pony laten grazen (vastzetten) aan een touw levensgevaarlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pony laten grazen (vastzetten) aan een touw levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:18

Waarom? Ze kan zich er ook gewoon niet mee bemoeien.
Een pony aan een touw is geen dierenmishandeling.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:29

Tis maar net wat je paardje gewend is. Mijn shet en welsh stonden altijd aan een stik (hoefbevangen als de pest) en merkte gelijk als het touw tegen hun benen kwam, dat ze die moesten optillen. Vanaf dat ik ze had (4 jaar waren ze) en ook al daarvoor werd het gedaan., Ik heb in 15 jaar nooit problemen gehad, ligt aan je paardje.

En gevaarlijk? Tja, wat is niet gevaarlijk? Sommige paarden komen niet buiten, angst dat ze in de omheining vast komen te zitten, andere paarden gaan op hun gezicht over een molshoop en breken een been. tis en blijft een risico met dieren.

polbo schreef:
Staat hier in de buurt ook al 3 jaar een shetlander van veulen af aan aan een touwtje in een groot weiland dag en nacht zomer en winter vind het maar een zielig gezich zal nooit is lekker kunnen rennen.

Wat echt zielig is is een bevangen pony omdat ie zich volgevreten heeft. Over beweging heb je zeker wel gelijk, ze moeten wel kunnen lopen of aan het werk worden gezet.

Pascalleee schreef:
paarden los maken!! en naar de eigenaar brengen..

Je gaat toch niet met andermans paarden lopen! Stel ze raken dan ik blinde paniek! Zo hebben ze een keer mijn shet van de stik gepakt, de meiden wisten niet beter, maar ik vind dat je met je handen van andermans dieren af moet blijven. Mondeling actie, oke. Maar dit is geen grove dierenmishandeling (verre van!)
Al de paarden, terwijl jij ze losmaken, op hol slaan en een ongeluk veroorzaken, is de eigenaar, die helemaal niet wilt dat jij de paarden los maakt, aansprakelijk.

Nooit doen dus Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:08

Tja, mijn hengstje staat ook aan de ketting. Hij doet er alles mee, rennen, rollen, steigeren, bokken, enz. Ik kan toch moeilijk 20 ha weiland extra afzetten en dan nog voorkomen dat hij ziek wordt van teveel gras eten.. Hij staat al 3 jaar op deze manier in het gras en wordt elke dag verplaatst. Daarnaast wordt er elke dag mee gewandeld of gefietst. Wel hebben wij inplaats van een pin een blok beton dat vroeger als gewicht voor de trekker diende. Pinnen trekt hij zo uit de grond en wij wonen aan een drukke 80 km weg. De andere paarden lopen gewoon bij hem in de weide en staan ook vaak naast hem te grazen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8R64Z6UM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3YTI8O7.jpg

StalMolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:56

Diva_Jenny schreef:
Ik heb het met mijn shet ook wel gedaan dat was na de castratie hij mocht nog niet de wei in en rondrennen omdat de wondjes nog niet helemaal dicht waren dus dit was de ideale oplossing voor hem kon ie toch lekker buiten ipv de hele dag op stal staan. Is ook altijd goed gegaan maar nou heeft ie ook maar een weekje zo gestaan en mocht daarna gelukkig weer gewoon de wei in.

Wat raar mij paardje moest juist lopen en rennen toen hij gecastreerd was...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:54

mijn dieren ook. beweging voorkomt en vermindert eventuele zwelling. de wond wordt zowiezo meestal open gelaten dus van uitscheuren van hechtingen oid is meestal zowiezo geen sprake.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 00:27

loeckie schreef:
polbo schreef:
Staat hier in de buurt ook al 3 jaar een shetlander van veulen af aan aan een touwtje in een groot weiland dag en nacht zomer en winter vind het maar een zielig gezich zal nooit is lekker kunnen rennen.

Wat echt zielig is is een bevangen pony omdat ie zich volgevreten heeft. Over beweging heb je zeker wel gelijk, ze moeten wel kunnen lopen of aan het werk worden gezet.

Dat vind is dus echt geen reden om een shet van veulen af aan al echt dag en nacht, zomer en winter aan een touwtje van 3 meter te laten staan! En verder wordt er ook niks mee gedaan beest staat daar gewoon maar vast te staan.

Dan zet die maar een stuk van het weiland af en gooit die er zand in. Ik kan best begrijpen dat je je pony even aan een touwtje zet maar niet zijn hele leven!

Of je laat hem een stukje kaal vreten en zet daarna het stukje af, kan die daar mooi in losstaan en dat bij houden. geef je hem in de winter iets gras er bij door het draad te verzetten of zo.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:02

Sommige paarden blijven er heel goed onder, en ik weet niet of deze mensen een speciale reden hebben om ze zo vast te zetten? Als je ze ziet, zou je misschien kunnen vragen waarom? (misschien zijn het paarden die meteen naar de anderen toe willen, en zich kunnen verwonden aan de omheining / de omheining vernielen?

In ieder geval onder geen enkele voorwaarde de paarden los laten omdat het anders zo zielig is Lachen Vaak vinden mensen iets dierenmishandeling, maar blijkt later dat er een heel goede en gegronde reden is.

Voor sommige paarden vind ik het weinig kwaad kunnen, nu weet ik dat die van mij daar absoluut geen goede voor is. Die raakt nog verstrikt in stro Clown)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:14

polbo schreef:
loeckie schreef:

Dat vind is dus echt geen reden om een shet van veulen af aan al echt dag en nacht, zomer en winter aan een touwtje van 3 meter te laten staan! En verder wordt er ook niks mee gedaan beest staat daar gewoon maar vast te staan.

Ff lezen Knipoog
Ik zeg toch dat beweging (en de daarbij behorende aandacht) zeker niet mogen ontbreken. WAt vind je van sportpaarden die na hun 3e levensjaar de wei niet meer inkomen omdat dat ook risico's met zich meebrengt?
Ik zie liever een shet die met een stik overweg kan dan een sportpaard die helemaal niet buiten komt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:19

Ik zie het inderdaat ook wel eens...
ongeveer 7km van mijn huis vandaan ergenst in een afgelegen dorp (volgens mij is dat echt het einde van de wereld Tong uitsteken ) staan af en toe ook 2 shetlanders in de berm te grazen (wel zo dat de pony's de weg niet op kunnen schieten...) het is een vrij brede berm Knipoog
Ik vind eigenlijk wel dat het kan. Zeker als je een pony hebt (met paarden zou ik er aan gaan twijfelen..) en je hebt te weinig wei kan het makkelijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:13

mijn oude stalhouder had er ook eens ééntje zo lopen, een een commentaar dat hij kreeg! het beeste had weinig te eten, en stond daar in zijn eentje. ipv te vragen wat de reden was kreeg hij commentaar van alle kanten. de AID kwam eraan te pas, en die vroegen dus wél wat de reden was. de 'klagers' keken flink op hun neus, het paardje in kwestie was zwaar hoefbevangen geweest en herstellende, mocht alleen op oud taai gras, zo min mogelijk, en kreeg een beetje hooi bij. het kan dus ook zijn dat er een goede reden voor is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:08

Tja, het lijkt me ook gevaarlijk.. Maargoed als de paarden t gewend zijn zullen ze er waarscheinlijk goed mee om kunnen gaan.