Hengst op stal, waar moet stal,wei en buitenbak aan voldoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imala204

Re: Hengst op stal, waar moet stal,wei en buitenbak aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:44

Voor de hengst van mijn dochter hebben we geen speciale aanpassingen hoeven te maken. Als hij op de wei staat, zetten we geen ander paard in de weide ernaast. Tussen hem en twee merries in zit een grote weide. Hij heeft gewoon respect voor de schrikdraad. In de stal staat hij met bovenluik overdag open. Naast hem staat een ruin (die staat dus in het midden van de drie stallen) Ze snuffelen gewoon aan elkaar. Levert geen problemen op. Aan de andere kant van de ruin staat mijn merrie. Ook met de bovendeur open. Geen probleem.
We hebben vorige zomer een keer geprobeerd om een grote maat shet (?) ruin bij hem op de wei te zetten, maar dat was geen succes. Hij probeerde hem in een hoek te drukken, tussen zijn voorbenen te klemmen en te bestijgen Ach gut Dat dier heeft toen moeten rennen "voor zijn leven". Op het eind van de wei kon hij toevlucht zoeken onder de stangen afrastering door. Daar kon de hengst niet onderdoor.
Dus die proef was helaas mislukt.

LADPR

Re: Hengst op stal, waar moet stal,wei en buitenbak aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:08

Het arme beest als het paard niet gewend is om buiten te zijn, mag je wel oppassen als je er een pony bij zet, grote kans dat de hengst dus alles behalve sociaal is en er ongelukken gebeuren.

Genoeg stroom op de draden is in ieder geval een must, verder zal het denk ik moeilijk te zeggen zijn hoe het arme dier gaat reageren als hij zomaar buiten staat. Voor hetzelfde geld gaat hij overal dwars doorheen maar voor hetzelfde geld blijft hij braaf staan.

Gewoon voldoende stroom op de draden en ook voldoende draden en op normale hoogte. Gewoon de hoogte die je voor de andere paarden ook hebt dat ze er niet een twee drie overheen kunnen springen.

Verder de stal heeft geen aanpassingen nodig lijkt me, als hij toch al niet anders gewend is dan op stal te staan.

Zorg er wel voor dat hij niet buiten kan neuzen met merries. Als je zorgst dat er zo veel ruimte tussen de weides zit dat ze neit kunnen neuzen is er vaak niks aan de hand.