Hoeveel zaagsel/stro per week in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Re: Hoeveel zaagsel/stro per week in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:14

Ik gebruik 1,5 plak stro per twee dagen.. Dan van die grote pakken. Varieert soms iets, ligt eraan hoe het in elkaar geperst is..

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:19

Ik vind dat je best veel moet betalen terwijl je alles zelf moet doen. Ik betaal 145 euro per maand (stro, hooi inbegrepen) en ik doe ook alles zelf behalve voeren. Ik mest elke dag uit, maar het is een enorme smeerkees, ik moet zijn box dan ook bijna elke dag helemaal leegscheppen. En ik gebruik ongeveer 1 a 2 plakken stro per dag.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:25

Onze nieuwe Fjord en oudere KWPN merrie Flosje zijn beide geen smeerkezen Haha! Voor hun allebei één pak Vlas per week. Daar red ik het prima mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:37

Ik vind jouw stalgeld ook erg hoog. Maar ik vind jouw verbruik van zaagsel ook enorm hoog.
Met mijn pony kon ik toe met minder dan 1 baal zaagsel per week in de stal van ongeveer 3 bij 4. De eerste keer gingen er wel 2 balen in om de stal voor 3.4 deel te vullen. Voorin had ik een rubbermat liggen, dus zeg maar 3 bij 3 met strooisel.
Nu aan huis gebruik ik voor mijn merrie in haar eigen stal zo'n 1,5 baal hennepstrooisel per week als ze er elke nacht in staan.

In de inloopstal die 3 paarden vrijwel dag en nacht deels als toilet gebruiken, verbruiken we zo'n 1,5 tot 2 pakken hennepstrooisel per week. Voorheen met zaagsel hadden we 1 a 2 kruiwagens zaagsel per week (los in grote zaakken, dus niet geperst)

Hoe mest jij uit?
Als je er in het begin te weinig in doet, dan moet je elke keer bijna alles eruit halen, dan verbruik je veel meer dan wanneer je gelijk een dikke laag doet en dan langer laat liggen en alleen de drollen eruit haalt en 1x per week of 1x per 2 weken de natte plekken. Het natte zakt dan namelijk naar beneden, waar het rustig opgenomen wordt door het zaagsel en het zaagsel de tijd krijgt uit te zetten en nog meer vocht op te nemen. Het bovenste blijft droog als je paard niet alles doorelkaar woelt. Onderop kan het zo veel meer vocht opnemen dan wanneer je het er gelijk weer uit haalt.

Je kunt ook rubber matten in de stal leggen en alleen 1 hoek of de achterste strook met zaagsel bedekken. Dan plassen ze daarin en heb je ook minder strooisel nodig dan wanneer je de hele stal bedekt met een laagje. Onze paarden slapen het liefst buiten in het zand. Doordat ze vrij in en uit kunnen lopen kan dat dus ook.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:53

4 balen zaagsel in de week lijkt mij ook wat overdreven. Ik gebruik 1 baal per paard per week en heel soms een keer 1,5 baal per week als ze er dus echt een smeerboel van gemaakt hebben.

ellen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:21

Ik krijg een box van 3 bij 3.
Weet iemand hoeveel vlas daar in moet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:32

om te beginnen 4 balen
daarna ongeveer 1 per week Lachen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:40

4 pakken in een week!!!!
dan doe jij wel een gigantische laag erin. af je stal moet gigantisch zijn Tong uitsteken

ik doe ongeveer 1 in de 2 weken. scheelt dat er in de helft van mijn stal stalmatten liggen. die heb ik dan ook tactisch neergelegt, op de plek waar ze het meeste poept. kan ik netjes de poep zonder zaagsel mee tenemen eruit halen.
de zaagsel laag is wel zo dik dat ze geen plekken krijgt, door de tegels, als ze ligt.

maar waarom staat je paard eigenlijk op niet op stro? stuk goedkoper.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:13

Het is meestal zo dat je in een lege stal 3-5 balen vlas of zaagsel doet, voor een dikke laag.

Daarna, meestal na twee weken, komt er per x 1 baal bij en gaat er mnatuurlijk ook het nodige uit, natte plekken.

Ik vind 4 balen zaagsel ook zeer overdreven, maar het e.e.a. hangt wel af of je daadwerkelijk zaagsel hebt of houtkrullen en hoe groot de balen zijn.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:12

Mijn paard is dan ook een enorme smeerkees. En die heeft een in/uitloop stal. Dus al het modder komt ook mee naar binnen en binnen een dag is het echt al vies hoor.. Haha!
Maar ik dacht dat ik wel onbeperkt zaagsel kon gebruiken voor die prijs. Bij mijn oude stal was het ook onbeperkt stro. Dus tja waarom niet met zaagsel..

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:17

tsja kan me er wel iets bij voorstellen dat je dat niet onbeperkt kan gebruiken.
mag je stro dan wel onbeperkt gebruiken eigenlijk?

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:23

minkie schreef:
tsja kan me er wel iets bij voorstellen dat je dat niet onbeperkt kan gebruiken.
mag je stro dan wel onbeperkt gebruiken eigenlijk?

Nee.. (Alleen op die andere stal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:44

elke stal heeft zijn eigen regels Lachen

Persoonlijk zou ik het woord onbeperkt ook niet snel in de mond nemen als ik pensioneigenaar zou zijn Lachen

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:53

runningkawa schreef:
elke stal heeft zijn eigen regels Lachen

Persoonlijk zou ik het woord onbeperkt ook niet snel in de mond nemen als ik pensioneigenaar zou zijn Lachen

Ja idd.. Mischien is 4 pakken wel erg veel. Maar 1 pak in de week? Bloos!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:05

Kan je niet overgaan op vlas anders? Heb ook een paar van die viezerikken en die redde t ook bijna altijd met 1 pak per week..heel soms een extra pak of half pak extra maar verder blijven ze eigenlijk altijd droog hiermee

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:09

Als je 4 pakken in de week gebruikt á 8 euro per stuk (600liter) dat is 32 euro per week x 4 = snel uitgerekend 128 euro alleen aan bodembedekking. Daar moet je hooi en stro nog bij + je brok.
Zeg 2 kilo brok per per dag das 0,80 cent x 30 = 24 euro. Laat ik goedkoop wezen en 3 euro per pak hooi rekenen, doen ze 3 dagen mee dat is dus ook nog eens 30 euro.
Dat is tesame alleen aan kosten 182 euro. Dan houd de pensionhouder 48 euro over?!
Daar moet de grond en onderhoud van worden betaald, omheiningen, bemesten, water etc.....

Dan heeft de pensionhouder geen rooie cent meer over om van te leven.......

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:15

Ik sta op een manege en betaal daar voor mijn haf maar 145.00 euro in de maand ,met alles der op en der aan ik moet dan natuurlijk wel zelf uitmesten maar dat is het enige,de manege eigenaar doet er elke dag niet stro in s,morgens en dat is denk ik van een grotebaal stro een halve plak wat er bij in komst dagelijks.Maar het ligt er ook aan hoe je uitmest, als je iedere dag je stal half leeg schept word je stal daar echt niet schoner van je moet zorgen als je stro gebruikt je een onderelaag hebt als je die hebt houd je je stal heel netjes schoon en droog en natuurlijk gewoon iedere dag afmesten.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:11

Ik verbruik wekelijks ongeveer 3 kleine baaltjes stro.
Ik moet wel zeggen dat mijn paardje zeer proper is en altijd op dezelfde plek poept en plast. Hij staat ook enkel 's nachts op stal. Ik vis er de drollebollen elke dag mooi uit en veeg ook de plashoek altijd uit. Het beplaste stro gaat ook onherroepelijk naar de mesthoop. Daarna al het nog schone stro terug verspreiden en iets minder dan een half ballootje erbij doen en klaar is kees!!