ik haal er altijd een harde borstel over voor het oog, dat het er een beetje uitziet... en pluis hem soms met een zachte borstel uit Zodra het niet meer vertoonbaar is (witte staart) was ik hem eerst met gewone shampoo, dan met zilvershampoo en uiteindelijk met antikliit/cremespoeling... Dan heb je echt een bos!
Tigger
Geplaatst: 27-12-02 15:09
Netty heeft een hele dunne staart, vroeger is ie aangevreten ofzo. Dus ik doe er nu niets mee. Knip hem af en toe bij. Heb het nu al 1 keer gedaan Normaal doe ik er idd antiklit spray op en pluis hem uit. Daarbij pak ik een harde borstel en het stuk wat ik dan uit gepluist heb, daar haal ik af en toe even de borstel er zachtjes doorheen. Totdat ik de hele staart heb uitgepluist.
xXIreenXx
Geplaatst: 27-12-02 15:11
Ik borstel de manen uit met een harde borstel, en als de meeste klitten of modder eruit zijn met een zachte uitpluizen. De staart doe ik met een harde met lange haren en daarna glansspray als het nodig is. (bij de manen ook)
Imker
Geplaatst: 27-12-02 15:45
Ik gebruik een mensenborstel (zo’n felgekleurde plastic-en van de DA-drogist van 98 eurocent). Omdat ik het echt vreselijk vind om een paard te hebben met een in-de-klit-staart, borstel ik Imker’s staart zowat iedere dag. Eerst wat Equi-star erin, dan even 5 minuten wachten tot het een eindje op is gedroogd, en dan onderaan beginnen met borstelen. Imker heeft een prachtige volle staart en op deze manier trek je echt geen één haartje mee uit.
Spirit
Geplaatst: 27-12-02 15:49
Eigenlijk borstel ik ze nooit, alleen met een wedstrijd, voor het rijden haal ik alleen de strootjes eruit en verder niks. Maar met een wedstrijd doe ik het meestal met een harde borstel (en Equistar).
Tiffany
Geplaatst: 27-12-02 19:37
Een waterborstel, manen+staart
Cassidy
Geplaatst: 27-12-02 19:40
Ik was de staart, daarna gaat er antiklit in, en dan gewoon de harde borstel. Daarna gaat de staart in een vlecht en wordt hij beschermd door een staartzak. De weken daarna wordt de staart eens in de week opnieuw beborsteld en ingevlochten. Staartzak wordt één a twee keer in de week vervangen en gewassen. Het wassen van de staart gebeurt met wisselende tussenpozen, afhankelijk van het weer....
Annechien
Geplaatst: 27-12-02 19:58
eerst mensenborstel, daarna antiklit en pas daarna met een gewone harde borstel....... de manen precies het zelfde, enne ze krijgen er een mooie staart van die mooi spreidt! (ofwel een volle staart), alleen je bent er zolang mee bezig, een valt wel mee, maar als je er acht moet doen zoals ik soms moet doen....... hallo rust voor de armen!
flettie
Geplaatst: 27-12-02 20:19
Manen: eerst anti-klit in laten werken en dan met zo'n mensenborstel van onderaf uitborstelen. Met dit weer doe ik nog maar heel weinig aan d'r manen en ga ik af en toe eens met een zachte borstel er door om het voor het oog een beetje netjes te houden Staart: anti-klit (of na het wassen cremespoeling erin), de bovenkant (staartwortel) met de mensenborstel, de onderkant eerst met de hand en daarna nog eens met de mensenborstel. Maar ja, aan haar staart heb ik de afgelopen maanden ook al niks meer gedaan. Die is nu hartstikke smerig en is veels te lang eigenlijk (sleept bijna over de grond), maar daar ga ik van het voorjaar weer eens wat aan doen
ieris
Geplaatst: 27-12-02 20:25
Ik kam de staart niet zo vaak uit,mischien maar 1 keer in de maand. Als ik dat doe spuit ik hem eerst helemaal vol met anti klit middel, dan borstel ik hem uit met een mensenborstel of een manenkam,net wat ik bij de hand heb. De manen knip ik altijd lekker kort,als ik dat doe hoef ik er verder ook niks meer aan te doen.
Lievemeid
Geplaatst: 27-12-02 21:07
Ik kam de staart vaak even aan de onderkant (opgedroogde modder van de wei). Helemaal uitkammen doe ik bijna nooit. Dan wel met eerst heel veel antiklit en met een harde borstel.
xxappiexx
Geplaatst: 28-12-02 13:43
Ik doe dat meestal met een harde borstel, ik vind het altijd mooi als de staart en manen er verzorgd uitzien dus daar ben ik meestal wel een kwartier mee bezig. Soms gebruik ik glanspray maar omdat ze nogal bang zijn voor de spuitbus laat ik dat meestal maar voor wat het is.
sonjabelgium
Geplaatst: 28-12-02 13:53
Bij m'n merrie mag ik al kammen wat ik wil, maar toch doe ik het niet te vaak. Af en toe met de harde borstel erover, stro of hooi pluk ik er constant tussendoor uit. M'n vies tinkertje heeft nog geen kaas gegeten van poetsen, dus bij hem kan ik nog niet borstelen wat nodig is. Als meneer aan het eten is of drinken lukt het wel ... hij zal het wel moeten leren, want met een witte superdikke staart en manen ... en z'n hobby van mestliggen ...
Judith_W
Geplaatst: 28-12-02 19:23
gewoon met een harde borstel. Als je dat elke dag doet, valt het wel mee met het aantal haren dat je eruit trekt. Mijn paard heeft in ieder geval nog steeds een mooie dikke staart
Cowgirl
Geplaatst: 28-12-02 19:55
S'winters was ik ze alleen als ze heel vies zijn maar ik borstel/pluis ze niet uit.
Zomers weer wat vaker. Ik gebruik sinds kort Biotex als schoonmaak middel wat een uitvinding De staart wordt hiermee al zacht dan op laten drogen, antiklit erin en uitpluizen maar. Als hij klit vrij is kam ik hem nog even door met een mensen borstel.
Enne ik heb 2 paarden met 2 prachtig volle staarten.
Felix manen pluis ik ook uit, die zijn me heilig
RockyLover
Geplaatst: 28-12-02 19:57
Bij mn ene verzorgpony doe ik nix en bij mn andere af en toe nix of met mn handen of met de harde borstel.
rebati
Geplaatst: 28-12-02 20:38
Bij babs spuit ik er afentoe antiklitspul in, en kam hem dan uit met een plastic (ros)borstel. Een tijdje heb ik dr staart elke dag bijna uitgekamt en ingespoten, maar volgens mij werd haar staart er niet mooier op.
angelke
Geplaatst: 28-12-02 21:21
Ik haal er alleen de strootjes uit, en af en toe kam ik hem uit(met een mensenborstel). Dan begin ik onderaan (ik houd hem bijna vanonder vast, en hetgene dat eruit steekt borstel ik) en zo ga ik naar boven.
wodan
Geplaatst: 29-12-02 10:53
Ik kom er zo min mogelijk aan. Als hij dreadlocks krijgt spuit ik antiklit in z'n staart en daarna uitpluizen met een zachte bortel zodat ik niet te veel beschadig. En alleen 'szomers was ik z'n staart. Manen zijn geknipt dus daar heb ik geen werk aan,maar de voorpluk wil ik lang hebben en kom ik ook niet aan.
obelix
Geplaatst: 29-12-02 11:44
ik spuit er anti klit in en ik borstel m 1 x in de week uit..met een gewone mensenborstel.. Hij heeft al een veel vollere staart als dat ik m steeds met een harde borstel uitkam..Met een wedstrijd was ik m uit en doe er daarna anti klit in en vlecht m in ,de volgende dag kan ik er dan zo doorheen borstelen.
HorseF@N
Geplaatst: 29-12-02 14:06
Ik borstel de staart iedere dag met een mensenborstel, ik trek er bijna geen haren uit. Af en toe (1 x in de week) spuit ik er antiklit in. Als je iedere dag de staart borstelt dan houd je hem zacht en zonder klitten en je trekt er dan geen haren uit. Als je er voor het eerst mee begint kan je het best eerst wat antiklit erin spuiten of de staart wassen met antklitshampoo.
Gaby
Geplaatst: 29-12-02 16:16
Ik pluis de staart uit met mijn vingers en haal er soms een zachte borstel over heen. Dat doe ik niet elke dag, Renza heeft een dunne, niet al lange staart en ik wil hem wat sparen. Ik gebruik geen antiklit. Misschien heeft antiklit voordelen, maar ik heb genoeg aan mijn vingers, vind ik zelf.
missy_m
Geplaatst: 29-12-02 16:21
Ik gebruik een gewone mensen borstel (meestal zo'n ronde met plastic staafjes). Je trekt er echt niet meer haar mee uit dat met een gewone manenkam. De staart doe ik ook hiermee. Gaat prima. Ab heeft juist een veel vollere staart gekregen dan toen ik hem net had en over zijn bos manen heb ik ook niets te klagen
Evy
Geplaatst: 29-12-02 18:20
Ik kam eigenlijk nooit de staart uit behalve als ik een wedstrijd heb. Ik was hem dan eerst, dan spuit ik er heel veel antiklit spul in, en dan kan ik het van onder naar boven uit met een mensenborstel. Help heel goed!! Daarna een vlecht erin, en de volgende dag heb je een giga grote bos