd bij de kachel kruipen met chocomel na een koude/ natte rit of poepschepsessie! De charme van het 'plattelandsleven' zullen we maar zeggen!!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:03

rowo schreef:
@ lowara: zo is mijn oma af en toe ook. Die zit te zeuren dat de paarden dan in een wei lopen waar nog amper gras staat. Nou dan maar geen gras, ze staan iig wel buiten paard te zijn.

zo denk ik dus ook.
en ja.. je weide is een soort maanlandschap met omgeploegde stukken, maar binnen 3 weken is dat ook weer geheel bijgetrokken. en dan kost het mij maar elke keer een uur extra wastijd om mijn paard schoon te krijgen voor concours of extra dekens op vanwege een geschoren vacht, ze staan tenminste wel in een kudde lekker te lopen de hele dag en s'nachts op stal.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:08

mii_jessy schreef:
heel kort door de bocht vind ik dat je paard gewoon buiten moet kunnen lopen en ga er anders niet aan beginnen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Lachen
In winter als ze niet in land kunnen, dan in de bak of paddock.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:08

JoT schreef:
. Randstad + weidegang kan dus wel.

Ik heb het idee dat een stal met jaarrond weidegang vinden op zich nog geeneens zo moeilijk is, maar een dergelijke stal met een goede buitenbak van normaal formaat vinden is alweer wat anders. En dan heb ik het nog geneens over de luxe van een binnenbak. Daar zit 'm een beetje de kneep denk ik. Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Ik heb zeker een binnenbak niet als 1e prioriteit,wel een normale bak waar je gewoon normaal kan rijden.
Want laten we eerlijk zijn,daarvoor heb je meestal een paard gekocht,om te kunnen rijden Clown
Als jij me zo'n stal ergens kan aanbieden,wat ook nog normaal aan te rijden is (op brommer) en waar je dan ook nog redelijk veilig naar buiten kan zonder van je knol afgereden te worden door andere weggebruikers,dan ben ik de 1e die daar wil staan.
Zeker omdat ik dan waarschijnlijk ook nog eens een slok minder stalgeld kwijt zou zijn als nu.

Iedereen wil nl zo'n plekje voor z'n paard en ja,ik ook.
Maar het moet wel haalbaar zijn.