Hoefvet slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Hoefvet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:54

Mijn hoefsmid zei juist weer dat ik beter geen teer kon gebruiken. Ik heb het 1 keer gedaan en 6 weken later kwam hij en hij zei dat hij er nog resten van vond. Dus nu doe ik er dus niks meer op, scheelt dat mijn paard hele goeie hoeven heeft.
Vet gebruik ik ook niet, wij doen als het erg droog is juist het stuk om de waterbakken in de wei nat maken, zodat ze met hun voetjes in de modder staan, dat werkt naar mijn idee beter.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:59

Ik doe niks aan de hoeven van mijn paard, behalve de hoefsmid regelmatig laten komen. Meer als dat heeft hij niet nodig, hij beschikt over een stel onwijs goede hoeven, hoe minder je eraan gaat pielen, hoe beter Lachen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:03

vet gebruik ik nooit en teer al helemaal niet. als de hoeven aan de onderkant te week zijn (de stralen) gebruik ik blauwsel.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:17

Het is niet slecht om het te gebruiken maar je kan het het beste zo min mogelijk doen
als je olie of vet gebruikt eerst de hoeven vochtig maken(afspuiten) als je er daarna vet op
doet blijft het water in de hoef zitten en wordt
de hoef daardoor beter gevoed, dit is dus wel goed voor je hoef Knipoog

Sunny1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:00

Volgens mijn hoefsmid is hoefvet niet nodig; je sluit de hoef hiermee af en hierdoor wordt de hoef juist droger..

StalMolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:52

Volgens mijn hoefsmid is teer vooral nodig in de vochtige periodes, maar niet in de zomer.... Vetten doe ik misschien 1 keer per twee maanden...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:25

Sunny1986 schreef:
Volgens mijn hoefsmid is hoefvet niet nodig; je sluit de hoef hiermee af en hierdoor wordt de hoef juist droger..

Daarom moet je ten aller tijde water gebruiken met hoefvet! Dat is zo een oeroude regel maar enorm veel mensen schijnen het gewoon te vergeten en daarom is vetten maar slecht. Rolleyes

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:29

ik gebruik het nu altijd (water bedoel ik) Haha!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:51

Grappig dat we allemaal roepen wat de hoefsmid zegt Lachen

Míjn hoefsmid zegt: vet moet idd in combinatie met water, maar als je de hoeven nat maakt en dan vet eroverheen aanbrengt, veeg je met de kwast het meeste water alweer weg.
Beter is zonnebloemolie. Ik moet zeggen dat het best goed helpt!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:53

de hele hoef in vetten is eigenlijk verre van zinvol.

De hoef word er niet minder droog op, en als je het altijd hebt zal de hoef zelfs uitdrogen.

Leuk voor af en toe blingbling hoefjes dus, maar doet verder dus erg weinig

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:51

Iranda schreef:
Grappig dat we allemaal roepen wat de hoefsmid zegt Lachen

Míjn hoefsmid zegt: vet moet idd in combinatie met water, maar als je de hoeven nat maakt en dan vet eroverheen aanbrengt, veeg je met de kwast het meeste water alweer weg.
Beter is zonnebloemolie. Ik moet zeggen dat het best goed helpt!

Ja? Zonnebloemolie?
Dat sluit niet af? En is goed vooor de stevigheid of waarvoor gebruik je het?
Wil het wel eens gaan proberen als je zegt dat het werkt..

Heb nu een paard staan die altijd op ijzers heeft gestaan en nu niet meer, zijn hoeven beginnen nu te scheuren. Hoefsmid is al geweest maar ik wil graag zijn hoeven wat sterker maken, heeft iemand misschien tips?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:13

je kan van die voedings suplementen kopen voor sterke hoeven Haha!
ik geloof dat het van pavo is de andere naam ben ik vergeten

ik wil wel eens voor je gaan kijken Haha!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:18

dasj_02 schreef:

Daar ben ik wel benieuwd naar!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:23

Ik zorg er vooral voor dat mijn paard van binnenuit goed gezond is. Dan zie je dat meteen terug in zijn sterke hoefjes. Lachen
In de zomer bij droge periodes spuit ik zijn hoeven vaak even af, omdat ze dan wel wat droger kunnen worden. En ik gebruik 'hoefvocht' van de paardendrogist, waarbij de hoeven gewoon nog vocht kunnen opnemen.

Teer en hoefvet heb ik nog nooit gebruikt, want dat is helemaal niet goed. Het sluit de voet af, lijkt mij niet zo goed . En oja, ik ben nog een echte natural ook. Haha!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:27

Ik gebruik ook nooit hoefvet. Heb hier wel een pot staan Nagelbijten / Gniffelen . Maar hij is nog bijna volledig vol.
Nu het idd zo dat het de hoef niets helpt met hoefvet.
Wat wel helpt is je paard blootvoets stellen. Dan kan je paard contact maken met de grond en zelf ook vochtiger worden. Wat je dus bijvoorbeeld kan doen is de drinkbak eens omkieperen en dan staan de paarden met dit droog weer, wel even in de natte.
Mijn paard haar hoeven brokkelen niets (wat vroeger wel het geval was)
Groetjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:29

Dat is inderdaad ook een goede tip; rondom de drinkbak vochtige grond houden.
Helaas staat mijn paard in een natuurgebied en drinkt uit de watertjes daar. Knipoog

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:16

Nadya schreef:
Helaas staat mijn paard in een natuurgebied en drinkt uit de watertjes daar. Knipoog

dan zullen zijn hoeven ook wel vochtig gehouden worden zeker?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:34

charlotvanre schreef:
Nadya schreef:

dan zullen zijn hoeven ook wel vochtig gehouden worden zeker?

In principe wel, want hij staat op veengrond. Maar als het echt langere tijd droog is, dan zijn de waterkanten ook droog en dan moet ik zelf wel een beetje ingrijpen. Maar hoefvet, no way. Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:10

AaronYve schreef:
dasj_02 schreef:

Daar ben ik wel benieuwd naar!

Voor goede hoeven zou een gezonde voeding in principe al genoeg moeten zijn. Zodra de hoeven slecht beginnen te worden zou ik eerst maar eens naar de voeding kijken alvorens er allerlei supplementen in te proppen..

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:50

Ja eerst de voeding bekijken. Lees anders het boek Hoefproblemen van Van Nassau. Staan tips in. Ik gebruik geen hoefvet en mijn paarden hebben mooie hoefjes. Het ene paardje had last van brokkelhoeven, moest volgens een andere snid rondom op ijzers. Heb nu ander voer en ze heeft geen ijzers meer en mooie hoeven. Dus kijk inderdaad naar het voer en ga niet teveel met supplementen en smeersels te werk. En o ja, ik ben geen "natural" haha

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:02

Hoefvet gebruik ik echt nooit voor mijn paarden, nog nooit gedaan ook. Bij mijn oude pony smeerde (en masseerde) ik wel regelmatig laurierzalf op de kroonrand zodat deze soepel bleef en het versneld de groei van hoorn ( Clown ook van je eigen nagels! ). Ter innerlijke ondesteuning kun je Biotine bijvoeren maar dit zou ik nooit zomaar doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:54

Voor goede hoeven zou een gezonde voeding in principe al genoeg moeten zijn. Zodra de hoeven slecht beginnen te worden zou ik eerst maar eens naar de voeding kijken alvorens er allerlei supplementen in te proppen..[/quote]

@ Lare silver
Verward

Paard krijgt goeie voeding, jij weet niks van dit paard dus zou wel even uitkijken met wat je zegt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:20

Tevaak is niet goed, dan krijg je juist het tegenovergestelde resultaat; een droge hoef.
Ik wist het ook niet totdat ik het aan de hoefsmid na heb gevraagt. Dat is trouwens gewoon hoefvet wat ik heb, geen teer. Maar hij zei dat je het beste de hoefvet zomer's alleen bij de kroonrand moet insmeren. 's Winters weet ik even niet meer. Ik doe het bij mij paard ongeveer om de 2 weken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:02

In standaard hoefvet zit minerale olie (blanke olie van Texaco) wat kankerverwekkend kan zijn; zeer slecht voor het lichaam dus.
Beter is het om geen hoefvet te gebruiken; water is het best. Verder is het belangrijk dat je goede voeding geeft en voldoende beweging (zonder ijzers), dat is uiteindelijk wat ervoor zorgt dat je goede hoeven krijgt en houdt.