stroom in de stal van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie het kunnen, stroom in de stal van een paard?

1. ja
8 (8%)
2. nee
70 (75%)
3. ligt eraan (leg uit)
15 (16%)

Totaal aantal stemmen: 93

AaronYve

Re: stroom in de stal van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:56

Ja idd kim, stel eens een borstel voor voor dat paard met de jeuk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:00

Voor een paard dta inderdaad verschrikkelijk schuurt zie ik niet in waarom niet, mits de stal ruim genoeg is natuurlijk.

Maar in een kleine stal omdat het dier hengst is? Wat is dat nou weer voor onzin. Draad eruit en naar buiten met dat ding zou ik zeggen. Dat vind ik echt niet kunnen een paard 24/7 in stal en dan ook nog een krappe stal met een stroomdraadje die helemaal niet nodig is. Dat is simpelweg dierenmishandeling.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:04

Ligt eraan, wij hadden en paard op stal die gewoon bleef schoppen, op alles en iedereen. DA vaak bijgeweest kon niks vinden... Paard elke keer kreupel, was niks mee te beginnen. Toen een week lang stroom draden langs de wand gedaan. Ze schrok zich het apenzuur toen ze de eerste keer een stroomstoot kreeg. Na die ene keer heeft ze het nog een par keer gedaan. Nu al bijna 4 maanden geen geschop meer! Haha!
Niet dier vriendelijk, maar soms dan moet je wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:06

Maar dan is het iets anders. Dan straf je gewoon fout gedraf af, en zorgt dat paardje dat niet meer kan doen.

Dat is gewoon een slimme oplossing zoeken. (imo altans)

Maar een dier dat JEUK heeft.... dat is toch iets anders.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:09

@maanling
ik zei toch al dat het een oplossing kan zijn en als ze dat stadium voorbij zijn vind ik het nog geen gepaste oplossing!
er zijn natuurlijk veel meer middeltjes om dit schuurprobleem op te lossen het was ook maar een goedkoop voorbeeld!;)
en er zal vast nog wel een andere oplossing zijn voor het schuren zonder echt stroom in de stal te doen
succes!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:12

Sanne_gm schreef:
@maanling
ik zei toch al dat het een oplossing kan zijn en als ze dat stadium voorbij zijn vind ik het nog geen gepaste oplossing!
er zijn natuurlijk veel meer middeltjes om dit schuurprobleem op te lossen het was ook maar een goedkoop voorbeeld!;)
en er zal vast nog wel een andere oplossing zijn voor het schuren zonder echt stroom in de stal te doen
succes!

Anti-itch is ook een oplossing, en anti-jeuk shampoo. Er zijn zoveel dingen. Zo'n leuk zomereczeem dekentje,(E.T. phone-home pakje) Er is zoveel meer te doen dan stroom!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:14

Maar niet al die dingen werken

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:26

LADPR schreef:
Maar niet al die dingen werken

Hmmmz....
De homeopaath erbij halen,laat hem er maar eens naar kijken. Misschien wel iets heel erg verassends als allergie voor het een of ander! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:27

En geloof ik ken nog mensen die alle paden bewandeld hebben en waarvan het paard nog steeds tot bloedens toe schuurt.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:29

Het kan ook een lelijke gewoonte zijn geworden. En dat leer je niet snel af. Als de paarden buiten staan doen ze het dan nog of niet?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:30

Ja overal waar ze maar kan, die hebben echt alles geprobeerd. Tenzij je de hele omheiding met stroomdraad hebt zodat ze nergens kon schuren

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:32

Alle panden kan echt niet, er zijn zoveel middeltjes die men niet gebruikt die wel helpen.
Ik gebruik er ook geen paardenmiddel voor en bij mij hebben al die paardenmiddeltjes niks geholpen. En dit werkt wel. Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:33

Ik heb bij een fokstal 1x meegemaakt dat er stroomdraadjes in de stal waren. Die merrie moest naar de keuring en schuurde. Omdat ze niet konden achterhalen waarom ze schuurde hadden ze tot de keuring die stroomdraadjes gespannen en zijn daarna weer uit de stal gegaan. (deze merrie stond overigens ook gewoon in de wei. ging daar op d'r kont zitten om te schuren... Knipoog )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:37

Ik ken ook een stal waar ze dat doen/deden.. En dat gekke wijf stond dan altijd te lachen als een paard een schok kreeg. Ik ben er op ten duur weg gegaan.. Verzorgde er toen een paard..

Zij zette stroom rondom in de box omdat een paard stond te schoppen.. Hoor haar nog koeren: "Whaaaaa, de vlammen sloegen uit zijn oren!!"

Dat mens was geschift.. Scheve mond

Daarom vind ik het op geen enkele wijze te rechtvaardigen dat er stroom op een box word gezet..

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:44

MysticTinker schreef:
Mijn paard heeft ook eens een tijdje stroom in zijn stal gehad, jaren geleden. Hij heeft altijd tegen de staldeur gestampt als hij zich verveelde, vanaf dat ik hem kreeg al. Ik was zelf altijd bang dat hij zijn hele knieën zo kapot zou stampen, en de staleigenaar werd elke morgen om 6 uur wakker door het geklop. Toen hebben we eerst een skippybal erin gehangen. Hielp een tijdje. Daarna een grote, rubberen mat voor de deur. Hielp ook een paar maanden.. En toen dat ook niet meer werkte heeft de staleigenaar voor de deur een stroomdraadje gespannen 's nachts (overdag stond hij wel altijd op wei), maar ik vond het helemaal niks. Ik was vooral bang dat het stro in de fik zou vliegen door die stroom.. En toen, een weekje later, kwamen we eindelijk een advertentie tegen met een uitloopstal te huur, probleem opgelost Haha! Zijn we ook direct vertrokken

In geval van jeuk zou ik liever het paard helemaal laten onderzoeken, en anders bv een borstel in de stal hangen ofzo.

Dat deden ze op mijn vorige stal ook met een paard Ja
Hij klopte zijn benen gewoon kappot en de staleigenaars waren iedere ochtend rond 5u wakker door zijn gebonk.
Het paard heeft het stampen afgeleerd Ja ...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:05

Waarom die hengst precies stroom in de stal heeft is niet duidelijk maar ik geloof dat het kwam omdat die soms rechtop ging tegen de wand.
Wat ik me goed voor kan stellen van een paard dat alleen maar stil staat.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:31

ik vind het zielig als je stroom in de stal doet

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:04

Ik ben wel een beetje geschokt na het lezen van dit topic.

Een paard met ernstige jeuk in een box zetten met stroom???? Ik zal mijn mond maar verder dicht houden. Lips are sealed
Verder lees ik genoeg 'problemen' die opgelost kunnen worden door andere huisvesting. (hengst meer naar buiten of castreren).

Ik was laatst ook op een stal waarbij 1 paard helemaal ingebouwd stond met schrikdraad....dan schiet er echt door mijn hoofd dat dat dier beter af is op de eeuwige groene weides.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:07

na, nee............ is niet iets in mijn lijst van oplossingen............

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:09

hmmm,
wij hebben ook een stroomlint langs de buiten/bovenkant lopen en aan de voorkant van de kapschuur waar mijn pony in heeft gestaan. Bij de andere stallen omdat de paarden er in het begin erg druk waren en dreigden over de balken te proberen te springen (zijn open stallen) en ik bang was dat daar ongelukken van zouden komen als ze dan het erf af konden komen 's nachts.
Ze zijn er niet bang van, maar hebben er wel respect voor.
Het lint zit dus niet in de hele stal. Bij de arabier is het alleen de voorkant bij de deur, mijn merrie staan aan de open kant dus bij haar is het aan de voorkant en 1 zijkant. Ze kunnen gewoon ook bijelkaar knuffelen zonder stroom, want op de tussenbalk zit het niet. Deze eten ze ook lekker op...

Ook toen we de schuilstal nodig hadden om 2 boxen van te maken hadden we er een houten balk voor, met daarboven nog een stroomlintje zodat ze er niet doorheen zouden drukken. De paarden die daar stonden hadden er ook geen probleem mee. Het was op die manier voor hun duidelijk waar de "grens" zat en dat geeft rust en duidelijkheid.

Zo zag het er bij ons uit vorige winter:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TX3XF767.jpg
winter 2007

En zo winter 2008:
Afbeelding
Afbeelding

Het was mooier geweest als er geen lintje boven had gehoeven, maar ik vond het een betere oplossing dan nog een balk erboven omdat dat de ruimte kleiner zou maken.

Ik vind het niet vriendelijk als het in een kleine stal door de hele stal zit en de kans dat ze er per ongeluk tegen aan komen erg groot is. Bij een ruime stal hebben ze genoeg ruimte om niet tegen het lint te hoeven komen.
(Bij de endurancewedstrijden waarbij wordt overnacht staan de paarden overigens vaak in kleine stroompaddockjes van 4 bij 4 met dubbele draad).
Paarden horen zoveel mogelijk buiten.

Mijn paarden staan in totaal, gedurende het hele jaar verspreid, misschien hoogstens een paar weken 's nachts op stal. Alleen als het nodig is om op te kunnen drogen en droog te kunnen liggen omdat het buiten echt zeiknat is.
De paddock is nu ook deels bestraat, dus hoeven we de paarden niet meer in de schuilstal op te sluiten om te voorkomen dat ze de hele nacht in de modder staan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YLKAWGPR.jpg
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-04-08 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:15

Dit is echt belachelijk. !!

Denk een paard lekker rustig in zijn eigen 'huisje' te staan staat hij in een stal met stroom... Boos!
Dan heeft dat paard helemaal geen lekkere eigen plek, waar hoij kan uitrusten.

Koop dan een shampoo ertegen maar doe dit niet...

DIERENMISHANDELING!!

Groetjes, Nicole13

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:18

Ik heb in mijn in/uitloopstal (3.60 bij 3.40) ook een stroomdraad gespannen ten hoogte van de billen van het paard, omdat hij anders gaat 'kleien' (zo noem ik het altijd maar: met zn billen tegen de muur en poepen maar zodat t een mooi kunstwerk wordt, en hij zn stal schoon houdt Nagelbijten / Gniffelen )
De paarden kunnen naar binnen en naar buiten en als ze jeuk hebben gaan ze maar rollen.
In een dichte stal zou ik persoonlijk nooit een stroomdraad plaatsen omdat ik dat niet vind kunnen.
Maar die van mij kunnen dag en nacht naar binnen en buiten, als ze jeuk hebben kunnen ze rollen of weet ik wat, maar ik moet t niet hebben als ze gaan scheuren/kleien tegen de stal.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:35

Het klinkt niet fijn, maargoed de eigenaar zal er een reden voor hebben. Je weet niet precies de situatie in zo'n geval, dus ik vind niet dat je er dan een oordeel over kan geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:03

Ik vind dat ik er wel degelijk een oordeel over kan en mag geven.
Een paard in een veel te kleine stal met stroom vind ik zielig en dat is mijn oordeel.
En dan is er geen reden waarmee je het goed kan praten dat dat paard zo staat.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:39

Een stal hoort voor een paard veilig te zijn. En daar hoort in mijn ogen stroom absoluut niet bij. Een paard wat eens jeuk heeft moet kunnen jeuken. Vaak is dat niet mogelijk in het weiland, dus alleen 's nachts wanneer ze op stal staan. Laat ze dan ook lekker jeuken.
Voor een paard met zomerexceem is het wat anders. Jeuken kan zorgen voor open wondjes, wat gaat ontsteken, gevolg nog meer jeuk.
Een goede vriendin van mij heeft na allerlei behandelingen haar paard in laten slapen. Het was een gezond paard, maar helaas met heel veel jeuk. Alle behandelingen hebben niet geholpen. En aan het paard haar ogen te zien had ze er ook geen zin meer in.
Zij heeft dus bewust gekozen voor het inslapen en had dus ook kunnen kiezen voor stroom in de box. Het paard heeft dan geen wondjes meer.....maar wel ieder moment van de dag ondragelijke jeuk..Is dat eerlijk??