Hoelang kan een paard zonder water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Hoelang kan een paard zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:39

Ik vind ook zeker dat paarden water beschikbaar moeten hebben als ze de hele dag buiten staan.
Bij ons op stal staan er ook badkuipen in de weides. De staleigenaar gaat ze altijd vullen met de tracktor met zo´n tank erachter.
Wordt prima geregeld bij ons, hoeven we ons geen zorgen om te maken.

Wat Maanling roept kan goed gaan (heb ook op die stal gestaan) maar als je afspreekt met de eigenaar van het weidemaatje van je paard wie op welke dagen de kuipen vult en schoonmaakt, maar deze dat nooit doet, dan kun je toch voor onaangename verrassingen komen te staan als je zelf weer aan de beurt was.
Staleigenaren deden daar zowieso niks aan, was je eigen zorg.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:44

Ik zou een paard nooit zonder water op de wei laten staan. Ze hebben het vocht ook nodig voor de spijsvertering. Als je beschikking hebt over een auto kan je misschien wat jerrycans vullen. Dat bespaart het op en neer lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:46

@ Silence: Daar is de oplossing ook simpel voor: ik ben er elke dag, dus ik check elke dag zelf de waterbak even. Dat is geen reden om geen speciekuip te halen en die gevuld te houden.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:45

Hallo,

Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt om te kijken of er een meer recent topic was met precies hetzelfde onderwerp.
Dat leverde na enig lezen niets op.
Daarom mijn reactie op dit tamelijk gedateerde topic.

Wat ik een beetje mis in de berichten tot nu toe is:

In dit soort kwesties bedenk ik mij altijd, wat een in het wild levend dier van vergelijkbare soort zou doen.
Daarboven: aangezien dieren als de soort die wij 'paard' noemen, in vrijwel elk opzicht lichamelijk uit hetzelfde bestaan als de mens (organen, zintuigen enz.) dus dezelfde lichamelijke behoeften hebben: wat zou een doorgaans in vrijheid van handelen levend mens doen.

Het antwoord is dan ook m/i simpel: water zien te vinden, als je er zin in hebt.
Omdat dit kennelijk een dagelijks aanwezige, doorgaande behoefte is: wat drinken.
Ook al zijn er gewassen aanwezig, waar (veel) vocht in zit.
En als je erg dorstig wordt: alles er aan doen, dit te vinden.

Iedereen weet, dat een mens van 9 tot 6 zonder water kan.
Maar gezond is het niet, zo weet de mens en de mens zal het water ook gaan missen.
Welke gevangenis of ziekenhuis om maar wat te noemen, zal de bewoners/patiënten van 9 tot 6 water onthouden (maar wel vochthoudenden eetwaren geven), 'omdat ze die periode -wetenschappelijk gezien-toch wel zonder water kunnen'?

Ik ben dan ook van mening, dat als de mens dieren houdt en dan zeker wegens het vermaak voor de mens (want hoe je het ook wendt of keert: de mens wil een paard berijden voor de lol, een paard is daar van oorsprong niet in geïnteresseerd, die wordt daartoe afgericht), je zoveel mogelijk oog hebt voor de natuurlijke behoeften van het paard. Dus de omstandigheden zoveel mogelijk nabootst.
En weet je het niet zeker, het principe van 'nee, tenzij' aan houdt: Dwz: bij twijfel wat het beste is voor het paard: doen, wat de mens denkt, dat het beste is.

Nu is het zo, dat de mens (net als alle andere wezens trouwens) altijd weer de neiging heeft, vanuit eigen belang of kortzichtigheid of blinde vlekken, dingen resp. te gaan vergeten, te veranderen, aan te passen aan bijvoorbeeld de eigen financiële omstandigheden e.d..
Ja, ook in de paardenliefhebberij, niets menselijks is ons vreemd. :)
Dus: paarden een bepaalde behoeftebevrediging vaak zonder het te beseffen ontzeggen (of als er al een besef is, dit met de snelheid van het licht wegmaken ;) ), en zolang -niemand hen daarop attendeerd, kan dat gewoon doorgaan.
Het paard heeft maar een beperkt arsenaal aan zelf aangeven, wat ie eventueel tekortkomt door het handelen van de mens.
Zo spreken ze onze taal niet.
Gevolg: kans op misinterpretatie van dat wat het paard dan nog wel aangeeft aan zijn tekort aan water en: een dier past zich aan en aan en aan. Zodat het voor de mens lijkt of er geen probleem is, als het paard van 9 tot 6 geen water heeft en 'gras die behoefte wel bevredigt'.

Dat is de glijdende schaal van het denken van de mens, die dieren houdt voor zijn nut of vermaak, in wat 'zijn' dier nodig heeft en wat niet.
Alijd weer.

Daarom maak ik graag gebruik van de voorbeelden in de vrije natuur plus in welke mate het dier eigenlijk fysiek gezien gelijk is aan de mens, dus wat ik nou nodig zou hebben in hetzelfde geval.
En op basis van die logica trek ik doorgaans mijn conclusies.

Dus is mijn mening: een paard moet je nooit van 9 tot 6 water onthouden, ook al heeft ie de kans op eten van vochtige gewassen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:33

Mijn paarden (toen ik zeg nog had), hadden altijd het hele seizoen door 24/7 beschikking tot water.
Dus ja ik ben het met je eens dat paarden gewoon water tot hun beschikking moeten hebben!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:45

ze zullen echt niet neervallen hoor.. maar beter is dat ze wel water tot hun beschikking hebben.

hier hebben we ook paarden waar ik een bak met water bij zet.. ivm eigenaren die dat graag willen.. ik hoef hem eigenlijk helemaal niet bij te vullen soms ook heel lang niet.. heel deze zomer.. (s avonds kwam die op stal en dronk daar dan wel)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:49

Hier in IJsland is het wettelijk beschikt, een paard mag niet langer dan 4 uur zonder water staan.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:02

paardenfreak schreef:
ze zullen echt niet neervallen hoor.. maar beter is dat ze wel water tot hun beschikking hebben.

Dat bedoel ik dus....ze zullen echt niet neervallen hoor.....
Hypothetisch:
Als je een peuter van twee van 9 tot 6 geen drinken geeft, vallen ze in principe ook niet neer.
Als de hele omgevingscultuur (oudersysteem) geen bewustzijn heeft, en daardoor niet goed is afgestemd op de behoeften van de peuter, dat ze water tekortkomen, zal het geblèr weinig helpen, dus zullen ze zich er waarschijnlijk bij neerleggen.
Want praten kunnen ze nog niet.
Zoiets kan ook met de mens tov de behoeftes van een paard gebeuren.
Sterker nog, ik vrees dat het aan de orde van de dag is, bij vele paardeigenaren.

NB: ik werk op een manege.

Kuggur schreef:
Hier in IJsland is het wettelijk beschikt, een paard mag niet langer dan 4 uur zonder water staan.

Een mooi voorbeeld, hoe de omgevingscultuur (ander land dan Nederland) substantieel anders omgaat met de behoeften van dieren.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:16

Nee ze zullen niet meteen neervallen, kijk is het 1 dag dan is het te overzien voor een keer maar iedere dag je paard zolang water onthouden dat kan niet! Ik zou het niet acceptabel vinden en als de pensioneigenaar het niet regelt zal je er zelf voor moeten zorgen dat je paard voldoende water tot zijn beschikking heeft! Dus regel het met andere klanten, zet een flinke bak neer, badkuip is ideaal, maak gezamelijk een schema wie het wanneer vult en schoonhoudt!
Succes!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:26

Mijn pony's drinken zich sowieso met heet weer een ongeluk.
Dan vul ik 's morgens 2 cementkuipen, en soms als ze er een paar uurtjes staan is de eerste al weer leeg.
Nu met dit weer drinken ze niet zoveel, en eten nu ook veel gras. Wat allemaal ook nog nat is van de dauw.
Maar zonder water vind ik niet kunnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:16

Ik zou er dus absoluut niet blij mee wezen!
Hier staan er gewoon overal kuipen. Vullen doen we met een waterzak in de kruiwagen.
Binnen hebben ze een automatische drinkbakken.

Laast waren ze de paddocks aan het opknappen voor de winter (nieuw zand erin etc) dus moesten er een paar paardjes even een paar dagen in de binnenbak. Met de middag nog de waterbak gevuld maar aan het einde van de middag bleek dat ze de bak omgegooit hadden. Nou ze hadden we toch een dorst, ze doken binnen allemaal gelijk op het water...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:18

Moet je even in de huid knijpen.. Als die blijft staan heeft je paard dorst!

Nee onzin, ik zal een paard zeker niet langer dan 5 uur zonder water zetten.

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:23

Kuggur schreef:

Ook als ze -vochtig- gewas, zoals gras tot hun beschikking hebben, dus een weiland ofzo?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:23

Ik heb al op wat stallen gestaan en water blijkt toch op veel plaatsen een moeilijk iets.
Vooral in de winter met vorst of met hele warme dagen.
Op veel stallen krijg je te horen als je zegt dat het water op is.
Jaja, doe ik straks effe, daar gaan ze echt niet dood van een paar uurtjes zonder water 8)7
Ten eerste, ze zullen er niet aan sterven maar na lang niet drinken en dan ineens een volle kuip koud water, dat weet iedereen dat dat niet goed is.
En daarbij, ik als pensionklant betaal toch voor dit soort dingen.
Ik geef hun mijn paard in handen en betaal daar een vette stalling voor, water is de eerste levensbehoefte en wie zijn zij om dat mijn paard te onthouden.
Ik streef onbeperkt water en verder geen gezeik.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:28

Dit is een topic uit 2008

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:01

Storm schreef:
Dit is een topic uit 2008

Zie het eerdere bericht van Repo.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:06

Weet ik, maar mensen blijven reageren op de TS.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:12

Ik zag het topic ineens in mijn berichten en kon me niet herinneren dat ik er laatst in had gereageerd... Geen wonder, 2008.
Ben het wel met storm eens. Repo had beter een eigen topic kunnen maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:43

Dit slaat nergens op, om met zo'n reactie te komen op een topic uit 2008. Als deze dame een discussie wil starten dan beter een nieuw topic. Maar aan haar post te zien... wilde ze alleen maar haar eigen mening geven?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:52

De belg die ik in USA deed,

Dronk 3 Badkuipen op een dag leeg. (50 graden celcius)

Hij had op dat moment ook geen schaduw dus dat verklaarde een hoop. Wij hebben zodra het kon hem zsm bij de andere merries gezet waar wel schaduw was, we wisten alleen niet of dat wel goed zou gaan.

Maar ik moest 3keer per dag naar de wei toelopen om te vullen. De andere weides liepen altijd water uit de kraan (je ziet daar in 9 maanden geen regen) zodat ze nog voedend gras kregen.
maar ik zou een paard nooit zonder water zetten. Toen het nog niet zo warm was hoefde ik niet zo vaak te gaan. maar op 1 dag toen ik ging om hem te trainen stond hij uitgedroogd tegen de badkuip te schoppen. Paarden raken snel uitgedroogd en hebben dus genoeg constant water nodig
Stephanie

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:41

Storm schreef:
Weet ik, maar mensen blijven reageren op de TS.

Stybba schreef:
Ik zag het topic ineens in mijn berichten en kon me niet herinneren dat ik er laatst in had gereageerd... Geen wonder, 2008.
Ben het wel met storm eens. Repo had beter een eigen topic kunnen maken.

GamblersCup schreef:
Dit slaat nergens op, om met zo'n reactie te komen op een topic uit 2008. Als deze dame een discussie wil starten dan beter een nieuw topic.

Toen ik de reactie ging schrijven, kreeg ik dit erboven te lezen:
Let op!
In dit topic is al langere tijd niet meer gereageerd. Gebruik eerst de zoekfunctie om te bepalen of er een recenter topic over dit onderwerp is. Als dat niet het geval is dan kan je natuurlijk een reactie plaatsen als deze daadwerkelijk iets toevoegt aan dit topic.

Zie mijn 1e bericht, waaruit m/i blijkt, dat ik mij gewoon aan de regels heb gehouden.

NB: lijkt me voer voor psychologen, hoe het komt, dat Gamblerscup denkt, dat ik van het vrouwelijk geslacht ben. ;) .
GamblersCup schreef:
Maar aan haar post te zien... wilde ze alleen maar haar eigen mening geven?

Yep! ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:05

Heel simpel: Bokt bestaat voor 99% uit vrouwen ;)

Repo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:12

GamblersCup schreef:
Heel simpel: Bokt bestaat voor 99% uit vrouwen ;)

O, dat wist ik niet.
Voer voor sociologen dus.

Nou begrijp ik de naamgeving wel beter trouwens. (nu krijg ik om dit generaliserende grapje vermoedelijk honderden vrouwen over me heen, hellup! :brr: )

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:16

Ivm de aanpassing/versoepeling van de regels is het toegestaan weer te reageren in oudere topics. De update hierover kan je hier vinden; Eline @ [FZ] [Dienstmededeling] BBB Mei
Mocht iemand een recenter topic hebben gevonden met het zelfde onderwerp meld dit dan even via de Tem.

Het is dus gewoon toegestaan hier te reageren :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:26

Ja het is belangrijk dat een dier altijd de beschikking heeft over vers drinkwater. Bij ons zijn ze er ook vaak wat makkelijk mee. Soms staat er nog een restje in de bakken en die drinken de paarden dus echt niet op. Ga ik dan de bakken verschonen dan staan ze allemaal in de rij om lekker te drinken. Zelf wil je toch geen dag zonder drinken?