Paarden van verschillend formaat/ras in 1 wei (Belg en pony)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re: Paarden van verschillend formaat/ras in 1 wei (Belg en pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:46

Kitty_Misje schreef:
Ik denk ook at het niet uitmaakt.. Klein en groote maakt meestal niet uit, een shetje kan zo de baas zijn over een fries.

Wij hadden een shet hengstje op stal die even los mocht met mijn paard. De shet heeft mijn paard echt afgslacht. Mijn paard is gevallen, in t hek geklapt en de shet had m gewoon vast op zijn keel met de voetjes van de vloer. We kregen die kleine niet te pakken en hij bleef maar aanvallen. Uiteindelijk liet mijn paard zich zelfs bovenop die kleine vallen maar dat deerde m zelfs niet. Gelukkig hebben we de shet kunnen vangen en had mijn paard gelukkig alleen een deuk in zijn ego Haha! . Het shetje is uiteindelijk geruind maar ik heb m nooit meer met die kleine etter samen los gezet. Zo zie je maar dat grote niets zegt Knipoog

Lauraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:52

Hangt er wat vanaf, kijk eerst eens hoe ze op elkaar reageren en als dat goed gaat kan je ze gewoon bij elkaar zetten, anders zou ik er best een draadje tussen spannen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:13

Mijn KWPN merrie staat in een box met mijn mini shetje.. dat gaat prima..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 18:26

Nou, we gaan het proberen! Pony in de groep met nog een pony, 2 paarden en het trekpaard ...
Als het goed is gaan ze a.s. maandag voor het eerst dit seizoen met zijn allen de wei in!

Het is overigens een compleet nieuwe groep met allemaal paarden die elkaar nog niet kennen. Allen onze pony en de andere pony zijn buren, boxen naast elkaar met tralies ertussen en hebben dus al met elkaar geneust enzo.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:20

je kan eerst even testen met een draadje ertussen en kijken of ze willen spelen maar ik denk dat het wel gaat (je ziet ook wel, eens een mini shet bij een gigantisch paard)....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:33

We gaan het doen zonder afscheiding, want dan worden er juist groepjes gevormd terwijl als het met het ene paard niet klikt ze in de grote wei gewoon weg kunnen en naar een ander paard kunnen gaan. Ze zijn dan niet aangewezen op het paard waarmee ze in het afgezette stuk zijn gezet.
We weten ook nog niet wie er goed met wie overweg kan omdat alle paarden in de groep nieuw zijn. Er is maar een ruin die er al lang staat, de andere 4 zijn allemaal nieuwkomers.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 06:28

ik denk dat het ook wel goed gaat.. natuurlijk kun je wel verwachten dat ze meteen allemaal rondjes achter elkaar aan gaan rennen en misschien wat gaan gillen enzo. maar ik ken ook mensen die toen ze een tinker hadden er een shetje bij hebben gekocht. in het begin hapte ze een paar keer, maar nu kan de shet gewoon onder de tinker door lopen. Haha!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 06:35

Bij ons op stal staan er 15 totaal verschillende paarden allemaal bij elkaar in de wei. Van tuiger tot welshje, t gaat allemaal prima.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:11

Grappig dat er helemaal geen slechte ervaringen blijken te zijn (behalve met die shetlander hengst, maar hengsten zijn toch weer een ander verhaal)! Haha!

Zeker typisch een geval van dat ik me zorgen maak om niks Knipoog !

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:43

Moet toch gewoon kunnen denk ik!

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:03

zolang de wei groot genoeg is en de grote en kleine dieren mekaar kunnen ontlopen is er geen probleem. Voor spelen hoef je je denk ik geen zorgen te maken... Een belg is dan wel zwaarder maar als paarden spelen gooien ze zeker niet alle gewicht in de strijd hoor!!! En zoals eerder gezegd een kleinte is veeeel sneller weg, dan dat die grote kan aanvallen!

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:51

Mijn tinkerjaarling staat in een groep samen met 2 KWPN jaarlingen, 4 KWPN twenters (allen merries) en er komen nog 4 oudere merries bij. Dit gaat hardstikke goed! Op die manier boots je nl een echte kudde na. Tuurlijk wordt er wel eens lelijk gedaan tegen elkaar, maar dit lost zich uiteindelijk (meestal) vanzelf op.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:54

simodi schreef:
Kunnen paarden van verschillend ras en formaat gewoon in 1 wei bij elkaar? In mijn geval gaat zou een Belg (trekpaard) van 1.70 en 900 kilo in de wei gaan met ponies van 1.50 en 450 kilo zwaar.

Is dat een (te groot) risico?
Stel dat ze samen willen spelen of 'vechten' zoals ruinen doen?

Nee hoor totaal geen probleem, in de tijd dat Sisi een wels*shet nog leefde maakte zij de dienst uit. Terwijl ik toch echt een dominante belg heb. Ook staat de belg nog samen met een hanoveraan. Vroeger stonden ze dus met zijn drieen.

Het is geen groter risico om een belg bij een shet te zetten dan een shet bij een shet.

Stanneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:08

Met merries hebben wij toch ook al problemen gehad hoor, vooral als er een dominante tussen zit. We laten ze meestal eerst aan elkaar wennen op de wei ertegen...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:00

Mijn paard heeft ook veel bij een minishetlander in de wei gestaan, ze waren de dikste maatjes! Maar als het er op aan kwam dan was de minishetlander de baas en niet mijn paard!!

Wat wel een keer gebeurde was het volgende:

Mijn paard ging rollen en het hengstveulen van de minishet sprong op mijn paard en ging een beetje de "stoere dekhengst" uithangen. Toen ging mijn paard weer opstaan maar het veulen hing over de rug van mijn paard, toen mijn paard weer overeind stond hing het veulen op de rug van mijn paard met de voorbenen links en de achterbenen rechts van de buik van mijn paard. Het veulen gleed er vanaf en viel op de grond, gelukkig niks ernstigs gebeurt. Wel maf om te zien, een paard wat paardrijd Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:04

ik heb een kwpn van 1.66 samen staan met een shetje van 80 cm. gaat prima! gewoon eerst even een draadje ertussen zodat ze aan elkaar kunnen wennen en ruiken, als dat goed gaat gewoon draadje weg en kijken wat ze doen! succes

beautylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:17

mijn verzorgfjordje was een andere fjord bekent en daar kon zij alles mee doen maar nu staat er een schetje en dat is toch maar ze kunnen wel met elkaar omgaan behalve dan als ik het schetje aandacht wil geven dan word het fjordje ontzettend jarloers

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:20

staan ze al bij elkaar? hoe is het gegaan?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:22

Bij ons staat er een fjord van 1.43
Een draver/arabier van 1.62
Een quarter/haflinger van nu á 1.46
En een shetje van á 1.05

Eerst stonden er nog een haflinger van 1.45
Een haflinger van 1.40
Een quarter horse van 1.50
Een quarter horse van 1.50
Een schimmel arabier van 1.52
Een arabier van 1.49
Een fries van 1.73

Nou die verschillende soorten en maten die hebben totaal geen invloed.

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:22

Toen ik vroeger 2 shetlandertjes had, stonden die in de wei met 2 friezen van mijn opa.
Ging prima, en ze waren onafscheidelijk.
Het was natuurlijk wel eens wat achter elkaar geren, maar ze deden elkaar geen vlieg kwaad.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:29

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:22

Bij onze stalling zijn er 4 weide groepen paarden (circa 10 paarden per groep). Elke groep heeft een "eigen" weiland. Alle soorten en maten door elkaar. Alleen kleine pony's tot kastelen van 1.80 iedere groep heeft zijn eigen leider(s).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:46

Wij hebben 3 KWPNers van 1.63 tot 1.70 samen met 2 d pony's en 3 shetlanders in de wei staan.
Geen probleem.
Als alle paarden maar sociaal zijn en de wei groot genoeg.

Wel zou je kunnen overwegen (voor jou gemoedsrust) om een touwtje te spannen waar de pony wel onderdoor kan en de belg niet.
Dit deden wij vroeger ook met mijn niet-sociale paard en de shetlander.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:46

Even een update: ze staan nu 3 weken buiten en het gaat goed. De onze is de een-na-kleinste, maar blijkt wel een brutaaltje! Bloos Heeft zelf nu ook al een aantal bijtwondjes opgeloen. Ze vechten niet echt, er wordt hier en daar wat gestoeid en geklooid. Verder vooral veel lekker gegeten! Haha!

Maar morgen komt er nog een nieuwe jonge ruin bij, die rondom ijzers heeft, dus dat vind ik minder grappig! Ga zeker kijken of dat goed gaat ... het is nu net zo lekker rustig en uitgebalanceerd in de wei, jammer dat dat weer verstoord wordt ...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:55

Bij ons achter in de wei gaat het ook goed, 3 shetjes bij 2 trekpaarden. En daar is de kleinste de baas want die is het meest wendbaar en die slaat ook echt het trekpaard de wei door Clown..Maar mooi dat het goed gaat en succes met het andere paard wat erbij komt!