Dilemma: Paarden van thuis verhuizen naar pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Re: Dilemma: Paarden van thuis verhuizen naar pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:18

Hey,

Ik heb net jou probleem gelezen. Ik weet een hele leuke en niet dure pensionstal in boven leeuwen en die is niet duur(je kunt me daar over pb-en) Want ik zag dat je daar uit de buurt kwam, ff je profiel gechekt. Je zou ervoor kunnen kiezen om het oude paard bij je ouders te laten staan bij die schetjes en je rijpaard elders te stallen. Suc6 met jekeuze en je kan me pb-en

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:55

Ik heb net je topic doorgelezen. Als ik het zo bekijk is het tijd om voor jezelf te kiezen.

Dat je moeder ziek is, is natuurlijk heel vervelend, maar je hebt ook nog een vader die de handen uit de mouwen zou kunnen steken. Waar besteed hij zijn tijd aan? Werkt hij bijvoorbeeld erg veel of ziet hij liever een ander de benen uit het lijf rennen?
Een ding staat boven kijf en dat is dat hij niet kan en mag verwachten dat jij je Haf verkoop om de pony's van je moeder te verzorgen. In mijn optiek is dat omgekeerde wereld.

Een pensionstal heeft natuurlijk voor en tegens. Tis maar wat voor jou het zwaarste weegt. Er zijn genoeg goede, eerlijke pensionstallen te vinden. Laat je niet bang maken dat een pensionstal het alleen maar voor het geld zou doen, want daarvoor brengt het veel te weinig op.

Succes met het maken van je keuze en laat je niet op je kop zitten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:30

Alenthe05 schreef:
Je zou ervoor kunnen kiezen om het oude paard bij je ouders te laten staan bij die schetjes en je rijpaard elders te stallen.

En wat heeft dat voor zin?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 17:09

Bedankt voor jullie reacties en tips...

Mijn vader werkt erg veel dat is wel zo, hij is blij als even niks hoeft te doen, maar vaak ligt er dan alweer een klusje klaar bv het maken vd omheining of stal, dus als ik heel eerlijk ben heeft hij ook niet echt veel tijd over, maar goed aan de andere kant het zijn mijn shets niet.

Vanmiddag was de accupuncturiste er weer voor mijn oude paardje, die staat onder behandeling bij haar.
Heb haar ook om advies gevraagd en dan vooral met betrekking op het oudere paard, zij was niet zo enthousiast over verhuizen en leek het verstandiger om hem te laten staan waar hij nu staat mede omdat hij nu zo goed verzorgt wordt mede door mijn moeder. Daarnaast wordt de afstand voor haar te groot als ik hem richting mijn huis ga verplaatsen en kan zij dus niet meer komen, aangezien ik heel moeilijk een goede accupuncturiste kon vinden toendertijd telt dit voor mij erg mee.
Op dit moment laat ik ze staan bij mijn ouders, de zomer komt eraan en dat scheeld altijd weer wat werk, deze tijd zal ik nemen om er nog eens goed over na te denken en wat pensionstallen te bezoeken en de evt. mogelijkheden daar te bespreken, zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen, hoop ik tenminste.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:06

Een vriendin van mij woont door haar studie niet meer in het dorp waar haar paarden staan. Zij heeft nu een jongen van een jaar of 14/15 die iedere dag voor haar uitmest en de waterbak vult (voeren wordt gedaan door de stalhouder). Ze betaalt hem geloof ik 7,50 per keer. Voor die jongen een mooi zakcentje en voor haar een hele zorg minder. Verder doet hij niets met de paarden en de stalhoudster houdt wel toezicht op ziektes en zo. Zou dat voor jou geen oplossing kunnen zijn ? Een schooljongen als uitmester ? Als je denkt aan een pensionstal, dan denk ik dat je dit ook kan betalen en het zou een hoop rust kunnen geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:13

Na 3 pensionstallen heb ik mijn paard ook bij huis staan. Heerlijk idd dat je alles zelf kunt regelen. Maar als ik het lichamelijk niet meer aankan zal ik er ook voor moeten kiezen om hem naar een pensionstal te moeten doen.
Naast pensionstallen is er nog een mogelijkheid om je paarden privé bij iemand te zetten alleen liggen die adressen niet voor het oprapen. Je woont bij mij in de omgeving en hier zijn heel veel paardenmensen. Waarom hang je niet eens wat briefjes op bij supermarkten in de omgeving en ruitersportwinkel waarin je vraagt naar iemand die 2 paardjes wil stallen.
Je kunt het allicht proberen.
Het is jammer dat ik geen 2 stallen over hebt anders was je hier welkom!
Zit er zelf al bijna 2 jaar over te prakizeren of ik niet een pensionpaardje wil Haha!

Eventueel schuilstallen maken voor je paardjes, is dat een optie? Scheelt je ook een boel mestwerk!

Succes met je beslissing!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:48

Beide bedankt voor jullie reactie:

@Nado: Misschien is het een idee, of zo iemand te vinden is, zou ik echt niet weten, kwestie van uitproberen natuurlijk, zal er over nadenken.

@Singasong: Er zitten inderdaad best wat paardeneigenaren bij ons in de buurt, alleen ben ik een beetje bang dat ik er niet veel mee opschiet, ik bedoel bij veel mensen zul je dan zelf alsnog all verzorging en schoonmaak werkzaamheden moeten doen, denk ik.
Zo niet dan zit je al snel aan het bedrag wat je bij een pensionstalling kwijt bent en buiten dit om zullen er weinig mensen zijn die een ziek paard met open armen ontvangen, het brengt vaak extra zorg en werk met zich mee.

Daarom laat ik ze voorlopig gewoon staan, ik heb in de zomermaanden wat minder werk op stal dus dat cheeld alweer ietsjes, dan kan ik in de tussentijd een rustig rond gaan kijken en vragen wat er wbt pensionstalling mogelijk is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:09

Zo'n stalling zoek ik eigenlijk, alleen ligt deze niet echt naast de deur Verdrietig , 30 mijn rijden om precies te zijn......zucht best lastig maar misschien ga ik toch wel effe kijken, mits ze stallen vrij hebben. Schijnheilig

http://www.horse-vision.nl

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:11

Ik herken jou verhaal wel een beetje. Mijn fjorden hebben een aantal jaar samen op een weitje gelopen, niet bij huis, maar ok. Ik deed daar ook alles zelf, het ideale is zeker dat je alles zelf kunt bepalen. Maar een groot nadeel is zeker de tijd die het kost. Ik heb in okt. ook een ongeluk gehad waardoor ik niet meer 2x per dag erheen kon...tsja.. en dan sta je mooi..
Daarbij had ik ook het probleem van het rijden, in de zomer ging het prima, maar zodra de herfst kwam was het land tm de lente niet te rijden.
En dan nog alle drukte die erbij kwam, ik moest er 2x per dag heen om te voeren enz, en dat naast mn studie was gewoon eigenlijk veel te veel.

Ik heb nu besloten dat ze terug op een pensionstal komen. We gaan woensdag verhuizen..dus hoe het gaat bevallen durf ik nog niet te zeggen. Maar voor nu ben ik er erg blij mee. De paarden worden gevoerd en binnen en buiten gezet, het uitmesten doe ik zelf, dat vind ik wel zo prettig. Heb straks weer alle faciliteiten en kan weer lekker iedere rijden.

Natuurlijk mis je een deel van je vrijheid, maar ik ben er blij mee dat ik straks mijn tijd weer aan hun kan besteden ipv aan het fietsen om ze te voeren..

Misschien als ik ooit de mogelijkheid heb om ze echt aan huis te hebben, en ik weet dat er iemand is die het van me kan overnemen als ik niet kan, dat ik ze dan wel weer aan huis zet.

Ik denk overigens dat de stress van het verhuizen wel meevalt, zeker als ze gewoon samen blijven. Mijn paardjes zijn ondertussen al redelijk wat heen en weer gesleept en heb nog nooit gemerkt dat ze er gestressd van werden.

Succes met je beslissing!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:14

Het dillema voor mij zit hem vooral in de chronische dampigheid en nierproblemen van mijn oudere paard (hij is echt oud aan het worden, naja soms dan) mijn haflinger is gezond en verder niks bijzonders mee aan de hand, behalve dat zij erg moeilijk went op een andere plek bij ons was ze na de aankoop niet gestrest ofzo, maar omdat ze een vreselijke binnenvetter is is dat soms ook moeilijk te meten.
Nu ik haar 3 jaar heb en weet hoe ze nu is realiseer ik me dat het ruim 1,5/2 jr geduurd heeft voordat ze echt zichzelf durfde te zijn. Zo ging ze nooit liggen in dr stal of in de weide rollen in de bak bij buurman durfde ze al helemaal niet, dat soort kleine dingetjes die ze nu gewoon doet.
Wel heb ik besloten dat ze of samen of beide niet verhuisd worden, ik haal ze niet uit elkaar, mijn haflinger gaat zowieso in pension als mijn oudere paardje er niet meer zou zijn dat had ik allang duidelijk voor mezelf, voor haar zou het prettiger wennen zijn op een nieuwe stal met haar maatje erbij, mocht hij er dan over weet ik hoeveel jaar er niet meer zijn dan is ze al lang en breed gewent.
Best dubbel allemaal.................. Verdrietig

Dit weer houd mij ervan, maar aan de andere kant kan ik wel eeuwig blijven twijfelen en dimdammen...........misschien moest ik gewoon eens proberen en dan met mn ouders de afspraak maken, dat mocht het niet bevallen (voor de paarden) dat ik ze weer thuis kan zetten, zoiets.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:08

Je kunt het altijd proberen denk ik. Ik zou ook gewoon de tijd nemen om wat pensionstallen in de buurt op te zoeken en eens te gaan kijken. Misschien heb je bij een gewoon een goed gevoel..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:46

mijn paarden staan nu ook thuis,
ik vind het heerlijk, af en toe idd wat meer werk

maar nu heb ik dus last van pfeiffer en wordt het me allemaal wel te veel af en toe.
dan zou ik willen dat ik een keer gewoon alleen kan rijden.

Volgend jaar ga ik studeren in Dronten en dan heb ik dus geen keus.
dangaat hij 1 van de 2 ook mee,

dan staat ie dus op een pensioenstal, waar die gevoerd wordt,
maar buiten zetten en stallen uitmesten moet ik wel zelf doen.
Ze kunnen naar buiten wanneer je wilt, dus 2 uur per dag, niet of 24/7.
Je moet het alleen wel zelf regelen.

Misschien is dit ook iets voor jou? Dat er wel gevoerd wordt en eventueel ook buitengezet enzo.
Maar dat je het uitmesten wel zelf doet. Dan kun je in ieder geval zelf zorgen voor de stal enzo Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 20:35

Waarschijnlijk als het allemaal meezit heb ik een voor mij en ik denk voor m'n paarden een fijne oplossing gevonden.

Bij ons in de buurt zit een stal waar veel leden vd ponyclub/rijvereniging hun paarden/ponys hebben staan, in de winter staan deze paarden in pension en in zomermaanden in een grote weide bijna naast mijn ouders.
Ik ben met hun in gesprek om te kijken of ik mijn 2 knollies daar ook in de wintermaanden mag stallen en dan kunnen ze in de zomer en najaar gewoon bij m'n ouders thuis staan. Zo heb ik in de natte maanden geen werk (want dat zijn de zwaardste tijden wbt schoonmaken en bijna niet kunnen rijden) en kan ik iedere dag rijden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:50

dit klinkt idd als een goede oplossing Ja
en idd wat je zegt, de wintermaanden zijn qua stalwerk het zwaarst Knipoog